2023-09-16, 19:34
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Ja frågan är ju vad 30-35 MUSD gör på spotpriset i dessa tider 5-10 USD/lbs upp?
man kan ju bara spekulera men hela uppgången hittills är ju utan att sput köpt. 35 mille är ju småpengar mot vad de har tjackat tidigare men nu är det ju flera aktörer som är inne o köper samtidigt.

Jag är ju inne på att jmf med de tidigare uplegsen på ca 40 procent, nu är kurvan lite brantare uppför och vi har kommit längre. Det är inte helt orimligt att den här upleggen blir lite större i proportion till de tidigare, 50-60 procent men det är ju bara gissningar. Det verkar iaf inte rimligt att det stora rallyt skulle braka av nu när vi är på det första året av föröhöjd LT-kontrakterimg. Ni har väl sett diagrammet som quakes brukar köra med LT i staplar mot spotpriset? Där ser man att spotten toppade under det tredje året med högre staplar. Då hade vi dessutom cigar lake översvämningen. Det tycker jag talar för att kommer att den stora peaken inte kommer redan nu i år utan det borde ta lite längre tid?

Jag tror oxå det ligger lite i det Warren Irwin snackar om att det kommer att komma fram uran här och var allteftersom priset stiger och att det inte blir en hockeyklubba till 200 dollar nu utan det fortsätter med snabba ryck men det här kan bli lite större.
Citera
2023-09-16, 19:44
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
man kan ju bara spekulera men hela uppgången hittills är ju utan att sput köpt. 35 mille är ju småpengar mot vad de har tjackat tidigare men nu är det ju flera aktörer som är inne o köper samtidigt.

Jag är ju inne på att jmf med de tidigare uplegsen på ca 40 procent, nu är kurvan lite brantare uppför och vi har kommit längre. Det är inte helt orimligt att den här upleggen blir lite större i proportion till de tidigare, 50-60 procent men det är ju bara gissningar. Det verkar iaf inte rimligt att det stora rallyt skulle braka av nu när vi är på det första året av föröhöjd LT-kontrakterimg. Ni har väl sett diagrammet som quakes brukar köra med LT i staplar mot spotpriset? Där ser man att spotten toppade under det tredje året med högre staplar. Då hade vi dessutom cigar lake översvämningen. Det tycker jag talar för att kommer att den stora peaken inte kommer redan nu i år utan det borde ta lite längre tid?

Jag tror oxå det ligger lite i det Warren Irwin snackar om att det kommer att komma fram uran här och var allteftersom priset stiger och att det inte blir en hockeyklubba till 200 dollar nu utan det fortsätter med snabba ryck men det här kan bli lite större.

Du har säkert rätt, men jag hoppas på en eskalerad tidsplan! Jag gick in i uranet 2021 när allt annat var svindyrt (förutom olja). Nu finns ju massvis med andra bolag som är billiga som jag skulle vilja allokera kapital i.
Citera
2023-09-17, 01:54
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Du har säkert rätt, men jag hoppas på en eskalerad tidsplan! Jag gick in i uranet 2021 när allt annat var svindyrt (förutom olja). Nu finns ju massvis med andra bolag som är billiga som jag skulle vilja allokera kapital i.
Jag hoppas lite på att det spikar Sept och oktober upp till typ 85-100 där man säljer och sen vänder eller kraschar stora börsen. Jag har svårt att få ihop att hela peaken skulle hinnas med innan börsen tankar

Man blir mörkrädd när man läser en del uranbuggar på reddit och twitter som snackar om att inte sälja på 2-3 år
Citera
2023-09-17, 09:29
Avslutad
Ett tips till er som nyligen diskuterat när man ska sälja så är överköpt på alla tidsintervaller (månads-, vecko- och dagsgrafen) ihop med en riktig urblåsning på hög volym (s.k. blow off top) ett ypperligt tillfälle att åtminstone skala ut och ta hem lite profit på.
Citera
2023-09-17, 13:13
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Ett tips till er som nyligen diskuterat när man ska sälja så är överköpt på alla tidsintervaller (månads-, vecko- och dagsgrafen) ihop med en riktig urblåsning på hög volym (s.k. blow off top) ett ypperligt tillfälle att åtminstone skala ut och ta hem lite profit på.

Nu flög det över mitt huvud här, vad innebär att något är överköpt på ett tidsintervall, samt "top blowoff"? Jag är inte så bevandrad i "tekniska" termer.
Citera
2023-09-17, 13:51
Medlem
smoerreboms avatar
Vet inte var man kollar bäst TA gratis men kollar man på
https://stockcharts.com

på UUUU och UEC som verkar vara en pedaggisk jämförelse, det finns bara vecko och dagsbasis, men då så ser det ju ut som att UEC är närmare nån slags topp än UUUU då den ser nästan lika överköpt ut som den gjorde vid de tidigare topparna och den är dessutom rätt nära ATH. Jag tog rätt mkt UEC och UROY denna gång eftersom båda kördes ned av nån shortarsite så att de hamnade mkt längre från ATH än andra större bolag. Kan tänka mig att om man är mkt för TA så skulle man dumpa en del UEC nu o lägga i annat.

