2023-09-15, 11:36
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag tycker att gängen borde använda sig av ljuddämpare till sina vapen.
På det viset slipper de störa omgivningen när de skjuter ihjäl varandra.
Varför används inte ljuddämpare i högre utsträckning? Har de inte råd?

Jag tror ärligt det känns mesigt för dom om det inte smäller så mycket som det går. Det ger en känsla av kraft som sprider skräck och respekt. Dom är inte lönnmördare som försvinner i skuggorna efter ett skott utan respekt-törstande tonårs gangsters som blir hårda av adrenalin, spänning och betalning.
Citera
2023-09-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Konstigt! För mig ÖKAR utgångshastigheten när jag skruvar på dämpare!
Okej, jag kan såklart ha fel. Men har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?
Citera
2023-09-15, 12:12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Om syftet med gängvåldet är att etablera våldskapital, sprängningar och skjutningar skapar en massa oljud och skrämmer upp populaset samt sänder en signal till konkurrenterna att "det här är vårt revir", skall man då använda ljuddämpare för att slippa störa?

Vad blir TS nästa förslag?

Förstöra trappuppgångar med snigelbetong?

Ridå.
Citera
2023-09-15, 12:14
Medlem
george.sthlms avatar
Dom använder dämpare, hemgjort skit. Det är därför dom skjuter så snett.
Citera
2023-09-15, 12:23
Medlem
lastkajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej, jag kan såklart ha fel. Men har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?
Med samma ammunition ökar utgångshastigheten några få %

Men för att en ljuddämpare ska fungerar optimalt så behöver man subsonic ammunition för att inte bryta ljudvallen (360m/s)
Citera
2023-09-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lastkajen
Med samma ammunition ökar utgångshastigheten några få %
Tycker det låter konstigt, men så kan det vara. Åter till frågan, har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?
Citera
2023-09-15, 12:33
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Det är typ 15 åringar som knappt fått hår på snoppen som springer runt och skjuter på varandra nu. Att de skulle kunna hantera pistoler och automatkalibrar på rätt sätt lär inte hända. Och då lär de knappast börja använda sig av olika typer av ljuddämpare.
Citera
2023-09-15, 12:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Folk har en övertro på ljuddämpares effekt.
För vanliga jaktbössor plockar det ned ljudet till en nivå som inte är direkt skadlig för hörseln. Men ljudet hörs ju ändå många kilometer..

Så tror det är lite skitsamma om de använder dämpare eller inte
Citera
2023-09-15, 13:26
Medlem
Kosmos.s avatar
För att det är IQ 80 nebers som utför pangadet. Tror TS seriöst det finns någon vidare analytiskt förmåga eller konsekvenstänk hos dessa?...
Citera
2023-09-15, 14:40
Medlem
Citat:
Tycker det låter konstigt, men så kan det vara. Åter till frågan, har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?

Ursäkta att jag hoppar in i er diskussion, men utgångshastigheten ökar något på grund av att krutgaserna påverkar projektilen lite längre än utan ljuddämpare.

OT så vet jag inte vad de kriminella skulle ha för vinst av att använda sig av ljuddämpare, kommer ändå inte dölja vem eller varifrån skott kommer.
Citera
2023-09-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klunteklint
Ursäkta att jag hoppar in i er diskussion, men utgångshastigheten ökar något på grund av att krutgaserna påverkar projektilen lite längre än utan ljuddämpare.
Önskar fortfarande någon form av källa. Det jag tidigare hört är att utgångshastigheten minskar.
Citera
2023-09-15, 15:28
Medlem
Citat:
Önskar fortfarande någon form av källa. Det jag tidigare hört är att utgångshastigheten minskar.

Nu var det visserligen du som från början påstod att v0 minskade med ljuddämpare, men här är en källa som säger motsatsen https://www.thefirearmblog.com/blog/2015/11/16/suppressors-affecting-velocity/

Det finns även signaturdämpare som sänker utgångshastigheten men såvitt jag vet är de ganska ovanliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in