2023-09-13, 23:51
Medlem
Just 2+1 vägarna är ett stort aber om de inte kan svälja trafiken när det är ett hårt tryck.

Hamnade ut för det här för några år sedan norr om Gävle när jag hade oturen att en massa hemvändande Stockholmare ifrån fjällen proppade igen E4 vid 2+1 sträckorna. Långa stillastående köer bara för att vid 2-sträckans slut och 1-sträckans början kröp bilarna sakta sakta fram i samband med vävningen för undvikande av skador på bilarna. Detta på en 90 km/h väg.

Man har nu kommit till rätta med problemet helt enkelt genom att stänga av omkörningsfilen på 2-fils sträckorna när man vet att trafikflödet är extra stort. Bättre att trafiken rullar i 80 km/h (långtradarfart) i en fill än att trafiken i 2-filer rullar i 10 km/h.

Citat ur tidningenproffs.se publicerad 2023-04-03:
Citat:
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle i påsk
E4 norr om Gävle har ett mycket hårt tryck under påsken. För att få bättre flyt i trafiken och undvika stopp på sträckan har Trafikverket även i år beslutat, i samverkan med polisen, att förbjuda omkörningar.

– Vi har goda erfarenheter från avstängningen från tidigare år; bilisterna respekterade omkörningsförbudet och trafiken rullade på smidigt, säger Emil Samuelsson, trafikingenjör på Trafikverket.

Citat:
– När alla håller sig i samma körfält flyter trafiken mycket bättre, och vi minskar risken för köolyckor med längre totalstopp. Det betyder att alla kommer fram till sin slutdestination snabbare, säger Emil Samuelsson.

https://www.tidningenproffs.se/nyhet...-gavle-i-pask/
Senast redigerad av Bosun 2023-09-13 kl. 23:57.
Citera
2023-09-13, 23:57
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Just 2+1 vägarna är ett stort aber om de inte kan svälja trafiken när det är ett hårt tryck.

Hamnade ut för det här för några år sedan norr om Gävle när jag hade oturen att en massa hemvändande Stockholmare ifrån fjällen proppade igen E4 vid 2+1 sträckorna. Långa stillastående köer bara för att vid 2-sträckans slut och 1-sträckans början kröp bilarna sakta sakta fram för undvikande av skador på bilarna. Detta på en 90 km/h väg.

Man har nu kommit till rätta med problemet helt enkelt genom att stänga av omkörningsfilen på 2-fils sträckorna när man vet att trafikflödet är extra stort. Bättre att trafiken rullar i 80 km/h (långtradarfart) i en fill än att trafiken i 2-filer rullar i 10 km/h.

Citat ur tidningenproffs.se publicerad 2023-04-03:

https://www.tidningenproffs.se/nyhet...-gavle-i-pask/
Jag drar mig till minnes en serieteckning där 5 till 10 gubbar satt fast i en dörr efter att de hade försökt ränna ut ur den på en gång.
Citera
2023-09-14, 04:05
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun

Hamnade ut för det här för några år sedan norr om Gävle när jag hade oturen att en massa hemvändande Stockholmare ifrån fjällen proppade igen E4 vid 2+1 sträckorna. Långa stillastående köer bara för att vid 2-sträckans slut och 1-sträckans början kröp bilarna sakta sakta fram i samband med vävningen för undvikande av skador på bilarna. Detta på en 90 km/h väg.

Underbart när stans fjortisar ska ut och burna med epan och lägger sig i 40 på en enfilig väg i 3 mil.
Senast redigerad av qaaq 2023-09-14 kl. 04:09.
Citera
2023-09-14, 08:28
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Ja, blixtlåsmodellen är på papper den optimala lösningen, problemet ligger dock i att den i verkligheten inte fungerar. Jag är säker på att de i vänsterfilen att de skapar mer trafik såhär, även om det inte borde vara så.

Ibland lägger jag mig i vänsterfilen parallellt med någon i högerfilen och njuter av de flängande armarna jag ser i backspegeln.

Har jag också gjort, jag låg mellan två lastbilar i högerfilen och så blev det köbildning så jag lade mig i högerfilen och lastbilen bakom mig höll sig i höjdled med min bakdel hela vägen och lät ingen komma in och ta min "plats" men behöll den åt mig hela vägen, det var så vacker att samarbeta för att idioterna inte ska sabba för oss andra
Citera
2023-09-14, 14:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Märkligt det här.
Diskuterar man den trefiliga motorvägen söder om Stockholm, så vidhåller alla att mitten- och vänsterfilen endast är omkörningsfiler.
I diskussioner som den här så finns det inget som heter omkörningsfil, utan enda syftet med att ha flera filer är att "svälja mer trafik".
Citera
2023-09-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Snabbast och bäst på alla sätt är om man fördelar bilarna jämt i de båda filerna och sedan kör varannan när det går ihop.

Förklara gärna varför inte ICA inför detta till sina kassor om det nu går snabbare att ha 2 eller t.om. 3 köer fram till en kassa.

Om en kö blockerar en avfart kan det skapa problem, men du skriver att det ska gå snabbare, så då får du beskriva hur.
Citera
2023-09-19, 10:53
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Förklara gärna varför inte ICA inför detta till sina kassor om det nu går snabbare att ha 2 eller t.om. 3 köer fram till en kassa.

