2023-09-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Skandiabanken har 4,1% p sparkontot sg jag nu.
Eftersom jag inte anvnder pengarna p svenska konton s ligger de fint dr.

Vldigt stor skillnad mot ICAbanken d p ett r. Om man har ngra mnadslner liggande s blir det markant.
De har 4,1% p sitt sparkonto med 3 mnaders bindningstid. P det vanliga sparkontot har de 3,5%
Citera
2023-09-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tnk s mycket text utan att du lyckas att svara p min frga.

Jag frstr inte frgan, var det inte nog med information i posten fr att svara p varfr man behver bank-id i andra lnder?

Du r bara ett troll utan ngot att gra p dagarna, s du mste skapa pseudo-debatter p ntet om ingenting.

G p arbetsfrmedlingen, skaffa ett jobb.
Citera
2023-09-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
De har 4,1% p sitt sparkonto med 3 mnaders bindningstid. P det vanliga sparkontot har de 3,5%

Korrekt, perfekt fr mig, d kan man hlla SEK med bra rnta fr de gngerna man behver det.

r det s att man mste sga till 3 mnader innan man tar ut pengarna gissar jag?

Tror bluestep och de andra hade liknande upplgg i gamla dagar.

https://morrowbank.se/sparkonto

Vet inte om jag postade det tidigare, men den hr banken (morrowbank) har ganska bra deal fr sparande i sverige. Och om man har tillgng till samordningsnummer i grannlandet norge ser de ut att ha en filial som ger 4.1% rnta med samma deal, mnadsubetalningar. Nischbanker i Norge brukar krva att man har en folkbokfringsadress dr, s det hller inte med bara ett samordningsnummer. Har man inte folkbokfrt sig fr man nja sig med ngon av de stora drakarna som har hga avgifter och ingen rnta, typ DNB eller liknande. Morrow ger heller inte Bank-ID eller Vipps i Norge, ngot som fr exempel DNB erbjuder.

De har ven gratis kreditkort, men de sljer dina kontouppgifter och transaktioner vidare till tredjepart.

Osker p exakt hur upplgget r, men det betyder ju att man fr rnta p rntan, s p ett r kanske man fr ut nnu mer med mnadsvis utbetalning.

Sknt ocks fr den som gtt ut frn brsen nu och ligger likvid, att man kan f mnadsutbetalning p riskfri avkastning som bara ligger ngon % under den officiella inflationen. I grannlandet har de ven bara 22% skatt p rnta frn bank, s effekten av att flytta pengarna dit r ju minst sagt positiv. NOK r svag nu sett historiskt.

Fr att hlla sig till topic, s kan en person som anvnder fr exempel Ica-Banken idag och har 4 normala mnadslner p kontot spara nn tusing eller flera p att byta till Skandiabanken fr sparande och transaktioner + bank-id + swish. Vill man ha mnadsutbetalning och ingen bindingstid p sparandet s flyttar man sparkapitalet till morrowbank.

Tackar fr input frn alla som postar! Kanske blir fler som byter bank snart =)
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-17 kl. 14:31.
Citera
2023-09-17, 13:42
Medlem
Citat:
Nu har jag inte provat sparkontona sjlv, men revolut erbjuder det:
https://www.revolut.com/sv-SE/flexible-accounts/

Wow! Tackar! Ser ut som de introducerat detta augusti 2023?
Det dr har jag efterlyst lnge, kanske man kan avveckla ngot EUR bankkonto och flytta pengarna dit.
Knns iofs inte supertryggt att ha mer n ngon mnadsln p revolut med tanke p alla skrckhistorier som finns p ntet om hur revolut fryser folks pengar och inte svarar i supporten. Men de har ju insttningsgaranti i EU.

Revolut betalar ut rntan dagligen, osker p hur det fungerar. r det belopp x % / 365 = utbetalning som gller? Om det r s, s fr man mer n % p grund av rnta p rnta effekten.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-17 kl. 13:47.
Citera
2023-09-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Verkade ha dka om att han jobbar och fr ln i ett flertal lnder. S lnge de de olika lndernas skattemyndigheter inte fr veta gr det skert bra men sen lter det som ngot som skulle sysselstta ett abtal tjnstemn att luslsa skatteavtal fr att avgra hur skatten ska frdelas mellan lnderna.

Det kan bli en del problem om man r lneanstlld i flera lnder samtidigt, nnu vrre om de inte har dubbelbeskattningsavtal och liknande.

Man kan kra det som fretag och bara fakturera pengar, och ta ut lnen i ett land s slipper man mycket problem.

Oavsett s r det viktigt att ha tillgng till bankkonton i flera lnder om de har olika valutor osv. Det r ven ett mste att ha samordningsnummer och ngon form av digitalt-id om man jobbar mot arbetsgivare som krver det fr olika tjnster.

Trden handlar inte om detta, utan om vart man smartast kan ha pengar i sverige s att man kan ha en ekonomi dr ven om man inte bor dr. thats it.

Jag betalar ingen skatt i sverige mer n p rntan p de pengar som ligger p konton dr.
Citera
2023-09-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Det r hgst 25,000:-, r vl inte konstigt att ha en mnads buffert p lnekontot nr man nu fr rnta p det.

