• 1
  • 2
2023-09-15, 12:52
Medlem
Finns det någon bank i sverige som erbjuder bankkonto, bankid och swish utan att ta ut avgifter?

Min nuvarande bank tar ut 300:-/år.

Kontot är mest vilande, det används inte eftersom jag använder internationella banker då jag inte bor i Sverige. Men det är fint att ha bank-id och swish när man är på besök.

Finns det någon väg runt det eller är det bara att fortsätta betala avgiften?

Segt när man har totalt 5 banker och alla skall ha betalt, blir några tusen varje år för ingenting. Vissa använder man ju nästan varje dag, så det är ok, men de andra kanske man kan byta ut.
Citera
2023-09-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Segt när man har totalt 5 banker och alla skall ha betalt, blir några tusen varje år för ingenting. Vissa använder man ju nästan varje dag, så det är ok, men de andra kanske man kan byta ut.
Varför har du fem banker som tar ut avgifter? Det räcker väl med en bank för lön, bank-id med mera. Resterande banker kan vara typ Klarna, ICA-banken med flera som inte tar någon avgift för ett vanligt sparkonto.
Citera
2023-09-15, 13:06
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Segt när man har totalt 5 banker och alla skall ha betalt, blir några tusen varje år för ingenting. .
300 kr?
bankkonto, bankid och swish är ingenting?
fattar inte vad du menar
Citera
2023-09-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför har du fem banker som tar ut avgifter? Det räcker väl med en bank för lön, bank-id med mera. Resterande banker kan vara typ Klarna, ICA-banken med flera som inte tar någon avgift för ett vanligt sparkonto.

Bankerna är i olika länder, och har olika funktioner.
- Aktier/fonder (måste vara i landet där man är folkbokförd)
- Transaktioner (för de länder där man vistas)
- Spara större EUR belopp (för att spara större belopp i utländsk valuta, de flesta svenska banker tillåter inte detta utan massor av styr/växlingsavgifter/valutadepå/avgifter osv..)
- Bank ID i olika länder osv. (för att identifiera sig mot organisationer i de länder man vistas)

Det finns ingen bank som kan erbjuda allt detta i olika länder, inte ens de som har kontor i olika länder fungerar mellan varandra. Alltså, bank-id i sverige kommer inte fungera i andra EU länder, och man kan inte flytta valuta snabbt och smidigt mellan dem, även om det är Swedbank, Nordea eller SEB.

I sverige använder jag i princip ingenting, eftersom jag har internationella banker som jag använder när jag handlar i sverige de få gånger jag är där. Men jag behöver fortfarande bank-id och swish typ 2-3 gånger pr år.

Som det är nu så är det en ganska dyr och onödig avgift för de få gånger man behöver använda det, och jag önskar se om någon erbjuder samma gratis.

Skrotade ett gäng bankkonton för några år sedan som jag inte använde, efter att jag upptäckte att de börjat lägga avgifter även på vanligt transaktionskonto. Tror det var bland annat forex.

Anledningen att man har många olika banker är för att sprida riskerna, minimera transaktionsavgifter och få tillgång till bästa räntorna och bank-id i de länder man vistas. Jag har aldrig mindre än tre betalkort samtidigt, i olika länder/banker. Smidigt som fy med ApplePay nu då man kan nå alla utan att ha fysiska korten med sig.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
300 kr?
fattar inte vad du menar
Jag förstår att du inte förstår någonting.

Så frågan var, igen.
Finns det någon bank som erbjuder swish och bank-id gratis?
Senast redigerad av fotonreflex 2023-09-15 kl. 13:21.
Citera
2023-09-15, 13:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Skandiabanken är utan avgift om du inte beställer deras betalkort till vardagspaketet.
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
300 kr?
fattar inte vad du menar
De flesta banker utfärdar inte bankid om du inte har deras paket för att kunna betala räkningar eller ha kort med årsavgift.
Citera
2023-09-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Skandiabanken är utan avgift om du inte beställer deras betalkort till vardagspaketet.

De flesta banker utfärdar inte bankid om du inte har deras paket för att kunna betala räkningar eller ha kort med årsavgift.

Tack!

Behöver inga betalkort, det har man ju nog av.

Men det är nog som du säger, man får inget bank-id om man inte betalar, eller hur?
Och swish får man inte utan bank-id tippar jag?

