2023-09-12, 15:11
Medlem
Behöver jag statlig pension vid 65 då har vi ett större problem.
Citera
2023-09-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vauair
Varför har man ljugit pensionen blir inte 60% vid 65 års ålder?

Varför har man ljugit tjänstepensionen och den totala kompensationsgraden blir inte 75%?

Varför måste man jobba från 65 år till 71 år inte förlora 100 000 tals kronor? Varför vill man inte
betala ut dessa 100 000 tals kronor utan att man ska jobba längre?

Om du inte jobbar till 71 år och inte får dina 100 000 tals kronor du inte jobbat längre för, var tar de pengarna och används till då i stället?

Vad tjänar Sverige på att ha så låsta regler och i slutändan få massa fattigpensionärer?

Vad tjänar bankerna på hålla inne dina 100 000 tals kronor du måste jobba 6 år längre för att få ut?

Varför försvarar mörkar media korruptionen med pensionen skyller på "den ökade livslängden"?

Du kan enkelt räkna ut hur många 100 000 tals kronor du förlorar om du inte jobbar 6 år längre från 65 år till 71 år på din pensionsmyndighetssida

För varje årtal står det livet ut. Går du i pension vid 66 år, är det det livet ut är det den pension som gäller, går du i pension vid 71 år är det den pension som gäller livet ut

https://www.aftonbladet.se/minekonom...en-bra-pension

Jag har precis som du skriver alltid hört tjatet om att du måste arbete längre upp i åren. Det är ju givet att fler år i arbetslivet ger en högre pension.

Vad jag däremot aldrig hör tjat om att är att det likväl kan börja jobbas tidigare. Jag har för mig att Sverige har riktiga gamlingar som går ut från universiteten om man jmf. med andra länder.

Japp här har vi en artikel om detta!

"Svenska studenter påbörjar sina studier senare än studenter i andra länder. I snitt börjar vi studera vid 25 års ålder, vilket är en siffra som ligger högt i jämförelser med OECD. Vi är också relativt sena med att ta ut vår första examen från universitet och högskolor. Genomsnittsåldern för en kandidatexamen i Sverige är 28 år. Det är cirka sex år äldre än genomsnittet i Japan på 22 år, som har den lägsta examensåldern.
.
.
En annan anledning till vår höga examensålder kan även vara att utbildning i Sverige är kostnadsfri. Behovet av att utbilda sig tidigt för att kunna betala av sin utbildning i tid är inte lika stort som i länder där man finansierar utbildningen själv. "

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ut.../examensalder/

Ungdomar kan således fjanta omkring till de är i princip gamlingar som snart ska fylla 30-år. Ingen arbetspiska där inte.
Självklart flyttas de uteblivna åren/kostnaderna upp på de blivande pensionärerna som då måste jobba längre.

Sedan har vi problemet med garantipensionärerna. Någon ska ju försörja dem fastän de kanske inte har gjort ett endaste handtag i hela deras liv oavsett livssituation. Jag förstår mycket väl att det finns handikappade etc. som inte har kunnat jobba men likväl finns det somaliska/arabiska kvinnor med nio barn som garanterat aldrig kommer att jobba.

"I samband med årets höjning av garantipensionen ökande antalet garantipensionärer med 52 procent, från 665 000 personer till drygt en miljon. Det innebär att en av två pensionärer i dagsläget inte har pensionssystemets grundläggande koppling mellan arbete och pension – de får garantipension från staten."

https://www.svensktnaringsliv.se/sak...n_1193426.html
Citera
2023-09-12, 15:30
Avstängd
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns väldigt många som faktiskt gillar att jobba, eftersom att de faktiskt mår bra av det.

Det kanske beror på hur bra man trivs med sitt jobb?

Klart det har betydelse om man gillar sitt jobb
Jag gillade också mitt jobb i Sverige men jag skulle aldrig fått för mig jobbat där längre än 65 av ren princip.

Delvis för jag tycker man borde skaffa sig ett liv och familj vid den åldern. Andra skälet är för man borde har respekt och lämna över jobben till nästa generation.

Samt de viktigaste, man skall inte jobba in i döden för att den jävliga svenska regeringen inte kan sluta slarva med våra pengar.
Citera
2023-09-12, 15:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kanske lite överdrivet men vår ekonomi hade absolut sätt bättre ut.

Runt sekelskiftet sa man att invandringen kostade 100 miljarder årligen. Arnstberg och Sandelin kom fram till 250 miljarder årligen 2013. Det hela beror på vad man väljer att ta med som kostnad och om man räknar av intäkter på invandringen osv. Som jag uppfattat det är 250-500 miljarder det vi kommer ha extra att röra oss med i Sverige varje år om vi hade genomfört en fullskalig repatriering. Behåller vi enbart invandrare som tillför kassan så är det mera.

Vilka siffror tror du det rör sig om?

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det intressant är ju att ständigt så snackas det om att vi behöver fler invandrare för att ta hand om oss när vi blir gamla och ständigt skjuts pensionsåldern fram, så då är den stora frågan om vi ska jobba tills vi är typ 75 år, när är det egentligen tänkt att de där invandrarna som vi behöver som ska ta hand om oss när vi blir gamla, ska ta hand om oss?

Hela lögnen slutar med att vi tvingas försörja andra länders folk i dyra kalla Norden och vi tvingas till skattehöjningar, välfärdssänkningar, ett ytterst otryggt samhälle och vi blir blåsta på vår pension. Om inte detta förräderi straffas med döden så kommer jag bli förvånad.