Sjlvklart ska man inte ha alla sparade pengar p ett lnekonto men det var inte vad jag sade heller.

Du har helt rtt, det r jttefint med rnta p lnekontot. Om du har en familj med tv personer som kanske har 25000:-/var p varsitt konto s blir det ju nd nn tusing om ret. Typ en middag ute eller s.

Av rent praktiska anledningar orkar man kanske inte fara och flytta pengar mellan sparkontot och transaktionskontot varje gng man skall handla, d r det ganska sknt att ha allt man brnner p en mnad p transaktionskontot.

Danske bank hade ett tag en deal dr man huslnet hela tiden balanserades mot transaktionskontot, s att man inte betalade rnta p mer n husln (-) pengarna man hade p lnekontot. Det var en ganska bra deal, dr man i praktiken fr lite av effekten motsvarande samma rnta p inlnat som utlnad kapital.

Vissa banker tillter bara ett begrnsat antal verfringar frn sparkontot varje r ocks, s dr faller det om man har verfrt fr mycket till sparkontot. De tar en avgift p 2% ex. om man flyttar ut pengar mer n 4ggr frn sparkontot.

Verkar som om vissa i trden antingen inte har 25000:- p transaktionskontot eller inte gillar pengar =)

Om man inte tycker det r viktigt med lga avgifter och rnta s r man ju frmodligen redan njd med sitt kundfrhllande, s varfr lgga sig i erfarenhetsutbytet i denna trd som nu kommit att handla om hur man klmmer ut de dr sista tusingarna frn sina bankrelationer?
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-17 kl. 14:10.
Citera
2023-09-17, 14:25
Medlem
Liten och inte komplett Uppsummering:

Revolut r gratis, har mjlighet fr flera bankkonton i olika valuta och ett gratis kort, de har ven andra spnnande tjnster som engngskort och krypto. Applepay fungerar fint.
Revolut erbjuder nu enligt info frn postare i trden ven rnta p innestende kapital dr man fr utbetalning dagligen.
Revolut r en internetbank utan kontor, och de har en historik av att lsa folks pengar/konton.
Deras ste var i england, och flyttade sedan till Litauen. De har insttningsgaranti fr EU.
Revolut ger inte bank-id, eller tillgng till swish i sverige.

Revolut r mycket bra om man reser mycket, d man kan vxla ver till de valutor man behver nr kursen r frdelaktig. Man kan ven stta upp alarm s att man fr ett meddelande nr kursen r bra.

De har ven "vault" som verfr ett mindre belopp vid varje transaktion genom att avrunda upp till nrmaste jmna tal, det blir som ett sparkonto som man kan ha i valfri valuta eller krypto.

Alternativ till Revolut r Monese (kort kostar pengar) och N26 som r relativt lika men kanske inte har alla funktionerna. N26 verkar strikta, och nekade mig medlemskap i banken p en ej specificerad grund.

Icabanken tar ut 300:-/r i avgifter fr att ha ett konto. De erbjuder bank-id och swish. De har ven rnta p transaktionskontot som framgr av postare i trden. De hade inte tillgng till Apple-Pay sist jag kollade, men menar att det skall komma.

Swedbank erbjuder bank-id och swish men tar ut avgifter, ingen rnta p transaktionskonto. De har tillgng till Apple-Pay.

Skandiabanken r gratis, erbjuder betalkort, swish och bank-id. Har sparkonton med relativt god rnta men ingen rnta p transaktionskontot. Ser ut som de har tillgng till Apple-Pay.

SEB erbjuder gratis internetbank och bankkonto, men tar betalt s fort man skall betala rkningar eller ha ett kort kopplat till kontot. De tar ven ut en avgift fr transaktioner. Har Apple Pay.

Morrow bank har inte bank-id eller swish, men ett sparkonto med relativt god rnta och mnadsutbetalningar. De har kreditkort som r gratis, och sljer dina personuppgifter vidare till andra aktrer. Inget apple-pay sklart. Detta r bara fr att spara pengar, inte transaktioner. Appen r kass.

Forex bank har bankkonto och betalkort, men tar ut en avgift varje mnad fr att ha kortet. De gav varken mjlighet till swish eller bank-id nr jag var kund dr, har eventuellt ndrat sig.

Finns skert fler, men jag kommer nog g fr skandiabanken och r mycket tacksam fr info frn er som postat och tipsat om denna.

Fr er som flyter mycket ver grnserna och har utgifter i olika lnder s kan jag bara pongtera att det sllan r ngon frdel att hlla sig till samma banker ven om de har kontor i flera lnder ( ex.SEB, Swedbank, Nordea). Finns ofta lokala banker som har mycket bttre tjnster/priser. Man sparar en del p att betala rkningarna frn en lokal bank, eftersom vissa (svenska) banker tar ut avgifter nr man betalar rkningar osv. fr hyra eller liknande i ett annat land, plus att de tar ut vxlingsavgift eller spread vid valutatransaktioner. De flesta banker har ngon form av valutatransaktionsavgift p 2% som blir p precis alla transaktioner du genomfr i ett annat land..

