2023-09-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag följer bara Jesus, för säkerheten skull.
Visa mig ett citat av Jesus som jag inte tror på!
Du har ju fått för dig att Jesus talar bara genom evangelierna, trots dom ENDA skrifter som fanns nedtecknade då och dom profeter och profetior som Jesus själv hänvisade till när han var här, kommer från GAMLA testamentet.

Tror du på Moses, David och profeterna i gamla testamentet?

Jesus var här för att UPPFYLLA GT och NT är UPPENBARELSEN av GT.

Jesus UPPMANADE sen sina lärjungar att fortsätta hans uppdrag och sprida ordet.

Tror du på deras brev till församlingarna i NT? och Johannes uppenbarelse?
Citera
2023-09-10, 10:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du har ju fått för dig att Jesus talar bara genom evangelierna, trots dom ENDA skrifter som fanns nedtecknade då och dom profeter och profetior som Jesus själv hänvisade till när han var här, kommer från GAMLA testamentet.

Tror du på Moses, David och profeterna i gamla testamentet?

Jesus var här för att UPPFYLLA GT och NT är UPPENBARELSEN av GT.

Jesus UPPMANADE sen sina lärjungar att fortsätta hans uppdrag och sprida ordet.

Tror du på deras brev till församlingarna i NT? och Johannes uppenbarelse?
Jag följer Jesus ord i evangelierna, som jag anser är den i särklass säkraste källan. Vissa undviker evangelierna mycket noga.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. — Johannes 8:43
Citera
2023-09-10, 11:23
Medlem
Citat:
Jag följer Jesus ord i evangelierna, som jag anser är den i särklass säkraste källan. Vissa undviker evangelierna mycket noga.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. — Johannes 8:43
Det där tar du åt dig av själv utgår jag ifrån?

Du avslöjar dig själv genom att inte ens förneka mina påståenden.

Jesus ÄR Gud. Jesus är skaparen. Jesus är ljuset i skapelseberättelsen

1:a Mosebok kap 1 vers 3.

Gud sade: ”Varde ljus!” Och det blev ljus.

Detta ljus kom alltså till INNAN solen och stjärnorna.

Och här ser vi uppenbarelsen, förklaringen, som kopplar allt samman i NT.

Johannes kap 1 vers 1-5

1 I begynnelsen var Ordet[a], och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. 4 I honom var liv, och livet var människornas ljus. 5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit[b] det

Så utan att ha lärt känna JESUS i GT kan man inte förstå vem han är i NT.

Detta är bara ett exempel på det mest elementära.

Så förstå nu att Jesus kom till Israel, sitt folk, FÖRST eftersom dom hade kunskapen och skrifterna. Det var liksom deras roll i det här att bevara ORDET så att det sen kunde spridas till ALLA folk.

Men utan grunden (GT) kan du inte förstå uppenbarelsen (NT).

Och apostlarna, som ALLA var judar och insatta i ordet, dom enda ORD som fanns då, GT, fick därför i uppgift att sprida budskapet EFTER att Jesus återvänt till fadern.

Johannes kap 14

25 Detta har jag sagt er medan jag ännu är kvar hos er. 26 Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er.

Johannes kap 15

26 Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig. 27 Också ni ska vittna, eftersom ni har varit med mig ända från början.

Så varför förnekar du deras skrifter i NT?

Och trots att du ändå läser evangelierna och hävdar att du känner och förstår Jesus budskap, så kan du inte ens utifrån Johannes EVANGELIE se att Jesus kommer tillbaks och hämtar oss TILL SIG SJÄLV.

Johannes 14

14 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig[a]. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort[b] för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."

Nu är det kanske inte en dödssynd att inte förstå alla detaljer, men när man som du förnekar offret och gåvan som är helt utan krav på motprestation (kärleksgåvan) och inte heller ser eller tar emot "det välsignade hoppet" (uppryckandet till Jesus som tar emot enligt Honom själv uttalar i Johannes evangelie), tillsammans med att du förnekar stora delar av Jesu ord och dessutom förringar faran med att inte vända om i tid, så kan man ganska troligt förstå vem som leder dig.

Är det inte dags att du vaknar upp nu?
Citera
2023-09-10, 11:39
Medlem
Citat:
Jag följer bara Jesus, för säkerheten skull.
Visa mig ett citat av Jesus som jag inte tror på!

Du kan inte bara glömma Gud i gamla testamentet. GT slutade inte vara relevant bara för att Jesus kom. Gud kom som Jesus och förtydligade saker och ting, rättade till det som hade blivit korrupt och avslöjade de skriftlärdas hyckleri.

Ingenstans påstår Jesus att Gud fadern från gamla testamentet inte skulle vara samma Gud längre. Ingenstans påstår Jesus att vi ej bör ha gudsfruktan, tvärtom.

Du är väl inte ens av uppfattningen att Jesus är Gud utan en ängel? (tror jag läste det i din andra tråd). Du tror inte på treenigheten?
Citera
2023-09-10, 11:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Johannes kap 14

25 Detta har jag sagt er medan jag ännu är kvar hos er. 26 Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er.

Johannes kap 15

26 Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig. 27 Också ni ska vittna, eftersom ni har varit med mig ända från början.

