2023-09-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Önskar fortfarande någon form av källa. Det jag tidigare hört är att utgångshastigheten minskar.

Anledningen till att hastigheten minskar när man gängor om för ljuddämpare är att pipan blir kortare därav lägre hastighet.
Citera
2023-09-16, 15:41
Medlem
Citat:
Du får gärna citera det som säger att jag har fel.

Och vad är v0?

v0 är projektilens hastighet mätt vid pipans mynning (utgångshastighet).
Nu har du fått en källa där en person gjort ett någorlunda utförligt test, vill du inte godta resultatet är du fri att införskaffa nödvändig utrustning och göra om testet och återkomma med dina egna resultat.
Som redan nämnts i tråden är skillnaden ganska liten, så ditt påstående (utan källa f.ö.)
Citat:
Ljuddämpare minskar utgångshastigheten, så det torde göra ett sådant skott mindre dödande.
Stämmer inte ens om ljuddämpare generellt skulle sänka hastigheten något(vilket de inte gör).
Senast redigerad av Klunteklint 2023-09-16 kl. 15:43.
Citera
2023-09-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klunteklint
v0 är projektilens hastighet mätt vid pipans mynning (utgångshastighet).
Nu har du fått en källa där en person gjort ett någorlunda utförligt test, vill du inte godta resultatet är du fri att införskaffa nödvändig utrustning och göra om testet och återkomma med dina egna resultat.
Som redan nämnts i tråden är skillnaden ganska liten, så ditt påstående (utan källa f.ö.)
Stämmer inte ens om ljuddämpare generellt skulle sänka hastigheten något(vilket de inte gör).
Tänker mig att en ljuddämpare dämpar inte bara ljudet, utan även kraften.
Citera
2023-09-16, 15:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Anledningen till att hastigheten minskar när man gängor om för ljuddämpare är att pipan blir kortare därav lägre hastighet.

Det behöver man ju dock inte göra.

Man kan ju många gånger tvärtom behöva förlänga pipan i någon mån för att få plats utanför manteln.

Så gör exempelvis ”tornado industries”.
Citera
2023-09-16, 16:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

En riktig fabrikstillverkad ljuddämpare påverkar inte genomslagskraft eller precision. Om man istället tar något hemmagjort, t ex en potatis fastklämd på mynningen, så lär man däremot få stor påverkan.

Det man dock inte kommer undan, med en riktig ljuddämpare, det är överhettningsproblematiken. Ur det perspektivet är måhända potatis bättre...

Edit: Kan man ha avtappning av krutgas för att driva någon form av kylanordning, typ en fläkt? Vattenkylning?
Senast redigerad av Eerieye 2023-09-16 kl. 16:44.
Citera
2023-09-16, 16:52
Medlem
Citat:
Kraften som påverkar projektilen kommer från krutgaserna som expanderar från hylsan och genom pipan i takt med att de skjuver projektilen framåt. Om du då tänker dig att du skruvar på en förlängning på pipan får denna kraft längre tid på sig att verka, alltså ökar hastigheten något.
Vill lägga till att ljuddämparens diameter är något större än pipans kaliber och krutgaserna flödar även vid sidan av projektilen i ljuddämparen och ger alltså inte lika mycket acceleration som inne i pipan.
Ljudet dämpas pga att knallen som kommer när gaserna lämnar mynningen istället till viss del fångas upp i ljuddämparen.
Citera
2023-09-16, 22:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
En riktig fabrikstillverkad ljuddämpare påverkar inte genomslagskraft eller precision. Om man istället tar något hemmagjort, t ex en potatis fastklämd på mynningen, så lär man däremot få stor påverkan.

Det man dock inte kommer undan, med en riktig ljuddämpare, det är överhettningsproblematiken. Ur det perspektivet är måhända potatis bättre...

Edit: Kan man ha avtappning av krutgas för att driva någon form av kylanordning, typ en fläkt? Vattenkylning?

Du tänker dig dämpare på understödsvapen och liknande, som skjuter en helvoedes massa?

Jag skulle säga att man inte skall krångla till det utan köra samma som när man kyler 20mm akan eller ett ”ablative” på en vanlig dämpare..dvs en kylväska rakt i INNANDÖMET.
Det skulle vara en väldigt enkel lösning.
Citera
2023-09-16, 22:55
Medlem
Doxsalas avatar
Petflaska och kudde går bra att använda om man inte har avsedd ljuddämpare tillgänglig. Särskilt för avrättningar och i närstrid så spelar det ingen roll med träffsäkerheten.
Citera
2023-09-19, 06:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det behöver man ju dock inte göra.

Man kan ju många gånger tvärtom behöva förlänga pipan i någon mån för att få plats utanför manteln.

Så gör exempelvis ”tornado industries”.

Tornado Technologies menade jag.

https://tornadotechnologies.com/

Ingen som läste min länk och reagerade heller alltså, edra luder.??
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in