2023-09-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nile78
E så jävla trött på alla som vet och förstår i detta fall! Lärde känna honom när han ändrade sitt liv och det var vare sig en elak eller våldsam person, inget vapen intresse och långt ifrån av mkt vad folk påstår här inne.
Ja, han har säkert tagit det ena och det andra och varit i dålig gemenskap och en dålig person men e det då det man ska dömas utifrån.. är det pålitliga vittnen som har varit påtända och det e 20 år sedan.. är deras minnen riktiga.. är han delaktig? Det kan inte heller jag veta..
Det finns en sida till.. han har rätat upp sitt liv, han är pappa. Om han är oskyldig hur tror ni detta påverkat hela hans liv igen? Jag tycker det e en hetsjakt på den de trodde de kunde få fälld och knappt det. Är hennes familj utredd ordentligt? Mannen hon var gift med?
Lika väl som jag förstår att man vill ha fast den som gjort det, inte minst för vänner och anhöriga lika väl känns det sorgligt att någon som kanske inte alls gjort något har varit i från barn och ska försöka åter igen ta sig in i livet.

Är du seriös? Om hennes familj och mannen är utredd? Gå och läs fupen.

Personer runt honom har vetat vart kroppen varit innan den hittats. Hur har de vetat det?
Dessutom har hundar markerat lik i badrummet där han bodde.
Senast redigerad av Sansiis 2023-09-13 kl. 14:13.
Citera
2023-09-13, 13:39
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Fruktansvärt att pundaren Filip Wolender frias, jag skänker mina tankar till Marua's familj och hoppas att Filip döms i hovrätten istället. En mördare går fri för att polisen inte gjorde tillräckligt 2003 när hennes huvud hittades. Det finns så klart inte så mycket bevis kvar 20 år senare.

Det är fastställt sen innan att det saknas mycket viktig bevisning så som mordvapen, DNA och liknande. Men om man bara använder huvudet lite så kan man lägga ihop mycket av det som åklagare och polis fått fram för att förstå att Filip Wolender dödade Marua.

Han vägrar samarbeta med polisen och kläcker ur sig att han "inte minns" hela tiden. Undra om domen hade blivit annorlunda om rätten inte var så tveksamma på vittnets berättelse. Det fanns ju en del uppseendeväckande berättelser från olika vittnen minst sagt.

Då ska vi inte ens tala om alla uppgifter om mobiler och uppkopplingar som gjordes under mordnatten, t.ex detta:

Väldigt konstigt eftersom Filip säger i förhöret 2004 att han går och lägger sig vid 23-24 och sover i 12 timmar.. Han ljuger som en häst travar.

Vilken fantastisk fin sammanställning. Det vore märkligt om inte HR fäller honom. Det finns bevis så det räcker. Det gäller bara för åklagaren att få fram bevisen ordentligt och fokusera på rätt saker.

Jag kan inte heller släppa det, jag tycker det är för sorgligt.
Citera
2023-09-13, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hur stor chans/risk är det att han blir dömd i Hovrätten?

Tror inte han fälls, om det ens överklagas. Kan åklagaren stärka upp med något nytt förhör, så kanske.

Åklagaren har på sig till den 3:e oktober att överklaga.
Citera
2023-09-13, 16:21
Medlem
Kan någon länka FUP igen?
Citera
2023-09-13, 16:32
Medlem
Har ingen aning om vem denna mes är, men har sannolikt träffat på honom då jag har vart på flertalet kvartersfester på gatan han bor på. Mycket anmärkningsvärt att han blev friad.
Citera
2023-09-13, 17:20
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Journalister brukar ju hänga ut vem som helst så det är inga problem för journalisten alls om polisen vill ha information, kan inte bli dömd för förtal eller nånting så.
Jo, OM källan berättat något i syfte att det skulle publiceras på något sätt. Då innebär källskydd att journalisten riskerar 2 års fängelse för röjande (avslöjande) av källans identitet. Om källan ville vara anonym, ville hen bli kändis så är det förstås inte förbjudet att skriva ut namnet.
Citera
2023-09-13, 17:24
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Är du seriös? Om hennes familj och mannen är utredd? Gå och läs fupen.

