2023-09-14, 08:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ut säkerhet synpunkt borde gamla bilar förbjudas. Kan se riktiga rosthögar på vägen dessa bilar med slitna däck och obefintlig bromsförmåga är farliga ute på vägarna. Speciellt för oss medtrafikanter.

...och därför har vi en lagstadgad bilprovning som testar trafiksäkerheten varje år och dömer ut bilar som anses ha såna brister. Vilket även kan förekomma på nyare bilar. Missat detta totalt?

Men svaret på frågan har redan getts flera gånger i tråden.
En äldre bil har mindre värdeminskning - om ens alls - och får därför billigare driftskostnad. Just den punkten "glömmer" många när dom räknar in vad det kostar att ha bil och den kan i många fall på nyare bilar vara den största posten av alla.
Man får/kan sen serva/meka själv - vilket tenderar att vara enklare på äldre bilar - så har man ytterligare en punkt där man sparar pengar. Nyare bilar måste man serva på verkstad om garantin ska fortsätta gälla. Det förutsätter dock att man har dessa kunskaper.
Sen finns det folk som skäms för att köra omkring i äldre bilar. Tillhör socialgrupp 1 och läser nog inte ens dessa trådar.

På minuskontot finns att en äldre bil kan vara sunkigare att köra, ha mindre finesser och hjälpmedel som man hittar i nyare bilar och har den inte vårdats alls av tidigare ägare så kan det finnas rost och brister som behöver åtgärdas.
Alla bilar har slitdelar som förr eller senare behöver bytas, att blunda för sånt är otroligt naivt. Bilar som är 30 år eller äldre kan också ha lite högra bränsleförbrukning, det har hänt mycket där dom sista 20 åren.

Själv söker jag just nu en sån bil, en oöm gårdsbil som ska ta mig från A till B och kunna frakta saker. Kanske till och från jobbet. Praktisk och bra-att-ha men inget jag skulle vilja köra Sverige runt med.
Citera
2023-09-14, 08:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadToPerdition
Fattiga jon och WT:n som glider omkring i fulbilar från förra seklet. Bara vi smarta som kör omkring i en Tesla och har noll bekymmer. Aja ni andra bönder kommer fatta så småning om.

Känner en bonde och skogsägare här hemma som är god för 70 miljoner och kör en Mercedes W124 från 1989.

I dagens "glittersamhälle" så verkar det som att folk köper bil och andra prylar baserat på vad grannarna har ståendes på garageuppfarten.
Man behöver helt enkelt något att visa upp och något att glänsa i.

Elbilsägare är dessutom lite som veganer.
Så fort man hamnar i en grupp människor som man inte känner så letar man alltid efter en lucka där man kan flika in och berätta att man är vegan eller att man kör elbil. Det är ett viktigt statement.
Citera
2023-09-14, 08:27
Medlem
Byzantinsks avatar
Att ha en ny bil är dyrare än det är att ha en gammal bil. Det gäller även om man åker till verkstad. Märkesverkstäder, diagnosprogramslicenser och minsta lampa kostar ofta satan till nya, till och med till "lite nyare", bilar. Reservdelar till vanliga 90-talsbilar är oftast löjligt billiga, och även om man själv är dålig på att meka blir det inte så jävla farligt på Jannes Mek & Knåp.

Har man verkligen helt råd och kan fixa det utan lån och utan att avstå något som faktiskt är viktigt kan man förstås köpa en ny bil. Samma om man av någon anledning tycker att bil är väldigt, väldigt viktigt. Ekonomiskt eller på något sätt "smart" är det ju ändå inte.
Citera
2023-09-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Själv är jag lite trött på bilar som ska servas och repareras för rena fantasibelopp var och varannan månad bara för att rulla. Bättre med nytt.

Vilka bilar har du haft som behöver servas för fantasibelopp varannan månad?
Citera
2023-09-14, 09:11
Medlem
Dylans avatar
Jag har aldrig köpt "gamla skitbilar", men jag har två som jag köpt nya som nu gått 49 respektive 52,000 mil. Naturligtvis fortsätter jag köra dem så länge inga haverier inträffar vars reparationskostnad inte skulle vara ekonomiskt försvarbar. Målet är att iallafall ta dem över 60,000, vilket inte torde vara något problem eftersom jag håller dem i god kondition. I slutändan blir det väl rosten som sätter stopp, men den har knappt börjat komma än. Klimatfascisterna borde ju falla på sina bara knän och tacka mig, för det absolut miljövänligaste man kan göra i bilväg är ju att fortsätta köra redan existerande bilar, om man nu bryr sig om det. Det gör iofs inte jag, men jag utnyttjar alltid hela livslängden på alla mina fordon, eftersom jag bara finner det korkat att avyttra det som fungerar. Och dagens nyproducerade bilar är ju direkt undermåliga med alla sina övervakningssystem och idiotiska touchscreens, så det blir ju inte direkt att byta upp sig att skaffa något nytt. Och elbilar är total idioti, så det skulle jag aldrig skaffa. Nästa "nya" bil blir förmodligen en renoverad gammal klassiker med uppgraderat chassi - det finns flera företag som gör sådant med flera olika modeller; allt från Aston Martin till Land Rover eller Ford Bronco.
Citera
2023-09-14, 09:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ut säkerhet synpunkt borde gamla bilar förbjudas. Kan se riktiga rosthögar på vägen dessa bilar med slitna däck och obefintlig bromsförmåga är farliga ute på vägarna. Speciellt för oss medtrafikanter.
Är det pappa som besiktar din bil eller har du bara inte kommit upp i bilåldern ännu?
Citera
2023-09-14, 10:12
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitras
Hur kan en SAAB vara en bil som är bra att använda på landet?