Citat:
Ursprungligen postat av slisket
PRO TIP

Jobba inte i Sverige betala ingen skatt i Sverige lämna Sverige och du kommer att dubbla din årsinkomst Sverige har gått under löneutvecklingen har stått still sen 80talet det är inte meningen att Svenskar skall få någon pension dina skattepengar går till att finansiera ett folkmord på etniska Svenskar och skattkistan används för att försörja nyadeln.

Så dra medan du kan

Vilka vita kristna länder skulle du förslå då? Som jag förstår det är alla vita kristna länder under attack och förr eller senare går alla samma öde till mötes OM man inte gör motstånd. Betydligt lättare att göra motstånd på hemmaplan än i främmande land.

Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Dessa siffror stämmer och i det högre spannet, skulle folk fatta detta (ca 1/3 av Sveriges budget) så tror jag inte dom skulle vara lika måna om att ta hit så många araber som möjligt.

Kostnaden är illa nog, men våld, hot, trakasserier, mord, våldtäkter, bidragsbrott osv osv är en deal breaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vem fan jobbar till 71?

Fy fan.

Jag känner flera. Själv är jag inte alls främmande att jobba deltid efter 65. Gillar mitt arbete och inser att det kommer vara riktigt goa pengar. 65 år 2023 är inte vad 65 var 1970.

Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det skulle ju vara trist om man jobbar till 71 och sedan dör direkt,
då förlorar man hela pensionen

Ännu mera trist om man går i pension vid 65 med kass pension och sedan lever 30 år till. Pensionen justeras väl inte upp med inflationen? Den dagen man går i pension ska man sett till att man sett om sitt hus och tillvaro.
Citera
2023-09-12, 15:32
Avstängd
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Har ett kreativt yrke som med fördel kan göras svart. Gillar nog bara att vara sysselsatt och har en driftig personlighet hur många på FB renoverar hemma kontra köper in hantverkare?

Sen skrev jag deltid typ 2-3 dagar i veckan 6 h/dag, är ju också den sociala biten som är kul,

Den där biten med du jobbar svart gillade jag. Det kan du gärna få fortsätta med att göra.
I övrigt håller jag med dig man skulle kunna jobba lite strö timmar för den sociala biten om man nu gillade jobbet och folket man hade runt omkring sig
Citera
2023-09-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Alla jag känner som kunnat gå tidigare njuter av livet som pensionärer. Varför jobba tills man är så trött och sliten att man inte orkar göra något sen.
Jag gick vid 62, även fast det kostar ekonomiskt. Jag föredrar att leva billigt och vara ledig framför att slita till jag dör och ha gott om pengar.
Citera
2023-09-12, 16:07
Medlem
Klart folk grinar nu, det var väl så här dom ville ha det?
skrattar bara åt fattigpensionärer som varit med och nedrustat landet.
Ut och råna med era godhets"brushor" istället.
Citera
2023-09-12, 16:15
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Den där biten med du jobbar svart gillade jag. Det kan du gärna få fortsätta med att göra.
I övrigt håller jag med dig man skulle kunna jobba lite strö timmar för den sociala biten om man nu gillade jobbet och folket man hade runt omkring sig

Vi tar in folk från veteranpoolen då o då och de kör 1-3 dagar varann vecka. Just inom mitt yrke är deras kompetens välkomnad. Erfarenhet är ju alltid bra. Sen är de väldigt chill o snacka med.
Citera
2023-09-12, 16:42
Medlem
Jag är 55. Inte en chans att det finns ett pensionssystem om 15 år.
Citera
2023-09-12, 17:53
Citat:
Ursprungligen postat av Vauair
Varför har man ljugit pensionen blir inte 60% vid 65 års ålder?

Varför har man ljugit tjänstepensionen och den totala kompensationsgraden blir inte 75%?

Det är generella uppskattningar. Det är var och ens eget ansvar att räkna på och planera sin egen pension.
Citera
2023-09-12, 18:05
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Vad är problemet latmaskar?

Det är bara bra att arbeta längre. Det håller människor vitala och aktiva, vilket förbättrar hälsan. Det är när folk går i pension som det brukar gå drastiskt utför.

Om ni nu har ett arbete där ni sliter röven av er och har ont i ryggen, sadla om då. Börja använda hjärnan och läs en bok. Utbilda er till något vettigt.
Citera
2023-09-12, 18:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Runt sekelskiftet sa man att invandringen kostade 100 miljarder årligen. Arnstberg och Sandelin kom fram till 250 miljarder årligen 2013. Det hela beror på vad man väljer att ta med som kostnad och om man räknar av intäkter på invandringen osv. Som jag uppfattat det är 250-500 miljarder det vi kommer ha extra att röra oss med i Sverige varje år om vi hade genomfört en fullskalig repatriering. Behåller vi enbart invandrare som tillför kassan så är det mera.

Vilka siffror tror du det rör sig om?

Du tycks ha bra koll på siffrorna och jag tyckte bara det lät högt men är inte omöjlig att ändra mig.
Har ingen bättre siffra att kontra med och finns de personer som räknat på det så har de säkerligen bättre koll på detta än mig.

Idag lät det iallafall på Uffe att det var dax att rensa lite i invandrarleden så hoppas verkligen att det också blir så. Han har tre år på sig att han menar det han säger.

Jag tror samtidigt att vi hade haft det ännu värre nu om Magda hade fått fortsätta styra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in