2023-09-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, vi väntar på frälsning.

Ty Guds makt beskyddar er genom tron fram till den frälsning som finns beredd att uppenbaras i den sista tiden. 1Pet 1:5

Som Jesus sa: den som håller ut till slutet skall bli räddad. Ni har snöat in på en falsk tolkning. Varken Paulus eller Petrus trodde att de var frälsta, de väntade på en frälsning i framtiden.

Ni vill locka människor med budskapet att du blir frälst bara du tror på Jesus. Och ger oss dina pengar!

Det finns flera former/stadier av frälsning. Jag blev botad och fick mitt liv räddat när jag tog emot Jesus.
Jag blev alltså frälst på det sätt att jag blev förlåten för alla mina synder fram tills den punkten, blev fri från demoner, beroenden, syndigt leverne och dålig hälsa (över natten).

Det betyder inte att jag kan bete mig hur som helst nu. Ifall jag går tillbaka till det destruktiva och väldigt syndiga liv jag levde förr och glömmer Jesus så är jag inte av uppfattningen att jag även kommer bli frälst i slutet och insläppt i Guds rike (man kan säkert bli förlåten igen men det är, som Jesus själv sade, dumt att testa Gud).

Du märker om du blir frälst och upplever Jesus. Att uppleva Guds närvaro och kärlek är en upplevelse man aldrig glömmer. Troligtvis den starkaste upplevelsen i mitt liv.

Det är ingenting som någon kyrka/religion kan indoktrinera dig till att bli. Det är personligt mellan dig och Jesus/Gud och det kostar inga pengar.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-12 kl. 11:33.
Citera
2023-09-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Det finns flera former/stadier av frälsning.
Det har du rätt i så det finns hopp för dig!

frälsning från våra fiender och alla som hatar oss. Luk 1:77

Men glöm kyrkornas falska läror.
Citera
2023-09-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi förstår allting olika, vilket jag inte har några problem med.
Förstår olika?

Förstår du motsägelsen i dina påståenden? Eller har du kommit till insikt nu att ditt resonemang inte håller ihop?

Den allsmäktige sanna Guden kan inte ljuga och inte förleda eller förvirra. Han talar i klarspråk och förklarar för den klentrogne som inte får ihop det. Men man måste lyssna

Det finns bara EN som är mästare på att ljuga och förleda. Du vet vem.
Citera
2023-09-12, 18:28
Medlem
Citat:
Det finns flera former/stadier av frälsning. Jag blev botad och fick mitt liv räddat när jag tog emot Jesus.
Jag blev alltså frälst på det sätt att jag blev förlåten för alla mina synder fram tills den punkten, blev fri från demoner, beroenden, syndigt leverne och dålig hälsa (över natten).

Det betyder inte att jag kan bete mig hur som helst nu. Ifall jag går tillbaka till det destruktiva och väldigt syndiga liv jag levde förr och glömmer Jesus så är jag inte av uppfattningen att jag även kommer bli frälst i slutet och insläppt i Guds rike (man kan säkert bli förlåten igen men det är, som Jesus själv sade, dumt att testa Gud).

Du märker om du blir frälst och upplever Jesus. Att uppleva Guds närvaro och kärlek är en upplevelse man aldrig glömmer. Troligtvis den starkaste upplevelsen i mitt liv.

Det är ingenting som någon kyrka/religion kan indoktrinera dig till att bli. Det är personligt mellan dig och Jesus/Gud och det kostar inga pengar.

Man kan inte förlora sin frälsning, då vore Jesu offer och gärning bortkastad. Och man kan inte återfalla i synd, bli av med sin frälsning, och sen få tillbaks den igen. Då måste ju Jesus dö på korset en gång till.

Frälsningen är en gåva, om du återfaller i synd, så sörjer din Helige Ande och väcker (tuktar) dig så du hittar tillbaks till sanningen. Men du förlorar aldrig din frälsning (evigt liv tillsammans med Herren).

Johannes 6:36-40

36 Men som jag sagt er: Ni har sett mig och tror ändå inte.

Så vad är det ni tror?

Kan det kanske vara viktigt att förstå vad denna frälsande tro handlar om?

37 Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig ska jag aldrig visa bort. 38 Jag har inte kommit ner från himlen för att göra min egen vilja, utan hans vilja som har sänt mig. 39 Och detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte ska förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan låta dem uppstå på den yttersta dagen. 40 Ja, detta är min Fars vilja: att var och en som ser Sonen och tror på honom ska ha evigt liv, och jag ska låta honom uppstå på den yttersta dagen."

Så om Faderns vilja är att Jesus inte ska förlora någon enda av dom han fått av fadern och ingen kommer till Jesus om inte Fadern dragit honom dit, hur kan ni då tro att Ni själva skulle kunna hindra detta?

Det man bör fråga sig är om man tvivlar här, är jag verkligen frälst?
Senast redigerad av vinkelhak 2023-09-12 kl. 18:30.
Citera
2023-09-12, 18:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Förstår olika?

