Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocturnal
Stemmer det. De to som ble tatt for brannene var SA og ER.

Og det er nok ikke SA.
Kom det ikke frem i episode 1 av avhørt at ER var hevngjerrig og forbanna? I følge SA så hadde han pratet ut med J og alt var greit.
ER ringte politiet da J konfronterte han med mistankene og hadde vel uttalt til flere at han skulle ta hevn.
Citera
2023-09-16, 14:31
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cesarini
Jo, men hvorfor sende gps-koordinater til venn hvis han har brukt hytta over tid? Og at han bodde på hytta eller brukte den som base virker ikke veldig sannsynlig. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Har ikke hørt eller lest noe som kan tyde på det.

Synes ikke den saken med La*es er sammenlignbar. Han virket langt mer ustabil enn Jonas. Dessuten anmeldte han vel ikke en rekke lovbrudd som var begått mot han. Han gikk heller ikke ut i media for å få hjelp. Jonas ba om hjelp på face og i podcast, nettopp fordi han ikke fikk hjelp fra politiet.

Vi vet at JH ikke bodde hjemme den siste tiden, og at han ikke fortalte noen hvor han oppholdt seg.
Vi vet også at låsen til bommen var fjernet i dagene før. Det virker for meg som om noen da hadde
behov for fri ferdsel til og fra.

La*nes-saken er kanskje ikke åpenbart sammenlignbar utover at det endte med drap pga. tysting.
Forskjellen mellom ham og JH er at sistnevnte virket mer oppegående og hadde kjendis-status pga.
TikTok-videoene. Det falt ham kanskje mer naturlig å gå ut offentlig.

Jeg skriver forsåvidt bare hva jeg tenker på bakgrunn av tilgjengelig informasjon.
Virker som mange i tråden her har god innsikt i lokalmiljøet, så jeg skal ikke påstå
at jeg på noe vis har rett.
Citera
2023-09-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Vi vet at JH ikke bodde hjemme den siste tiden, og at han ikke fortalte noen hvor han oppholdt seg.
Vi vet også at låsen til bommen var fjernet i dagene før. Det virker for meg som om noen da hadde
behov for fri ferdsel til og fra.

La*nes-saken er kanskje ikke åpenbart sammenlignbar utover at det endte med drap pga. tysting.
Forskjellen mellom ham og JH er at sistnevnte virket mer oppegående og hadde kjendis-status pga.
TikTok-videoene. Det falt ham kanskje mer naturlig å gå ut offentlig.

Jeg skriver forsåvidt bare hva jeg tenker på bakgrunn av tilgjengelig informasjon.
Virker som mange i tråden her har god innsikt i lokalmiljøet, så jeg skal ikke påstå
at jeg på noe vis har rett.

låsen ble borte etter klokken 1400 dagen før drapet.. så hadde Jonas sovet i området rundt hytta.. er det nok bare en natt..

klipp fra VG:

VG har snakket med en person som låste bommen ved 14-tiden tirsdag 15. august.
En annen person forteller at vedkommende kjørte ut av området ved 07.15-tiden onsdag 16. august. Da var bommen ulåst og låsen vekk.
Citera
2023-09-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocturnal
Stemmer det. De to som ble tatt for brannene var SA og ER.

Og det er nok ikke SA.

Etter å ha kommet ut av varetekt sa SA til venner at han skulle ødelegge firmaet til Jonas.
Citera
2023-09-16, 15:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenketanken1
låsen ble borte etter klokken 1400 dagen før drapet.. så hadde Jonas sovet i området rundt hytta.. er det nok bare en natt..

klipp fra VG:

VG har snakket med en person som låste bommen ved 14-tiden tirsdag 15. august.
En annen person forteller at vedkommende kjørte ut av området ved 07.15-tiden onsdag 16. august. Da var bommen ulåst og låsen vekk.

Okei, det svekker kanskje min teori, og styrker teorien om at noen forberedte et åsted.

Hva slags bil var det JH kjørte? Den hadde kanskje kjørecomputer som logget kjørerutene hans?

Citat:
Ursprungligen postat av norrmanden70
Etter å ha kommet ut av varetekt sa SA til venner at han skulle ødelegge firmaet til Jonas.

