2023-09-14, 06:19
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Enligt artikeln i Stockholm och i Göteborg.

Tycker det är lite sådär att många fastighetsbolag har tagit extremt höga risker genom förvärv av fastigheter till väldigt höga priser som de har lånefinansierat och nu när detta extrema risktagande slår tillbaka på dem så tycker de att hyrestagarna ska "baila ut" dem. T.ex Heimstaden har under många år förvärvat och förvärvat i lågräntemiljö och gjort "övervinster" under dessa år men nu när det vänder så ska deras hyresgäster ta kostnaden för detta extrema risktagande? Vidrigt beteende.

Hade det varit en fungerande marknad där man lätt hade kunnat byta till en annan hyresvärd så hade det inte varit något problem men eftersom det är något av en oligopolmarknad så är hyrestagarna helt utlämnade till att betala för Heimstadens spekulation. Om ICA höjer priset kan man ju handla på Lidl, om hyresvärden höjer hyran så får du gilla läget och betala då du inte kan lätt välja att bo någon annan stans.

I övrigt så är det dåligt för alla i Sverige om detta går igenom (förutom fastighetsägarna och möjligtvis bankerna) då de som bor i hyresrätt kommer få försämrad köpkraft och får dra ner på konsumtion (vilket kommer påverka mångas inkomster) men även sparande till t.ex insatts lägenhet/hus vilket kommer pressa bostadspyramiden nedåt kommande år.

Sen tror jag att fastighetsbolagen skjuter sig själv i foten långsiktigt om de driver igenom detta då hyrestagare en stor väljargrupp som kan driva igenom lagar/regler som inte kommer vara gynnsamt för hyresvärdarna i långa loppet. Liksom löntagarna tar ansvar indirekt via kollektivavtal att inte driva inflation och accepterar reallönesänkningar över två år så driver fastighetsägarna en extrem inflationsdrivande hyreshöjning samtidigt. Vi kommer till slut få någon mer extrem vänsterpolitik om de driver detta för hårt så håll igen lite dumma jävla fastighetsägare.
Jag håller med varför ska hyresgästen behöva ta ansvar för fastighetsägarnas dåliga
lån.Det är en sak mellan fastighetsägaren och långivaren.
Men jag anser att högre driftkostnader som t ex fjärrvärme,ska hyresgäster
ta ansvar för.Så nästa års hyreshöjning lär hamna på runt 7%.
Citera
2023-09-14, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Jag håller med varför ska hyresgästen behöva ta ansvar för fastighetsägarnas dåliga

Med ökade boendeutgifter kommer krav på högre löner, och så är inflationssnurran igång. Hyresbolagen kanske borde ta sitt ansvar för inflationen, som regeringen bölade om att folket skulle göra.
Citera
2023-09-14, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman

Ansvar? Hyresgäster får väl betala det som hyresvärden kräver eller flytta på sig? Om ingen vill hyra till det pris hyresvärden kräver står det tom och hyresvärden får ta konsekvenserna. Ansvar finns inte med i nån kalkyl här. Betala eller flytta, är inte svårare än så.
Citera
2023-09-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Ansvar? Hyresgäster får väl betala det som hyresvärden kräver eller flytta på sig? Om ingen vill hyra till det pris hyresvärden kräver står det tom och hyresvärden får ta konsekvenserna. Ansvar finns inte med i nån kalkyl här. Betala eller flytta, är inte svårare än så.
I ett kommunistiskt land är allt svårare än så. Varför ska så många svenskar lajva frimarknads-upplägg i diskussioner när ni ändå inte är intresserade av sådana samhällsordningar?
Citera
2023-09-14, 07:18
Medlem
Citat:

Vilken vidrig syn du har på människor och deras boende. Tycker du på riktigt att ett företag ska diktera folks levnadsvillkor och inte tvärtom? Stat och regering ska väl stå upp för den enskilde och de svaga och inte springa hyresvärdars ärenden? Ingen hyrestagare har bett fastighetsägaren att göra nyförärv och jag själv skulle gladeligen undstå onödigt underhåll om jag själv ska behöva betala för det. Det är under rådande premisser som jag hyr en lägenhet, inte för vad som ev. kan hända i framtiden. Om jag köper en Volvo på avbetalning vill jag ju inte ha ökade kostnader två år framåt i tiden för att det börjar gå knackigt på Hisingen.

