2023-09-16, 00:16
Medlem
Bytte till Skandiabanken, betalar ingenting, fr swish, bankID osv. har ett digitalt kort i google play som r gratis.
Trttnade p Swedbanks eviga strul och dyra avgifter.
Citera
2023-09-16, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
BankID har inget med telefonnummret att gra. Tnker p p Swish?
Citat:
Ditt mobila BankID r knutet till ditt personnummer och din mobil.
https://seb.se/var-kundservice/1054-...r-till-mobilen
Citera
2023-09-16, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Skandiabanken har inga kontor att beska men erbjuder det mesta inkl BankID utan att betala ngot.

Tackar! Skall kolla med dem!
Citera
2023-09-16, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Bytte till Skandiabanken, betalar ingenting, fr swish, bankID osv. har ett digitalt kort i google play som r gratis.
Trttnade p Swedbanks eviga strul och dyra avgifter.

Skandiabanken lter bra ocks, skall nog kolla det.

Frskte skapa konto med Bank-ID men verkar funka sdr nr man inte bor i Sverige, fr vl ringa kundsupporten.

Om ngon annan hr undrar, s kan jag rekommendera SEB fr internationella transaktioner. De ligger nstan alltid bttre till n de andra nr jag kollar deras vxlingskurs mot SEK.

Om man flyttar ver strre belopp, kanske fr kpa en lgenhet eller hus, s blir det tiotusentals kronor i skillnad mot vissa andra banker med smre vxelkurs.

Vet inte om det finns ngot bttre stt, men det var det bsta jag hittade fr att flytta strre belopp. P sm belopp var revolut bst men de har nu ndrat sina avgifter fr att vxla valutor.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-16 kl. 02:39.
Citera
2023-09-16, 02:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Orkar inte disskutera saken vidare, men vissa folk frblir fattiga. Och det r som regel fr att de tnker dligt, i stort och smtt. Nr man fattar att man skall gra sig av med alla ondiga avgifter, och lgga pengarna dr de gr nytta, s fr man en bra vardag. Ring Ingvar Kamprad och frga.

Ingvar Kamprad hade garanterat inte backat fr att skaffa ett bankkonto fr 300.-. Mycket kring Kamprad r en myt och PR skapat av Kamprad sjlv. Bra PR helt enkelt.
Citera
2023-09-16, 02:54
Medlem
Citat:
Tackar! Skall kolla med dem!
Undrar fortfarande vilka utlndska banker som du kan ppna konton i, och f tillgng till lokala Bank-ID.
Citera
2023-09-16, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
https://seb.se/var-kundservice/1054-...r-till-mobilen

Det r mjligt att det str s men en surfplatta gr lika bra, kr s sjlv. Har inte prvat p Android TV eller Android Automotive (bil).
Citera
2023-09-16, 07:55
Medlem
Citat:
Japp, s snackar ofta fattiglappar.
Jag har rd att ge 300:- till en zigenare utanfr butiken ocks, men skulle grna elda upp pengarna fre jag ger dem till zigenarna.

Om jag fr vlja mellan att ta en oxfile till eller dricka tv coctails fr pengarna varje r vs att ge dem till banken s vljer jag konsumtion, eller ge dem till ngon som behver det. Banken tar tiotusentals kronor av mig varje r i olika avgifter som r svra att undg.

300:- fr 2-3 swishningar eller 5 identifieringar med bank-id r svindyrt, inget jag grna betalar fr.

Orkar inte disskutera saken vidare, men vissa folk frblir fattiga. Och det r som regel fr att de tnker dligt, i stort och smtt. Nr man fattar att man skall gra sig av med alla ondiga avgifter, och lgga pengarna dr de gr nytta, s fr man en bra vardag. Ring Ingvar Kamprad och frga.

