2023-09-14, 12:46
Medlem
Läs bl a Vi Bilägare och Teknikens Värld och se värdeminskningen på 3 år och 6.000 mil med nya bilar.
Resulterar i milkostnader på mellan 50:- och 100:- milen.
Billigare att åka taxi - i vissa fall.
Men ÄNNU DYRARE att hyra eller "privatleasa" ny bil.
Övergår mitt förstånd hur någon kan gå på det här med privatleasing?

Min snart 34 år gamla Citroen, som jag ägt i närmare 28 år(om jag räknat rätt) får rulla länge än.
Den bara stiger i värde.
Köptes för 35.000:- och likvärdiga begärs över 100.000:- för på Blocket.
Skattebefriad, besiktning vartannat år, MHRF-helförsäkring 800:-/år, 0,6 lit/mil leder till en hemul milkostnad.
Citera
2023-09-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Läs bl a Vi Bilägare och Teknikens Värld och se värdeminskningen på 3 år och 6.000 mil med nya bilar.
Resulterar i milkostnader på mellan 50:- och 100:- milen.
Billigare att åka taxi - i vissa fall.
Men ÄNNU DYRARE att hyra eller "privatleasa" ny bil.
Övergår mitt förstånd hur någon kan gå på det här med privatleasing?

Min snart 34 år gamla Citroen, som jag ägt i närmare 28 år(om jag räknat rätt) får rulla länge än.
Den bara stiger i värde.
Köptes för 35.000:- och likvärdiga begärs över 100.000:- för på Blocket.
Skattebefriad, besiktning vartannat år, MHRF-helförsäkring 800:-/år, 0,6 lit/mil leder till en hemul milkostnad.

Vilken Cittra?
Citera
2023-09-14, 13:32
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbofemma
Ja, varför?

Jag förstår inte, och jag kommer inte heller förstå någonsin varför folk köper gamla skräpbilar som 240/740 o dylikt och använder dom.

Kollar man på ekonomi delen först;

Visst, den är billigare i inköp. Men en 240 eller 740 drar något ohyggligt med bränsle. Speciellt sett till dagens bensinpriser om våren/sommaren (14-15kr/L ) sedan så har de ofta gått riktigt, riktigt långt. Och när en bil har gått långt uppkommer självfallet fel. Ofta ganska dyra fel då vitala delar måste bytas.
Sen käkar dom däck som fan, inte bara för att man spinner loss där bak utan även i fram.

Och däck är som bekant inte jättebilliga.
Inte alltför sällan är bilen rostig heller. Och är den för rostig då ere bara att åtgärda. Och då går det åt X antal kronor.

Sedan så kan vi ta en titt på utseende och prestanda;

Skrattretande. Extremt fula bilar, (ingen kan på fullt allvar tycka att dom är SNYGGA? Det är ju förfan en plåtlåda med hjul och strålkastare) Och prestandan kan ju knappast skryta. Visst, en 240/740 turbo går ju ganska fint men nu har ju de flesta en sleten GL med typ 120hk.

Finns det något positivt då?

Tjo, dom är bakhjulsdrivna så det går att ha lite sköj med dom, men det är å andra sidan inte alla som gillar att bakändan sticker ut vid gas på halt underlag.

Varför, varför lägger man då inte ut lite extra pengar (som uppenbarligen endå går åt då en skitbil är väldigt mycket dyrare i drift.) på en lite fräschare bil t.ex. lite nyare Volvo S70/850, Audi A4/A3, BMW 3 serie m.m Då får du inte bara en väldigt mycket snyggare bil, du får mer motor, du får oerhört bättre bränsleekonomi, du får bättre prestanda, andrahandsvärde, fräschare och lyxigare bil.

Men idioter finns alltid..

Lättmekat och 240 och många 740 är över 30 år och därmed skattebefriade.
Citera
2023-09-14, 13:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Känns som du snackar mest skit. Det här med att bli ståendes är extremt totalt överdrivet. Jag och sambon har semsterat i min bil senaste åren. Körde 450 mil förra semestern och 150 denna. Noll problem. Då kör vi en stor bekväm bil på 17 år med 20 000 mil på mätaren drygt.

