2023-09-14, 20:45
Medlem
Smutzs avatar
Hann man inte köpa biljetter till huvudföreställningen SPUT på Avanza kan man ändå klämma in sig på den mer suspekta freakshowen i det lilla tältet bredvid. BULL URANIUM SPROTT X5 finns som alternativ för alla som vill roa sig med sedelbunten i den ena näven och FB-dasen i den andra.

Inget tips, bara konsumentupplysning.
Citera
2023-09-14, 22:18
Medlem
UraniumMans avatar
Ni som trade:ar ut och in - varför? Bara HODL så kommer allt ordna sig.
Citera
2023-09-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan

Är ganska hårt för psyket att HODL för många. Personligen tycker jag det är värre att ha varit med upp 200% och sedan följa med ner till minus 10% i företag jag inte kan ett dyrt om, än att man ligger 80% back i företag man kan utan och innan.

Många har nog gjort som det redan framkommit i tråden ägt en massa småbolag man inte vet så mycket om. Jag kan erkänna att jag gjort en massa affärer utan att veta någonting om bolagen mer än att de sysslar med utan.

Du som är trådstartaren har ju varit med ett tag och har väl fått ballar av utarmat uran.
Citera
2023-09-14, 22:58
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Du som är trådstartaren har ju varit med ett tag och har väl fått ballar av utarmat uran.

Haha! Dessa ballar är 100 procent höganrikat uran.

Fattar hur du tänker. För mig handlar det bara om övertygelse om att den övergripande tesen är korrekt. Enskilda företag och deras detaljer har mindre relevans. Har flera shitcos som behöver 10, 20 eller 30 X bara för att nå förra årets peak. Plus mer säkra kort naturligtvis.

Jag är inte tillräckligt smart (tror få är det) för att veta när man ska sälja enskilda företag i en sådan här bransch. Så jag sitter på händerna och ser vad uranpriset gör istället.
Citera
2023-09-15, 08:50
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Haha! Dessa ballar är 100 procent höganrikat uran.

Fattar hur du tänker. För mig handlar det bara om övertygelse om att den övergripande tesen är korrekt. Enskilda företag och deras detaljer har mindre relevans. Har flera shitcos som behöver 10, 20 eller 30 X bara för att nå förra årets peak. Plus mer säkra kort naturligtvis.

Jag är inte tillräckligt smart (tror få är det) för att veta när man ska sälja enskilda företag i en sådan här bransch. Så jag sitter på händerna och ser vad uranpriset gör istället.

Vad är din plan för att ta hem vinst (om jag får fråga). Jag har väl tänkt att skala av med uppsving av uranpriset, har exempelvis börjat skala lite i Cameco nu. Skalade i senaste peaken också som jag kunde köpa tillbaka billigare sen under 2022/2023.
Citera
2023-09-15, 14:53
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Vad är din plan för att ta hem vinst (om jag får fråga). Jag har väl tänkt att skala av med uppsving av uranpriset, har exempelvis börjat skala lite i Cameco nu. Skalade i senaste peaken också som jag kunde köpa tillbaka billigare sen under 2022/2023.

Uranpriset behöver gå en bit över $200/lb om det ska (inflationsjusterat) matcha den förra bullens peak.

Fundamenta är betydligt bättre den här gången så jag har ingen anledning att tro att vi kommer peaka på en lägre nivå än förra gången.

Så jag kommer att följa uranprisets utveckling. Med det sagt, om vi når hysteriska nivåer i aktierna (säg att portföljen 10 X:ar) och uranpriset bara nått exempelvis $150 så kommer jag ta hem större delen av vinsten.

Men det avgörande är väl hur stort kapital man är inne med. Jag har inga fuck off-pengar. Så jag är villig att acceptera riskerna. Men har man redan ett stort kapital så blir det viktigare att skydda förmögenheten - inte att multiplicera den.
Senast redigerad av UraniumMan 2023-09-15 kl. 14:58.
Citera
2023-09-15, 14:55
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Efter att ha suttit ut tre femtio procent rekyler så tycker jag att det var dags att sluta vara en sån fitta. Har bara gjort en trade än

Man behöver ju inte ha perfekt tajming det viktigaste är att man köper tbx billigare än man sålde för. Om man har det mindsettet så tror jag det blir lite lättare.

Nu här framöver så känns det som att den stora peaken i uran ligger längre fram i tiden än när stora börsen vänder. Därför tror jag att det kan vara bra att vara lite defensiv framöver för då kan det bli mer än en femtio procent rekyl i uranare.

Förhoppningsvis så sätter finansiella spelare fart på detta nu så att det blir uppenbart att det inte är hållbara priser och det blir lättare att se en topp
Citera
2023-09-15, 17:15
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Strålande tider för uran – högsta priset på tolv år

Den pågående energiomställningen har fått många länders styren att blicka mot kärnkraft. Det har fått priset på uran, som också benämns ”yellowcake”, att stiga till den högsta nivån sedan 2011, rapporterar Financial Times.

https://www.di.se/live/stralande-tider-for-uran-hogsta-priset-pa-tolv-ar/
Citera
2023-09-15, 17:31
Medlem
Zebogevos avatar
Nån annan som köpte Global Atomic i dippen efter kuppen?
Jag gick in i fyra omgångar och lyckades på fjärde tajma botten sånär som på en cent. Något jag gläds åt idag. Faran är väl inte över men va fan…😀
Citera
2023-09-15, 20:18
Avslutad
Citat:
Men det avgörande är väl hur stort kapital man är inne med. Jag har inga fuck off-pengar. Så jag är villig att acceptera riskerna. Men har man redan ett stort kapital så blir det viktigare att skydda förmögenheten - inte att multiplicera den.
Du svarar här själv på din ursprungliga fråga 👌🤣
Citera
2023-09-16, 12:31
Medlem
smoerreboms avatar
Om det kommer en officiell lösning i Niger med regeringsskifte så kommer de som har tjacket glo göra en riktigt bra affär, 5-6 dollar rätt snabbt skulle jag tro bara nuvarande priser, det är bara att gratulera då.

Sektorn höll emot bra trots dålig dag på börsen igår

Sput har 43 mille oxå så det borde vara en bit kvar på det här, 30 kommer de nog att bränna av.
Senast redigerad av smoerrebom 2023-09-16 kl. 12:44.
Citera
2023-09-16, 16:22
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Om det kommer en officiell lösning i Niger med regeringsskifte så kommer de som har tjacket glo göra en riktigt bra affär, 5-6 dollar rätt snabbt skulle jag tro bara nuvarande priser, det är bara att gratulera då.

Sektorn höll emot bra trots dålig dag på börsen igår

Sput har 43 mille oxå så det borde vara en bit kvar på det här, 30 kommer de nog att bränna av.

Ja frågan är ju vad 30-35 MUSD gör på spotpriset i dessa tider 5-10 USD/lbs upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in