• 1
  • 2
2023-09-12, 09:17
Bannlyst
Varför har man ljugit pensionen blir inte 60% vid 65 års ålder?

Varför har man ljugit tjänstepensionen och den totala kompensationsgraden blir inte 75%?

Varför måste man jobba från 65 år till 71 år inte förlora 100 000 tals kronor? Varför vill man inte
betala ut dessa 100 000 tals kronor utan att man ska jobba längre?

Om du inte jobbar till 71 år och inte får dina 100 000 tals kronor du inte jobbat längre för, var tar de pengarna och används till då i stället?

Vad tjänar Sverige på att ha så låsta regler och i slutändan få massa fattigpensionärer?

Vad tjänar bankerna på hålla inne dina 100 000 tals kronor du måste jobba 6 år längre för att få ut?

Varför försvarar mörkar media korruptionen med pensionen skyller på "den ökade livslängden"?

Du kan enkelt räkna ut hur många 100 000 tals kronor du förlorar om du inte jobbar 6 år längre från 65 år till 71 år på din pensionsmyndighetssida

För varje årtal står det livet ut. Går du i pension vid 66 år, är det det livet ut är det den pension som gäller, går du i pension vid 71 år är det den pension som gäller livet ut

https://www.aftonbladet.se/minekonom...en-bra-pension

Citat:
Hejsan

Jag jobbar på bibliotek och fyller 69 i februari vilket gör att jag inte får jobba längre. Nyss läste jag i tidningen ”därför måste du jobba till 71 år ålder”. Men hur gör man det om man inte får göra det? Det blir en moment 22-situation. Du måste jobba till en viss ålder men får inte göra det. Jag vet inte om jag kan jobba på timmar. Jag kommer att bli fattigpensionär så de sista ljuva åren blir ett helvete.

Vad tjänar Sverige på att ha så låsta regler och i slutändan få massa fattigpensionärer?

/Besviken

Citat:
När dagens pensionssystem infördes i slutet av 1990-talet var tanken att man i genomsnitt skulle få ut 60 procent av slutlönen i allmän pension om uttaget påbörjades vid 65 års ålder. Med tjänstepension skulle den totala kompensationsgraden bli ungefär 75 procent.

Så var det de första åren, men sedan dess har kompensationsgraden sjunkit rejält. Den som lämnar arbetslivet vid 65 i dag får i många fall inte ut mer än 50 procent av slutlönen.

Det beror inte bara på den snabba ökningen av livslängden. Även den 1,3-procentiga sänkning av pensionsavgiften som blev resultatet av att regeringen Persson införde en skattereduktion på avgiften i början av 2000-talet bidrar till att urholka pensionerna.

Citat:
Men framförallt beror de sjunkande kompensationsgraderna på att den genomsnittliga pensioneringsåldern fortfarande är runt 65 år. Visst, många jobbar längre än 65, men samtidigt är det många som slutar dessförinnan.

Att det medför problem förklaras med enkel matematik: ju fler år pengarna ska räcka desto lägre blir månadsbeloppen. Förändringen av livslängden går så snabbt att det märks på kompensationsgraderna från årskull till årskull.

Citat:
Därför har åldersgränserna i pensionssystemet redan höjts två gånger och 2026 införs en rörlig så kallad riktålder som ska justeras i takt med att medellivslängden ändras.

När riktåldern införs kommer den att vara 67 år. Tanken är att den som jobbar så länge ska få ungefär 60 procent av slutlönen i allmän pension.

Citat:
Men enligt nya beräkningar gjorda av pensionärsorganisationen SPF Seniorerna kommer det inte att räcka. Enligt SPF måste medelinkomsttagare födda i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet arbeta heltid till de är 70 eller till och med 71 för att nå upp till den nivån.

Enligt SPF:s tabell kommer den som är född 1958 och som har en slutlön på 35 000 kronor i månaden (vilket är snittlönen för 65-åriga bibliotekarier, enligt SCB) att få 76 procent i total pension om han eller hon går i pension vid 69.

Men tittar man på den allmänna pensionen, grunden i det svenska pensionssystemet, blir kompensationsgraden bara 58 procent.
Citera
2023-09-12, 09:22
Bannlyst
med AP så blir det kattmat och frälsningsarmén vid pension, detta är vedertaget och känt.
Du behöver bostad att kunna sälja, kombinerat med ett annat bra sparande, vidare kan du gå ner och jobba 50% eller liknande, pension är inte så jävla underbart när det kommer till kritan och har du inte ett fabriksjobb kan det var kul att hålla igång efter 65.
Citera
2023-09-12, 09:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Framför allt så är det miljoner av tärande människor av andra länders folk i Sverige. Utan dem skulle Sverige ha mellan 250-500 miljarder mer, årligen. Inga områden skulle sakna pengar, skatter kunde sänkas och pensionärer skulle kunna leva ett anständigt liv.
Citera
2023-09-12, 09:30
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
med AP så blir det kattmat och frälsningsarmén vid pension, detta är vedertaget och känt.
Du behöver bostad att kunna sälja, kombinerat med ett annat bra sparande, vidare kan du gå ner och jobba 50% eller liknande, pension är inte så jävla underbart när det kommer till kritan och har du inte ett fabriksjobb kan det var kul att hålla igång efter 65.

