Citat:
Det du skriver i första meningen är inget som är allmängiltigt på något vis. Använder man sig utav fel metod och tillvägagångssätt spelar det inte någon som helst roll om hur mycket man verkligen vill finna sanningen eller inte.
Men jag håller med om resten. Man ska vara förutsättningslös när man gör detta. Det är exakt det som en vetenskaplig skeptiker gör. Man försöker vara så objektiv som det bara går utan en massa förutfattade meningar, och följer vägen dit evidensen leder en. Man vill ha så många korrekta uppfattningar om världen som det är möjligt, och så få inkorrekta föreställningar om världen som det är möjligt.
Men jag kan inte på något sätt se hur någon form av religion någonsin skulle kunna leda dit.
Men jag håller med om resten. Man ska vara förutsättningslös när man gör detta. Det är exakt det som en vetenskaplig skeptiker gör. Man försöker vara så objektiv som det bara går utan en massa förutfattade meningar, och följer vägen dit evidensen leder en. Man vill ha så många korrekta uppfattningar om världen som det är möjligt, och så få inkorrekta föreställningar om världen som det är möjligt.
Men jag kan inte på något sätt se hur någon form av religion någonsin skulle kunna leda dit.
Jo det är allmängiltigt på så vis att det är en egenskap vi människor föds med. Det kallas stolthet och högmod. Vi har det alla i oss mer eller mindre, och det krävs mycket träning och disciplin för att motverka det. Eller säkraste sättet, hjälp av den Heliga Anden.
Religiösa människor och samfund håller jag mig borta från. Att släppa sin stolthet och högmod och lyssna till Herren är inte att vara religiös. Det är ren självbevarelsedrift eller dårskap sett ur ett mänskligt perspektiv. Men det är vördnad inför skaparen, inte inför människor.
Jesus hatade dom religiösa fariseerna som spelade "goda" och "rättroende" och predikade gärningslära inför människorna dom såg ner på, men som i smyg själva syndade värre än någon av dom av lägre rang som dom föraktade.
Jesus SÅG alla deras "hemliga" synder och deras ondska och det skrämde dom så till den milda grad att dom var tvungna att döda honom.
Jesus är inte religiös.