Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Varför har du fem banker som tar ut avgifter? Det räcker väl med en bank för lön, bank-id med mera. Resterande banker kan vara typ Klarna, ICA-banken med flera som inte tar någon avgift för ett vanligt sparkonto.
Bankerna är i olika länder, och har olika funktioner.
- Aktier/fonder (måste vara i landet där man är folkbokförd)
- Transaktioner (för de länder där man vistas)
- Spara större EUR belopp (för att spara större belopp i utländsk valuta, de flesta svenska banker tillåter inte detta utan massor av styr/växlingsavgifter/valutadepå/avgifter osv..)
- Bank ID i olika länder osv. (för att identifiera sig mot organisationer i de länder man vistas)
Det finns ingen bank som kan erbjuda allt detta i olika länder, inte ens de som har kontor i olika länder fungerar mellan varandra. Alltså, bank-id i sverige kommer inte fungera i andra EU länder, och man kan inte flytta valuta snabbt och smidigt mellan dem, även om det är Swedbank, Nordea eller SEB.
I sverige använder jag i princip ingenting, eftersom jag har internationella banker som jag använder när jag handlar i sverige de få gånger jag är där. Men jag behöver fortfarande bank-id och swish typ 2-3 gånger pr år.
Som det är nu så är det en ganska dyr och onödig avgift för de få gånger man behöver använda det, och jag önskar se om någon erbjuder samma gratis.
Skrotade ett gäng bankkonton för några år sedan som jag inte använde, efter att jag upptäckte att de börjat lägga avgifter även på vanligt transaktionskonto. Tror det var bland annat forex.
Anledningen att man har många olika banker är för att sprida riskerna, minimera transaktionsavgifter och få tillgång till bästa räntorna och bank-id i de länder man vistas. Jag har aldrig mindre än tre betalkort samtidigt, i olika länder/banker. Smidigt som fy med ApplePay nu då man kan nå alla utan att ha fysiska korten med sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
300 kr?
bankkonto, bankid och swish är ingenting?
fattar inte vad du menar
Jag förstår att du inte förstår någonting.
Så frågan var, igen.
Finns det någon bank som erbjuder swish och bank-id gratis?