2023-09-12, 10:17
Medlem
HazzardAlards avatar
För dom allra flesta så gäller det att ha ett bra eget aktie/fondsparande och ett bra ppm val.

Annars så blir det fattighuset på ålderns höst.

Kattmat i en etta djupt inne i orten!
Citera
2023-09-12, 10:37
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
För dom allra flesta så gäller det att ha ett bra eget aktie/fondsparande och ett bra ppm val.

Kattmat är jävligt mycket dyrare än billig människoföda.
Citera
2023-09-12, 10:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard

Tänk på tonfisk i burk när du smörjer kråset. Men, märkligt hur politikerna lyckats föra medborgarna bakom ljuset i så många år. Detta borde varit bättre presenterat varje år för medborgarna.
Citera
2023-09-12, 10:54
Medlem
tarek90s avatar
Den dagen man fyller 71 så dör man. Inte värt att arbeta längre för en bättre pension när du inte vet hur länge du kommer leva. Men tycker man om sitt jobb är det en annan sak, men inte för pensions skull.
Citera
2023-09-12, 10:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vauair
Varför har man ljugit pensionen blir inte 60% vid 65 års ålder?

Varför har man ljugit tjänstepensionen och den totala kompensationsgraden blir inte 75%?

Varför måste man jobba från 65 år till 71 år inte förlora 100 000 tals kronor? Varför vill man inte
betala ut dessa 100 000 tals kronor utan att man ska jobba längre?
Det rent praktiska svaret är att de som arbetar ska försörja allt fler som inte arbetar.
Citera
2023-09-12, 11:15
Medlem
sliskets avatar
PRO TIP

Jobba inte i Sverige betala ingen skatt i Sverige lämna Sverige och du kommer att dubbla din årsinkomst Sverige har gått under löneutvecklingen har stått still sen 80talet det är inte meningen att Svenskar skall få någon pension dina skattepengar går till att finansiera ett folkmord på etniska Svenskar och skattkistan används för att försörja nyadeln.

Så dra medan du kan
Citera
2023-09-12, 11:20
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Låter inte som du har speciellt roligt liv? Men det kanske du har eller får vid åldern då det är dags att pensionera dig.
Folk med din inställning älskar staten. Men du glömmer bort det är väldigt många. Troligen en stor majoritet som absolut inte vill jobba efter 65 års ålder.

Ingen i min familj eller släkt har gjort det trots alla varit tjänstemän. Enda som gjort det är min far då han hade eget företag. Men vid 72 sålde han av för han tyckte också livet var mer än bara att jobba.

Staten har sannerligen rövknullat oss svenskar på ett sätt som det aldrig skulle fått att göra i något av de andra europeiska länderna.

Moderaterna tjatar om det skall vara lönt att arbete??? Men varför är det inte det då? Man sliter på jobbet för att en dag kunna se fram mot pensionen och slippa det där hjulet.
Men varje år så kommer det upp nya saker om pensionen. Varför som ung stanna i Sverige där det är lite jobb, dåligt betalt, sedan pension vid 71 men den kan man inte leva på ändå

Politikerna måste väl fatta det här systemet går inte längre?

Hälsningar en som aldrig tänker jobba efter 65 år.

Har ett kreativt yrke som med fördel kan göras svart. Gillar nog bara att vara sysselsatt och har en driftig personlighet hur många på FB renoverar hemma kontra köper in hantverkare?

Sen skrev jag deltid typ 2-3 dagar i veckan 6 h/dag, är ju också den sociala biten som är kul,
Citera
2023-09-12, 11:44
Medlem
Det blir till att göra samma som folket börjat med i vårt föregångsland USA.. man får gå in i respektive affär som man behöver något i och helt enkelt plocka till sig (plundra) det är ju väldigt poppis over där.. så det blir väl likadant här vad det lider.. Allt är mycket bättre nu för tiden… Förr hade man det inte fett… 🤔🤔
Citera
2023-09-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vauair
Varför har man ljugit pensionen blir inte 60% vid 65 års ålder?