Är det inte bättre med en pickup? Eller annan stor bil?

Därför att det är en skitbil och uppfyller de behov vi har av skitbilen? Hade jag behövt en pickup som skitbil hade jag haft det.
Citera
2023-09-14, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyMantle
Därför att det är en skitbil och uppfyller de behov vi har av skitbilen? Hade jag behövt en pickup som skitbil hade jag haft det.

Fast den är ju inte kapabel för livet på landet? En SAAB kan ju inte dra tunga släp, köra i terräng osv.

Varför inte investera i en kanske lite dyrare, fast mycket bättre bil för livet på landet?
Citera
2023-09-14, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din trådstart säger egentligen bara att du har noll koll, överdriver och raljerar, och t o m ljuger. Sannolikt är du endast ute efter att trolla igång en i grunden meningslös debatt.

För det första, vad är definitionen på ”gamla skitbilar” och när slutar bilar vara ”nytt”….?

Du måste dessutom vara infantilt korkad om du tror att billiga begagnade bilar skulle behöva repareras för många hundratusentals kronor inom några år.

Vi tar ett fiktivt men fullt realistiskt exempel.
Säg att nån köper en flång ny Passat som kostar säg 500 000kr och räknar med att ha den i 5 år, och får då säg 250 000 kr i inbyte för den. Då har man tappat 250 000kr bara på värdet, och till det kommer sen de normala servicearbeten som bilen ska ha.

En annan snubbe köper en 20 år begagnad Passat med 25k mil på mätaren, men skapligt välvårdad för 15 000kr.

Den äldre bilen drar inte så jäkla mycket mer bränsle än den nya.
Den äldre bilen kan ha kamremmen nyss bytt och klarar sig ett gäng år innan den kostnaden måste upp igen. Den kan vara i vettigt skick i övrigt.

Det finns absolut inget som säger att den gamla Passaten inte skulle kunna klara sig i minst 5 år som bruksbil med normal årlig körsträcka, utan större reparationer än normal service. Risken för större reparationer är förvisso högre men behöver inte vara överhängande.

Så efter 5 år så har den med den äldre bilen sannolikt inte behövt kosta på så jäkla mycket, om man haft lite koll när man letade begagnad bil.

På vilket sätt menar du att den som då köpte den begagnade bilen skulle ha haft likvärdig kostnad på minst 250 000kr på dessa 5 år, som den snubbe som köpte den nya bilen har haft…?

Min tjej har sedan ca 3 år en Passat 1,8t -00 kombi som hon köpte på min inrådan för ca 6000kr och som då gått 25-27k mil om jag minns rätt. Det har inte behövts mycket till reparationer på den, bara några mindre skitsaker som kostat småpengar att fixa hos en billig ”hemmamek” vi känner.

Bilen passar hennes behov, och planen är att bara köra så länge den funkar ok. Sen köpa en annan liknande bil för 5-25k beroende på vad som dyker upp.

Själv köpte jag 2019 en Passat GTS 240Hk diesel för 325k som då gått ca 2500 mil, alltså knappast en ”gammal skitbil” men heller inte helt ny.
Den har idag gått 14k mil utan minsta problem annat än normal service, och drar 0,38-0,60 beroende på typ av körning och hur jag kör. Känns som ny fortfarande.

Det finns inte en chans i helvete att den gamla begagnade Passaten skulle ha haft liknande totalkostnad på dessa år med värdeminskning etc etc så den skulle varit en lika dyr affär som min nästan nya Passat, skillnaden i totalkostnad är enorm till den begagnade bilens fördel.

Tycker du har en bra poäng, i övrigt pratar du mest strunt som vanligt.
Frågan om vad som är en "skitbil" är den bra frågan från dig. Ett kort svar är väl en bil som går sönder och kostar en massa pengar att laga. Det innefattar egentligen alla bilar som fallit utanför nybilsgarantin där en slags standard är just 3 år. Vet att det finns bilar som har längre.
En 5 år gammal bil som brottas med en massa elfel etc är en skitbil.