Om en kö blockerar en avfart kan det skapa problem, men du skriver att det ska gå snabbare, så då får du beskriva hur.
Det är väl bara att du räknar antal bilar du kör förbi innan det är dags för dig att väva dig in. Så mycket tjänar du. Tid är oväsentligt.

Ica har många kassor men bara en utgång, och enligt ditt resonemang borde det räcka med en kassa per utgång.

Så länge flera filer är öppna, så både ska och kommer dem att användas. Spelar ingen roll vad vissa förare tänker och anser.
Senast redigerad av qaaq 2023-09-19 kl. 10:56.
Citera
2023-09-19, 12:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Gissningsvis för att man märkt av eller befarat igenkorkning av knutpunkt längre bak.

Det har du rätt i min gode man! Vad har det med trådstarten att göra? Trådstarten avser en situation där alla fordon kör med låg men ändå så hög fart som möjligt.

Tror du missuppfattade inlägget. En intressant berättelse som du drar lite väl långtgående slutsatser av.

Är lite osäker vad du far efter?

Att ha flera filer är ju givetvis en nytta för att korta köerna, oavsett om man kör i 30 km/h eller 90 km/h när det är mycket trafik.
Citera
2023-09-19, 12:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Köbeteendet hos andra är en irriterationsfaktor - håller med! Jag retar mig också rätt ofta på (det obefintliga) logistiska tänkandet som man stöter på i alla möjliga sammanhang och som skapar onödig väntan och onödiga köer.

Ryckigheten uppstår, som du säger, för att de som kör snabbare i vänsterfilen väljer att gå in i den långsammare högerfilen långt innan hindret. I stället bör vänsterfilen fyllas så att hastigheten sänks till samma som i högerfilen. Då kan fordonen saxa sig in där filerna går samman och ryckigheten bakåt minskar liksom kölängden.

Just så.

Och i TF 3 kap 44 § står det att om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.

Jag har vad jag kan minnas aldrig varit med om att det i skyltningen anbefallts att det ska bildas en enda fil flera kilometer innan. Varningsskyltarna varnar i stället för att filerna löper samman ett antal meter/km längre fram. Det innebär inte att ena filen upphör vid varningsskylten, vilket många tycks tro.

Det är väl ingen som tränger sig in. När filen upphör ska alla samverka för att underlätta trafiken, enligt TF 3 kap, 44§. Analogt med ditt sätt att uttrycka saken så skulle ju alla som legat på omkörning i vänsterfil och därefter åter kör in i högerfilen framför den omkörda bilen tränga sig. Så är det ju inte. Den som kört om är faktiskt enligt reglerna skyldig att åter gå in i högerfil så snart som det är möjligt. Och andra trafikanter skyldiga att underlätta detta.

Exakt!

En väldigt bra sammanfattning av hur man skall köra, och hur myndigheterna rekommenderar att man bäst nyttjar de tillgängliga körfälten.
Citera
2023-09-20, 04:51
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Hade det gått snabbare med en enda fil, så hade man naturligtvis aldrig lagt pengar på att bygga flerfiliga vägar.

Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det har du rätt i min gode man! Vad har det med trådstarten att göra? Trådstarten avser en situation där alla fordon kör med låg men ändå så hög fart som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Är lite osäker vad du far efter?

Att ha flera filer är ju givetvis en nytta för att korta köerna, oavsett om man kör i 30 km/h eller 90 km/h när det är mycket trafik.
Det jag "far efter" är jag frågar vad ditt inlägg hade med trådstarten att göra.
Citera
2023-09-20, 07:26
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Som rubriken.

När man sitter i bilen hem på väg från exempelvis Roslagen och det bildas kö under 2-1-filsvägarna och där alla snällt står i kö på höger sida kommer klappmongon i vänsterfilen och tänker att det är fritt fram att spara ett par minuter, som att deras tid är viktigare än alla andras.

Är detta rimligt beteende? Ni som tycker ni kan ta er friheten att skapa ännu mer trafik, hur tänker ni?

Kram
Du tänker på där motorvägen tar slut vid Roslagsstoppet?
De filerna är felkonstruerade. Det uppkommer inga problem just där motorvägen tar slut och de två motorvägsfilerna blir en.
Ett par hundra meter längre fram så ansluter en fil från Riala(?) och sen är det tvåfiligt igen i några hundra meter innan det blir enfiligt igen. Där blir det ofta köer. Skulle enkelt kunna lösas genom att göra om till enfiligt och en vanlig påfart.
Citera
2023-09-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det är väl bara att du räknar antal bilar du kör förbi innan det är dags för dig att väva dig in. Så mycket tjänar du. Tid är oväsentligt.

Ica har många kassor men bara en utgång, och enligt ditt resonemang borde det räcka med en kassa per utgång.

Så länge flera filer är öppna, så både ska och kommer dem att användas. Spelar ingen roll vad vissa förare tänker och anser.

Jag ställde en fråga, du svävar undan. Går det snabbare med 2 köer fram till 1 kassa eller inte? Det är kassan eller vägarbetet som saknar ned, inte bron som kommer efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in