Varför har man ljugit tjänstepensionen och den totala kompensationsgraden blir inte 75%?

Varför måste man jobba från 65 år till 71 år inte förlora 100 000 tals kronor? Varför vill man inte
betala ut dessa 100 000 tals kronor utan att man ska jobba längre?

Om du inte jobbar till 71 år och inte får dina 100 000 tals kronor du inte jobbat längre för, var tar de pengarna och används till då i stället?

Vad tjänar Sverige på att ha så låsta regler och i slutändan få massa fattigpensionärer?

Vad tjänar bankerna på hålla inne dina 100 000 tals kronor du måste jobba 6 år längre för att få ut?

Varför försvarar mörkar media korruptionen med pensionen skyller på "den ökade livslängden"?

Du kan enkelt räkna ut hur många 100 000 tals kronor du förlorar om du inte jobbar 6 år längre från 65 år till 71 år på din pensionsmyndighetssida

För varje årtal står det livet ut. Går du i pension vid 66 år, är det det livet ut är det den pension som gäller, går du i pension vid 71 år är det den pension som gäller livet ut

https://www.aftonbladet.se/minekonom...en-bra-pension

När du gick ur skolan som 18-20åring så lärde du dig att Pensionssystemet inte är stabilt, det har visat sig gång på gång att uträkningen inte går att kalkylera ordentligt såpass att du borde ha ett eget sparande vid sidan om.
Det har även skrivits mkt om att pensionsåldern inte alltid kommer ligga på 65 i framtiden.

Det kan INGEN över 20 bast ha missat...
Citera
2023-09-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Låter inte som du har speciellt roligt liv? Men det kanske du har eller får vid åldern då det är dags att pensionera dig.
Folk med din inställning älskar staten. Men du glömmer bort det är väldigt många. Troligen en stor majoritet som absolut inte vill jobba efter 65 års ålder.

Ingen i min familj eller släkt har gjort det trots alla varit tjänstemän. Enda som gjort det är min far då han hade eget företag. Men vid 72 sålde han av för han tyckte också livet var mer än bara att jobba.

Staten har sannerligen rövknullat oss svenskar på ett sätt som det aldrig skulle fått att göra i något av de andra europeiska länderna.

Moderaterna tjatar om det skall vara lönt att arbete??? Men varför är det inte det då? Man sliter på jobbet för att en dag kunna se fram mot pensionen och slippa det där hjulet.
Men varje år så kommer det upp nya saker om pensionen. Varför som ung stanna i Sverige där det är lite jobb, dåligt betalt, sedan pension vid 71 men den kan man inte leva på ändå

Politikerna måste väl fatta det här systemet går inte längre?

Hälsningar en som aldrig tänker jobba efter 65 år.

Det finns väldigt många som faktiskt gillar att jobba, eftersom att de faktiskt mår bra av det.

Det kanske beror på hur bra man trivs med sitt jobb?
Citera
2023-09-12, 11:50
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Framför allt så är det miljoner av tärande människor av andra länders folk i Sverige. Utan dem skulle Sverige ha mellan 250-500 miljarder mer, årligen. Inga områden skulle sakna pengar, skatter kunde sänkas och pensionärer skulle kunna leva ett anständigt liv.

Dessa siffror stämmer och i det högre spannet, skulle folk fatta detta (ca 1/3 av Sveriges budget) så tror jag inte dom skulle vara lika måna om att ta hit så många araber som möjligt.
Citera
2023-09-12, 11:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Jag jobbar gärna så länge jag pallar även efter pensionen, kan ju köra halvtid. Tror jag kommer bli knäpp av att bara ha ledigt.

Nu vet inte jag om du har barn eller så, men jag har iallafall inte blivit knäpp ännu.

Att kunna gå i pension tidigt är fan underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in