2023-09-20, 00:20
Medlem
Kom igen nu Återvändsgränd!
Kom nu!
Berätta nu vad du vet…så slipper du bli misstänkliggjord…aight!?
Citera
2023-09-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Googla på Toyota Camry 1986 och sätt den i ögonen på en "tant" som inte kan så mycket om bilar, och som ser den på ett ganska långt avstånd under mycket kort tid. Gärna i skum belysning också. Lätt att det då blir en "mindre"/"liten" bil. Vittnespsykologi, du vet.
Behöver inte googla detta relativt stora fordon för att ha kännedom att det är en relativt, hyfsad stor bil faktiskt!
Inte ens du uggla kan få det till en mindre bil🤗
Lite OT men Okej
Citera
2023-09-20, 00:43
Medlem
Ugglan.s avatar
När det gäller det här med PK har jag flera gånger tagit upp möjligheten att PK kan ha utelämnat information. Jag tror inte att PK har ljugit, men ett litet mått av "slirande" kan inte uteslutas, trots allt.

Det som alltid pockar på uppmärksamhet är varför PK väntade så länge med att kontakta polisen. Han har gett en förklaring till det som i det stora hela duger, men det kan finnas en möjlig lucka: Kan han ha haft en tanke med att vänta? Kan PK ha "lyckats" bli indragen i eftermälet på något sätt? Det här kan inte uteslutas. Och om han skulle ha blivit det, kan sjuhusparkeringshistorien mycket väl vara helt sann (vilket den kan vara ändå). Vi vet ingenting om vad som hände under söndagsförmiddagen, runt lunch och under tidig eftermiddag. PK har aldrig sagt något om vad som hände när han hade vaknat. Kan PK ha utelämnat något här? Absolut. Kan PK ha blivit indragen i efterhanteringen? Absolut. Kan PK ha anat vad PU hade gjort (om nu PU hade gjort det)? Absolut. Kan PU rent av ha sagt det till honom? Absolut. Kan PK ha sett Helenas döda kropp? Absolut. Kan PK ha ställt upp för sin kompis PU och skyddat honom? Absolut.

En annan sak som är värd att tänka på är varför inte heller SE sa något. Nu ingår ju SE i PK:s förklaring som jag har klistrat in två gånger och som trots allt fungerar bra, men vi kan heller inte utesluta att SE blev "tillsagd" att "nu du håller käften om vad du såg och hörde i lägenheten".

Det just i avseendet att PK kan ha utelämnat information som även jag kan känna vissa tvivel, men det behöver inte vara så. Den som tror att jag skulle tro blint på allt som PK skriver, har skitit i det blå skåpet. Men att PK skulle vara gärningsmannen anser jag vara fullkomligt osannolikt.
Citera
2023-09-20, 00:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Behöver inte googla detta relativt stora fordon för att ha kännedom att det är en relativt, hyfsad stor bil faktiskt!
Inte ens du uggla kan få det till en mindre bil🤗
Lite OT men Okej

DU tycker det, ja. Men nu gällde det vad Lockerudsvittnet tyckte.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-20 kl. 00:49.
Citera
2023-09-20, 00:57
Medlem
Citat:
DU tycker det, ja. Men nu gällde det vad Lockerudsvittnet tyckte.
Fuck that…en Camry är inte en mindre bil…basta!
Lockerudsvittnet kanske var trött, berusad eller allmänt dålig på bilar…avstånd…mörker…synförmåga osv!
Du vet: Vittnespsykologi😬
Citera
2023-09-20, 01:20
Medlem
Inte för att det viktigt men när du påstår att Camryn är bilmodell mindre framstår det som du försöker förvränga fakta, för dina syften!
Det var ju samma grej som du såg Mmpg (K.M) som G.M o var j-t säker på detta med brovittnet tex.
Du påstod att du är journalist…högst tveksamt tänker jag🤔
På Se o Hör möjligtvis😊
Citera
2023-09-20, 08:05
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Min första fetning: Lockerudsvittnet stod ganska långt bort och var en kvinna som jag uppfattade som "mindre bra på bilar". Det var ganska skumt ute. Den vita/ljusa bilen kan ABSOLUT ha varit en Toyota Camry i "runda 1". Notera att Toyota Camry 1986 var en relativt liten bil.

Min andra fetning: Skadan var ju redan skedd i PK:s lägenhet tidigt på söndagsmorgonen ... Det är också här som jag kan misstänka att PK inte har sagt allt.

Min tredje fetning: Du tror väl inte på allvar att gärningsmannen agerade kyligt? Jag har redan tagit upp detta med dig för bara ett par dagar sedan, men återigen "glömmer du". Du vet väl inte i vilken ordning allt gjordes. Eller vet du det? Varför kan inte PU ha kommit upp till PK innan han dumpade kroppen (om han nu är skyldig till det)? Kroppen kan väl ha dumpats först efter besöket hos PK?!

