2023-09-11, 21:38
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
77% är ändå bra.
Detta är dock folk som köpte spelet på steam vilket är en minoritet av det som har testat det (de som var mest intresserade). Jämförelse:

Dyson Sphere Program (97%)
Outer Wilds (96%)
Flight of Nova (95%)
Kerbal space program (94%)
Rebel galaxy (92%)
No mans sky (91%)
house of the dying sun (90%)
Space engineers (89%)
Avorion (86%)
Everspace 2 (84%)
Citera
2023-09-11, 21:41
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

Fast det senare är det ju definitivt.

Inte nödvändigtvis. Bethesda ska ha skeppat 12 miljoner ex av spelet till återförsäljare första dygnet efter release. Långt ifrån alla dessa verkar sedan ha sålts vidare till spelare under resten av veckan. Men frågan är hur man ska definiera ett sälj. Bethesda kanske sålde de fysiska spelboxarna till återförsäljarna? och i så fall ska man kanske klassa samtliga 12 miljoner ex som sålda första dygnet. Allt beror på hur man väljer att trixa med siffrorna. Fallout 4 sålde också 1,2 miljoner ex digitalt via Steam första dagarna, och X antal hundra tusen till under resten av veckan.
Citera
2023-09-11, 22:08
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Inte nödvändigtvis. Bethesda ska ha skeppat 12 miljoner ex av spelet till återförsäljare första dygnet efter release. Långt ifrån alla dessa verkar sedan ha sålts vidare till spelare under resten av veckan. Men frågan är hur man ska definiera ett sälj. Bethesda kanske sålde de fysiska spelboxarna till återförsäljarna? och i så fall ska man kanske klassa samtliga 12 miljoner ex som sålda första dygnet. Allt beror på hur man väljer att trixa med siffrorna. Fallout 4 sålde också 1,2 miljoner ex digitalt via Steam första dagarna, och X antal hundra tusen till under resten av veckan.
Jag ändrade mitt inlägg men glömde och ändra första delen, och då blev det tokigt . Tänkte nämligen först också att spelet hade sålt 6 miljoner exemplar, men så var aldrig fallet. Det är alltså 6 miljoner som har spelat Starfield. Inte köpt det. Därav poängen med Gamepass. Starfield är tillgängligt gratis för dom som har Gamepass abonnemang. Senaste rapporten säger att ca 20-25 miljoner har det i världen. Inget av Bethesda tidigare spel har släppts till Gamepass på releasedagen. Så att det är det Bethesda spel som nått flest spelare första veckan är inte lika imponerande som dom vill få det till.
Citera
2023-09-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
DET som är den stora förbehållningen med spelet för MIG är side quests, utforskning av nya världar, hitta nya saker (skepp och stationer) att utforska och göra. Main storyn är jag inte klar med, så jag kan inte kommentera den, men första rundan jag körde spelet så kom jag till lvl 21 och hade svårt med att "optimera" mitt spelande avseende skill tree, hur man hanterar space fights samt hade ännu inte börjat några faction quests.

Därför började jag om igen med en andra karaktär där jag efter att ha tittat på tips på J-tube hur man bör fokusera skill tree, bli bättre på space combat och sedan pröva faction quests. För mig tar main storyn fart när man någonstans kring lvl 15-20 stöter på motstånd om main storyn, d.v.s. det finns en antagonist i berättelsen.

Sedan så är det lite som en lök, efter att ha skalat ett lager upptäcker man att det finns fler lager under. Fler karaktärer, side quests och nya saker att se om man kan hitta lore och quests kring. För mig är det kul. Får intrycket av att de som "klagar" antingen gör det för att de hatar BGS eller för att de är s.k. rättshaverister som klagar oavsett.

Det är det här som fick mig att köpa spelet (,precis börjat). Hade inte hört talas om spelet förren nu i helgen, så inga förväntningar alls.

Kommer inte att lägga så mycket focus på huvudquesten inledningsvis, utan åka runt och utforska världen, forska och ha mig. Lite soft spelande helt enkelt och lite variation ifrån Warthunder (som är den enda spel jag spelat de senaste 4 åren) nu när höstmörkret börjar komma.

Valde Explorer på karaktären och perks som gynnade ett ensamt liv i rymden, det passar mig bra!
Citera
2023-09-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Kan inte annat än hålla med.

Förstår inte kritiken. Förstår inte ens den kritik du håller med om.

Det jag kan tycka är att man kunde gjort lite mer ibland bara. Fast Travel är jag lite osäker på. Man hoppar från ett solsystem till ett annat. Det borde vara lite mer grafiskt. Att man färdas genom ett spektra av ljus. Något som simulerar hur långt man far eller så.

Och nån form av farkost i sitt skepp som man kunde nyttja sig av på alla planeter man besöker. Utöver det - 9/10.

Men vad är det folk klagar på? (Förutom alla Playstation spelare som hittar på grejer)
"De som klagar är Sony fanboys för de kan omöjligt äga en PC"

Spelet flyter som skit oavsett hårdvara och ser ut som stryk. Spelet återanvänder även animationer och ljud från Fallout 4.

Allt vettigt innehåll visades under deras 45 minutes showcase dessutom.

Har ca 20 timmar på 2 karaktärer och det finns inget annat att göra. Utforskande har noll roll. Det finns bara för att. Du upptäcker ingenting nytt eller så, 8/10 fall återupptäcker man samma jävla skit man redan gjort fast på en annan planet. De copy pastar liksom HELA områden

Glöm inte bort att din karaktär inte är DU. Så du kan inte rollspela som något speciellt när dialogvalen ibland är I would love to help! Utan något annat val som tar en framåt i trädet. Liksom varför i helvete?
Spelet är sjukt reddit. Ingen kompetent har skrivit något i spelet.

