Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag bumpar detta inlägg, trots att e-lux nu är avstängd. (Personligen tycker jag att detta är synd, men vill inte lägga någon värdering i beslutet, då jag inte vet vad anledningen till detta var.)
När jag läser detta inlägg förstår jag mer hur e-lux har tänkt (exempelvis det om att Helenas kropp fick ligga kvar/inte flyttades på, eller hur det uttrycktes) och jag ser det inte som irrelevant. Tvärtom. Det kan mycket väl vara så att Helenas kropp har förvarats i närheten (i anslutning till någons bostad?) över natten. Jag ser faktiskt detta som kanske t o m mer sannolikt än att gm jagade iväg efter ett gömställe direkt under natten.
Det kan, som e-lux skriver, vara så att Helena gått hela vägen och att någon bil inte var inblandad inledningsvis.
Det behöver inte heller vara så att två (eller fler) personer var inblandade från början. Gm kan ha gått hem till sin kompis/granne efter "olyckshändelsen" (?) och bett om hjälp alternativt gått hem till sitt eget hem och hämtat bil. I detta scenario bodde gm och/eller kompisen på relativt nära gångavstånd från brottsplatsen.
När jag läser det citerade inlägget - och förstår andemeningen bättre - så kan jag säga att det till viss del sammanfaller med egna tankar samt att det finns omständigheter som kan tyda på att det inte ligger allt för långt borta från sanningen.
"Det kan mycket väl vara så att Helenas kropp har förvarats i närheten (i anslutning till någons bostad?) över natten."
Jo, detta finns det tecken som tyder på.
"Jag ser faktiskt detta som kanske t o m mer sannolikt än att gm jagade iväg efter ett gömställe direkt under natten."
Här måste vi räkna med några viktiga parametrar.
1) Gm tar med kroppen "hem" (t.ex. till garaget) med risken att bli påkommen (särskilt om det rör sig om en garagelänga).
2) Gm måste vid ett senare tillfälle ge sig av hemifrån och ta sig ut i buschen. Om det sker på söndagen är "drevet" inte riktigt i full gång även om polishelikoptrar faktiskt redan då är uppe över Mariestad och folk börjar inse vad som har hänt. Om bortforslingen sker efter några dagar kryllar hela staden av poliser, helikoptrar, skallgångskedjor etc. Är det smart att då göra sig av med en kropp? Njae ...
"Det kan, som e-lux skriver, vara så att Helena gått hela vägen och att någon bil
inte var inblandad inledningsvis."
Då måste du helt bestämma dig för att vittnets uppgift om bildörrar och en bil som lämnar platsen är fel. Vi som har talat med kvinnan och hört hennes talade version är av en något annan åsikt än dems, som inte har talat med kvinnan "live".
"Det behöver inte heller vara så att två (eller fler) personer var inblandade från början. Gm kan ha gått hem till sin kompis/granne efter "olyckshändelsen" (?) och bett om hjälp alternativt gått hem till sitt eget hem och hämtat bil. I detta scenario bodde gm och/eller kompisen på relativt nära gångavstånd från brottsplatsen."
Även i det här fallet måste du bestämma dig för att vittnets uppgifter är fel om att hon hörde två upprörda mansröster och en uppskrämd kvinna. Att gm skulle lämna platsen för att återkomma med en polare eller för att hämta en bil blir bara för skruvat. Då måste Helena vara medvetslös eller död (så att hon inte hinner "sticka"). Risken att någon annan kommer hem från krogen och snubblar in mitt i röran är ju överhängande. Och risken att gm blir sedd på vägen hem, när han och polaren kommer tillbaka, när han hämtar sin bil etc. är ju direkt massiv.
"När jag läser det citerade inlägget - och förstår andemeningen bättre - så kan jag säga att det till viss del sammanfaller med egna tankar samt att det finns omständigheter som
kan tyda på att det inte ligger allt för långt borta från sanningen."
Återigen antyder du att det finns omständigheter. Kan du vara vänlig att skriva om dessa så att vi andra kan ta del av dem och eventuellt komma ytterligare framåt?