2010-03-09, 20:38
Medlem
Turbofemmas avatar
Ja, varför?

Jag förstår inte, och jag kommer inte heller förstå någonsin varför folk köper gamla skräpbilar som 240/740 o dylikt och använder dom.

Kollar man på ekonomi delen först;

Visst, den är billigare i inköp. Men en 240 eller 740 drar något ohyggligt med bränsle. Speciellt sett till dagens bensinpriser om våren/sommaren (14-15kr/L ) sedan så har de ofta gått riktigt, riktigt långt. Och när en bil har gått långt uppkommer självfallet fel. Ofta ganska dyra fel då vitala delar måste bytas.
Sen käkar dom däck som fan, inte bara för att man spinner loss där bak utan även i fram.

Och däck är som bekant inte jättebilliga.
Inte alltför sällan är bilen rostig heller. Och är den för rostig då ere bara att åtgärda. Och då går det åt X antal kronor.

Sedan så kan vi ta en titt på utseende och prestanda;

Skrattretande. Extremt fula bilar, (ingen kan på fullt allvar tycka att dom är SNYGGA? Det är ju förfan en plåtlåda med hjul och strålkastare) Och prestandan kan ju knappast skryta. Visst, en 240/740 turbo går ju ganska fint men nu har ju de flesta en sleten GL med typ 120hk.

Finns det något positivt då?

Tjo, dom är bakhjulsdrivna så det går att ha lite sköj med dom, men det är å andra sidan inte alla som gillar att bakändan sticker ut vid gas på halt underlag.

Varför, varför lägger man då inte ut lite extra pengar (som uppenbarligen endå går åt då en skitbil är väldigt mycket dyrare i drift.) på en lite fräschare bil t.ex. lite nyare Volvo S70/850, Audi A4/A3, BMW 3 serie m.m Då får du inte bara en väldigt mycket snyggare bil, du får mer motor, du får oerhört bättre bränsleekonomi, du får bättre prestanda, andrahandsvärde, fräschare och lyxigare bil.

Men idioter finns alltid..
Citera
2010-03-09, 20:43
Bannlyst
Jag säga så mycket som att om jag köper en 240/740 så är det för att de så sällan går sönder.
De är även löjligt enkla att meka med och billiga att köpa reservdelar till, finns även delar i överflöd på skroten.
Citera
2010-03-09, 20:48
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Gamla bilar har ingen värdeminskning, som är en stor del av kostnaden för en ny bil.
Gamla bilar har mycket lägre försäkringskostnad, och man behöver inte ha mer än trafik.
Gamla bilar körs av dom som kör lite, så bränslekostnaden spelar mindre roll.
Gamla bilar har billiga reservdelar på Biltema.
Gamla bilar sliter inte mer däck än nya, dessutom är däcken mycket billigare.
Gamla bilar kan vara lika snygga som nyare, subjektiv bedömning.

Jag är uppenbarligen en idiot.
Citera
2010-03-09, 20:54
Medlem
SebbeBoys avatar
De jag känner som kör runt i skitbilar gör det för att de inte vill använda sina "vrålåk" under hösten/vintern.

Edit: Det är sånna som du TS som ser ner på t.ex mina kompisar när de kör runt i volvo 240, renault 5 och andra skrotbilar på vintern, för att sedan bli avunsjuk till sommarn.
Senast redigerad av SebbeBoy 2010-03-09 kl. 20:57.
Citera
2010-03-09, 20:54
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Gamla bilar har ingen värdeminskning, som är en stor del av kostnaden för en ny bil.
Gamla bilar har mycket lägre försäkringskostnad, och man behöver inte ha mer än trafik.
Gamla bilar körs av dom som kör lite, så bränslekostnaden spelar mindre roll.
Gamla bilar har billiga reservdelar på Biltema.
Gamla bilar sliter inte mer däck än nya, dessutom är däcken mycket billigare.
Gamla bilar kan vara lika snygga som nyare, subjektiv bedömning.

Jag är uppenbarligen en idiot.

Gamla bilar som inte är Volvo kan även vara bränslesnåla. En gammal VW Jetta är inte törstig.

Men gamla bilar är ganska ofta fula och obekväma...

/Fd idiot
Citera
2010-03-09, 20:58
Medlem
jomenvisst84s avatar
För att det är billigare? Det sämsta bilköpet du kan göra är en bil för runt 20.000:-

Värdeminskningen är skoningslös, bilen är tillräckligt gammal för att det ska börja komma många fel och tillräckligt ny för att delarna fortfarande ska vara dyra och felen mer avancerade än på en 3000:- härk.
Citera
2010-03-09, 22:03
Medlem
Prostreet32s avatar
Att kalla dem idioter är dumt, men bara om de köper bilarna som vinterbilar/skit bilar att köra sönder. Då gör de en samhällsnytta genom att ta bort dessa gamla sketna bilar från våra vägar och bidrar till att sakta men säkert äta bort volvo raggar kulturen.
Citera
2010-03-09, 22:22
Medlem
azXigs avatar
Många som köper Volvos 2/7/900-serie är ju oftast de som kan mecka en del själva. Så på det stora hela sparar dem in på service-kostnaderna(alltså att lämna in bilen på service) Visst kostar det att serva bilen själv men blir ju bra mycket billigare. Plus att service inte är heligt på en gammal rödblockare. Givetvis ska du serva dem, men det är ju inte hela världen om man missar nån gång liksom.

Inköpspriset kan ju vara en fördel också, om man köper en billig häck för typ 5-8000kr. Dem sjunker ju inte mer än så.