I övrigt litar jag inte alls på allt som PK säger, men bristerna hos PU står som spön i backen.

PS Du vet vem Duplantis är? DS

Min fetning. Vi har ju pratat tidigare om att det aldrig blir riktigt mörkt vid denna årstiden på nätterna . Närmast dagsljus faktiskt. Så är det ju. Att bilen var liten ,har hon sagt kan inte gå att ta fel på -INGA möjligheter. I det passar Camryn sedan-moell INTE in.

Att se skillnad på om denna bil var ljusbeige eller vit det bör däremot vara svårare att urskilja. Jag stöder mig här också på killarna på Hällristnigsvägens vittnesmål att de såg antingen en vit eller ljus bil, men jag tror helt klart då det inte var samma bil som Lockerudsvittnet såg. Att bilbyte skett på Bråtenvägen 70, efter att LoVis bil fortsatt över gräsmattan via cykelvägar dit.

PNs beigea bil vilket jag tror var en Opel Kadett E, i första rundan till Kohagen byts till ErAns beigea Ford Sierra till andra rundan för upphämtning av kroppen på lekplatsen. Att notera är då att båda dessa två hade då bilar i beige nyans verkar det som då.

PS. Ja ,jag kunde valt svensken Armand Duplantis istället....lite lustigare med Bubka dock... D.S
Citera
2023-09-20, 13:09
Medlem
IB03s avatar
Reimer, du har en full inkorg.
Citera
2023-09-20, 14:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning. Vi har ju pratat tidigare om att det aldrig blir riktigt mörkt vid denna årstiden på nätterna . Närmast dagsljus faktiskt. Så är det ju. Att bilen var liten ,har hon sagt kan inte gå att ta fel på -INGA möjligheter. I det passar Camryn sedan-moell INTE in.

Att se skillnad på om denna bil var ljusbeige eller vit det bör däremot vara svårare att urskilja. Jag stöder mig här också på killarna på Hällristnigsvägens vittnesmål att de såg antingen en vit eller ljus bil, men jag tror helt klart då det inte var samma bil som Lockerudsvittnet såg. Att bilbyte skett på Bråtenvägen 70, efter att LoVis bil fortsatt över gräsmattan via cykelvägar dit.

PNs beigea bil vilket jag tror var en Opel Kadett E, i första rundan till Kohagen byts till ErAns beigea Ford Sierra till andra rundan för upphämtning av kroppen på lekplatsen. Att notera är då att båda dessa två hade då bilar i beige nyans verkar det som då.

PS. Ja ,jag kunde valt svensken Armand Duplantis istället....lite lustigare med Bubka dock... D.S

Det är tillräckligt skumt ute vid 02:30 veckan före midsommar för att det ska kunna ställa till det. Det är VERKLIGEN INTE dagsljus. Gå ut själv nästa sommar och ställ dig i på en liknande plats bland träd, högt gräs, buskar med mera så ser du. Jag har varit i Kohagen 02:30 i mitten av juni och testat. Tro mig: Trots att det är förhållandevis öppet där idag, är det likt förbaskat skummare än vad man kan tro. Jag har också stått på samma plats som Lockerudsvittnet stod, och samma sak där.

Toyota Camry 1986 var en betydligt mindre bil än en Volvo 740 eller Mercedes 123-/124-modell. Jag har nu tittat igenom mina anteckningar från samtalet med Lockerudsvittnet, och där har jag skrivit att Lockerudsvittnet säger "mindre" bil. Problemet med din Opel Kadett E är att den är ungefär likadan i storleken som en Toyota Camry om vi jämför samma årsmodell, alltså 1986. Så om det skulle ha varit just en Opel Kadett E i första rundan, har Lockerudsvittnet i så fall kallat också den "mindre". Se där! Vi måste förstå att vi inte kan begära att tanten på Lockerud hade vare sig kunskapen eller de rätta förutsättningarna att på decimetern avgöra bilens storlek.

Jag har nu tittat igen Gatstens inlägg, och där framkommer det att Lockerudsvittnet hade beskrivit bilen som just "mindre" - inte liten! När jag nu tittade igenom mina anteckningar från samtalet med Lockerudsvittnet såg jag - som jag redan har skrivit ovan - att hon till mig sade "en mindre ljus bil". Vi måste alltså acceptera att "mindre" är relativt till något annat. Och som en "mindre" bil är Toyota Camry 1986 och Opel Kadett E 1986 i stort sett likvärdiga i storlek - i vart fall för en "tant" som säger att hon inte är bra på bilar och som befann sig på en plats som inte var gynnsam i sammanhanget. Nu är det jag som säger basta!
Och noterbart angående Lockerudsvittnet är hon inte sa något om karossformen till mig. Den borde i så fall ha varit enklare för henne att återge än bilens storlek, men inte ett ord om karossformen. Det säger en hel del!

