2023-09-19, 08:18
Medlem
PartyVovvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hade aldrig så mycket kontakt med honom/henne/dem; Bickan frågade gärna, men gav inte mycket tillbaka. Det var flera år sedan nu som Bickan skrev i Helena-tråden och jag kommer inte ihåg så mycket om vad som skrevs. Dock minns jag att jag undrade över hur han/hon/de hade kommit över uppgifterna och om det verkligen var äkta fakta eller om det även var en hel del spekulationer inlagda.

Personligen har jag svårt att se att PK skulle vara inblandad, åtminstone i ett inledande skede. Han var kvar i parken med andra, och där var inte PU (här har PK alibi av de andra som var där). Han påstår sig ha blivit hemskjutsad av polisen. OM han inte skjutsats hem av polisen, så skulle det vara mycket vågat att skriva det i tråden; vem som helst som kände till detta (även poliser) skulle kunna protestera högljutt och hävda att han ljög. Dessutom så skulle S (om hans utsaga om PU är sann) veta att han var hemma under natten/morgonen. Så personligen får jag inte in honom, i alla fall inte som gm. Får gå tillbaka och läsa Bickans inlägg och se hur han/hon/de har tänkt om det.

Så Bickan har jag inte kollat med. Däremot en annan i tråden som menade att PK:s beskrivning av var bilen stod parkerad var korrekt.

PK har fått dig att tro att han var kvar i parken. Läs Bickan en gång till. Mötet med invandrarna skedde cirka 01.50.

Vad som hände den kvällen är att SuEk begav sig till Ulrika. PK blir förbannad och åker ut till Ekudden för att leta efter henne. Ett vittne som Gatsten letat upp ser honom åka på cykelvägen. Han åker sedan tillbaka och är med sina vänner på Stadt, men lämnar Stadt innan Helena fått möjlighet att hälsa till honom att SuEk är på väg in till stan. PK träffar invandrarna i bilen och hänvisar dem till udden. Därefter beger han sig själv med vän till Ekudden för att se om han kan plocka upp SuEk, men stöter istället på Helena... När han gömt Helena ger han sig ut på stan och super så att han skall bli iakttagen av polisen, för att på det viset få så gott alibi han kan. Alibit har i efterhand fyllts på genom att hans vänner påstås ha varit med honom, vilket de aldrig har vittnat om.

Bickan är tydlig med att PK har alibi vid två tillfällen och däremellan inget alibi. Dessa tillfällen är a) mötet med invandrarna och b) mötet med poliserna. Däremellan har han tid att mörda Helena. Eventuellt kan Loudamus vittne ha tagit miste om vilken trappuppgång som någon sprang upp i på natten...

Notera för övrigt att Ugglan nu mera håller knäpp tyst om Gatstens vittne. Det passar inte att tala om detta vittne när detta vittne talar mot PeNi och ErAn som gärningsmän och ännu mindre passar det när det kan användas mot PK.
Senast redigerad av PartyVovven 2023-09-19 kl. 08:40.
Citera
2023-09-19, 08:47
Medlem
PartyVovvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Ugglish…Jag VET att P.U hade en vit Toyota Camry…ingen tvekan!!
Vad hände med Bickan ftstn…var ju j-t drivande och verkade smart🤔

Ja, hon är smart, men du vet, man kan inte fråga en massa bekanta om saker och sedan skriva deras svar på nätet. Är man smart så inser man att det finns en bortre gräns efter vilken man själv kan börja bli utredd, särskilt när man frågar folk som är utredare på polisen (vilket hon är fullt öppen med i tråden). Möjligtvis har någon av hennes bekanta läst tråden, insett vem hon (den ena av dem) är och sagt åt henne att sluta skriva.
Senast redigerad av PartyVovven 2023-09-19 kl. 08:49.
Citera
2023-09-19, 12:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
PK har fått dig att tro att han var kvar i parken. Läs Bickan en gång till. Mötet med invandrarna skedde cirka 01.50.