Hvis dette stemmer, kan det forklare hærverket. Men drap?
Citera
2023-09-16, 15:02
Medlem
Bibss avatar
Jeg har jo lurt endel på denne hytta, hvorfor JAH ble drept akkurat på dette stedet.
Så jeg har jo holdt på med det en liten stund, prøve å finne ut av det.
Jeg synd det var nærliggende å tro at JAH enten kjente til dette stedet, fordi han hadde vært på jobb der, eller han hadde vært med noen han kjente, på jobb der.
Eller at MGM kjente til dette stedet.
(Evt. at noen av dem har hatt noen slags relasjon til nåværende eiere, eller tidligere eiere. Noen slik relasjon har jeg ikke funnet).
Men jeg har bladd gjennom ganske mange byggesaker i Ringerike Kommune nå. Og ganske tidlig kom det opp en innsynssak, der VG (v/ journalist I*gri B*rgo) har søkt om innsyn i byggesaker vedrørende hyttetomtens rette Gnr og Bnr.
Jeg tror jeg har funnet vedkommende byggesak. Grunnen til at jeg tror det, er datoen søknad om dispensasjon ble levert inn (et par mnd. etter den ble kjøpt av nåværende eier). Og på grunn av at det står i matrikkelen at på hovedbygningen er det "Igangsettelsestillatelse", men det er ikke tinglyst noen ferdigtillelse, for da hadde der stått "Tatt i bruk". Dokumentene er dessverre skjermet for innsyn gjennom paragraf 24, 1 ledd. Og det er en veldig rar paragraf å bruke, all den tid det ikke er snakk om ulovligheter av noe slag (forurensing, avfall, osv). Alle planer har altså blitt godkjent.
Det jeg tror, er at dette arbeidet - som er påbegynt...at dette knytter JAH til hytta. På en eller annen slags måte.
Vi vet også fra Avhørt, episode 3, at der var en gammel brønn i hytta (uten strøm)
Dokumentene ligger her:
https://imgur.com/a/o0clvBv
Citera
2023-09-16, 15:06
Medlem
Avh*rt folka var ute i dag og sa at ingen de har snakka med i Hønefoss har hørt om dette navnet.

Tror ikke de hadde turd å si noe om de vet eller kjenner GM om de blir spurt og har risiko for å havne på en podkast
Citera
2023-09-16, 15:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Jeg har jo lurt endel på denne hytta, hvorfor JAH ble drept akkurat på dette stedet.
Så jeg har jo holdt på med det en liten stund, prøve å finne ut av det.
Jeg synd det var nærliggende å tro at JAH enten kjente til dette stedet, fordi han hadde vært på jobb der, eller han hadde vært med noen han kjente, på jobb der.
Eller at MGM kjente til dette stedet.
(Evt. at noen av dem har hatt noen slags relasjon til nåværende eiere, eller tidligere eiere. Noen slik relasjon har jeg ikke funnet).
Men jeg har bladd gjennom ganske mange byggesaker i Ringerike Kommune nå. Og ganske tidlig kom det opp en innsynssak, der VG (v/ journalist I*gri B*rgo) har søkt om innsyn i byggesaker vedrørende hyttetomtens rette Gnr og Bnr.
Jeg tror jeg har funnet vedkommende byggesak. Grunnen til at jeg tror det, er datoen søknad om dispensasjon ble levert inn (et par mnd. etter den ble kjøpt av nåværende eier). Og på grunn av at det står i matrikkelen at på hovedbygningen er det "Igangsettelsestillatelse", men det er ikke tinglyst noen ferdigtillelse, for da hadde der stått "Tatt i bruk". Dokumentene er dessverre skjermet for innsyn gjennom paragraf 24, 1 ledd. Og det er en veldig rar paragraf å bruke, all den tid det ikke er snakk om ulovligheter av noe slag (forurensing, avfall, osv). Alle planer har altså blitt godkjent.
Det jeg tror, er at dette arbeidet - som er påbegynt...at dette knytter JAH til hytta. På en eller annen slags måte.
Vi vet også fra Avhørt, episode 3, at der var en gammel brønn i hytta (uten strøm)
Dokumentene ligger her:
https://imgur.com/a/o0clvBv

Ser at mannen til nåværende eier av hytta driver transportfirma med lastebiler.
Gr*nerud Tr*nsport AS (*=a). Trenger naturligvis ikke ha noen sammenheng med saken.
Citera
2023-09-16, 15:16
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ser at mannen til nåværende eier av hytta driver transportfirma med lastebiler.
Gr*nerud Tr*nsport AS (*=a). Trenger naturligvis ikke ha noen sammenheng med saken.
Jeg har ikke funnet noen sammenheng, hvertfall. De har også to sønner. Den ene foretar ganske store prosjekter som entrepenør, slik jeg har forstått det.
Citera
2023-09-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
I Avhørt ble det snakket om en person som var "ukjent" for Jonas. Som han trodde kunne stå bak. Hvem denne personen var hadde Jonas mistanker om.

Nå må jeg ta ting på hukommelsen, men jeg tenker denne personen er mest interessant.

Min gjetning: ukjent for JAH = KV og kjent for JAH var ER
Citera
2023-09-16, 15:30
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Min gjetning: ukjent for JAH = KV og kjent for JAH var ER
Slik jeg forstod det, fra siste episode, så er denne "ukjente" omtalt av både JAH og SA (ep. 5), som den "gærne narkomane".
Citera
2023-09-16, 15:47
Medlem
ganske bra bilde av MGM, har han vært aktiv i Hønefoss området er det jo mange som husker han..
eller kom han bare for å utføre jobben?? x-dama får jeg ikke redigert bort.. men hun har ikke noe med dette..

https://www.facebook.com/photo/?fbid=426575361121086&set=a.125099401268685
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in