2023-09-16, 04:26
Medlem
scoremaxs avatar
Det har under åren funnits hel hel drös med konstruktioner som funkat mer eller mindre bra, det är min uppfattning att vad gäller dessa så går resonemangen verkligen i cirklar, dvs, du vet kanske att pistoler dämpar bättre än revoilvrar, men så lär du dig lite mer, och så vet du att en stängd mekanism dämpas bättre än en Halvautomatisk, och så lär du dig lite till, och så lär du dig att revolvrar går utmärkt att dämpa, osv, osv.

Man skall gärna se ett vapen med dämpare som ett "system", dessa är alltid kompromisser av olika slag, så det beror på vad du ämnar uppnå.

Du kanske bara har ett visst vapen, som du får göra det bästa av.
Du kanske inte har krav på räckvidd, utan kanske klarar dig med extremt kort sådan, men det måste vara tvärtyst.
ammunitionsval, sikten, det mesta spelar in.
Citera
2023-09-16, 04:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastkajen
Med samma ammunition ökar utgångshastigheten några få %

Men för att en ljuddämpare ska fungerar optimalt så behöver man subsonic ammunition för att inte bryta ljudvallen (360m/s)

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tycker det låter konstigt, men så kan det vara. Åter till frågan, har du någon källa på att utgångshastigheten ökar med ljuddämpare?

Citat:
Ursprungligen postat av Klunteklint
Nu var det visserligen du som från början påstod att v0 minskade med ljuddämpare, men här är en källa som säger motsatsen https://www.thefirearmblog.com/blog/2015/11/16/suppressors-affecting-velocity/

Det finns även signaturdämpare som sänker utgångshastigheten men såvitt jag vet är de ganska ovanliga.

Det beror på vilken konstruktion man har.

Om du har en dämpare som är TÄNKT att dra ned projektilen till subsonic, som exempelvis den gamla till mp5 SD, så blöder man av gaser, om du har en som skall penetrera en massa "Wipes", så drar den ned hastigheten litegrann, Det fanns en Tysk till P38 som hade en expansionskammare som övergick i något som närmast kan liknas vid ett trångt "Rör/pipa" ämnat att bromsa kulan (Tysk överingenjöring, och halvt livsfarligt), om om du å andra sidan har en lång övergångskona så ökar du hastigheten.
Senast redigerad av scoremax 2023-09-16 kl. 04:44.
Citera
2023-09-16, 04:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ville bara ge ett exempel på att det kanske inte är alldeles så enkelt att själv konstruera en funktionell ljuddämpare, att en ”felaktig” ljuddämpare minskar effekten av skottet.

Tråden har ju presenterat några förslag som tydligen skall fungera: avgasrör, petflaska, oljefilter, potatis.. Ja allt kan säkert teoretiskt fungera men givetvis krävs kunnande.

Minns inte heller hur Lasermannen hade gjort, bara att det inte funkade så bra.

Lasermannen hade islag i dämparen och satt den på en vanlig revolver inköpt i Sydafrika.
Citera
2023-09-16, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det beror på vilken konstruktion man har.

Om du har en dämpare som är TÄNKT att dra ned projektilen till subsonic, som exempelvis den gamla till mp5 SD, så blöder man av gaser, om du har en som skall penetrera en massa "Wipes", så drar den ned hastigheten litegrann, Det fanns en Tysk till P38 som hade en expansionskammare som övergick i något som närmast kan liknas vid ett trångt "Rör/pipa" ämnat att bromsa kulan (Tysk överingenjöring, och halvt livsfarligt), om om du å andra sidan har en lång övergångskona så ökar du hastigheten.
Så en ljuddämpare bromsar hastigheten, eller?

Det verkar vara väldigt svårt med att få fram evidens, Vad är problemet? Kanske det bara är så enkelt
som att en ljuddämpare minskar utgångshastigheten?
Citera
2023-09-16, 05:16
Medlem
Awkwardmans avatar
Är väll meningen att det ska smälla? Man visar omgivningen och kvarteret att här finns makt.
Citera
2023-09-16, 05:37
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Så en ljuddämpare bromsar hastigheten, eller?

Det verkar vara väldigt svårt med att få fram evidens, Vad är problemet? Kanske det bara är så enkelt
som att en ljuddämpare minskar utgångshastigheten?

Det beror helt på konstruktionen och hur den passar med övriga komponenter.

