2023-09-12, 20:51
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdad
Det grundläggande felet som tingsrätten gör är att spekulera i vådaskott när Filip själv inte har gjort gällande att det var ett vådaskott. Det blir en förklaring helt tagen ur luften. I en sådan situation är den rimliga förklaringen att Filiip mördade Marua uppsåtligen. Den i särklass vanligaste orsaken till att man styckar någon är trots allt att man har mördat vederbörande.

Du har absolut rätt. Det jag syftar på är att orsaken till att TR spekulerar i vådaskott är för att vittnen säger det. Anledningen till det måste ju vara att det kommer från Filip.

"Alla" som blivit förhörda har hört av Filip eller ngn annan att det var ett vådaskott. Det har blivit en sanning som det inte finns någon som helst bäring för. "Alla" vet/visste att det var ett vådaskott en olycka.. tills nu.

"Det var en fest och det satt några påtända snubbar och viftade med ett vapen och ett skott gick av" Så har det låtit och det har varit "sanningen" eftersom vi inte har fått tillgång till någon FUP förrän nu.
När det presenteras i HR måste juristerna utgå från kända fakta. Något som är väldigt intressant i FUP är när Torbjörn Olsson förhör Filip. Även förhören från 2004 är intressanta. Men när Filip påstår att FL sagt saker som inte är sanna så funkar inte det. Han försöker misskreditera dem.

Jag delar helt din uppfattning. Självklart är det ett mord Filip vill dölja. Maruas kropp var inte bara styckad, kroppen var lagd på olika ställen också.
Något jag verkligen önskar är att den FL skulle vara åklagarens högra hand. Han är tuff, rapp och går inte på Filips skitsnack.

Dessutom får han fram det viktigaste, Filips lögner.
Senast redigerad av why123 2023-09-12 kl. 21:00. Anledning: .
Citera
2023-09-12, 21:22
Avslutad
Domen:
https://gofile.io/d/2Ws095

Intressant i domen, och som jag missat i FUP:

I nutid (under år 2023) genomfördes en undersökning avseende hår på plastsäcken. Hårstrån anträffades. Två av dessa hårstrån var rotlösa och bedömdes vara huvudhår. Eftersom hårstråna saknade rot kunde endast mitokondriellt DNA utvinnas. Av analysresultatet från NFC framgår att många personer kan ha en identisk mitokondrieDNA-profil, att de båda hårstråna uppvisade olika sådana profiler, att ingen av dem överensstämmer med Filip Wolenders profil, att en av dem överensstämmer med Marua Ajouz profil och att den andra överensstämmer med en av Filip Wolenders vänners profil.
Senast redigerad av SethPutnam 2023-09-12 kl. 21:41.
Citera
2023-09-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurorasangel
Han är INTE oskyldig
Han mördade och styckade henne
Varför vittnade inte du då om du vet det?
Citera
2023-09-12, 22:03
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Domen:
https://gofile.io/d/2Ws095

Intressant i domen, och som jag missat i FUP:

I nutid (under år 2023) genomfördes en undersökning avseende hår på plastsäcken. Hårstrån anträffades. Två av dessa hårstrån var rotlösa och bedömdes vara huvudhår. Eftersom hårstråna saknade rot kunde endast mitokondriellt DNA utvinnas. Av analysresultatet från NFC framgår att många personer kan ha en identisk mitokondrieDNA-profil, att de båda hårstråna uppvisade olika sådana profiler, att ingen av dem överensstämmer med Filip Wolenders profil, att en av dem överensstämmer med Marua Ajouz profil och att den andra överensstämmer med en av Filip Wolenders vänners profil.

Det skulle vara intressant att veta vem av vännernas mitrokondrieDNA-profilen tillhör. Det är ju lite fel att de inte skriver ut vem det är. Den personen har ju varit med och gjort jobbet efteråt. Du som också läst FUP vet nog vem jag tänker på. Han som inte vitttnade... Det är ju fler som varit med i "efterarbetet" undrar vem det kan vara.
Sedan var det en snubbe som inte ville lämna sitt DNA och eftersom de inte kunde väcka åtal mot honom kunde de inte tvinga honom.
Senast redigerad av why123 2023-09-12 kl. 22:12.
Citera
2023-09-12, 22:19
Medlem
Fram med högafflar och facklor. Häng han i fötterna på torget i Uddevalla. Alla vet ju att han gjorde det.
Eller gör dom det?

Att en domstol finner han oskyldig efter en massiv insats av polis och åklagare för att få han fälld borde tyda på att det inte är säkert att han är skyldig.

Att hetsa framför en skärm för man upplever att man vet mera än rättsväsendet är patetiskt.

Att Filip kanske var en gangster i sin ungdom tar inte ifrån att han idag lever ett ordnat liv.

Att hänga ut någon på det vis som nu skett är skandalöst. Han vände sitt miserabla ungdomsliv mot ett välordnat. Är inte avundsjuk på hur han har det nu.

Till saken hör är att jag gillar Filip. Han har alltid vart rak mot mig och har mer än en gång överraskat mig positivt.

Den Filip som målats upp av media och polis har jag aldrig träffat och den jag har träffat har jag haft rätt många skratt med
Citera
2023-09-12, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av graybeard
Fram med högafflar och facklor. Häng han i fötterna på torget i Uddevalla. Alla vet ju att han gjorde det.
Eller gör dom det?

Att en domstol finner han oskyldig efter en massiv insats av polis och åklagare för att få han fälld borde tyda på att det inte är säkert att han är skyldig.