Vad som hände den kvällen är att SuEk begav sig till Ulrika. PK blir förbannad och åker ut till Ekudden för att leta efter henne. Ett vittne som Gatsten letat upp ser honom åka på cykelvägen. Han åker sedan tillbaka och är med sina vänner på Stadt, men lämnar Stadt innan Helena fått möjlighet att hälsa till honom att SuEk är på väg in till stan. PK träffar invandrarna i bilen och hänvisar dem till udden. Därefter beger han sig själv med vän till Ekudden för att se om han kan plocka upp SuEk, men stöter istället på Helena... När han gömt Helena ger han sig ut på stan och super så att han skall bli iakttagen av polisen, för att på det viset få så gott alibi han kan. Alibit har i efterhand fyllts på genom att hans vänner påstås ha varit med honom, vilket de aldrig har vittnat om.

Bickan är tydlig med att PK har alibi vid två tillfällen och däremellan inget alibi. Dessa tillfällen är a) mötet med invandrarna och b) mötet med poliserna. Däremellan har han tid att mörda Helena. Eventuellt kan Loudamus vittne ha tagit miste om vilken trappuppgång som någon sprang upp i på natten...

Notera för övrigt att Ugglan nu mera håller knäpp tyst om Gatstens vittne. Det passar inte att tala om detta vittne när detta vittne talar mot PeNi och ErAn som gärningsmän och ännu mindre passar det när det kan användas mot PK.

Angående det jag fetmarkerat i texten.

* Du skriver att: "Vad som hände den kvällen är att [---]. Vet du detta?

* Vet du att det var SE som var hem till syster du den aktuella natten?

* Hur visste PK att SE åkt hem till U?

* Hur "åkte" PK? Han ska ju fått skjuts av JF ner till Stadt?

* PK träffar på invandrarna kl 01.20, enligt Bickan, skriver du. Därefter beger han sig med en "vän" till Ekudden. Vem var denne "vän"?

* På Ekudden stöter han på Helena. Helena ska ha börjat gå från Stadt efter Stadts stängning, d v s efter kl 02. Var och när stötte PK med vän på Helena? De gick troligtvis inte med henne; det finns det i alla fall inga vittnen som säger.

* Vilken tid ska Gatstens vittne ha sett PK på cykelvägen?

* När PK gömt Helena, då tar han sig tillbaka till stan för att supa. Med "vännen"?

* När hämtar PK Helena från gömstället? Före eller efter att polisen ska ha kört hem honom under natten?

PK verkar ha haft en hel del att göra den aktuella natten. Hur skulle han ha hunnit allt detta - utan bil?
Citera
2023-09-19, 14:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hade aldrig så mycket kontakt med honom/henne/dem; Bickan frågade gärna, men gav inte mycket tillbaka. Det var flera år sedan nu som Bickan skrev i Helena-tråden och jag kommer inte ihåg så mycket om vad som skrevs. Dock minns jag att jag undrade över hur han/hon/de hade kommit över uppgifterna och om det verkligen var äkta fakta eller om det även var en hel del spekulationer inlagda.

Personligen har jag svårt att se att PK skulle vara inblandad, åtminstone i ett inledande skede. Han var kvar i parken med andra, och där var inte PU (här har PK alibi av de andra som var där). Han påstår sig ha blivit hemskjutsad av polisen. OM han inte skjutsats hem av polisen, så skulle det vara mycket vågat att skriva det i tråden; vem som helst som kände till detta (även poliser) skulle kunna protestera högljutt och hävda att han ljög. Dessutom så skulle S (om hans utsaga om PU är sann) veta att han var hemma under natten/morgonen. Så personligen får jag inte in honom, i alla fall inte som gm. Får gå tillbaka och läsa Bickans inlägg och se hur han/hon/de har tänkt om det.

Så Bickan har jag inte kollat med. Däremot en annan i tråden som menade att PK:s beskrivning av var bilen stod parkerad var korrekt.

Jag betraktade alltid Bickan som en bluff.
Citera
2023-09-19, 14:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Ojojoj, här kan man ana irritation av stora mått - i rena fantasifostret! (Jag överlåter till Prinzezzan att sköta frågorna eftersom hon nu har börjat.)