Swish kan man ju leva utan, men bank-id är viktigt.
Citera
2023-09-15, 13:23
Medlem
Citat:
Möjligen fonder, men aktier kan du köpa med en svensk bank. Kanske inte alla, med de stora på exempelvis Nasdaq.
Citat:
Det finns ingen bank som kan erbjuda allt detta i olika länder, inte ens de som har kontor i olika länder fungerar mellan varandra.
Det kan jag förstå. Men vad är det för utländska banker som accepterar dig som kund och ger dig Bank-id eller motsvarande?

Gällande säkerhet så har väl de flesta banker något motsvarande bankgaranti.
Citera
2023-09-15, 13:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack!

Behöver inga betalkort, det har man ju nog av.

Men det är nog som du säger, man får inget bank-id om man inte betalar, eller hur?
Och swish får man inte utan bank-id tippar jag?

Swish kan man ju leva utan, men bank-id är viktigt.
Jodå alltså Skandiabanken är nog den sista som finns kvar där du får bankid och möjlighet att betala räkningar /swish när du inte skaffar kortet, kör själv med det upplägget.

Du får också bankid på fil som du kan ha på datorn vilket är bra för backup om man blir av med mobilen eller det råkar gå ut.
Senast redigerad av frank_pe 2023-09-15 kl. 13:32.
Citera
2023-09-15, 13:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Finns det någon bank i sverige som erbjuder bankkonto, bankid och swish utan att ta ut avgifter?

Min nuvarande bank tar ut 300:-/år.

Kontot är mest vilande, det används inte eftersom jag använder internationella banker då jag inte bor i Sverige. Men det är fint att ha bank-id och swish när man är på besök.

Det finns ett flertal banker som erbjuder gratis bankkonto och swish. Det är funktionerna för bankkort och internetbetalningar som de brukar ta betalt för. Men vissa tar inte betalt för internetbetalning som t.ex. länsförsäkringar, svea bank etc.

Som jag förstår det så är det följande banker som uppfyller dina krav:

Handelsbanken
ICA Banken
Länsförsäkringar Bank
Skandiabanken

Dessa har sparkonto med koppling till swish, bank-id och internetbetalning utan årsavgift.
Citera
2023-09-15, 13:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Jodå, det räcker med sparkonto. Man har avskaffat koddosor på de flesta banker nu och ersatt dem med bank-id samt i vissa fall med engångskoder. Det innebär att inloggning till sparkontot sker med bank-id i första hand.
Citera
2023-09-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jodå, det räcker med sparkonto. Man har avskaffat koddosor på de flesta banker nu och ersatt dem med bank-id samt i vissa fall med engångskoder. Det innebär att inloggning till sparkontot sker med bank-id i första hand.
Hur skaffar du Bank-ID utan koddosa?
Citera
2023-09-15, 13:50
Medlem
Atamons avatar
Citat:
- Transaktioner (för de länder där man vistas)
- Spara större EUR belopp (för att spara större belopp i utländsk valuta, de flesta svenska banker tillåter inte detta utan massor av styr/växlingsavgifter/valutadepå/avgifter osv..)
- Bank ID i olika länder osv. (för att identifiera sig mot organisationer i de länder man vistas)

Det finns ingen bank som kan erbjuda allt detta i olika länder, inte ens de som har kontor i olika länder fungerar mellan varandra. Alltså, bank-id i sverige kommer inte fungera i andra EU länder, och man kan inte flytta valuta snabbt och smidigt mellan dem, även om det är Swedbank, Nordea eller SEB.

I sverige använder jag i princip ingenting, eftersom jag har internationella banker som jag använder när jag handlar i sverige de få gånger jag är där. Men jag behöver fortfarande bank-id och swish typ 2-3 gånger pr år.

Som det är nu så är det en ganska dyr och onödig avgift för de få gånger man behöver använda det, och jag önskar se om någon erbjuder samma gratis.

Skrotade ett gäng bankkonton för några år sedan som jag inte använde, efter att jag upptäckte att de börjat lägga avgifter även på vanligt transaktionskonto. Tror det var bland annat forex.

Anledningen att man har många olika banker är för att sprida riskerna, minimera transaktionsavgifter och få tillgång till bästa räntorna och bank-id i de länder man vistas. Jag har aldrig mindre än tre betalkort samtidigt, i olika länder/banker. Smidigt som fy med ApplePay nu då man kan nå alla utan att ha fysiska korten med sig.

Jag förstår att du inte förstår någonting.

Så frågan var, igen.
Finns det någon bank som erbjuder swish och bank-id gratis?

Nix det gör det inte! Kul att du beskriver ditt bankupplägg på ett vis som ger en bild i huvudet av en kosmopolit som glider runt som en internationell playboy och så nojjar du över att banken i Sverige kostar dig 25:- i månaden!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in