Så varför förnekar du deras skrifter i NT?

Och trots att du ändå läser evangelierna och hävdar att du känner och förstår Jesus budskap, så kan du inte ens utifrån Johannes EVANGELIE se att Jesus kommer tillbaks och hämtar oss TILL SIG SJÄLV.

Johannes 14

14 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig[a]. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort[b] för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."

Grunden i GT är att Gud valde ut Abrahams släkte att förvalta hans ord och att han sände profeter att korrigera avvikelser, profeter som ofta dödades. Så sände han till slut också sin son med en kungörelse om Satan, världen, livet och sanningen.

Satan är vår världs furste och han och världen närmar sig slutet. Satan är en lögnare och en våldsmakt som har förfört och fördärvat många. Efter Jesus återkomst ...

Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. — Matteus 24:30

... ska vissa få evigt liv utan våld och förtryck medan andra ska få evig död ...

Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. — Matteus 25:41

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- — Matteus 10:28
Citera
2023-09-10, 11:49
Medlem
Citat:
Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. — Matteus 25:41

Är du av uppfattningen att Gud förintar de trolösas själar direkt med ett "knäpp med fingret"? Eftersom du inte verkar tro på det eviga straffet.
Citera
2023-09-10, 12:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Du kan inte bara glömma Gud i gamla testamentet. GT slutade inte vara relevant bara för att Jesus kom. Gud kom som Jesus och förtydligade saker och ting, rättade till det som hade blivit korrupt och avslöjade de skriftlärdas hyckleri.

Ingenstans påstår Jesus att Gud fadern från gamla testamentet inte skulle vara samma Gud längre. Ingenstans påstår Jesus att vi ej bör ha gudsfruktan, tvärtom.

Du är väl inte ens av uppfattningen att Jesus är Gud utan en ängel? (tror jag läste det i din andra tråd). Du tror inte på treenigheten?
Jag har inte glömt, men GT är ytterst otillförlitligt för den oinsatte eftersom det handlar mycket om israelisk chauvinism från samma personer som dödade profeterna. Jesus fullbordade lagen och profeterna och nu närmar sig slutet för värlen.

Många har uttalat sig om Jesus och menat att alla måste tänka som de, men man behöver inte lyssna på Billy Graham, John Darby, Martin Luther, Augustinus eller Paulus och deras åsikter. Alla kan läsa evangelierna utan minsta förkunskaper och det enda som epigonerna har tillfört är bortförklaringar på Jesus kristallklara ord.

»Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till. Saliga äro de som sörja, ty de skola bliva tröstade. Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden. Saliga äro de som hungra och törsta efter rättfärdighet, ty de skola bliva mättade. Saliga äro de barmhärtiga, ty dem skall vederfaras barmhärtighet. Saliga äro de renhjärtade, ty de skola se Gud. Saliga äro de fridsamma, ty de skola kallas Guds barn. Saliga äro de som lida förföljelse för rättfärdighets skull, ty dem hör himmelriket till. — Matteus 5:3-10

Ingen kan tjäna två herrar; ty antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den förre och förakta den senare. I kunnen icke tjäna både Gud och Mamon. — Matteus 6:24

Men gån I åstad och lären eder vad de orden betyda: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer.' Ty jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.» — Matteus 9:13
Citera
2023-09-10, 12:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Är du av uppfattningen att Gud förintar de trolösas själar direkt med ett "knäpp med fingret"? Eftersom du inte verkar tro på det eviga straffet.
Nej i båda fallen. Döden är det rättfärdiga eviga straffet och bara Gud kan döda oss själsligen.

De som inte tror eller har väldigt liten tro blir inte straffade för evigt, men de som verkar för Satans välde och sprider hans förljugna våldsläror.
Citera
2023-09-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?
Man kan tolka bibeln på många sätt och du läser den i typ fjärdespråksöversättning. Som bäst. Bibeln har använts som maktmedel och skriften har tolkats och omtolkats i nya kontexter i tvåtusen år, ta den inte bokstavligt utan fundera istället på varför människor behöver tro sånt här, behöver läsa in och läsa ut i de gamla kanonerna.
Citera
2023-09-10, 12:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?
Var säger Gud att han ska tortera någon? Det står i Bibeln att han ska straffa, ju.
Citera
2023-09-10, 12:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du har ju fått för dig att Jesus talar bara genom evangelierna, ...
Han tror inte ens på allt i evangelierna, inte ens på allt Jesus säger enligt evangelierna.
I slutändan, när allt kommer omkring, tror han på sig själv.
Citera
2023-09-10, 12:33
Medlem
Citat:
De som inte tror eller har väldigt liten tro blir inte straffade för evigt, men de som verkar för Satans välde och sprider hans förljugna våldsläror.

Alla tjänar en Herre. De som inte tjänar Gud eller följer Jesus tjänar istället Satan, även om de inte förstår det själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in