2023-09-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag frstr din princip men ingen med bred portflj bryr sig om 300 spnn per r fr en bank avgift. Jag tjnar in den avgiften av vrdekning p brsen p ngra minuter. G och lgg dig Wallenberg junior

Du lter sjukt smart.
Mnniskor som dig har en viss potential, men det slutar dr.

Jag var lnge aktiv p en arbetsplats dr jag krnglade om MINUTER i olika arbetsuppgifter, jag rknade MUSKLICK i IT systemet.

Efter 10r hade det blivit totalt TRE 100% STLLNINGAR i besparelser.

Ingen frstod varfr jag tjatade om att spara en minut hr och tre minuter dr, eller varfr PC systemet skulle vara riggat s att man klickade EN gng istllet fr TIO gnger nr man skulle n en produkt eller ett projekt.

Helt rligt s fattade de knappt att de sparat ngot helt fram tills jag visade hur mycket effektiviseringarna sparat.

Om man hittar 10 punkter att spara 300:- p s r det motsvarande 3000:-/r skattefri inkomst. Det r som att ka inkomsten med ca 4300:- fre skatt, och nr man vl ndrat detta, som tar oftast bara ngra minuter. S tickar detta belopp in r efter r, och det blir p 10r 43000:- fre skatt. Om man rknar timlnen p dessa tgrder s r det LNGT VER vad vad man fr p de flesta arbetsplatser fr motsvarande insats av tid. S p tio r har en knegare ftt en extra mnadsln i avkastning, p ngra f minuter investerade vid olika tidspunkter, genom att ta aktiva val fr fasta utgifter. Det kan vara frskringar, elavtal, internet, banken, valet av motor p bilen, osv..

Om man tar denna sortens tnkande ver en livstid i arbete s blir det skert en rsln innan man gr i pension, kanske tv.

Allts, mnniskor som tnker rtt kan fortstta pensionera sig vid 65, de som tnker fel kan kra p till 67, samma levnadsstandard gett.

99% av mnniskor klarar inte att tnka shr, och det r det fretag tjnar pengar p. Det r ven det jag tjnar pengar p, s jag r glad att den stora massan inte tnker lngre.

Det handlar inte om ETT BANKKONTO eller ETT KUNDFRHLLANDE, det handlar om att man tar hand om hela sin ekonomi ned p detaljniv. Det tar ngon minut p varje punkt, och sparar ibland tiotusentals kronor p bara ettr.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-16 kl. 12:46.
Citera
2023-09-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Jag har inte nmnt ngonting om skandia, Frn ICA banken:

S det r allts 625:- om du har 25,000:- som ligger, vilket man brukar ha nd.

Skandiabanken har 4,1% p sparkontot sg jag nu.
Eftersom jag inte anvnder pengarna p svenska konton s ligger de fint dr.

Vldigt stor skillnad mot ICAbanken d p ett r. Om man har ngra mnadslner liggande s blir det markant.
Citera
2023-09-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ingvar Kamprad hade garanterat inte backat fr att skaffa ett bankkonto fr 300.-. Mycket kring Kamprad r en myt och PR skapat av Kamprad sjlv. Bra PR helt enkelt.

Jag tror inte du frstod vad jag menar.

Ingvar kamprad var ett fullstndigt geni p att se de sm utgifterna och vrdet av att effektivisera saker ned p detaljniv. Om fretagsledarna p de frtag jag haft insyn i hade haft ens en brkdel av detta tnk s hade de kat vinsterna rejlt, r efter r, utan upprepade investeringsbehov.

SCANIA kr ven de med liknande upplgg, dr de har bonus till anstllda som hitta ondiga arbetsmoment som kan effektiviseras bort. Nn snubbe upptckte ett ondigt borrhl/fstpunkter i ett motorblock och fick 10.000:- i bonus om jag inte kommer ihg fel, och det sparade SCANIA massor av pengar p. Med fel mindset p cheferna s resonerar man "vadd, ett borrhl kostar ju bara nn tia"...

Om man har ett bra mindset s kan mnga ka sin kpkraft med upp till en mnadsln pr. r jmfrt med smsta tnkbara alternativ. Det handlar bara om att g ver sina utgifter och rutiner, besparelsepotentialen beror sklart p utgifter och inkomster + omsttning. r man arbetsls med en inkomst p 10.000:-/mn s r det inte s mycket att spara, fr man har ingen omsttning.