Det är precis det omvända med BLT, där gör man sin egen riskanalys och måste vara beredd att ta konsekvenserna. Det är du själv som lånar, inte någon annan. Det är tråkigt att folk går ett knapert livsöde till mötes men vi har både skuldsanering och socialtjänst i det här landet så BLT hamnar inte på gatan.
Citera
2023-09-14, 07:20
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
12% rivstartar fastighetsägarna, i krav hyreshöjningar nästa år. Annars dör hr sotdöden säger de. Enligt dagens industri, Betalartikel.

Hur det blir med det får man se. Men ett år till med låga hyreshöjningar lär det inte bli. Bara höjnnngen av fjärrvärmepriset kostar mycket. Minst 6% i genomsnitt tror i vart fall jag det blir.

Med tanke på att kostnaderna för att äga gått upp med ca 300% så kan hyresrätterna utan problem gå upp åtminstone 150%.
Citera
2023-09-14, 07:46
Medlem
Citat:

Sverige har ju en kommunistisk hyresmarknad så det handlar inte om att tvingas flytta utan om att hota att sluta rösta (S) om inte politikerna tar sitt ansvar och förbjuder hyreshöjningar. I slutändan kommer (S) att ta sitt ansvar och ge instruktioner till lojala partimedarbetare i hyresnämnden att säga nej till hyreshöjningar. Bolagen får gå in konkurs så att de kan bli uppköpta av en korrupt politker.
Citera
2023-09-14, 08:08
Medlem
KPI: 7.5% vs. 7.7% est
KPIF: 4.7% vs. 4.9% est

Ojdå, inflationen faller mer än ”väntat”
Citera
2023-09-14, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski

Ja jisses vad alla Talking Heads kommer att spinna loss kring siffrorna, nu försvinner inflationen och höj inte räntan.
RB lär höja med 25 punkter och SEK rasar vidare.
Alla kommer att stå som fån när siffrorna börjar lyfta i vinter igen.
Citera
2023-09-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja jisses vad alla Talking Heads kommer att spinna loss kring siffrorna, nu försvinner inflationen och höj inte räntan.
RB lär höja med 25 punkter och SEK rasar vidare.
Alla kommer att stå som fån när siffrorna börjar lyfta i vinter igen.

Helt väntat då vi nu möter höga tal från i fjol. Inflationen kommer fortsätta sjunka kraftigt kommande månader om inget extremt externt inträffar.

Dåliga nyheter för alla trådens domedagsprofeter som lovat att inflationen inte ska falla
Citera
2023-09-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski

Det beror främst på lägre elpriser i augusti 2023 än i augusti 2022. Elpriserna var exceptionellt höga i augusti förra året. Blir intressant att om en månad se siffrorna för september.
Citera
2023-09-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Helt väntat då vi nu möter höga tal från i fjol. Inflationen kommer fortsätta sjunka kraftigt kommande månader om inget extremt externt inträffar.

Dåliga nyheter för alla trådens domedagsprofeter som lovat att inflationen inte ska falla

Precis som i USA med styrräntan på över 5%? Vad skulle du rekommendera om den fastnar runt 4% - sänka räntan och driva på ekonomin?

Skulle du säga att elproduktionen är stabil för kommande månader och att oljefatspriset har stabiliserat sig senaste halvåret och inte rört sig uppåt? Är kriget över?

Fan, FED borde nog anlita dig som konsult så skulle detta vara över på ett nafs. Riktigt kompetent!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in