Förstår du motsägelsen i dina påståenden? Eller har du kommit till insikt nu att ditt resonemang inte håller ihop?

Den allsmäktige sanna Guden kan inte ljuga och inte förleda eller förvirra. Han talar i klarspråk och förklarar för den klentrogne som inte får ihop det. Men man måste lyssna

Du verkar rätt duktig på att förvirra.
Citera
2023-09-12, 19:18
Medlem
Citat:
Man kan inte förlora sin frälsning, då vore Jesu offer och gärning bortkastad. Och man kan inte återfalla i synd, bli av med sin frälsning, och sen få tillbaks den igen. Då måste ju Jesus dö på korset en gång till.

Det man bör fråga sig är om man tvivlar här, är jag verkligen frälst?

Det är i Guds händer. Gud dömer var och en av oss individuellt. Gud tvingar ingen att förbli frälst.

Vi har fortfarande vår fria vilja kvar även efter vi blivit räddade en gång utav Jesus gärning. Ifall du då väljer att medvetet fortsätta leva i synd och gå tvärtemot Jesus ord så väljer du ju själv Djävulen före Gud med din egen fria vilja.

Sedan när började Gud tvinga folk att följa honom?

Det finns flera Bibelverser som går emot "en gång frälst, alltid frälst" läran.

“Not everyone who says to me, ‘Lord, Lord,’ will enter the kingdom of heaven, but the one who does the will of my Father who is in heaven. On that day many will say to me, ‘Lord, Lord, did we not prophesy in your name, and cast out demons in your name, and do many mighty works in your name?’ And then will I declare to them, ‘I never knew you; depart from me, you workers of lawlessness.’ (Matt 7:21-23)

"Men om tjänaren skulle säga i sitt hjärta: Min herre kommer inte så snart, och han börjar slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka sig redlöst berusad, då skall den tjänarens herre komma en dag han inte väntar det och i en stund han inte anar det, och han skall hugga honom i stycken och låta honom få sin plats bland de trolösa. Den tjänare som vet sin herres vilja men ingenting ställer i ordning och inte handlar efter hans vilja, han skall piskas med många rapp." (Luk 12:45-47)

Jesus sade till honom: "Det står också skrivet: "Du skall inte fresta Herren, din Gud." (Matt 4:7)

https://gbgbiblicalguidance.com/6-passages-that-prove-once-saved-always-saved-is-a-false-doctrine/

https://youtu.be/YhURiKCBJwQ?si=ZB51HTVpqraGXi_8 finns fler argument emot läran i den här videon (som jag inte hunnit se ännu).
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-12 kl. 19:24.
Citera
2023-09-12, 19:28
Medlem
Citat:
Du verkar rätt duktig på att förvirra.
Dina påståenden är det som förvirrar eftersom dom är motsägelsefulla.

Herrens ORD kan rätta till ditt missförstånd, om du tar emot det.
Citera
2023-09-12, 19:42
Medlem
Citat:
Det är i Guds händer. Gud dömer var och en av oss individuellt. Gud tvingar ingen att förbli frälst.

Vi har fortfarande vår fria vilja kvar även efter vi blivit räddade en gång utav Jesus gärning. Ifall du då väljer att medvetet fortsätta leva i synd och gå tvärtemot Jesus ord så väljer du ju själv Djävulen före Gud med din egen fria vilja.

Sedan när började Gud tvinga folk att följa honom?

Det finns flera Bibelverser som går emot "en gång frälst, alltid frälst" läran.

“Not everyone who says to me, ‘Lord, Lord,’ will enter the kingdom of heaven, but the one who does the will of my Father who is in heaven. On that day many will say to me, ‘Lord, Lord, did we not prophesy in your name, and cast out demons in your name, and do many mighty works in your name?’ And then will I declare to them, ‘I never knew you; depart from me, you workers of lawlessness.’ (Matt 7:21-23)

"Men om tjänaren skulle säga i sitt hjärta: Min herre kommer inte så snart, och han börjar slå tjänarna och tjänarinnorna och äta och dricka sig redlöst berusad, då skall den tjänarens herre komma en dag han inte väntar det och i en stund han inte anar det, och han skall hugga honom i stycken och låta honom få sin plats bland de trolösa. Den tjänare som vet sin herres vilja men ingenting ställer i ordning och inte handlar efter hans vilja, han skall piskas med många rapp." (Luk 12:45-47)

Jesus sade till honom: "Det står också skrivet: "Du skall inte fresta Herren, din Gud." (Matt 4:7)

https://gbgbiblicalguidance.com/6-passages-that-prove-once-saved-always-saved-is-a-false-doctrine/

https://youtu.be/YhURiKCBJwQ?si=ZB51HTVpqraGXi_8 finns fler argument emot läran i den här videon (som jag inte hunnit se ännu).

