2023-09-11, 19:53
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Ja, det är inte exakt den essän (som väl var en samling föreläsningar?) men det är en volym kallad Campo Santo. Förlaget presenterar den så här:

När den tyskfödde W. G. Sebald omkom i engelska Norfolk 2001 lämnade han efter sig ett av efterkrigstidens märkvärdigaste författarskap. Hos denne elegiker pågår ett enormt minnesarbete där historia och nutid smälter samman.

Campo Santo (”kyrkogård”) är en postumt (2003) utgiven samling essäer, fragment och oavslutade prosastycken. På distans från de brittiska öarna betraktar Sebald här tysk kultur och tysk historia med sin omisskännligt skarpa blick.

I denna samlingsvolym finns essän Mellan historia och naturhistoria, Om den litterära beskrivningen av total förstörelse. Det torde vara närliggande den av Sjuklig Bäver nämnda essän.
Citaten om Kafka och Mahler hämtade från essäerna Via Schweiz på bordell och Kafka på bio.

Varför tillbaka till Sjuklig Bäver!

Tack! Denna gång till en bok som inte citerats i tråden:

Citat:
Henri kastade en sista blick mot himlen. Glasklar och svart. Att tusen flygplan slet sönder denna tystnad, det var svårt att föreställa sig. Ändå studsade orden omkring i hans huvud med ett muntert oväsen: offensiven stoppad, tyskt sammanbrott, jag kommer att kunna fara. Han gick runt hörnet på kajen. Gatorna skulle dofta olja och apelsinblom, människor skulle sorla på de upplysta terrasserna, han skulle dricka riktigt kaffe till ljudet av gitarrer. Hans ögon var hungriga, liksom hans händer och hans hud. Vilken lång fasta! Han gick långsamt upp för den iskalla trappan.
Citera
2023-09-14, 22:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver

För tankarna till Kempowski, Allt förgäves, men jag kan inte för allt i världen minnas om nån i boken heter Henri...

Citera
2023-09-15, 18:22
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Citatet tyder på att det är en roman som utspelar sig i Frankrike under det andra världskriget. Så jag börjar lite trevande, gissar att det är en fransk författare. Man, troligtvis. För att säga något: Charles de Gaulles memoarer! Kan det inte vara.
Kanske han med det krångliga namnet, Saint-Exupéry?
Citera
2023-09-16, 20:08
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Citatet tyder på att det är en roman som utspelar sig i Frankrike under det andra världskriget. Så jag börjar lite trevande, gissar att det är en fransk författare. Man, troligtvis. För att säga något: Charles de Gaulles memoarer! Kan det inte vara.
Kanske han med det krångliga namnet, Saint-Exupéry?

Fransk författare är rätt och tidsmarkören också en ledtråd. Men vi söker en författarinna. Nytt citat:

Citat:
Vi åt på en liten restaurang där jag hämningslöst frossade i oxkött och gräddbakelser. Scriassine frågade i sin tur ut mig. Det var svårt att svara på hans alltför detaljerade frågor. Om jag försökte minnas min tillvaros vardagssmak - lukten av kålsoppa i ett mörklagt hus, tystnaden i mitt hjärta när Robert var försenad efter ett hemligt möte - avbröt han mig myndigt. Han lyssnade bra, man kände att orden färdades en lång väg inom honom, men man måste tala för honom, inte för sig själv, han ville ha praktiska upplysningar. Hur tillverkade man falska papper? Hur trycktes L’Espoir, hur distribuerades den? Och han krävde också stora fresker: Vilket moraliskt klimat levde vi i? Jag ansträngde mig för att tillfredsställa honom men lyckades dåligt.
Citera
2023-09-16, 21:02
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Fransk författare är rätt och tidsmarkören också en ledtråd. Men vi söker en författarinna. Nytt citat:

Långskott som tusan, men kan det möjligen vara Mandarinerna av Simone de Beauvoir?
Citera
2023-09-16, 21:15
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Långskott som tusan, men kan det möjligen vara Mandarinerna av Simone de Beauvoir?

Visst är det den. Din tur!
Citera
2023-09-16, 21:37
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Visst är det den. Din tur!

Wow, hade verkligen inte förväntat mig att ha rätt på den, tackar, tackar!

Tänker inte göra en repris av förra gången, när jag höll den här tråden som gisslan i x-antal dagar...🙄
Därför får ni detta, förhoppningsvis inte allt för svåra, citat:

Citat:
"Men nog vandrade hans egna tankar till morfaderns gård och Cajsa-Lena. Om de va natt eller da där nu? En hade hört att på en del håll i världen va de da, när de va natt i Sverige å Vallby."
Citera
2023-09-18, 14:44
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Tänker inte göra en repris av förra gången, när jag höll den här tråden som gisslan i x-antal dagar...🙄

Känner inte igen det. Men det är ju en svensk författare, verksam på nittonhundratalet. Troligen inte tidigare än så för det känns som en tillbakablickande bygdeskildring på något sätt. Bygderomantik.
Torgny Lindgren?
Citera
2023-09-18, 15:40
Medlem
Massajens avatar
Tror inte på Lindgren.
Delblanc?
Citera
2023-09-18, 17:20
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Känner inte igen det. Men det är ju en svensk författare, verksam på nittonhundratalet. Troligen inte tidigare än så för det känns som en tillbakablickande bygdeskildring på något sätt. Bygderomantik.
Torgny Lindgren?

Ditt resonemang är i stora delar korrekt, men tyvärr är det fel författare.

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Tror inte på Lindgren.
Delblanc?

Det är tyvärr också fel.

Återkommer strax med ett till citat och ledtrådar!
Citera
2023-09-18, 17:41
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:

Ok, det här var visst inte så enkelt som jag trodde det skulle vara.

Här kommer kommer inte bara ett, utan två citat till:

Citat:
"- Ni ska få lite mir å ställa utme väggarna när ja hinner tänka mig omkring, sade Eric Hansson och frustade över kasken."

Citat:
"Men att tusentals lik kunde utstråla något underligt, att de kunde lära honom något om frid, det måste bero på en annan Gud än den hemma i Vallby kyrka."

Och så några ledtrådar.
- Författaren är en svensk man född på 1800-talet.
- Han var verksam under 1930-talet till 1960-talet.
- Han tillhör proletärförfattarna.
Citera
2023-09-18, 18:21
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ok, det här var visst inte så enkelt som jag trodde det skulle vara.

Här kommer kommer inte bara ett, utan två citat till:

Och så några ledtrådar.
- Författaren är en svensk man född på 1800-talet.
- Han var verksam under 1930-talet till 1960-talet.
- Han tillhör proletärförfattarna.
Fridegård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in