2021-10-15, 20:13
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Riskerna är få men följderna katastrofala. Det är väl en av sakerna som garanterat fortfarande är aktuellt sedan artikeln, den andra är att det har inte gått att förutse vare sig Fukushima eller TJernobyl eftersom det var force majeure och murphys lag som låg bakom dessa. Harrisburg har jag bara hört namnet och vet att det var dåligt, men inte läst om, var något tekniskt fel vill jag minnas.

Vi har ju haft kärnkraft ganska länge i U-länder redan, och det är väl lite ur sinne ur minne och så vill man det ska förbli.
(vill man inte det var lyckligt ovetande så finns några platser här: https://inis.iaea.org/collection/NCLCollectionStore/_Public/22/056/22056739.pdf )

En ny reaktor i ett U-land långt bort känns väl ändå lite bättre än en gammal reaktor relativt nära, alla fall för mig. De som bor nära de nya kraftverken kanske inte kommer tycka det är toppen, men en höjd levnadsstandard lär nog kompensera detta skulle jag tro. Sedan lär ju det skapa nya problem om inte alla grannländer också får ett nytt kraftverk i alla fall i Afrika, men då börjar vi komma långt ifrån trådens syfte om jag börjar babbla om det.

Precis, så är det. Jag tog tidigare upp i tråden att jag åkte och kikade lite när jag var i Stockholm. Jag hade bland annat lyssnat på poddar och sett Leif GW Perssons videos där han diskuterade det gamla svenska kärnvapenprogrammet som huserade i Ågesta, Ågestaverket. Ågestaverket skrotar man nu helt och hållet. Det är ur drift sedan länge, men enligt mig urbota korkat att riva hela skiten istället för att utveckla det vidare och implementera effektivare och säkrare kärnkraft. Tyvärr kunde jag inte ta mig in närmare för att kika, hela området är avspärrat. Men det lär ha varit full kareta där back in the days. Rekommenderar alla att ta en sväng förbi för lite historiskt mys.

Jag gled runt lite där i området som jag tror heter Vidja. Mycket sommarstugor och tillbyggda samt nya permanenta bostäder. Tidigare en optimal plats för ett kärnkraftverk, men inte längre i takt med att bebyggelsen där ökar. Sånt där är trist, men gissningsvis är det MP som sätter käppar i hjulet.

Låt oss leka med tanken, var i Stockholm skulle kunna vara en optimal plats för ett kärnkraftverk? Haninge och Nynäshamn känns ju vettigt.

Håller med i viss mån där i det du skriver. Nya reaktorer och teknologi, kan ju också bidra till att rädslan för kärnkraften minskar. Särskilt om dessa kraftverk placeras i flera u-länder. Men om vi tittar på volatila tider i flera krigsdrabbade länder, låt säga Syrien och med tänk gällande talibaner som tar över makten. Är det säkert?

Jag tror att allt snack inom uran egentligen hör till trådens syfte, det är information som hjälper investerare i att fatta beslut. Det finns en smutskastningskampanj gentemot kärnkraft. Vi är möjligen lite gifta med uranet, vi investerar i uran - klart vi vill ha utökad kärnkraft. Men bara bra att ta upp risker och föra dialog kring det.
Senast redigerad av stockcock 2021-10-15 kl. 20:16.
Citera
2021-10-15, 20:44
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Nja. Tjernobyl var handhavandefel då de körde reaktorn på ett sätt som den inte var byggd för.

Fukushima orsakades av att reservaggregaten placerats på marken istället för på taket - mot instruktionerna - och därför slogs ut av tsunamin.

Värt att notera är att NOLL personer har dött av strålning från Fukushima. De som dog gjorde det på grund av tsunamin och den efterföljande evakueringen.