Förbrukningen på dessa bilar då? Som vanligt blir ju alltid 2/7/900-serien dem svarta fåren i bränsleekonomi. Visst, dem dricker bensin det sticker jag inte under stolen. Men att brukar jämföras med en gammal jänkare är ju sjukt överdrivet. Ryktet har säkert också förstärks PGA alla Volvo-raggare som inte kan köra bil på ett vettigt sätt heller. Dem kör korta sträckor(varvstopp runt korvmojjen, skiter i att serva bilen helt ) Inte konstigt att förbrukningen ökar då.

Dem brukar väl ligga runt 1L/mil i snitt. De är väl vad de flesta bilar i samma klass från den tiden förbrukade också? Att jämföra med en splitt ny bil är ju inte helt schysst.

Du tipsade om att tex 850 var en bättre bil. Tja, de beror ju på lite vad man tycker. En 850GLT drar också 1LIT/milen. Att sen en 940 från samma årtal och miltal kostar mer, kan ju du förklara också; det är ju en sämre bil enligt dig
Citera
2010-03-09, 22:32
Medlem
Fireballs avatar
Ja, eftersom jag är en av de där "idioterna" (rattar en 740 till bruks) så kanske jag ska förklara lite hur just jag resonerar.

Billig i inköp, ja. Gav 5500kr för den.
Drar mycket soppa, ja, men inte värre än att det går att leva med. Strax under litern på sommaren och strax över på vintern.
Gått långt, ja hyfsat. Det största felet på bilen är att servon inte funkar när den är kall. Lite irriterande men knappast en vital del.
Sliter mycket däck, nej absolut inte. Om en bil sliter mycket på däcken så är hjulen felställda eller så kör man illa.
Rostig, nej inte så farligt. Nästan inget alls i karossen faktiskt, och det lilla som finns under bilen tar jag när bilprovningen tycker det är dags (sånt är för övrigt lämpligt att kolla innan man köper bilen).

Utseende, tja...någon sa att smaken är som baken och det stämmer. Just 740'n är väl inte känd för sin skönhet precis, men det var å andra sidan inte heller därför jag köpte den.
Prestandan är fullt tillräcklig för det jag använder den till, dvs att köra till och från jobbet. Den hänger lätt med i trafikrytmen, trots sina blygsamma 112hk.

Sen var det då bakhjulsdriften, som du benämner som positivt (för att sedan påpeka att det minsann inte är alla som gillar det). För min del kvittar det faktiskt. Den stora fördelen anser jag vara att man slipper ha drivknutar fram, en punkt som annars är känslig.

Så...de där extra pengarna då, som den dyra driften käkar upp för mig? Totalt sett har jag väl lagt ner ca 3000kr i drift och underhåll. Jag gjorde en rätt rejäl service på bilen när jag köpte den (vilket jag gjort oavsett vilken bil jag köpt) med tändstift + kablar, samtliga oljor, kamrem och luftfilter. Kort därpå fick jag byta LMM vilket gick på 600kr och så tanklockets gångjärn för en hundring.
Totalt 8500kr alltså, inklusive inköp. Vad hade jag kunnat köpa för den summan?

Just det, en ogärningsman slog sönder min backspegel för en tid sen! Kostade mig ytterligare en hundring på skroten, och tog en halvtimme att byta...vad kostar en backspegel till en ny bil?

Nåväl, det hela handlar väl vad man har bilen till. Jag pendlar som sagt mellan hem och jobb med den, samt kör och handlar. Ställer jag den utanför ICA så skiter jag i om nån pajas slår upp sin dörr i min, kör jag över en vägbula behöver jag inte vara orolig att spoilern ska slå i, ska jag fickparkera behöver jag inte vara rädd att repa fälgarna om jag kommer för nära trottoarkanten, behöver jag nå nåt högt upp i garaget kan jag ställa mig på huven utan att behöva bry mig om lacken osv.

Hade det däremot varit så att jag tänkt ha bilen till att stå utanför Burger King och burna för att imponera på småtjejer...ja DÅ hade jag varit en idiot!
Senast redigerad av Fireball 2010-03-09 kl. 22:36.
Citera
2010-03-09, 22:48
Medlem
Knudsons avatar
Kan inte alls förstå varför det skulle vara bättre och köpa en sketen 850 istället för en 740. Känns bara dumt
Citera
2010-03-09, 23:29
Medlem
IkaGlens avatar
Av erfarenhet då jag äger både gamla bilar och en a4 som TS nämnde som bättre bil så kan jag berätta att om jag slår ihop alla mina gamla bilars servicekostnad uppgår det inte i närheten av vad en audi kostar att repa varje år.
Den är klart trevligare att köra men man oroar sig varje dag vad som ska gå sönder och kosta minst 10k.
När jag kör min slit och släng 142:a finns inga såna tankar. Slittåligare bil finns fan inte och kostar knappt nåt att köra med. 1l/mil, 76spänn i månaden försäkring, 0spänn skatt. Och inget går sönder. Då menar jag inget.

Audin drar lika mycket bränsle, kring 400 i månaden för försäkring, 100nånting i skatt per månad, nån hundring i värdeminskning och antal 1000 i rep utslaget per månad.

Där är orsaken till att jag oftast kör gamla bilar.
Citera
2010-03-10, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Turbofemma

Men idioter finns alltid..

Fel. idioter är dom som startar trådar som denna och uppenbarligen inte har nån koll. Dom dyker upp regelbundet här och ofta är motivet till ett sånt hat att man själv varit fullständigt pantad och köpt en bil som varit färdig för skroten. Då hamnar man på FB och gråter ut men nämner inget om sin fullständiga inkompetens.

Som TS.
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2010-03-10 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in