Om alla gjorde det, s hade det inte fungerat. De dyra lever av de dumma.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-16 kl. 12:50.
Citera
2023-09-16, 14:32
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Skandiabanken har 4,1% p sparkontot sg jag nu.
Eftersom jag inte anvnder pengarna p svenska konton s ligger de fint dr.

Vldigt stor skillnad mot ICAbanken d p ett r. Om man har ngra mnadslner liggande s blir det markant.

P ett sparkonto ja, men att f 2.25% p ett vanligt lnekonto r ju guld.
Citera
2023-09-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
P ett sparkonto ja, men att f 2.25% p ett vanligt lnekonto r ju guld.
Man har inte sina pengar p ett lnekonto.

Jag frgar fortfarande ts vad det handlar om fr konton hen kan ppna i andra lnder och med motsvarade tjnster som Bank-id. Men svar uteblir. Kanske fr att det endast var en fantasi
Citera
2023-09-17, 00:28
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag tror inte du frstod vad jag menar.

Ingvar kamprad var ett fullstndigt geni p att se de sm utgifterna och vrdet av att effektivisera saker ned p detaljniv. Om fretagsledarna p de frtag jag haft insyn i hade haft ens en brkdel av detta tnk s hade de kat vinsterna rejlt, r efter r, utan upprepade investeringsbehov.

Som fretag, ja. Absolut. Men som privatperson s hade han flera herrgrdar och lyxiga boenden. Inga som helst problem med det, men det gr emot den myt som han skapat om sig sjlv som personligen snl och alltid sparsam.
Citera
2023-09-17, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Jag frgar fortfarande ts vad det handlar om fr konton hen kan ppna i andra lnder och med motsvarade tjnster som Bank-id. Men svar uteblir. Kanske fr att det endast var en fantasi

Andra lnder har bank-id fr sitt land, bank-id tjnsten r nationell och fungerar inte grnsverskridande. S om du jobbar i andra lnder mste du ppna ett bankkonto i det landet och anska lokalt med ett samordningsnummer, man gr likadant i Sverige om man kommer frn ett annat land. Vissa andra lnder har andra organ n bankerna som utgivare av elektronisk ID. Vissa lnder har flera olika sorters elektronisk ID, inte bara bank-ID.

Anledningen att man mste ha bank-id varierar skert, men fr mig handlar det om en form av skerhetsklareringar mot statliga IT-system. De som utvecklar systemen har gjort det p lokala sprket och med lokala anvndare i avseende, och inte helt tnkt att vissa operatrer kanske kommer frn andra lnder och inte r permanent bosatta eller infdda.

Jag tror de flesta lnder i EU brjar f p plats system fr elektronisk identifiering, och det r ibland en vldigt krnglig process att f tillgng till dessa om man inte finns i lokala folkbokfringssystemen..

Det kan ju finnas andra aneldningar att ha bankkonton i olika lnder ocks. Fr exempel om man har bostad dr (sommar/vinterbostad) eller arbetar dr, samt om man nskar spara valuta som inte r den lokala valutan dr man bor. Tjnster som revolut har inte rnta p innestende kapital, och d mste man ha en lokal bank som kan ge rnta. Svenska banker tar ut avgifter och ppnar ofta endast valutakonton t fretag, det r jttekrngligt och dligt, men fr heller ingen rnta i andra valutor p de banker jag kollat. (som jag skrev tidigare i trden).

EU har ven liknande insttningsgarantier, och om man nskar sprida sin risk s kan man lgga ut kapital i olika banker runt om i EU. Vissa lnder tillter att man ppnar bankkonto bara man knallar in med ett pass i handen, andra krver att man r bosatt och kan visa ett samordningsnummer och anstllningsavtal.

Jag blev nekad av Swedbank i Baltikum, men det gick fint p SEB. S alla banker har sina egna regler. Blev sedan ven nekad av SEB i sverige, trots att jag hade konto i Baltikum. I Sverige fick jag efter tre frsk ver telefon ett konto ppnat genom att g in p lokalt kontor med passet i handen nr jag var i sverige.

