Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Jag fetade mitt eget inlägg längst ner. De som gjorde detta brott måste då varit väldigt angelägna av någon sorts anledning, att denna kropp aldrig skulle få hittas. Deras fysiska spår som de ville dölja bl a på denna kropp är ju en misstanke.
Jag citerar Lotte Dalsgaard(Mardrömmen i Mariestad) , beträffande ErAns resa på sjukskrivningen:
" Plötsligt undrar jag om inte Helena Anderssons lik hade eventuellt kunnat transporteras bort ifrån Sverige och exempelvis ha körts till Norge, Finland eller Danmark.Jag kontaktar Bent E Nilsen(polis) igen: Det skulle inte inneburit några större svårigheter att transportera henne i bakluckan på en bil, säger han.
"Dansken har tänkt i samma banor, efter att Helena Anderssons försvinnande offentliggjordes satt han och drack några öl ihop med en grupp vänner berättar han. Vi snackade om att det tar 2 timmar att köra till Göteborg. Tre timmar med färjan till Danmark och fem timmar att nå den tyska gränsen. han kan ju kört långt med henne innan hon överhuvudtaget blev efterlyst, säger han."
Denne gubbe behöver ju inget sanningsserum, detta pratande gör han så bra utan. Så just den bortförande möjligheten är alltså det i princip det första han tänker på, kring Helenas försvinnande. Mycket häpnadsväckande, det är ju inte det första man tänker på att ta med kroppen över till ett annat land via färja, men han gör det. Say no more.
Om dessa två: PN och ErAn hade gjort detta så tror jag inte att de kan ha varit så bevandrade i terrängen runt Mariestad. Det gäller att hitta, inte bli sedd hela tiden och veta vart man kan gömma kroppen så den inte hittas. Att ha en känsla av KONTROLL på platsen där kroppen begravts. Dumpning i Vänern samma natt känns faktiskt mer och mer avlägset för mig, det är väl jävla knepigt företag att hinna med och få för sig ändock i den lyhörda ljusa sommarnatten. Mmm.
Tyska gränsen säger han och han har efter egen utsago sagt (Mardrömmen i Mariestad) att han åkte till södra Jylland för "att hjälpa vänner att flytta" nästan omgående efter Helenas försvinnande. På Tisdagen misstänker jag om det var tvungna att boka biljetter till färjan Göteborg-Fredrikshamn innan.
Titta på kartan ,södra Jylland och tyska gränsen...ha ha , han ställer verkligen till det för sig när han pratar. Han sköter det utmärkt utan sanningsserum.
Back to Business.
Till slut når man den punkten där man lyckats att ställa de "rattar" helt rätt och erhåller rätt
kombination, så att man kan låsa upp det lås som vaktar denna gåtas lösning. Ställ ratten på PN "klick" sedan på ErAn "klick" -"Klonk" och handtaget går att öppna. Så ser jag det. Allting stämmer och blir klockrent, ta mig fan allt. Visst ett och annat antagande måste göras och med tillhörande hypotes, utan att behöva göra detta alls så hade detta fall redan ha varit löst givetvis.
Man undrar lite om ErAn är medveten om vad han egentligen sade till Lotte Dalsgaard i sin medverkan av hennes bok,
Mardrömmen i Mariestad. Var det i själva verket så att han råkade avslöja ungefär vart någonstans Helenas kropp blev slutförvarad ?
Det är än en gång FULLSTÄNDIGT häpnadsväckande det han låter sig själv säga inför Lotte. Han måste lite glömt av under samtalets gång att det faktiskt är en mycket skarp journalist han har framför sig och inte bara en dansk vän från det gamla hemlandet som han sitter och snackar med. Hon måste ha lyckats att få honom att ta ner garden fullständigt och fått han att snacka näst intill obehindrat.
Det sinnessjuka i allt detta är:
ATT HAN FAKTISKT GÖR DENNA RESA SJÄLV OCH ÅKER DIT TILL DET STÄLLE SOM HAN SJÄLV TROR STRAX EFTER FÖRSVINNANDET, ATT DESSA MÖRDARE ÅKTE MED HELENAS KROPP. HAN ÅKER JU TILL JUST DETTA OMRÅDE DAGAR EFTER FÖRSVINNANDET !.