Att hetsa framför en skärm för man upplever att man vet mera än rättsväsendet är patetiskt.

Att Filip kanske var en gangster i sin ungdom tar inte ifrån att han idag lever ett ordnat liv.

Att hänga ut någon på det vis som nu skett är skandalöst. Han vände sitt miserabla ungdomsliv mot ett välordnat. Är inte avundsjuk på hur han har det nu.

Till saken hör är att jag gillar Filip. Han har alltid vart rak mot mig och har mer än en gång överraskat mig positivt.

Den Filip som målats upp av media och polis har jag aldrig träffat och den jag har träffat har jag haft rätt många skratt med

Skuld åsido, Filip vet åtminstone vad som hände, och det berättar han inte om. Det är helt uteslutet att han inte känner till hela storyn.
Citera
2023-09-12, 23:05
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Tänk om detta mord kunde lösas!

Källskyddet gör ju att mördare kan anförtro allt till en journalist, utan att det når polisen.
Egentligen inte. Källskyddet gäller uppgifter som lämnas i avsikt att de ska publiceras. Så gå hellre till en präst eller psykolog om ni vill prata av er.
Citera
2023-09-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Skuld åsido, Filip vet åtminstone vad som hände, och det berättar han inte om. Det är helt uteslutet att han inte känner till hela storyn.

Absolut. Men rättsväsendet är inte uppbyggt på att bevisbördan skall ligga hos den misstänkte. Det är polisens förbannade skyldighet att skaffa fram bevisning. Kan dom inte det så skall det inte gå till åtal.
Citera
2023-09-13, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av graybeard
Absolut. Men rättsväsendet är inte uppbyggt på att bevisbördan skall ligga hos den misstänkte. Det är polisens förbannade skyldighet att skaffa fram bevisning. Kan dom inte det så skall det inte gå till åtal.

Helt enig där. Juridiskt är ingen skyldig att tala, moraliskt är en annan fråga.
Citera
2023-09-13, 09:13
Medlem
Polisiärt uppklarat?

Kan man säga att det gick bäst för Filip senare i livet av alla inblandade?
Vårt samhälle har blivit korrupt=narcissistiskt

Men det vårt ansvar att det blivit så

Sjukt att tänka att om han blivit dömd direkt efter mordet hade han varit frikänd nu
Om något år släpps ju jackie arklöv
Senast redigerad av backvudejaflash 2023-09-13 kl. 09:16.
Citera
2023-09-13, 10:46
Medlem
snooper123s avatar
Hur stor chans/risk är det att han blir dömd i Hovrätten?
Citera
2023-09-13, 11:59
Medlem
TheQues avatar
Fruktansvärt att pundaren Filip Wolender frias, jag skänker mina tankar till Marua's familj och hoppas att Filip döms i hovrätten istället. En mördare går fri för att polisen inte gjorde tillräckligt 2003 när hennes huvud hittades. Det finns så klart inte så mycket bevis kvar 20 år senare.

Det är fastställt sen innan att det saknas mycket viktig bevisning så som mordvapen, DNA och liknande. Men om man bara använder huvudet lite så kan man lägga ihop mycket av det som åklagare och polis fått fram för att förstå att Filip Wolender dödade Marua.

Han vägrar samarbeta med polisen och kläcker ur sig att han "inte minns" hela tiden. Undra om domen hade blivit annorlunda om rätten inte var så tveksamma på vittnets berättelse. Det fanns ju en del uppseendeväckande berättelser från olika vittnen minst sagt.

Citat:
Han har heller inget minne av att han i narkotikapåverkat tillstånd skulle ha pratat med Emilia Gidlöf om att han varit med när en kropp styckades. Han har aldrig delat en annan människa.

Citat:
Det stämmer inte att han sagt till Kaj att han skjutit Marua och inte heller att han stoppat en strumpa i munnen på henne. Det är rent skitsnack. Han och Kaj var inte direkt fiender, men inte heller vänner. Kaj var en väns vän, som han någon gång rökt med eller köpt röka av. Han minns varken att han gått en trädgårdskurs eller att han där ställt en fråga om förmultning av lik.

Citat:
Filip har också berättat för honom att han pillade ut gevärskulan bakom örat på Marua. Han minns inte vid vilket tillfälle som Filip berättade detta. Filip berättade också att det var en ”22:a” som hon hade blivit skjuten med.

Citat:
Alexandra Merter har i sitt förhör uppgett att det var hon som uppmanade Emilia Gidlöf att ta kontakt med polisen efter att det blev känt att Marua Ajouz huvud hittats. Sedan åklagaren åberopat och redovisat vad som antecknats från ett polisförhör med Alexandra Merter den 25 november 2003 har hon bekräftat att hon erinrar sig de uppgifterna, som sammanfattningsvis innebär att Emilia berättat för henne att Filip Wolender i sin tur ska ha berättat för Emilia att han och några kompisar hade styckat en person och sedan lagt delar i skogen.

Då ska vi inte ens tala om alla uppgifter om mobiler och uppkopplingar som gjordes under mordnatten, t.ex detta:

Citat:
Kl. 05.39 finns ett inkommande samtal i samtalslistan för Filip -5507, som anges som ”vidarekoppling – ej svar”. Filip -5507 positionerade då vid Möllevångstorget 90.

Väldigt konstigt eftersom Filip säger i förhöret 2004 att han går och lägger sig vid 23-24 och sover i 12 timmar.. Han ljuger som en häst travar.
Senast redigerad av TheQue 2023-09-13 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in