För att ta ditt Passatexempel vet jag att det gick att köpa en ny Passat 1,5 TSI för 300 tkr för 3 år sedan. Kollar jag på 3 år gamla Passater kostar den billigaste 260 tkr. Kanske en orättvis jämförelse då en ny Passat i basutförande kostar mer, från 350 tkr och uppåt pga inflationen. Fast det är egentligen inte min poäng. Min poäng är att den gamla sanningen att en ny bil tappar 50% över 3 år inte längre gäller. Värdeminskningen på standardbilar är inte så jävla blodig längre.
Till på köpet ingår oftast service, rep är noll pga nybilsgarantin. Vagnskadeförsäkringen gör att det räcker med halvförsäkrat. På bättre begagnade bilar, säg bilar som är 5 år gamla ingår inga garantier. Minsta småfel och man är hänvisad till en märkesverkstad också. Allbilverkstäder som AD, Mekonomen etc, kan oftast inte något om mjukvara etc behöver uppdateras. Verkstadstid är sannerligen inte gratis. En vanlig standardservice på en någorlunda modern bil ligger ofta på runt 10 tkr.

Visst, åker man runt i en 20 år gammal bil finns väl inte riktigt det problemet, men då får man å andra sidan leva med att man kan bli stående precis när som helst vid vägkanten. Din flickväns gamla pärla är väl idag till 98% bortrostade också. Bekvämligheter som AC har oftast sagt upp sig för länge sen. Sen dricker de som sagt en ansenlig mängd sås, så räknat på 5-6 tusen mil körda över 3 år har du kanske tankat upp 6000 liter bensin a minst 20 kr= 120.000:- Under samma tid har en elhybridbil bara förbrukat en tiondel av den summan om man använder bilen som folk gör mest. Det är också något att ta i beaktande, men de är förstås något dyrare i inköp än i exemplen ovan.

Något som verkligen är en moneypit är en 10 år gammal bil som rullat runt 15 tusen mil. Säg att DSG lådan säger upp sig i din kärra exempelvis, vilket inte är ett alltför okänt problem. Det är ju inte något som gemene man fixar själv precis. Det är väl närmast skroten som gäller? Glöm att få ut något på försäkringen.
Citera
2023-09-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett kort svar är väl en bil som går sönder och kostar en massa pengar att laga. Det innefattar egentligen alla bilar som fallit utanför nybilsgarantin där en slags standard är just 3 år. Vet att det finns bilar som har längre.
En 5 år gammal bil som brottas med en massa elfel etc är en skitbil.

Visst, åker man runt i en 20 år gammal bil finns väl inte riktigt det problemet, men då får man å andra sidan leva med att man kan bli stående precis när som helst vid vägkanten. Din flickväns gamla pärla är väl idag till 98% bortrostade också. Bekvämligheter som AC har oftast sagt upp sig för länge sen. Sen dricker de som sagt en ansenlig mängd sås, så räknat på 5-6 tusen mil körda över 3 år har du kanske tankat upp 6000 liter bensin a minst 20 kr= 120.000:- Under samma tid har en elhybridbil bara förbrukat en tiondel av den summan om man använder bilen som folk gör mest. Det är också något att ta i beaktande, men de är förstås något dyrare i inköp än i exemplen ovan.

Något som verkligen är en moneypit är en 10 år gammal bil som rullat runt 15 tusen mil. Säg att DSG lådan säger upp sig i din kärra exempelvis, vilket inte är ett alltför okänt problem. Det är ju inte något som gemene man fixar själv precis. Det är väl närmast skroten som gäller? Glöm att få ut något på försäkringen.

Känns som du snackar mest skit. Det här med att bli ståendes är extremt totalt överdrivet. Jag och sambon har semsterat i min bil senaste åren. Körde 450 mil förra semestern och 150 denna. Noll problem. Då kör vi en stor bekväm bil på 17 år med 20 000 mil på mätaren drygt.

Kör man säg 10-20 år gamla bilar visst de krånglar ibland. Men att det skulle vara blinkande varningslampor till höger och vänster och att den stannar stup i kvarten är mest fantasier. Visst fan kan det hända men med tanke på hur många gamla bilar som rullar varje dag och funkar för det mesta överdriver du enormt.

Edit: Mer typiskt är att man byter någon spindelled eller styrled efter besiktningen, olja ibland osv.
Citera
2023-09-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Själv söker jag just nu en sån bil, en oöm gårdsbil som ska ta mig från A till B och kunna frakta saker. Kanske till och från jobbet. Praktisk och bra-att-ha men inget jag skulle vilja köra Sverige runt med.
Har du inte en ordentligt genomgången och helrenoverad Clio stående hemma på går'n...? Eller vad hände med den när du väl fick igång den?
Citera
2023-09-14, 12:33
Medlem
FarangDingDongs avatar
Frågan i de båda trådstarterna är felställd.

Det ena utesluter inte det andra. Själv kör jag nya bilar. Både el och mildhybrider men jag har även många gamla "skrotbilar".

Varför?

-För att jag kan.

-För att det är kul.

Visst är en splittny elbil bekväm som bruksburk men är den kul? Ja säger en del som gillar att rejsa ifrån den lokale byfånens M3a men handen på hjärtat. Det är bilar man åker i. Inte kör. En mobiltelefon på hjul mer eller mindre.

En del gillar när det ryker, skrammlar, skakar och luktar som riktiga bilar gör. Då är man också beredd att betala för upplevelsen att köra bil på riktigt.

Själklart föredrar många av oss bilentusiater att leva i de bästa av båda världar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in