Återigen, Herren säger INTE emot sig själv. Gud är en ordningens och klarhetens Gud, en allsmäktig och rättfärdig Gud som INTE kan ljuga eller förvirra.

Därför måste man förstå, eller ta reda på, vad VILKA och VAD Herren syftar på i texterna.

Jesus talade till det OTROENDE Israel i dina citat. INTE till sina UTVALDA.

INGEN rättroende kommer dömas. Jesus har redan betalt den skulden. Annars vore offret och gärningarna bortkastade.

Bara den som känner till lögnen är en lögnare. Och den som känner till sanningen kan aldrig släcka det ljuset helt.
Citera
2023-09-12, 19:53
Medlem
Citat:
Återigen, Herren säger INTE emot sig själv. Gud är en ordningens och klarhetens Gud, en allsmäktig och rättfärdig Gud som INTE kan ljuga eller förvirra.

Därför måste man förstå, eller ta reda på, vad VILKA och VAD Herren syftar på i texterna.

Jesus talade till det OTROENDE Israel i dina citat. INTE till sina UTVALDA.

INGEN rättroende kommer dömas. Jesus har redan betalt den skulden. Annars vore offret och gärningarna bortkastade.

Bara den som känner till lögnen är en lögnare. Och den som känner till sanningen kan aldrig släcka det ljuset helt.

Nej, verserna är riktade till alla Jesus följare, även i nutid. Jesus visste redan att han skulle korsfästas och återuppstå (och att han skall återvända) innan det skedde. Bibelverserna är inte enbart riktade till de fåtal Israeliter som var med när han talade.

Du bör se Bibelverserna, Guds ord, som riktade även till dig och mig personligen som nutida följare av Jesus. Glöm inte bort att Gud är allvetande och Bibeln är skriven för oss alla.

Var och en av oss bör ta vad som står mer personligt än vad somliga gör.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-12 kl. 20:10.
Citera
2023-09-12, 20:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Nej, älsken edra ovänner, och gören gott och given lån utan att hoppas på någon gengäld. Då skall eder lön bliva stor, och då skolen I vara den Högstes barn; ty han är mild mot de otacksamma och onda. Varen barmhärtiga, såsom eder Fader är barmhärtig. Dömen icke, så skolen I icke bliva dömda; fördömen icke, så skolen I icke bliva fördömda. Förlåten, och eder skall bliva förlåtet. — Lukas 6:35-37
Citera
2023-09-12, 20:28
Medlem
Citat:
Förstår olika?

Talar i klarspråk? Är det därför det finns så extremt många olika tolkningar till vad som avses i olika bibelstycken? Det är väl en tydlig indikation på att det handlar om allt annat än klarspråk?

Gud (som ska vara allvetande) måste ju exempelvis veta exakt vad som krävs för att få icketroende att bli troende men väljer ändå att inte göra detta utan istället utdela det ultimata straffet, en evighet i helvetet. Det låter som allt annat än rättvist.

Denne gud måste ju också vara medveten om hur många olika tolkningar det finns av budskapet och att det finns flertalet olika religioner som skiljer sig markant på flertalet punkter, men väljer ändå att inte förtydliga sig.
Citera
2023-09-12, 20:29
Medlem
Citat:
Nej, älsken edra ovänner, och gören gott och given lån utan att hoppas på någon gengäld. Då skall eder lön bliva stor, och då skolen I vara den Högstes barn; ty han är mild mot de otacksamma och onda. Varen barmhärtiga, såsom eder Fader är barmhärtig. Dömen icke, så skolen I icke bliva dömda; fördömen icke, så skolen I icke bliva fördömda. Förlåten, och eder skall bliva förlåtet. — Lukas 6:35-37
Ja det är den barmhärtiga Gudens uppmaning till sina utvalda. Men inget krav för frälsning, bara ett BEVIS på att man är frälst när man VILL och FÖRSÖKER bli lik Honom.

Men om den barmhärtig Guden begär att du ska "låna ut" utan krav på gengäld och om den barmhärtig Guden begär att du INTE ska döma en broder i tron, så ska du inte själv bli dömd och om den barmähärige Guden begär att du ska förlåta för att själv bli förlåten....

... hur barmhärtig är han då själv om han kan lova frälsning utan krav på motprestation och sen tar tillbaks den om du inte uppfyller hans krav?

... hur barmhärtig är han själv om han utlovar att du inte ska bli dömd om du själv inte dömer andra....och sen ÄNDÅ döma DIG för dina gärningar?

... hur barmhärtig är han själv om han begär att du ska förlåta för att själv bli förlåten och sen själv tar tillbaks sin förlåtelse om du inte lyder hand bud?

Jag hoppas du förstår hur motsägelsefullt detta låter? Det verkar ju som att "DIN" Gud inte kan leva upp till sina egna krav ens en gång?

Det är därför man behöver SÖKA SANNINGEN i ALLA ORD som Herren låtit nedtecknade åt oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in