Och fr er som kr Bil/Bt/MC/snskoter osv. s finns det mjlighet att ppna bankkonton med gratis betalkort hos vissa ntbanker, s kan man ha ett soppakort extra i fordonet helt utan avgifter som fungerar p alla bensinstationer.. Fr den dr gngen man glmde plnboken i andra klder. Rddat mig mnga gnger.

Har noterat att vissa anvnder kreditkort med cashback ocks, har inte prvat det sjlv men det kanske r en frdel om man kr hela hushllets konsumtion ver samma kort. Blir skert fina pengar p ett r.

Hoppas flera drar nytta av trden och kanske vgar prva en ny bank. Kan rekommendera Revolut fr den som inte prvat. Perfekt vid internethandel ocks eftersom de har engngskort direkt i appen utan avgifter.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-17 kl. 14:44.
Citera
2023-09-17, 14:43
Medlem
Citat:
Korrekt, perfekt fr mig, d kan man hlla SEK med bra rnta fr de gngerna man behver det.

r det s att man mste sga till 3 mnader innan man tar ut pengarna gissar jag?
Nej. Du ppnar ett fastrntekonto och pengarna r bundna tre mnader till en fast rnta. Efter de tre mnaderna s r pengarna inte lngre bundna och du kan stta dem p valfritt annat konto, eller binda dem igen i tre mnader men d fr den rntesats som gller d.
Citera
2023-09-17, 14:48
Medlem
Citat:
Nej. Du ppnar ett fastrntekonto och pengarna r bundna tre mnader till en fast rnta. Efter de tre mnaderna s r pengarna inte lngre bundna och du kan stta dem p valfritt annat konto, eller binda dem igen i tre mnader men d fr den rntesats som gller d.

Ok! Frstr, d blir det lite styr fr man mste kanske binda om pengarna var tredje mnad d?
Vissa banker har haft s att det bara rullar p, men man mste sga till tre mnader innan man tar ut pengar. Andra har ett begrnsat antal uttag pr r. Vissa av dem har en avgift om man bryter mot reglerna.

De som har "rrlig" hg rnta har friskrivit sig rtten att ndra rntan d den kan vara flytande p ett "hgrntekonto", s man fr flja med lite. Jag upptckte just ett av mina sparkonton dr de inte alls fljt med i rntehjningarna nu sista mnaderna och lg 0,5 procentenhet under de andra, de tjnar skert miljoner pr. r genom att inte slaviskt flja rnteutvecklingen nr det gr upp, bara nr det gr ned.
Citera
2023-09-17, 15:54
Medlem
Skummade i trdarna hr, och hittade en bank till fr folk som vill spara i EUR/USD eller GBP med rnta:

https://wise.com

(FB) Tips p EUR konton med rnta som vanliga Svenskar kan f
Citera
2023-09-17, 20:03
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Skummade i trdarna hr, och hittade en bank till fr folk som vill spara i EUR/USD eller GBP med rnta:

https://wise.com

(FB) Tips p EUR konton med rnta som vanliga Svenskar kan f

Nja, notera att det Revolut och Wise kallar "konton med rnta" i sjlva verket r att de placerar dina pengarna i en fond. Visserligen med lg risk, men nd inte riskfritt som man frvntar sig av ett rntekonto nr det gller s pass lg rnta.

D kan man lika vl placera pengarna sjlv i rntefonder hos Nordnet och Avanza.
Citera
2023-09-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Nja, notera att det Revolut och Wise kallar "konton med rnta" i sjlva verket r att de placerar dina pengarna i en fond. Visserligen med lg risk, men nd inte riskfritt som man frvntar sig av ett rntekonto nr det gller s pass lg rnta.

D kan man lika vl placera pengarna sjlv i rntefonder hos Nordnet och Avanza.

Noterade det nr jag kom ver info p ngot forum... Mrkligt nog finns inte infon p deras hemsida, iallafall inte dr jag lser. D r man tillbaka p ruta 1 p EURO biten, svrt att hitta ett stlle dr man kan spara EUR och f rnta utan avgifter, vxlingsavgifter, skatt osv. Lste ngonstans att det nu r inte tilltet alls fr svenskar att ha EUR konto i sverige som privatpersoner, vet inte om det r sant eller phittat, s det r bara att ska sig till utlandet.

Jag frskte lsa mig till det p deras hemsidor, men de gr verkligen precis ALLT fr att man inte skall frst hur det fungerar.

Det ser ut som att WISE inte har insttningsgaranti, det r en finansiell verksamhet men inte en bank enligt vad jag lste. S d garanterar frmodligen staten precis ingenting nr det kraschar.

I revolutappen kan jag inte ens hitta hur man skall gra fr att placera pengarna dr.

Fonder r skit, det r inte detsamma som rnta, om man ser till riskfri avkastning.

Just nu r riskfri avkastning ver 4%, d skall en fond ha ver 10% fr att vara intressant i min mening.

En bra investering idag r ju att kpa mat&bljor eller andra frbrukningsvaror fr ett r fram i tiden. D har man garanterat 5-10% riskfri avkastning. Nya tider, nytt tnk.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-18 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in