Vi får nöja oss med att Lockerudsvittnet har sagt endast "en mindre ljus bil". Varken mer eller mindre.
Citera
2023-09-20, 14:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Reimer, du har en full inkorg.

Jag skickade för ovanlighetens skulle ett PM till honom igår. Det verkar ha kommit fram. Men han har inte svarat, så det blir nog till att lägga ut min fråga öppet i tråden.
Citera
2023-09-20, 14:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
PK har fått dig att tro att han var kvar i parken. Läs Bickan en gång till. Mötet med invandrarna skedde cirka 01.50.

Vad som hände den kvällen är att SuEk begav sig till Ulrika. PK blir förbannad och åker ut till Ekudden för att leta efter henne. Ett vittne som Gatsten letat upp ser honom åka på cykelvägen. Han åker sedan tillbaka och är med sina vänner på Stadt, men lämnar Stadt innan Helena fått möjlighet att hälsa till honom att SuEk är på väg in till stan. PK träffar invandrarna i bilen och hänvisar dem till udden. Därefter beger han sig själv med vän till Ekudden för att se om han kan plocka upp SuEk, men stöter istället på Helena... När han gömt Helena ger han sig ut på stan och super så att han skall bli iakttagen av polisen, för att på det viset få så gott alibi han kan. Alibit har i efterhand fyllts på genom att hans vänner påstås ha varit med honom, vilket de aldrig har vittnat om.

Bickan är tydlig med att PK har alibi vid två tillfällen och däremellan inget alibi. Dessa tillfällen är a) mötet med invandrarna och b) mötet med poliserna. Däremellan har han tid att mörda Helena. Eventuellt kan Loudamus vittne ha tagit miste om vilken trappuppgång som någon sprang upp i på natten...

Notera för övrigt att Ugglan nu mera håller knäpp tyst om Gatstens vittne. Det passar inte att tala om detta vittne när detta vittne talar mot PeNi och ErAn som gärningsmän och ännu mindre passar det när det kan användas mot PK.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Angående det jag fetmarkerat i texten.

* Du skriver att: "Vad som hände den kvällen är att [---]. Vet du detta?

* Vet du att det var SE som var hem till syster du den aktuella natten?

* Hur visste PK att SE åkt hem till U?

* Hur "åkte" PK? Han ska ju fått skjuts av JF ner till Stadt?

* PK träffar på invandrarna kl 01.20, enligt Bickan, skriver du. Därefter beger han sig med en "vän" till Ekudden. Vem var denne "vän"?

* På Ekudden stöter han på Helena. Helena ska ha börjat gå från Stadt efter Stadts stängning, d v s efter kl 02. Var och när stötte PK med vän på Helena? De gick troligtvis inte med henne; det finns det i alla fall inga vittnen som säger.

* Vilken tid ska Gatstens vittne ha sett PK på cykelvägen?

* När PK gömt Helena, då tar han sig tillbaka till stan för att supa. Med "vännen"?

* När hämtar PK Helena från gömstället? Före eller efter att polisen ska ha kört hem honom under natten?

PK verkar ha haft en hel del att göra den aktuella natten. Hur skulle han ha hunnit allt detta - utan bil?

Märkligt att PartyVovven inte svarar ... (Men det hade å andra sidan förvånat.)
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-20 kl. 14:38.
Citera
2023-09-20, 14:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Visst är olika tidpunkter så här många år senare osäkra. Det kan vara, som jag har för mig att PU skrev, att saker är sanna men att tidpunkter fel. När det gäller den aktuella natten så kom PU ihåg olika saker. När PK hävdade att PU kommit upp till hans och S:s lägenhet på natten/morgonkvisten och varit smutsig med rivsår, så menade PU att detta berodde på att han forcerat ett buskage på vägen hem till PK. PU berättade sin berättelse om den natten, PK sin. Om PU menade att han inte var hem till PK den natten, varför då skylla sitt utseende på kamp med buskarna? Sedan behöver ju inte detta ha haft med Helenas försvinnande att göra, men att det gällde den aktuella natten, det tycker jag inte att man kan utesluta.

Att PK beskrev platsen där han menar att PU parkerat sin bil efter att platsen visats upp i Efterlyst, det kan självklart ses som ett problem. Dock beskrev PK platsen detaljerat vid flera olika tillfällen, och ändrade inte sin utsaga. Men var det samma natt, eller hände detta vid ett annat tillfälle? Det går ju inte att fastslå till hundra procent, men att hävda att det inte stämmer, det går inte heller.

Man gör olika tolkningar av uppgifter, och så länge vi inte vet med säkerhet, så kan vi bara spekulera.

Jag kom att tänka på en sak angående PU. Du skrev ett inlägg för ett bra tag sedan om att det ska ha funnits ytterligare en person som skulle ha sett PU med rivmärken i trappuppgången på söndagen. Minns jag rätt om detaljerna? Har du något mer att säga om det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in