Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Din trådstart säger egentligen bara att du har noll koll, överdriver och raljerar, och t o m ljuger. Sannolikt är du endast ute efter att trolla igång en i grunden meningslös debatt.
För det första, vad är definitionen på ”gamla skitbilar” och när slutar bilar vara ”nytt”….?
Du måste dessutom vara infantilt korkad om du tror att billiga begagnade bilar skulle behöva repareras för många hundratusentals kronor inom några år.
Vi tar ett fiktivt men fullt realistiskt exempel.
Säg att nån köper en flång ny Passat som kostar säg 500 000kr och räknar med att ha den i 5 år, och får då säg 250 000 kr i inbyte för den. Då har man tappat 250 000kr bara på värdet, och till det kommer sen de normala servicearbeten som bilen ska ha.
En annan snubbe köper en 20 år begagnad Passat med 25k mil på mätaren, men skapligt välvårdad för 15 000kr.
Den äldre bilen drar inte så jäkla mycket mer bränsle än den nya.
Den äldre bilen kan ha kamremmen nyss bytt och klarar sig ett gäng år innan den kostnaden måste upp igen. Den kan vara i vettigt skick i övrigt.
Det finns absolut inget som säger att den gamla Passaten inte skulle kunna klara sig i minst 5 år som bruksbil med normal årlig körsträcka, utan större reparationer än normal service. Risken för större reparationer är förvisso högre men behöver inte vara överhängande.
Så efter 5 år så har den med den äldre bilen sannolikt inte behövt kosta på så jäkla mycket, om man haft lite koll när man letade begagnad bil.
På vilket sätt menar du att den som då köpte den begagnade bilen skulle ha haft likvärdig kostnad på minst 250 000kr på dessa 5 år, som den snubbe som köpte den nya bilen har haft…?
Min tjej har sedan ca 3 år en Passat 1,8t -00 kombi som hon köpte på min inrådan för ca 6000kr och som då gått 25-27k mil om jag minns rätt. Det har inte behövts mycket till reparationer på den, bara några mindre skitsaker som kostat småpengar att fixa hos en billig ”hemmamek” vi känner.
Bilen passar hennes behov, och planen är att bara köra så länge den funkar ok. Sen köpa en annan liknande bil för 5-25k beroende på vad som dyker upp.
Själv köpte jag 2019 en Passat GTS 240Hk diesel för 325k som då gått ca 2500 mil, alltså knappast en ”gammal skitbil” men heller inte helt ny.
Den har idag gått 14k mil utan minsta problem annat än normal service, och drar 0,38-0,60 beroende på typ av körning och hur jag kör. Känns som ny fortfarande.
Det finns inte en chans i helvete att den gamla begagnade Passaten skulle ha haft liknande totalkostnad på dessa år med värdeminskning etc etc så den skulle varit en lika dyr affär som min nästan nya Passat, skillnaden i totalkostnad är enorm till den begagnade bilens fördel.
Tycker du har en bra poäng, i övrigt pratar du mest strunt som vanligt.
Frågan om vad som är en "skitbil" är den bra frågan från dig. Ett kort svar är väl en bil som går sönder och kostar en massa pengar att laga. Det innefattar egentligen alla bilar som fallit utanför nybilsgarantin där en slags standard är just 3 år. Vet att det finns bilar som har längre.
En 5 år gammal bil som brottas med en massa elfel etc är en skitbil.
För att ta ditt Passatexempel vet jag att det gick att köpa en ny Passat 1,5 TSI för 300 tkr för 3 år sedan. Kollar jag på 3 år gamla Passater kostar den billigaste 260 tkr. Kanske en orättvis jämförelse då en ny Passat i basutförande kostar mer, från 350 tkr och uppåt pga inflationen. Fast det är egentligen inte min poäng. Min poäng är att den gamla sanningen att en ny bil tappar 50% över 3 år inte längre gäller. Värdeminskningen på standardbilar är inte så jävla blodig längre.
Till på köpet ingår oftast service, rep är noll pga nybilsgarantin. Vagnskadeförsäkringen gör att det räcker med halvförsäkrat. På bättre begagnade bilar, säg bilar som är 5 år gamla ingår inga garantier. Minsta småfel och man är hänvisad till en märkesverkstad också. Allbilverkstäder som AD, Mekonomen etc, kan oftast inte något om mjukvara etc behöver uppdateras. Verkstadstid är sannerligen inte gratis. En vanlig standardservice på en någorlunda modern bil ligger ofta på runt 10 tkr.
Visst, åker man runt i en 20 år gammal bil finns väl inte riktigt det problemet, men då får man å andra sidan leva med att man kan bli stående precis när som helst vid vägkanten. Din flickväns gamla pärla är väl idag till 98% bortrostade också. Bekvämligheter som AC har oftast sagt upp sig för länge sen. Sen dricker de som sagt en ansenlig mängd sås, så räknat på 5-6 tusen mil körda över 3 år har du kanske tankat upp 6000 liter bensin a minst 20 kr= 120.000:- Under samma tid har en elhybridbil bara förbrukat en tiondel av den summan om man använder bilen som folk gör mest. Det är också något att ta i beaktande, men de är förstås något dyrare i inköp än i exemplen ovan.
Något som verkligen är en moneypit är en 10 år gammal bil som rullat runt 15 tusen mil. Säg att DSG lådan säger upp sig i din kärra exempelvis, vilket inte är ett alltför okänt problem. Det är ju inte något som gemene man fixar själv precis. Det är väl närmast skroten som gäller? Glöm att få ut något på försäkringen.