Om du undrar ver ngot specifikt s rekommenderar jag att du tar kontakt med banken/ skattemyndigheten eller migration i det land du nskar etablera bankkonto / ID i. De kommer stlla mycket frgor och du behver papper och frklaringar p vad du gr. De behver ingen anledning fr att neka dig, och du kommer inte f ngon frklaring p varfr du blivit nekad. S ls p INNAN du gr frsta gngen.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-17 kl. 02:44.
Citera
2023-09-17, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Som fretag, ja. Absolut. Men som privatperson s hade han flera herrgrdar och lyxiga boenden. Inga som helst problem med det, men det gr emot den myt som han skapat om sig sjlv som personligen snl och alltid sparsam.

Det r ingen motsttning i det.

Jag har sjlv inget problem med att kpa kapitalvaror som mnga bekanta knappt har sett p bild, eller att spendera tiotusentals kronor i mnaden p restaurangbesk.

Jag hatar nd att betala alla former av ondiga avgifter. Tippar han var likadan. ven Israelsson tror jag r av denna karaktr. Skert mnga fler.

Min privatekonomi skter jag som ett fretag, och det ger bara nnu mer utrymme fr att konsumera saker man verkligen vill ha. Vldigt ofta s r timlnen hgre p att ta hand om sin egen privatekonomi (det behvs bara ngra timmar pr r) n att arbeta. Mnga frstr inte det. S om man struntar i att jobba en timme vertid p fredagen den dr gngen i mnaden, och stter sig ned och kikar ver sin ekonomi istllet s kanske man sparar flera tusen p den timmen.

Att ha bra avtal med banker, frskringsbolag, elbolag, telefonabbonemang osv osv osv. blir fort massor av pengar. Och nr man ser det ver en livstid s blir det stor skillnad. Man behver som regel bara gra detta en gng pr. r.

Utgifter som inte upprepar sig struntar jag som regel i, men allt som r terkommande kollar jag noga och lser grna det finstilta.

Jag har vxt upp med mycket knappa resurser i familjen, och lever nu med mest resurser av alla de som var i min omgivning nr jag var ung, klasskamrater, syskon/kusiner osv. Dit kom jag genom att vara eftertnksam och inte gra som alla andra. Folk kanske skrattar t det nr man r ung, men nr man rundar 30rs strcket och ker p semestrar som kostar sexsiffrigt s r de svartsjuka och missunsamma.

Man behver definitivt inte vara en wallenberg eller ngon storfrsare p brsen. Om man ger sitt eget boende motsvarande skuldfritt (eller med investering som motvikt till rntan) och har en halv till en rsinkomst passivt s rcker det lngt. Vissa kanske fixar detta genom arv eller fretagsamhet, men andra kan fixa det genom bra planering och arbete.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-17 kl. 02:45.
Citera
2023-09-17, 03:56
Medlem
Citat:
Man behver definitivt inte vara en wallenberg eller ngon storfrsare p brsen. Om man ger sitt eget boende motsvarande skuldfritt (eller med investering som motvikt till rntan) och har en halv till en rsinkomst passivt s rcker det lngt. Vissa kanske fixar detta genom arv eller fretagsamhet, men andra kan fixa det genom bra planering och arbete.
Tnk s mycket text utan att du lyckas att svara p min frga.
Citat:
Citera
2023-09-17, 11:10
Avstngd
Citat:
Tjnster som revolut har inte rnta p innestende kapital, och d mste man ha en lokal bank som kan ge rnta.
Nu har jag inte provat sparkontona sjlv, men revolut erbjuder det:
https://www.revolut.com/sv-SE/flexible-accounts/
Citera
2023-09-17, 11:18
Medlem
Citat:
Tnk s mycket text utan att du lyckas att svara p min frga.

Verkade ha dka om att han jobbar och fr ln i ett flertal lnder. S lnge de de olika lndernas skattemyndigheter inte fr veta gr det skert bra men sen lter det som ngot som skulle sysselstta ett abtal tjnstemn att luslsa skatteavtal fr att avgra hur skatten ska frdelas mellan lnderna.
Citera
2023-09-17, 11:35
Medlem
Glits avatar
Citat:

Det r hgst 25,000:-, r vl inte konstigt att ha en mnads buffert p lnekontot nr man nu fr rnta p det.

Sjlvklart ska man inte ha alla sparade pengar p ett lnekonto men det var inte vad jag sade heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in