En annan sak jag noterar är dock att volymerna fortfarande inte är i närheten av de tidigare topparna

Jag är även inne lite på att dumpa Baselode, det verkar inte som marknaden gillar deras låga grades nära ytan typ av fyndighet. Både dom och F3 har ju borresultat pending. F3 verkar vara en klarare stjärna med mer beprövad ledning i Dev R mfl. och de lär väl fortsätta träffa bra. SUU uppfattar jag som att de ligger betydligt tidigare i utvecklingen men det är ju samma folk där men jag avvaktar. Även Cosa med ISO/Hurricane killarna kommer jag att bevaka men jag vill helt enkelt inte hålla på med för tidiga projekt.

Sen tror jag att dagligt stigande spotpriser kommer slå ut alla slags TA-lagar iaf. Nu är det nog bara att släppa ratten de närmaste 1-2 veckorna iaf.
Citera
2023-09-18, 22:24
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:

Det stämmer nog.

Men om du ändå är inne på TA, så tänk över följande: Spotpris över 60 var en stor signal men det har nu gått ännu högre, 65-66.

Sen är det ungefär hälften av bolagen som är på ATH (vilket också kan vara säljsignal enligt TA).

Men går de över det, vilket mkt väl kan hända denna eller nästa vecka, är det (enligt TA) en signal att gå in igen.

Så det lätta är att bara sitta still kommande 2-4+ veckor och bevaka utvecklingen. För fundamentalt är den oerhört stark.
Citera
2023-09-18, 22:27
Medlem
BigJoeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Det stämmer nog.

Men om du ändå är inne på TA, så tänk över följande: Spotpris över 60 var en stor signal men det har nu gått ännu högre, 65-66.

Sen är det ungefär hälften av bolagen som är på ATH (vilket också kan vara säljsignal enligt TA).

Men går de över det, vilket mkt väl kan hända denna eller nästa vecka, är det (enligt TA) en signal att gå in igen.

Så det lätta är att bara sitta still kommande 2-4+ veckor och bevaka utvecklingen. För fundamentalt är den oerhört stark.

Sen finns det ett gäng bolag som inte är i närheten av sitt ATH, men kan vara köpvärda.

De flesta har riktiga problem och borde kanske därför inte gå tillbaka till ATH.

Men vissa av dem har inte det, men har inte stigit pga negativt sentiment och tidigare badholders som ej har koll och bara vill ut ur sina positioner utan att tänka på framtiden.
Citera
2023-09-19, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Det stämmer nog.

Därför jag tipsa om skalning! Skala ut när euforin är maxad och skala in när "bitcoin is dead".
Citera
2023-09-19, 22:36
Medlem
Citat:
Därför jag tipsa om skalning! Skala ut när euforin är maxad och skala in när "bitcoin is dead".

Som Warren Buffet brukar säga. ”Fear when others greed and greed when others fear”. Frågan är om timingen är rätt än. Idag såg vi en rejäl nedsida på ett par tre procent.
Citera
2023-09-21, 22:57
Medlem
Zebogevos avatar
[quote=smoerrebom|85758976]Jag hoppas lite på att det spikar Sept och oktober upp till typ 85-100 där man säljer och sen vänder eller kraschar stora börsen. Jag har svårt att få ihop att hela peaken skulle hinnas med innan börsen tankar

Man blir mörkrädd när man läser en del uranbuggar på reddit och twitter som snackar om att inte sälja på 2-3 år[/QUOTE]

Varför?
Citera
2023-09-22, 12:32
Medlem
smoerreboms avatar
[quote=Zebogevo|85808050]
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag hoppas lite på att det spikar Sept och oktober upp till typ 85-100 där man säljer och sen vänder eller kraschar stora börsen. Jag har svårt att få ihop att hela peaken skulle hinnas med innan börsen tankar

Man blir mörkrädd när man läser en del uranbuggar på reddit och twitter som snackar om att inte sälja på 2-3 år[/QUOTE]

Varför?
Jag tycker att de underskattar vilken jävla fetsmäll uranare kommer åka på om det blir en credit squeeze. Sure det kan mkt väl ligga högre om tre år men det är inte lika kul med 50+ rekyler från gav när de väl pågår. Många som säger sånt där tror att uranfundamenta kommer rädda deras innehav i strathmore plus när det smäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in