Jag frstr din princip men ingen med bred portflj bryr sig om 300 spnn per r fr en bank avgift. Jag tjnar in den avgiften av vrdekning p brsen p ngra minuter. G och lgg dig Wallenberg junior
Citera
2023-09-16, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag frstr din princip men ingen med bred portflj bryr sig om 300 spnn per r fr en bank avgift. Jag tjnar in den avgiften av vrdekning p brsen p ngra minuter. G och lgg dig Wallenberg junior

Eh...
Det psts att det inte r de stora inkomsterna man blir rik p, utan de sm utgifterna..
S nu har du satt lilla mig p pottan..
Citera
2023-09-16, 09:54
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Hur rknar du d? Skandiabanken ger enligt sin sajt 0,25 % i rnta p lnekonton. Senast jag rknade var 0,25 % av 25 000 kr lika med 62,525. Ska man dessutom betala 20 kr i mnaden s blir det 240 kr p ett r. Du gr allts drygt 177 kronor back. Med 7,5 % inflation tappar dina 25 000 kr dessutom 1 875 kr i vrde p ett r. Det blir totalt 2 052 kr i frlust.

Vad tjnar d Skandiabanken p att du placerar dina pengar p ett lnekonto hos dem? Jo, de kan placerar dina pengar hos Riksbanken till fr nrvarande 3,75 % rlig rnta. Det blir 937,50 kr till Skandiabanken. Plus 240 kr. Minus 65,525. Totalt 1 115 kr.

S minus 2 052 kr fr dig och plus 1 115 kr fr Skandiabanken.

https://www.skandia.se/vardagstjanst...ort/lonekonto/

Jag har inte nmnt ngonting om skandia, Frn ICA banken:
Citat:
Vi r en av f banker som ger dig rnta p lnekontot. Stter du in din ln, pension eller CSN p vrt bankkonto, s ger vi dig just nu en rnta p 2,25 % p insatt belopp upp till 25 000 kr.

S det r allts 625:- om du har 25,000:- som ligger, vilket man brukar ha nd.
Citera
2023-09-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ingvar Kamprad hade garanterat inte backat fr att skaffa ett bankkonto fr 300.-. Mycket kring Kamprad r en myt och PR skapat av Kamprad sjlv. Bra PR helt enkelt.

Jag tror heller inte han hade backat, men inte fr att sparsamheten skulle vara en myt (en lrare jag hade i fretagsekonomi vars morbror gjorde lumpen med Ingvar berttade en del) utan fr att han hade vrderat en stabil bankkontakt istllet fr att lgga tid p att skaffa ena tjnsten gratis hr och andra dr.
Citera
2023-09-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Jag har inte nmnt ngonting om skandia, Frn ICA banken:

S det r allts 625:- om du har 25,000:- som ligger, vilket man brukar ha nd.

Sorry, diskussionen innan ditt inlgg handlade om Skandiabanken, s jag missade att du vxlade till ICA-banken.

Den banken ger just nu 2,25 % i rnta p lnekonto upp till 25 000 kr, men bara om man stter in sin ln, CSN eller pension p kontot. Fr belopp ver 25 000 kr r rntan 0 % liksom om man stter in 25 000 kr som inte hrrr frn ln, CSN eller pension. Det gr att det inte gr att ligga p 25 000 kr i snitt. Antingen anvnder du pengarna som kommer in frn ln, CSN eller pension och hamnar lngt under 25 000 kr innan det dags fr en ny insttning av ln, CSN eller pension mnaden efter. Eller s anvnder du inte pengarna och hamnar ver 25 000 kr vid nsta pfyllning av ln, CSN eller pension. I praktiken r det vldigt svrt att f rnta p mer n hlften av 2,25 %. Drygt 300 kr per r allts.

Lnekonto med bankkort kostar p ICA-banken 25 kr i mnaden. Det blir 300 kr om ret i kostnader. Sedan har de valutavxlingsavgift om 1,65 % och andra avgifter.

S kalkylen blir att ICA fr in mer i avgifter n vad de betalar i rnta. Det r allts inte du som tjnar ngot utan banken. Och d har jag inte rknat med att inflationen urholkar vrdet p dina insttningar p lnekontot och att ICA-banken f n fr 3,75 % i rnta vid placering av dina pengar hos Riksbanken genom kp av riksbankscertiificat.

S finurliga r ICA-banken. Inte konstigt att folk r frbannade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in