2023-09-06, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 73MPM41L
Samt att det verkade som att det skulle kosta flera tusen kronor??
Finns en sajt som lägger ut FUP/ förundersökningsprotokoll på sin hemsida.
Har du testat där ?
Det är mycket billigare att köpa där
Citera
2023-09-20, 20:16
Medlem
Kontaktade polisen och ville begära ut en förundersökning, den låg på cirka 300 sidor och skulle kosta 400 kr att få ut.
Hur kan sidor som krimfup få ut massa förundersökningar om det är så dyrt?
Finns det några andra alternativ än att gå genom polismyndigheten?
Citera
2023-09-20, 21:03
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekpepsi
Kontaktade polisen och ville begära ut en förundersökning, den låg på cirka 300 sidor och skulle kosta 400 kr att få ut.
Hur kan sidor som krimfup få ut massa förundersökningar om det är så dyrt?
Finns det några andra alternativ än att gå genom polismyndigheten?
De köper den bara en gång och kan sedan dela den obegränsat antal gånger till lite lägre pris (oftast med sin vattenstämpel på dokumenten).
Citera
2023-09-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
De köper den bara en gång och kan sedan dela den obegränsat antal gånger till lite lägre pris (oftast med sin vattenstämpel på dokumenten).
Jaha... jag trodde att krimfup var som lexbase och hade varenda förundersökning som fanns. Men tydligen är det bara de mest uppmärksammade målen.
Citera
2023-10-18, 00:55
Medlem
Är intresserad av FUP gällande 5000-K239203-23
Samt 5000-K229685-23

Ärendet gäller Grovt vapenbrott/grovt narkotikabrott. Tre personer två kvinnor samt en man i Haninge/vendelsö
Citera
2023-10-18, 19:44
Medlem
Kuriosa
https://www.sydsvenskan.se/2023-10-18/mejlstorm-hos-tingsratten-folk-vill-kolla-dejten-eller-fa-spannande-lasning
"
Mejlstorm hos tingsrätten – folk vill kolla dejten eller få spännande läsning

Ystads tingsrätt fick i augusti 600 mejl från privatpersoner som ville ta del av förundersökningar och domar. Detta från att tidigare ha trillat in någon fråga per vecka.

– Någon skulle ut på dejt och ville läsa på om killen innan, säger Fredrik Löndahl, lagman på Ystads tingsrätt, där man nu tvingats till nya rutiner.

Ystads tingsrätt har beslutat att inte längre skicka begärda handlingar via e-post till allmänheten. Anstormningen i mejlkorgen var i somras så stor att hela verksamheten påverkades.

Att medborgarna ska ha insyn i myndigheternas arbete är viktigt i en demokrati. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att alla kan begära att få se dokument som skickats till eller förvaras hos myndigheter. "
Citera
2023-10-31, 06:02
Medlem
Hej, hur fungerar det att läsa handlingar hos tingsrätten? Finns det en dator som man kan använda eller måste man betala för papperskopior?
Citera
2023-11-08, 16:38
Medlem
Motvindas avatar
Är det någon som hjälpa att svara på lite frågor?

Åtal ska eller är väckt i fallet, jag vill få reda på datum för rättegång samt även få ut fup.
Hur ska jag gå tillväga?
Har namn på eventuell målsägare. Men ej misstänkta.
Citera
2023-11-27, 07:56
Medlem
Muppetys avatar
Jag har börjat samla på FUP:ar. Min syster tycker det är jättespännande att läsa dem. Så, finns det några fler samlingar av FUP:ar någonstans, som man kan ta hem? Gratis alltså, det skulle vara nått väldigt särskilt om jag skulle betala 99 kr för en FUP. Prenumererar givetvis på tråden (FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)!

Hittade en del här; https://docplayer.se/2215083-Forundersokningsprotokoll-arkiv-akl-ex.html

Jag brukar begära ut direkt från domstolen då jag vill ha i nått särskilt fall, men dom blir ju så sneda om man massbeställer...

Kan man gå själv till tingsrätten o bläddra runt o ta med sig vad man vill? Har för mig att dom vill ha betalt ändå om man vill ha ut mycket? Kanske skillnad i olika domstolar?
Citera
2023-12-20, 19:31
Medlem
Försöker få ut FUP för ett mål där domen nyligen blev fastställd. Jag har målsnummer och alla uppgifter.

Jag skrev direkt till Lunds Tingsrätt och de menar att det kommer kosta mig typ 150 spänn + arbetstiden som krävs för eventuell maskning (500 kr/h). Jag är även tvungen att ge ut namn, personnummer och adress för att de ska kunna fakturera mig, men jag vill få ut handlingarna anonymt så att ingen kan få reda på vem som begärt dem.

Hur kommer det sig att så många verkar lyckas massbeställa FUPar till höger och vänster utan några problem? Tror ju inte att privatpersoner går och betalar tusentals kronor ur egen ficka för att dela med sig på Flashback.

Drygar de sig bara eller är det ren tur ifall de har en färdigmaskad FUP att maila ut på direkten?
Citera
2023-12-27, 16:22
Medlem
Jag söker efter en utredning som har blivit nerlagd. Jag har ett ärendenummer från polisen men dom vill inte lämna ut materialet utan hävdar ”Bestämmelsen är försedd med ett s.k. omvänt skaderekvisit.”

Jag gissar på att det är helt kört att få ut den eller finns det något annat sätt?

Är väldigt mycket frågetecken kring hela den händelsen som jag skulle vilja titta närmare på. Beslag som försvunnit osv osv

Tack på förhand
Citera
2024-01-06, 03:08
Medlem
Hej! Finns det någon databas där man kan söka efter specifika ord till exempel "BankID" och sedan få ett resultat där alla förundersökningprotokoll med detta ord redovisas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in