Kör man säg 10-20 år gamla bilar visst de krånglar ibland. Men att det skulle vara blinkande varningslampor till höger och vänster och att den stannar stup i kvarten är mest fantasier. Visst fan kan det hända men med tanke på hur många gamla bilar som rullar varje dag och funkar för det mesta överdriver du enormt.

Edit: Mer typiskt är att man byter någon spindelled eller styrled efter besiktningen, olja ibland osv.

Att 10-20 år gamla bilar som rullat allt mellan 15-40 tusen mil går sönder och strular är ju inte direkt skitsnack. Jag har haft alla möjliga bilar genom åren. Prisklasser allt mellan 5 tkr - 600 tusen. Ju äldre och billigare - desto mer problem. Så är det bara. Sen kan man förstås ha tur. Man kan köpa en riktig billig bil och korsa kontinenter med. Den KAN hålla, men sannolikheten att den inte gör det är betydligt högre jmf med en ny bil. Det borde inte ens behöva diskuteras.
Citera
2023-09-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att 10-20 år gamla bilar som rullat allt mellan 15-40 tusen mil går sönder och strular är ju inte direkt skitsnack. Jag har haft alla möjliga bilar genom åren. Prisklasser allt mellan 5 tkr - 600 tusen. Ju äldre och billigare - desto mer problem. Så är det bara. Sen kan man förstås ha tur. Man kan köpa en riktig billig bil och korsa kontinenter med. Den KAN hålla, men sannolikheten att den inte gör det är betydligt högre jmf med en ny bil. Det borde inte ens behöva diskuteras.

Sannolikheten är såklart högre att äldre bilar strular men den är fortfarande inte så stor att det är en större grej i vardagen. Har jag sagt att äldre bilar strular mindre än nya? Citera gärna

De allra flesta bilar funkar för det allra mesta även om de gått 30 k mil och är 15 år. Stannar bilen en gång på tio år? Är det världes största problem? Typiskt får man byta lite leder och skit och fixa med bromsarna nån gång per år eller så. 999 gånger av 1000 funkar äldre bilar bra, om inte mer, den gången de krånglar får man fixa det och det är inte mer med det. På dig låter det som det händer ofta.

"Visst, åker man runt i en 20 år gammal bil finns väl inte riktigt det problemet, men då får man å andra sidan leva med att man kan bli stående precis när som helst vid vägkanten."

Alla bilar kan stanna, risken är större för äldre bilar men det är fortfarande en liten grej. Skulle äldre bilar stanna som du påstår skulle de stå överallt längs vägarna.
Senast redigerad av ensam87a 2023-09-14 kl. 14:05.
Citera
2023-09-14, 15:27
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Känner en bonde och skogsägare här hemma som är god för 70 miljoner och kör en Mercedes W124 från 1989.

I dagens "glittersamhälle" så verkar det som att folk köper bil och andra prylar baserat på vad grannarna har ståendes på garageuppfarten.
Man behöver helt enkelt något att visa upp och något att glänsa i.

Elbilsägare är dessutom lite som veganer.
Så fort man hamnar i en grupp människor som man inte känner så letar man alltid efter en lucka där man kan flika in och berätta att man är vegan eller att man kör elbil. Det är ett viktigt statement.

Problemet med bonden är att han med all sannolikhet är korkad och inte förstår bättre. Han glider omkring i sin gamla skruttbil medans pengarna ger bra avkastning. När gubben sedan dör kommer allt hans slit ha varit i onödan då barn och barnbarn super och knarkar bort pengarna. Så vad vann gubbfan på det? Absolut ingenting.

Självklart ska man inte köpa en massa strunt för pengarna, men att ha en bra och enkel bil är inte något "glitter" Jaha du blir kränkt av elbilsägare. Jag förstår varför, du har ingen själv. Kallas för avundsjuka
Citera
2023-09-14, 15:28
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbarefter
Tesla, äckligaste elbilen man kan köpa och helt fuskbyggd.