Det har blivit på tok för mycket fokus på PU igen, va? Det är nämligen likadant varje gång fokuset sätts på PU. Vi vet precis vad som väntar: En ren och skär ogenomtänkt motattack! Och tidigare skulle BW och MK få skulden (av Skvagg och Pudelfrillan), nu ska PK få skulden.

Men det är det sista stycket som definitivt röjer dig: Det är mig som du vill trycka till! Om du hade skippat det sista stycket, hade ditt inlägg kommit i lite bättre dager. Men jag förstår inte på vilket sätt som jag "numera skulle hålla knäpp tyst om Gatstens vittne". Jag har tagit upp det vittnet vid ett flertal tillfällen, men eftersom den vittnesobservationen gjordes 23:30 har vi aldrig lyckats passa in den observationen i det som hände vid cirka 02.20. Av den anledningen har det varit svårt att skriva så mycket om det.
Sedan förstå jag heller inte på vilket sätt "23:30-vittnet" skulle tala mot PN och EA. Du får faktiskt förklara det för mig. Och likadant är det med att "23:30-vittnet" skulle tala mot PK. Vittnet heter förresten M-L V. Jag har talat med vittnet och jag försäkrade mig om att Peter Thylén på Kalla fick koll på personen ifråga. Så rädd är jag för att lyfta fram "23:30-vittnet"!

Vad tänker du annars om att PU skrev i tråden att han hade två bilar vid tillfället, men att han bara lät oss veta om Toyota Camryn?
Citera
2023-09-19, 14:46
Medlem
Ugglan.s avatar
På föregående sida kunde jag visa att PU skrev i tråden att han hade två bilar vid tillfället för Helenas försvinnande, men att han bara lät oss veta om Toyota Camryn. Jag menar att detta är sensationellt stoff, som vi i tråden slarvigt nog har missat. Det faktum att PU hade två bilar tillgängliga, ritar faktiskt om kartan över möjliga skeenden om PU var inblandad.

Det skulle vara bra om vi kunde diskutera det faktum att PU hade två bilar vid tillfället för Helenas försvinnande. Vilka tankar har ni andra om det?
Citera
2023-09-19, 16:13
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Stämde du av med Bickan om PK angivit rätt parkeringsplats. Hon frågade ju om det...

Beträffande Bickan så skall det noteras att hon säger att PK kom hem tidigare än han angivit och att han inte bedömdes allt för onykter, vilket är en helt annan bild än den han försöker sprida här. Jag vet att ReimerDenYngre menar att Bickan ljuger om att hon haft protokollet, men protokollet finns med all säkerhet i förundersökningsmaterialet rörande Helena och en av Bickorna kan ha upplysts om innehållet, till exempel om en insatt polis flyttat över länsgränsen. Notera också att Bickan håller öppet för att PK är inblandad. Han kommer visserligen hem tidigare men han kan ha varit inblandad i alla fall. Det finns tid för det enligt Bickan.

Citat:

Jag är övertygad om att i princip allt Bickan säger kommer från tråden. Titta t.ex. på vad hon säger om Hannas vittnesmål:

Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Låt oss svara så detaljerat som möjligt på din fråga.
Vittnet H*ann* hörs första gången av polisen på kvällen den 15 / 6 1992.
Vid operation " dörrknackning "i området.
Detta vittnesmål är det första som vittnet avger och som ligger i tid närmast de observationerna hon gjort.
Vittnet uppger då följande: Att hon vid c.a 02.20 har gått ut för att rasta sin hund.
Hon uppger vidare att hon står vänd mot " lekplatsen " på " cykelvägen ".
Vittnet har sitt eget hus på Vikingavägen på sin högra sida. Hon hör en kvinna med hög röst / halvskrikande ge uttryck: Nej, så får man inte göra.
Därefter blir det tyst en kort stund. Vittnet hör sedan vad hon upplever samma kvinna skrika Åååneej.
Därefter blir det återigen tyst en kort stund.
Där efter hur hon en mansröst som högt säger " FAN " möjligen flera röster.
Sedan blir det tyst en kort stund tyst.
Vittnet uppger sedan att hon hör vad hon upplever som att flera bildörrar slås igen.
Att hon omedelbart efter det hör en bil köra från den plats som hört rösterna.
Hon uppfattar att bilen kör " mot " Ekuddvägen. Vittnet uppger att hon efter observationerna går direkt in i sitt hus på Vikingavägen. Hon bedömer att hela händelse förloppet tar c.a 3-5 min.