Finns dessutom bara runt 15 olika vapen i hela galaxen. Typ inget att slåss mot i rymden, för man stöter nästan aldrig på något. Storstäderna som finns består av typ 10 npcs som faktiskt är persistent, resten är fillers och kanske ett fåtal byggnader. Om ni åker till Paradiso och kikar hotellet där så finns det typ TVÅ hotellrum per våning!!!!!!!!!!!!!! man känner sig verkligen inlevd.
Senast redigerad av lehideokojima 2023-09-11 kl. 23:44.
Citera
2023-09-12, 12:26
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Detta är dock folk som köpte spelet på steam vilket är en minoritet av det som har testat det (de som var mest intresserade). Jämförelse:

Outer Wilds (96%)
Flight of Nova (95%)
Rebel galaxy (92%)
No mans sky (91%)
Space engineers (89%)
Avorion (86%)
Everspace 2 (84%)

Trots de fina betygen finns det dock bokstavligt talat ingen i världen som spelar exempelvis Flight of Nova. Nuvarande player-counten globalt är 0, igår var det 5 personer som startade spelet. Rebel Galaxy går något starkare med 28 spelare.

User-reviews är ett helt whack koncept och har varit länge.
Citera
2023-09-12, 12:39
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Trots de fina betygen finns det dock bokstavligt talat ingen i världen som spelar exempelvis Flight of Nova.
Spelade det innan och det var roligare än starfield och förtjänar högre betyg.

Citat:
Nuvarande player-counten globalt är 0, igår var det 5 personer som startade spelet. Rebel Galaxy går något starkare med 28 spelare.

User-reviews är ett helt whack koncept och har varit länge.
Skulle snarare säga att hur många som spelar ett spel är en dålig indikation på hur bra det är.
Citera
2023-09-12, 12:50
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512

Outer Wilds (96%)
Flight of Nova (95%)
Rebel galaxy (92%)
No mans sky (91%)
Space engineers (89%)
Avorion (86%)
Everspace 2 (84%)

Det är ju otroligt konstiga jämförelser dock, inget av de spelen du nämner är ju ens nära att vara samma typ av spel som Starfield utöver NMS, om man inte har "rymden" som enda överlappande attribut typ. Dom flesta är nån typ av superseriös rymdsandbox eller fysiksimulator, Starfield är ett korkat action spel med RPG inslag. Spelen du listar är gjorda av extrema nördar för att uppskattas av andra extrema nördar, medans Starfield är gjort för varenda jävel som sitter på en Xbox och tusen spänn
Citera
2023-09-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehideokojima
"De som klagar är Sony fanboys för de kan omöjligt äga en PC"

Spelet flyter som skit oavsett hårdvara och ser ut som stryk. Spelet återanvänder även animationer och ljud från Fallout 4.

Allt vettigt innehåll visades under deras 45 minutes showcase dessutom.

Har ca 20 timmar på 2 karaktärer och det finns inget annat att göra. Utforskande har noll roll. Det finns bara för att. Du upptäcker ingenting nytt eller så, 8/10 fall återupptäcker man samma jävla skit man redan gjort fast på en annan planet. De copy pastar liksom HELA områden

Glöm inte bort att din karaktär inte är DU. Så du kan inte rollspela som något speciellt när dialogvalen ibland är I would love to help! Utan något annat val som tar en framåt i trädet. Liksom varför i helvete?
Spelet är sjukt reddit. Ingen kompetent har skrivit något i spelet.

Finns dessutom bara runt 15 olika vapen i hela galaxen. Typ inget att slåss mot i rymden, för man stöter nästan aldrig på något. Storstäderna som finns består av typ 10 npcs som faktiskt är persistent, resten är fillers och kanske ett fåtal byggnader. Om ni åker till Paradiso och kikar hotellet där så finns det typ TVÅ hotellrum per våning!!!!!!!!!!!!!! man känner sig verkligen inlevd.

Allt du nämner löser man ju med en patch. Så vad är det eg att gnälla om
Citera
2023-09-12, 18:34
Medlem
Citat:
Allt du nämner löser man ju med en patch. Så vad är det eg att gnälla om

Vilke urbota korkad och hjärndöd kommenterar. Med den logiken så är det legitimt att släppa ofärdiga spel till fullpris och leva på att "patchen som fixar allt kommer snart!!"
Citera
2023-09-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Vilke urbota korkad och hjärndöd kommenterar. Med den logiken så är det legitimt att släppa ofärdiga spel till fullpris och leva på att "patchen som fixar allt kommer snart!!"

Jag håller ju inte med dig. Spelet är groteskt bra. Bästa spelet jag någonsin har spelat. Men vill du ha fler vapen, eller annat utseende på din karaktär. Så kan det lösas med en patch.
Citera
2023-09-12, 20:03
Medlem
Citat:
Jag håller ju inte med dig. Spelet är groteskt bra. Bästa spelet jag någonsin har spelat. Men vill du ha fler vapen, eller annat utseende på din karaktär. Så kan det lösas med en patch.

Du är självklart fri att tycka att det är det bästa spelet genom tiderna. Jag och många andra håller däremot inte med dig. Spelet saknar djup och själ. Dina val spelar ingen roll och den utforskande delen av spelet är inget annat än en djup besvikelse rakt igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in