Så säger bara någon som inte har en själv. Vänta och se när du får åka i en... Haha..
Citera
2023-09-14, 16:12
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Har du inte en ordentligt genomgången och helrenoverad Clio stående hemma på går'n...? Eller vad hände med den när du väl fick igång den?

Den bytte snabbt ägare när den började fungera och en sån bil är heller inget att dra ett kåpsläp med eller lasta in bråte. Den rullar f ö fortfarande, ser den ibland.
Citera
2023-09-14, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Sannolikheten är såklart högre att äldre bilar strular men den är fortfarande inte så stor att det är en större grej i vardagen. Har jag sagt att äldre bilar strular mindre än nya? Citera gärna

De allra flesta bilar funkar för det allra mesta även om de gått 30 k mil och är 15 år. Stannar bilen en gång på tio år? Är det världes största problem? Typiskt får man byta lite leder och skit och fixa med bromsarna nån gång per år eller så. 999 gånger av 1000 funkar äldre bilar bra, om inte mer, den gången de krånglar får man fixa det och det är inte mer med det. På dig låter det som det händer ofta.

"Visst, åker man runt i en 20 år gammal bil finns väl inte riktigt det problemet, men då får man å andra sidan leva med att man kan bli stående precis när som helst vid vägkanten."

Alla bilar kan stanna, risken är större för äldre bilar men det är fortfarande en liten grej. Skulle äldre bilar stanna som du påstår skulle de stå överallt längs vägarna.

På dig låter det som att äldre bilar inte går sönder. Det skrotades 150 tusen bilar förra året, så nog går de sönder.

Man ser sällan särskilt många gamla bilar i trafik. De flesta gamla bilar körs väldigt lite. De flesta verkar föredra nyare bilar.
Citera
2023-09-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På dig låter det som att äldre bilar inte går sönder. Det skrotades 150 tusen bilar förra året, så nog går de sönder.

Man ser sällan särskilt många gamla bilar i trafik. De flesta gamla bilar körs väldigt lite. De flesta verkar föredra nyare bilar.

Skrotades ja. Visst blir gamla bilar ståendes ett tag ibland för ingen orkar laga dem men just det här med att de skulle stanna längs vägen tycker jag är extremt överdrivet. Visst, det händer men är inte alls vanligt.

Nu pratade vi väl om 10-20 år gamla ? Det är inget jag skulle påstå är uppseendeväckande öht. Rullar massa såna bilar överallt. Men visst pratar vi om bilar från säg 80-talet och bakåt är det ovanligt och då är säkert driftsäkerheten en annan.
Citera
2023-09-14, 17:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Skrotades ja. Visst blir gamla bilar ståendes ett tag ibland för ingen orkar laga dem men just det här med att de skulle stanna längs vägen tycker jag är extremt överdrivet. Visst, det händer men är inte alls vanligt.

Nu pratade vi väl om 10-20 år gamla ? Det är inget jag skulle påstå är uppseendeväckande öht. Rullar massa såna bilar överallt. Men visst pratar vi om bilar från säg 80-talet och bakåt är det ovanligt och då är säkert driftsäkerheten en annan.

Jag skulle säga att driftssäkerheten på 10-20 år gamla bilar som rullat 20-40 tusen mil är betydligt sämre än på nya bilar. Bilar av prsmodell 2003-2013 är ändå så pass moderna att många småskuttar till bilverkstäder får problem. Gifta in batterier, progrsmmera generartorer, adaptera automatlådor efter service etc är normalt sett inget som hemmapulare och källarverkstäder riktigt klarar av.
Citera
2023-09-14, 17:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hellre en välingången pärla med ngr år o tusen mil på nacken än ngt man knappt vågar parkera FÖR REPOR, DÖRRUPPSLAG, PÅKÖRNINGAR, STENSKOTT, ASFALTSFLÄCKAR....

Nä, mkr roligare att lära sig pula lite själv o ha en gammel häck som man kan busköra o parkera som man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in