Alla jag känner som kunnat gå tidigare njuter av livet som pensionärer. Varför jobba tills man är så trött och sliten att man inte orkar göra något sen.
Citera
2023-09-12, 09:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Framför allt så är det miljoner av tärande människor av andra länders folk i Sverige. Utan dem skulle Sverige ha mellan 250-500 miljarder mer, årligen. Inga områden skulle sakna pengar, skatter kunde sänkas och pensionärer skulle kunna leva ett anständigt liv.

Kanske lite överdrivet men vår ekonomi hade absolut sätt bättre ut.
Citera
2023-09-12, 09:33
Medlem
991ESSs avatar
Här är ett litet ark med beräkningar vad man hade fått efter ett arbetsliv om man själv hade placerat cashen i en normal indexfornd, med ränta på ränta effekten som uppstår, jämfört med vad statliga pensionen lyckats med.

https://imgur.com/fUXaBGJ
Citera
2023-09-12, 09:37
Medlem
Homofants avatar
Jag jobbar gärna så länge jag pallar även efter pensionen, kan ju köra halvtid. Tror jag kommer bli knäpp av att bara ha ledigt.
Citera
2023-09-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Det intressant är ju att ständigt så snackas det om att vi behöver fler invandrare för att ta hand om oss när vi blir gamla och ständigt skjuts pensionsåldern fram, så då är den stora frågan om vi ska jobba tills vi är typ 75 år, när är det egentligen tänkt att de där invandrarna som vi behöver som ska ta hand om oss när vi blir gamla, ska ta hand om oss?
Citera
2023-09-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Jag jobbar gärna så länge jag pallar även efter pensionen, kan ju köra halvtid. Tror jag kommer bli knäpp av att bara ha ledigt.

Ja det är jobbigt när man inte har några hobbies eller milstolpar i livet utöver att göra staten rikare.
Citera
2023-09-12, 09:48
Medlem
det skulle ju vara trist om man jobbar till 71 och sedan dör direkt,
då förlorar man hela pensionen
Citera
2023-09-12, 09:57
Medlem
TheGretaResets avatar
Vi har ingen pension i Sverige. Man har inte sparat de pengar du betalat in.

I Sverige får du ett bidrag som kallas pension (som ständigt regleras om beroende på statens ekonomi).

Vi hade en folkomröstning om detta 1958. Befolkningen röstade naturligtvis nej till ett sådant idiotiskt förslag. Men socialdemokraterna (många hade bara 6-årig skolgång) genomförde det i alla fall.
Den passiva befolkningen fortsatte att rösta på idioterna som skulle gå vidare med att bl.a. riva alla svenska städer, avskaffa krav på att lärare skulle behöva kunna sina ämnen (de räckte om de kunde lära ut vad som stog i böckerna, då behövde ju bara den som skrev boken kunna ämnet).

Med allt sämre ekonomi för sverige, bl.a. beroenede på vansinnesinvandring och försök att utjämna naturliga biologiska skilnader mellan män och kvinnor kommer SVeriges ekonomi bara att bli allt sämre och "pensionsbidraget" allt lägre, för att inte tala om en krona som sjunker som en sten.

Men svensken fortsätter att rösta på en moderatledare som är känd för att stjäla lägenheter av behövande, en kd-ledare som är dömd i Svensk domstol för att "burit falskt vittnessbörd mot sin nästa", folk med endast en ams-kurs i svetsning och hårfrisörskor.

Det är som om SVerige skall vinna fotbolls VM med Grunden Bois. Lycka till!

I dagarna har vi sett en psykiskt sjuk kvinna stjäla en boll från några ungdomar. Man sitter här och undrar hur lång tid det kommer att ta innan hon är vår statminister.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-09-12 kl. 10:00.
Citera
2023-09-12, 10:09
Avstängd
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant

Låter inte som du har speciellt roligt liv? Men det kanske du har eller får vid åldern då det är dags att pensionera dig.
Folk med din inställning älskar staten. Men du glömmer bort det är väldigt många. Troligen en stor majoritet som absolut inte vill jobba efter 65 års ålder.

Ingen i min familj eller släkt har gjort det trots alla varit tjänstemän. Enda som gjort det är min far då han hade eget företag. Men vid 72 sålde han av för han tyckte också livet var mer än bara att jobba.

Staten har sannerligen rövknullat oss svenskar på ett sätt som det aldrig skulle fått att göra i något av de andra europeiska länderna.

Moderaterna tjatar om det skall vara lönt att arbete??? Men varför är det inte det då? Man sliter på jobbet för att en dag kunna se fram mot pensionen och slippa det där hjulet.
Men varje år så kommer det upp nya saker om pensionen. Varför som ung stanna i Sverige där det är lite jobb, dåligt betalt, sedan pension vid 71 men den kan man inte leva på ändå

Politikerna måste väl fatta det här systemet går inte längre?

Hälsningar en som aldrig tänker jobba efter 65 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in