Vittnet kompletterar sitt vittnesmål efter c.a en vecka med ytterligare uppgifter. Efter att konfererat med sin man. Det är nu som hon dels är säker på sin tidsangivelse dels att det är HA:s röst hon hört dels att preciserar sitt vittnesmål till Nej så får / kan ni inte göra dels att det nog var flera mansröster hon hörde.

Vi har valt att fästa störst vikt vid vittnets första " ofärgade " redogörelse.

Detta stämmer inte alls med de förhör som ligger ute i fallet Helena, inte heller stämmer det överens med Jenvéns uppgift att hon "inte hade hört eller sett någonting" när hon tillfrågades under dörrknackningen.

Hennes citat av Hannas förhör är citat från tidningen och från tråden. Särskilt verkar Bickan ha fäst sig vid Gatstens beskrivning:

Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Tja, det mest centrala delarna har jag redan redogjort för. Jag har precis som Kejsarinnan påstår sig ha gjort intervjuat kvinnan om händelsen och det finns detaljer i Mariestadstidningen som är felaktiga.
Den kvinnliga rösten sa inte bara "Neeeej, så får/kan ni inte göra" utan lite senare också ett långt, utdraget "Ååååååhhhhhhhhhhneeeeeeeeeejjjjj", varpå allt tystnade och flera bildörrar slogs igen (alltså inte bara en). Kvinnan säger ockå i samtalet med mig att hon hör en bil köra från platsen ute på Ekuddenvägen - en ack så viktig information.

Citat:
Ursprungligen postat av Gatsten
Jag och Kejsarinnan har pm:at lite om just samtalen med vittnet. Vi är nog de enda här på Flashback vad det verkar som har talat med henne.
Jo, jag har frågat detaljerat om tidsintervallen mellan de olika momenten, men efter 19 år är det svårt att kunna säga exakt på sekunden. Tiden mellan kvinnans "uttalanden" kan kanske ha varit nån minut. Efter det sista och utdragna skriket tog det typ "en kort stund" innan hon hörde bildörrarna slås igen. Om vi utgår från att hon stod där i 5 minuter som hon säger så kan det ha varit så att hon först hörde männen tjafsa en stund, sedan Helena, sedan männen igen, Helena igen, tyst, bildörrar och bil som kör därifrån. Det behöver inte vara så att hon stod där i 5 minuter - det kanske var bara 3 och en halv minut.
"Så får/kan ni inte göra" tyder på att kan ha blivit antastad eller att hon insåg att de var på gång att helt enkelt föra henne från platsen eller att hon insåg att de tänkte "tysta" henne för gott. Det sista uttalandet kan vara ett tecken på att hon tuppade av.

Och jo, det är intressant att hon säger "ni".

Jag står fast där jag var från början: Helena går hem (möjligen får skjuts av någon hon känner), överfallet sker där på plats med alla inblandade på en gång och bilen finns där från början - möjligen att bilen flyttas vid ett tillfälle.

Bickan kanske har ärliga avsikter i tråden och i bästa fall kanske hennes lögner är ett försök att fiska uppgifter. Konsekvensen av att hennes lögner avslöjas är att allt hon påstår faller.

Jag tror att hon såg PU som Helenas mördare. Hon vill få det till att PU och Helena umgåtts en tid. PU följer med Helena över bron, men återvänder sedan till Trädgårdsgatan för att hämta en bil som han sedan skjutsar Helena med. De åker till Ekuddenvägen där de bråkar vid bilen. PU mördar henne ensam. Gömmer henne men får sedan hjälp av en annan att gömma henne bättre. På något sätt köper Bickan att PU åkt taxi mitt i det hela... men lämnat sitt taxisällskap för att senare gå på fest hos några tjejer... Ja, jag har ingen aning om hur denna story skall sys ihop. Det räcker nog att säga att den suger.