Hastighetsskillnaderna vid ÖKAD hastighet är liksom inte mer än som i exemplet i tråden ~20 feet/sec.
Det är ju runt 7m/s vilket du lätt kan få av en övergångskona på en centimeter eller två.

Men det är LÄTTARE att få en dämpare att minska hastigheten om det är det du vill höra.

Om vi tar en integraldämpad .22LR som exempel, och så börjar avblödningshålen 3” fram, den kan alltså ge en ökad hastighet, till och troligt, jämte en vanlig 3”-pipa, då du har mer piplängd, även om du har hål i den.

Oavsett så är det ett fåtal M/s vi pratar om.
Citera
2023-09-16, 08:46
Medlem
Fummys avatar
Som de ser ut 263 skjutningar , 82 skadade , 39 avlidna.
Så kan man säga att de flesta skjutningar inte ens träffar, och de beror ganska säkert på att de handlar till stor del om att bara skrämmas med vapnet, åtminstone så blir de resultatet.
Det skulle kunna innebära att skrämsel-värdet sjunker om de använder ljuddämpare om de ändå inte kommer träffa.
Citera
2023-09-16, 09:21
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Det där med en källa, verkar det vara svårt med.

Du underkänner tydligen tester från större sidor på internet, som gör kronograftester, utan du vill ha ”vetenskapligt underbyggda” artiklar ??
Hur skall dessa se ut för att du skall vara nöjd.
Citera
2023-09-16, 11:54
Medlem
Citat:
Om jag hade haft det, så hade jag väl citerat och länkat dit.
Detta var extra kul eftersom du tidigare skrev detta:
Citat:
Om man påstår saker så hör det till god ton och vetenskaplig praxis att kunna påvisa det.

Om du inte fixar det, så känner jag att jag släpper vad du skriver. Jag tar allt du skriver som rent hitte-på,
Sen står det ju samma sak överallt på nätet som folk säger i denna tråden så du kan nog vara rätt säker på att det är du som är idioten.

Hittade själv detta när jag sökte lite snabbt men antar att en vapenbutik inte räknas som källa för dig?
Citat:
These accessories actually increase the muzzle length, which in turns gives the gasses more time to expand. This actually increases the bullet’s velocity slightly because of the increased pressure.
https://thehubaz.com/blog/myths-and-facts-about-suppressors/
Citera
2023-09-16, 13:06
Medlem
Citat:
Jag har inte någonstans hävdat något, av den anledningen är det lite svårt att ge någon källa. Hade jag påstått något så hade det varit annorlunda. Då hade du självklar fått en källa - så fungerar jag. Hade uppskattat om fler var så.
Varför ljuger du?
Citat:
Ljuddämpare minskar utgångshastigheten, så det torde göra ett sådant skott mindre dödande.
Citera
2023-09-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Varför ljuger du?
Citat:
Vissa ljuddämpare reducerar hastigheten på en överljudskula till underljudskula.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudd%C3%A4mpare_(eldvapen)

Så det beror nog på vilket vapen och vilken ljuddämpare vi pratar om Gällande ljug så missuppfattar du nog lögn med att ha fel. Att ha fel innebär inte att att man ljuger. I det här fallet så är det inte riktigt så att jag har fel, men att jag skulle ljuga är fel.

Om jag påstår att Gud finns så betyder det inte att jag ljuger. Fick du inte lära dig sånt och skillnaderna i småskolan? Kanske du inte är född och uppvuxen i Sverige? Kanske lögn har en annan betydelse i ditt hemland?
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-16 kl. 13:29.
Citera
2023-09-16, 13:31
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudd%C3%A4mpare_(eldvapen)

Så det beror nog på vilket vapen vi pratar om Gällande ljug så missuppfattar du nog lögn med att ha fel. Att ha fel innebär inte att att man ljuger. I det här fallet så är det inte riktigt så att jag har fel, men att jag skulle ljuga är fel.
Haha okej, ja det var ju inte alls en medveten lögn utan du glömde säkert bort att du påstod att ljuddämpare minskade hastigheten, trots att du inte pratat om något annat i denna tråden...

Finns säkert någon enstaka ljuddämpare som minskar hastigheten men det är otroligt märkligt att du godtar wikipedia som källa...

Citat:
Om jag påstår att Gud finns så betyder det inte att jag ljuger. Fick du inte lära dig sånt och skillnaderna i småskolan? Kanske du inte är född och uppvuxen i Sverige? Kanske lögn har en annan betydelse i ditt hemland?
Om du först säger att gud finns och sedan påstår att du inte sagt det så ljuger du, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in