Vet han verklig om vidden av det han just hade berättat för Lotte Dalsgaard och som ordagrant står eller går att lyssna på i ljudboken. Vet han om att han framställer sig själv som riktigt GRAVT misstänkt ännu en gång ? Detta är ingen övertolkning , utan bara en logisk fortsättning av den röda tråden som visar sig redan från SR-förhören och fram till hit gällande ErAn.
Han sade ju till Lotte lite tidigare i ljudboken/boken att han hade åkt till Södra Jylland för att hjälpa några vänner att flytta. Detta skulle han gjort på sin sjukskrivning från E-lux efterföljande arbetsvecka efter försvinnandet. Han gick hem tidigare från jobbet på Måndagen den 15 juni 1992 och sjukskrev sig på Tisdagen (P4-dok. del.3). Han bör då antingen åkt till Göteborg och tagit Stena Line-färjan till Fredrikshamn samma dag eller tidigt nästa dag. Jag tror det var så då, minns inte exakt heller men att man bara kunde åka ner och ställa sig i kön med bilen utan förboka då. Detta var innan industrisemestern också...Mm, kom inte ihåg exakt.
Är då inte mycket märkligt att han
strax efter försvinnandet spekulerar i att
även dessa mördare har tagit samma rutt och till samma geografiska område som han själv gör mycket hastigt påkommet i syfte att "hjälpa några vänner att flytta" på sin sjukskrivning. B U L L S H I T ! Var ordet.
Frågan är då om inte Helenas kropp togs med på deras hastigt påkomna resa ner hit som han säger att "mördarna gjorde", till någonstans på Södra Jylland. Att de också kan ha passerat tyska gränsen är kanske mer vågat än nödvändigt. Varför de kan ha åkt ner till Södra Jylland istället för norra delen och Ålborgtrakten, där de kom ifrån så kan man tänka sig att i den norra delen är mycket mer tätbefolkat samt mycket mer turister. Jag kan gissa på den västra sidan av SydJylland som intressant. Skulle de ha grävt ner kroppen vilket jag inte tror är osannolikt är det mycket lättare att gör detta på någon av dessa stränder dolt bakom höga sanddyner. Mycket lätt att gräva i , inga rötter och sten samt inga djur heller som kan gräva fram kroppen vad jag kan komma på. Lösa hundar då möjligt, men de får väl knappast tid på sig att gräva oavbrutet innan Husse /matte kommer. Hm.
Här chansar man ju lite i blindo givetvis, men platsen Vadehavet Nationalpark c.a 3 mil från den tyska gränsen, på den västra sidan som ligger på ön med bilväg ut te x .Nu vet jag ju dock inte om de gick att åka ända ut hit då med bil. Som att hitta en nål i en höstack ,men det bör vara någorlunda avskilt ställe och lättgrävt då. Att dumpa en kropp till havs krävs ändå ett ordentligt genomförande för att inte kroppen skall flytta upp och kroppen skall driva iland samt tillgång till båt.
Nej, iden med sjödumpning överhuvudtaget går jag ifrån faktiskt mer och mer. Särskilt beträffande detta i Vänern. Det går inte att komma ifrån att denna ide är väldigt konstig ändå att kunna göra detta direkt efter gärningen med inplastning och tyngder...tid och material och båt...Det är en mycket konstig sak faktiskt. Även detta då med Sten Ekholm i detta. Det ÄR mycket knepigt och konstigt, Sten körde på något annat än en kropp som Sculley hans vän trodde hela tiden. Jag tror det , efter att fått den känslan när jag stod och tittade ut på Vänern från Sandviken, Ekudden o s v. Mycket märkligt blir det allt.
Kroppen har inte heller hittats i skogarna runt Mariestad som Mikael Rönnlund inte kan begripa. Detta säger han till Lotte i
Mardrömmen i Mariestad. Då återstår faktiskt detta alternativ ovan för mig, att kroppen kan ha tagits med utomlands via färja till Danmark. Var det så, blir detta brott än värre vill jag mena, om det kan bli värre än vad det redan är då. Därför kan man aldrig heller hinta om vart kroppen finns någonstans om man skulle velat det, för det skulle innebära: "Gå i Fängelse, Gå direkt i Fängelse utan att passera GÅ", för dessa danskar. KF bör övrigt kolla upp ErAns och PNs brottsregister med Ålborgspolisen senare och utarbeta en klar historisk bild av dessa två. Kräver resurser, Ja.