Citat:
Ursprungligen postat av
Kaleus
De har 4,1% p sitt sparkonto med 3 mnaders bindningstid. P det vanliga sparkontot har de 3,5%
Korrekt, perfekt fr mig, d kan man hlla SEK med bra rnta fr de gngerna man behver det.
r det s att man mste sga till 3 mnader innan man tar ut pengarna gissar jag?
Tror bluestep och de andra hade liknande upplgg i gamla dagar.
https://morrowbank.se/sparkonto
Vet inte om jag postade det tidigare, men den hr banken (morrowbank) har ganska bra deal fr sparande i sverige. Och om man har tillgng till samordningsnummer i grannlandet norge ser de ut att ha en filial som ger 4.1% rnta med samma deal, mnadsubetalningar. Nischbanker i Norge brukar krva att man har en folkbokfringsadress dr, s det hller inte med bara ett samordningsnummer. Har man inte folkbokfrt sig fr man nja sig med ngon av de stora drakarna som har hga avgifter och ingen rnta, typ DNB eller liknande. Morrow ger heller inte Bank-ID eller Vipps i Norge, ngot som fr exempel DNB erbjuder.
De har ven gratis kreditkort, men de sljer dina kontouppgifter och transaktioner vidare till tredjepart.
Osker p exakt hur upplgget r, men det betyder ju att man fr rnta p rntan, s p ett r kanske man fr ut nnu mer med mnadsvis utbetalning.
Sknt ocks fr den som gtt ut frn brsen nu och ligger likvid, att man kan f mnadsutbetalning p riskfri avkastning som bara ligger ngon % under den officiella inflationen. I grannlandet har de ven bara 22% skatt p rnta frn bank, s effekten av att flytta pengarna dit r ju minst sagt positiv. NOK r svag nu sett historiskt.
Fr att hlla sig till topic, s kan en person som anvnder fr exempel Ica-Banken idag och har 4 normala mnadslner p kontot spara nn tusing eller flera p att byta till Skandiabanken fr sparande och transaktioner + bank-id + swish. Vill man ha mnadsutbetalning och ingen bindingstid p sparandet s flyttar man sparkapitalet till morrowbank.
Tackar fr input frn alla som postar! Kanske blir fler som byter bank snart =)