Citat:
"för att jag finner det högst sannolikt att den trots volatilitet kommer ha en mycket högre värdering på sikt" Kanon tack! Och nu är tillbaka på ruta 1.
Du tror, och rätta mig om jag har fel, att Tesla förtjänar denna höga värdering pga av nya innovativa produkter så som dojo, självkörande bilar, energystorage, och AI-robotar.
Och för att inte "strawman"a dig, så förstår jag att du lägger olika mycket vikt i dessa saker så klart. Vissa tror du säkert mer på än andra.
För, och igen rätta mig om jag har fel, men jag antar att du håller med om att P/E talet för tesla är för högt om de ända dom gjorde var att sälja bilar. Ellerhur? Tesla är ett techbolag och ska inte jämmföras med Ford eller volvo.
Teslas revenu ser ut så här:
(2022)
bilförsäljning: 83%
services: 7%
energygeneration + storage: 5%
leasing: 3%
co2 credits: 2%
Så vad du hoppas på är att delarna som inte här bilförsäljning och leasing ska öka i % som en del av Teslas revenue.
Detta kan ju absolut hända, men om vi ska vara ordentliga så måste vo göra en kvalificerad gissning på om/när och hur troligt det är att detta händer.
Jag vet ju inte, (inte du heller), och den ända datan vi kan gå på är ju hur Tesla har presterat tidigare.
Och dom bevisen ser ju inte jätte lovande ut. Musk är ju rätt ökänd för att lova för mycket lite för snabbt.
Så vad är dina belägg för att, tillexempel, DOJO kommer att generera massa revenue utan att kolla på vad Morgan stanley säger (eftersom du själv har sagt att investment värden inte har några ingenjörer och inte har koll på vad saker och ting ska vara värt)
Du tror, och rätta mig om jag har fel, att Tesla förtjänar denna höga värdering pga av nya innovativa produkter så som dojo, självkörande bilar, energystorage, och AI-robotar.
Och för att inte "strawman"a dig, så förstår jag att du lägger olika mycket vikt i dessa saker så klart. Vissa tror du säkert mer på än andra.
För, och igen rätta mig om jag har fel, men jag antar att du håller med om att P/E talet för tesla är för högt om de ända dom gjorde var att sälja bilar. Ellerhur? Tesla är ett techbolag och ska inte jämmföras med Ford eller volvo.
Teslas revenu ser ut så här:
(2022)
bilförsäljning: 83%
services: 7%
energygeneration + storage: 5%
leasing: 3%
co2 credits: 2%
Så vad du hoppas på är att delarna som inte här bilförsäljning och leasing ska öka i % som en del av Teslas revenue.
Detta kan ju absolut hända, men om vi ska vara ordentliga så måste vo göra en kvalificerad gissning på om/när och hur troligt det är att detta händer.
Jag vet ju inte, (inte du heller), och den ända datan vi kan gå på är ju hur Tesla har presterat tidigare.
Och dom bevisen ser ju inte jätte lovande ut. Musk är ju rätt ökänd för att lova för mycket lite för snabbt.
Så vad är dina belägg för att, tillexempel, DOJO kommer att generera massa revenue utan att kolla på vad Morgan stanley säger (eftersom du själv har sagt att investment värden inte har några ingenjörer och inte har koll på vad saker och ting ska vara värt)
Snälla kan du inte börja använda "de" och "det" samt "enda" och "ända" korrekt. Det är så otroligt plågsamt att höra rösten av en bonnig epa-raggare i huvudet när jag läser dina inlägg.
DOJO kommer i första hand generera intäkter genom att träna Teslas (nu rena) end to end AI för Robo-taxi och Optimus. Man kan egentligen bara göra ett grovt estimat vad marknadsandelarna för dessa kan vara värt, så jag säger som jag sagt förut, många gånger mer än dagens market cap. Det finns så otroligt många fler aspekter som jag baserar min "tro" på. Det säger sig självt att jag inte kommer ha en utförlig redogörelse endast för att du kanske eller kanske inte skall förstå varför jag investerar i Tesla. Jag skriver för nöjes skull och är ganska obrydd om vad ännu en färsking på aktier tycker om mina investeringar.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-09-13 kl. 11:22.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-09-13 kl. 11:22.