Jag är ingen historiker som sagt, men jag har för mig att flera saker staplade på varandra konspirerade för att ge Tjernobyl och en Tsunami är väl Force Majeure oavsett vart du placerat reservaggregaten. Men poängen var hur som helst att felen enligt forskaren var näst intill omöjliga att förutse och att det därför kan hända igen. Ju fler kraftverk desto större risk enligt tesen

Du behöver hur som helst inte predika, jag är frälst redan. Jag anser att vi behöver kärnkraften tills dess att ett gångbart alternativ finns, vilket det inte gör i dagsläget som några länder så ivrigt bevisat på sistone
Citera
2021-10-15, 22:57
Medlem
https://www.di.se/nyheter/oppositionen-tvingar-regeringen-att-stodja-karnkraft-pa-eu-toppmote/
Dags att Vattenfall smäller upp lite SMRs i Berlin tycker jag.

Känns som en rimlig katalysator för ett kliv högre om det blir ett ja. Inflation, energikris, klimatomställning, låg produktion, pris under kostnad för tillverkningen, SPUT, Japan startar reaktorer, EU röstar ja och seasonality med vintern på ingång. Kanske kan det skänka lite ljus på frågan i USA, Biden är ju positivt inställd till kärnkraft.
Senast redigerad av dupersnabb 2021-10-15 kl. 23:02.
Citera
2021-10-16, 09:09
Medlem
Inslag på svt norrbotten som visar hur miljövänligt kärnkraften är jämfört med tex vindkraften.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stor-del-av-norrbottens-lan-pekas-ut-som-intressant-for-utvinning-av-kritiska-metaller-och-mineraler

Snart är det pk med kärnkraft!
Citera
2021-10-18, 09:29
Medlem
UraniumMans avatar
KABOOM! 💥 💥 💥
https://twitter.com/piterloskot82/status/1449983392699793409?s=21
Citera
2021-10-18, 15:50
Medlem
bajssprutans avatar
Kazatomprom har alltså startat en egen SPUT-nik riktad till den asiatiska marknaden. Detta blir sköj.

Då är alltså en ökning av produktionen från KAPs sida off the table för de som har trott det.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-10-18 kl. 15:52.
Citera
2021-10-18, 15:50
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
KABOOM! 💥 💥 💥
https://twitter.com/piterloskot82/status/1449983392699793409?s=21
Förenklat, vad innebär detta i praktiken förutom att det är positivt ?
Citera
2021-10-18, 15:52
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Kazatomprom har alltså startat en egen SPUT-nik riktad till den asiatiska marknaden. Detta blir sköj.
Går det att investera i något som berör det förutom kazatomprom som är krånglig att köpa från Sverige/Avanza ?

Iofs öppnar övriga uranaktier starkt också
Citera
2021-10-18, 15:57
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Går det att investera i något som berör det förutom kazatomprom som är krånglig att köpa från Sverige/Avanza ?

Inte för oss på något enkelt vis skulle jag tro. Men det spelar ingen roll. Tänk när hela asien får tillgång till att köpa fysiskt uran som oss via sput.
Det är jävligt många människor. Och asiaterna ser nog nyttan med att köpa på sig med tanke på att Kina bygger kärnkraft, Japan startar upp igen osv.
Citera
2021-10-18, 16:05
Medlem
Sjuka nyheter för uran senaste tiden, SPUT har tagit över spotmarknaden redan så lär bli sjukt med en till konkurrent. Nästan så man vågar tillåta sig själv att börja tro på 200$ uran nu.
Citera
2021-10-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA

Du kan köpa kazatomprom om du har ett konto i nordea utan problem. Nordeas utbud är bättre än avanza, fick öppna ett nordnetkonto för att öka i sprut för de har jag inte hittat på Nordea och kan bara sälja via avanza.

Men cameco borde väl duga lika bra som kazatomprom?
Citera
2021-10-18, 16:45
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Du kan köpa kazatomprom om du har ett konto i nordea utan problem. Nordeas utbud är bättre än avanza, fick öppna ett nordnetkonto för att öka i sprut för de har jag inte hittat på Nordea och kan bara sälja via avanza.

Men cameco borde väl duga lika bra som kazatomprom?

Cameco har en otrevlig tendens att skriva långa avtal till låga priser. Men det är väl mainstreamvalet, så om det blir riktig fart så lär nog den dra först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in