Personer runt honom har vetat vart kroppen varit innan den hittats. Hur har de vetat det?
Dessutom har hundar markerat lik i badrummet där han bodde.
Finns det en fup i nu tillgängligt i tråden?
Citera
2023-09-13, 17:41
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
FUP:
https://anonfiles.com/07o0v530z2/Malm_TR_B_12879_22_Aktbil_60_F_runders_kningsproto koll_Hu_pdf

Hm varför kan jag inte öppna FUP ? Brukar gå bra med anonfiles
Citera
2023-09-13, 17:51
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurorasangel
Stort tack!
Jag kan inte öppna länken. Har du lyckats ändra något i den? Jag har aldrig haft problem med anonfiles förr
Citera
2023-09-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Finns det en fup i nu tillgängligt i tråden?

https://gofile.io/d/VOCpZW

Denna funkade för mig
Citera
2023-09-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nile78
E så jävla trött på alla som vet och förstår i detta fall! Lärde känna honom när han ändrade sitt liv och det var vare sig en elak eller våldsam person, inget vapen intresse och långt ifrån av mkt vad folk påstår här inne.
Ja, han har säkert tagit det ena och det andra och varit i dålig gemenskap och en dålig person men e det då det man ska dömas utifrån.. är det pålitliga vittnen som har varit påtända och det e 20 år sedan.. är deras minnen riktiga.. är han delaktig? Det kan inte heller jag veta..
Det finns en sida till.. han har rätat upp sitt liv, han är pappa. Om han är oskyldig hur tror ni detta påverkat hela hans liv igen? Jag tycker det e en hetsjakt på den de trodde de kunde få fälld och knappt det. Är hennes familj utredd ordentligt? Mannen hon var gift med?
Lika väl som jag förstår att man vill ha fast den som gjort det, inte minst för vänner och anhöriga lika väl känns det sorgligt att någon som kanske inte alls gjort något har varit i från barn och ska försöka åter igen ta sig in i livet.

Helt rätt!
Folk här har varit så uppskruvade om att det är han så att det har blivit deras sanning.
Filip är och har alltid varit en bra människa, men tyvärr uppvuxen fel kvarter vilket resulterar i att man någon gång är med om någon form av skit(vissa mer andra mindre) F var den personen som hade lite skit i bagaget jämfört t.ex med mig själv, dock när det smällde så smällde det ordentligt för han och samtliga ggr pga någon form av drog. Första gången dömd till 3år, kommer ut i ca 1 1/2 år sen dömd till 4år. För att sätta det i perspektiv till mig själv som var kriminell 24/7 så hade jag ett 60-tal åtalspunkter inom loppet av två år F hade tre. F var kanske ingen ängel. Men att säga att han gjort detta UTAN bevis, då ska ni veta att ni tar död på fler familjer än så, pga vad som skrivs här så har jag blivit ifrågasatt flera ggr av min egen fru(vilket känns mindre trevligt) Vill också nämna att jag, Precis som F är en helt annan person idag, Arbetar på högre nivå, familj, barn. Drogfri och fri från kriminalitet sedan ca 20 år sedan. Fram till den dagen någon kan bevisa att det är F då får man faktiskt låta han vara.

Tack o bock!
Senast redigerad av Vemedendryge 2023-09-13 kl. 21:27.
Citera
2023-09-14, 00:26
Medlem
SigneKanins avatar
Jag kan inte sluta tänka på att är det någonstans man sjabblade bort det här målet så var det vid den usla ”utgrävningen” efter att överkroppen hittats på byggarbetsplatsen. Särskilt efter att ha sett bilderna omaskade. Ingen annan som reflekterat över det? De gör sig inte besväret att gräva upp hela det aktuella området eftersom det vore ”orimligt” som det står i någon kort anteckning till platsundersökningen, utan någon vidare förklaring till varför det egentligen skulle vara så orimligt. Så jävla stort var det inte. Orkade man inte? Stressade byggherren? Man nöjde sig istället med att gräva endast där en sökhund markerade (bara fyra ställen) och sedan gjorde man det inte ens försiktigt utan med GRÄVSKOPA, som man bad de stackars byggjobbarna (dvs inte polisanställda) om hjälp med.

När man hittar paketet med vänsterbenet i går det sönder av grävskopan och innehållet smetas bokstavligen ut på marken, foten trillar av osv. Ändå fortsätter man likadant. Och man hittar aldrig högerbenet, ett faktum som man accepterar utan vidare och fyller snabbt igen och slår upp lyxvillor ovanpå. Sedan går det ju aldrig att gräva mer. Fast det med största säkerhet fanns där någonstans. Nedgrävt ihop med överkroppen och det andra benet, delarna man hittade. Vad är liksom oddsen att mördaren körde enbart högerbenet till ett helt annat ställe?

Så vad kan man mer ha missat i det här hafsverket? Det går bara att spekulera i såklart. Men tänk om Filips fingeravtryck fanns på plasten runt benet som aldrig hittades? Mordvapnet kanske slängdes i med kroppen. Kläderna Filip hade på sig, med både hans och offrets DNA på. De sistnämnda sakerna skulle inte ens likhundar markera på, särskilt efter 15 år. Så man letade ju inte ordentligt.

Fan vad det stör mig.
Senast redigerad av SigneKanin 2023-09-14 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in