Att Bickan lämnade kan väl kanske bero på att hon via sitt fiskande fått veta att PU inte är den som misstänks vara Pilot, och i det läget kanske Bickan tappade sugen...
Citera
2023-09-19, 16:45
Medlem
Tråden är rätt spretig nu men det finns vissa gemensamma nämnare.
För att kunna gå vidare behöver man samla in alla rykten för att därefter koka ner dessa till en kedja av händelser (sanningen) tänker jag🤔
P.U med flera borde utredas mer grundligt vilket jag misstänker polisen INTE gjort!
Hade de gjort det skulle vi ha fått ett resultat (uppklarande) i ärendet.
Gräv där du står!
Citera
2023-09-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Minsann ... Jag frågade häromdagen om PU kunde ha haft fler än en (1) bil, men ingen verkade veta. Men här svarar PU själv att han minsann hade två (!) bilar. Bingo! Då uppkommer frågan: Vilken var den andra bilen? PU tillstår alltså att han hade en Toyota Camry sedan av 1986 års modell, men om den andra bilen får vi inte veta någonting. Mycket intressant. (Punkt E ovan.)

PU skriver alltså att han hade en Toyota Camry sedan av 1986 års modell, men kan vi lita på att det var en sedan? Jag ska se om det inte ska gå att få fram vilken karossform det var. Den exakta karossformen är oerhört viktig att med säkerhet känna till, då den styr hur vi ska tänka ifall PU:s Toyota Camry skulle ha kunnat användas under natten. Men nu står vi inför möjligheten att PU:s andra bil skulle ha kunnat vara med i händelserna.

Sedan undrar jag varför PU "var tvungen" att sälja den "gamla" Toyotan. Jag får intrycket av att den andra bilen var nyare. Om PU skulle ha varit i behov av pengar, hade det ju varit naturligare att sälja den nyare bilen, men den verkar han ju ha behållit. Av någon anledning var Toyotan "tvungen" att säljas. Mer att fundera över, således.
Det stämmer att jag hade en Toyota Camry sedan -86. Denna sålde jag i augusti 1994. Under en tid hade jag två bilar då jag köpte min nyare bil något tidigare än försäljningen av min Toyota (några månader). Den nya bilen var en Ford Scorpio- 91. Anledningen till att jag sålde bilen var att jag köpte en ny.
Citera
2023-09-19, 19:19
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Det stämmer att jag hade en Toyota Camry sedan -86. Denna sålde jag i augusti 1994. Under en tid hade jag två bilar då jag köpte min nyare bil något tidigare än försäljningen av min Toyota (några månader). Den nya bilen var en Ford Scorpio- 91. Anledningen till att jag sålde bilen var att jag köpte en ny.

Det är nog så i princip alla uppfattade det när du skrev det i tråden. Vi har väl alla varit där att vi vill byta bil, vi köper den nya först, för vi är beroende av bil, och sedan säljer vi den äldre. Men vi sitter inte på den äldre i flera år. PK har också alltid talat om "PU:s bil" i singularis.
Citera
2023-09-19, 19:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Det är nog så i princip alla uppfattade det när du skrev det i tråden. Vi har väl alla varit där att vi vill byta bil, vi köper den nya först, för vi är beroende av bil, och sedan säljer vi den äldre. Men vi sitter inte på den äldre i flera år. PK har också alltid talat om "PU:s bil" i singularis.

PU behöll alltså Camryn i över två år. Hur länge innan Helenas försvinnande hade PU ägt Forden? Och vilken av de två bilarna pratade PK om? Vilken av de två bilarna stod på sjukhusparkeringen?
Citera
2023-09-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
PU behöll alltså Camryn i över två år. Hur länge innan Helenas försvinnande hade PU ägt Forden? Och vilken av de två bilarna pratade PK om? Vilken av de två bilarna stod på sjukhusparkeringen?
Jag köpte Forden någon gång maj-juni 1994. Innan det ägde jag bara Toyota'n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in