Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-06, 23:39
  #613
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Fallout har ju inte heller körbara fordon utan det är "till fots" som gäller. Visserligen finns det moddar som "fixar" det men ändå.

Dock kan jag hålla med om att det vore bra med fordon på planeterna.

Jag har fortfarande endast hittat Spacebourne/Spacebourne 2 när det gäller ett spel med liknande koncept som Starfield. Finns det något annat än detta? Elite Dangerous, Mass Effect, No Man's Sky o.s.v är fortfarande mer "specialiserade på specifika områden" snarare än en kombination.

När det inte finns något att göra på planeterna så ser jag ju inget direkt att fordon gör någon större nytta. Man kan för det mesta landa sitt skepp i närheten av dit man ska. Jag tycker starfield känns väldigt tråkigt överlag om man jämför med Skyrim och fallout 4. Vapen och Perk systemet är väldigt dåligt det känns som en ännu mer förenklad version av Fallout 4 som redan var alldeles för enkel för ett RPG. Jag skulle vilja att det man och bygger ska påverka spelet mer. Det hade tillexempel varit roligt att om man kunde bygga någon sorts stor kanon på sin bas som kunde användas mot fiende skepp i Rymden om man vara nära planeten med basen på. Eller en sköld generator så man fick mer sköld när man var i närheten.
Citera
2024-04-07, 00:08
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
När det inte finns något att göra på planeterna så ser jag ju inget direkt att fordon gör någon större nytta. Man kan för det mesta landa sitt skepp i närheten av dit man ska. Jag tycker starfield känns väldigt tråkigt överlag om man jämför med Skyrim och fallout 4. Vapen och Perk systemet är väldigt dåligt det känns som en ännu mer förenklad version av Fallout 4 som redan var alldeles för enkel för ett RPG. Jag skulle vilja att det man och bygger ska påverka spelet mer. Det hade tillexempel varit roligt att om man kunde bygga någon sorts stor kanon på sin bas som kunde användas mot fiende skepp i Rymden om man vara nära planeten med basen på. Eller en sköld generator så man fick mer sköld när man var i närheten.

Vad som förvånar mig är att Starfield inte har någon version av VATS (Outer Worlds har det ju). Problemet med "tomma planeter" påminner ju delvis om t.ex Elite Dangerous där man kan utforska och FPS-moment tillkommit men knappast något som kan sägas vara "fyllt av liv". Dock är väl i grunden tanken att dessa planeter är som "tomma blad" som kan fyllas upp med innehåll genererat av spelarna/moddarna via Creation Kit samt i viss mån DLC. Dock är det naturligtvis en "fälla" det där att splittra upp spelvärlden över flera planeter vilket i sig tenderar att leda till tomhet med undantag av de platser som handbyggts.

Försvarssystem med kanoner och strider vore definitivt bra att ha med. Dock har ju det kanske inte varit Bethesdas starkaste sida med tanke på att Fallout 4 har "Defend the Castle" som var avsett som en "radiant quest" som återkom med jämna mellanrum men det (scriptmotorproblem) blev EN specifik quest som dock kan köras upprepad via konsollkommandon eller en modd.

"Defend the base" vore bra i Starfield, helt klart.

Frågan är ju dock vilka andra spel som utspelar sig i rymden och som har samma "scope" som Starfield men är rakt av bättre? Det finns andra spel men då är de fokuserade åt olika håll. För flygandet finns ju Elite Dangerous och Star Citizen samt naturligtvis No Man's Sky (dock mer cartoony). RPG-mässigt finns ju Mass Effect som är exceptionellt bra - men då saknas flygandet (Joker flyger ju) och världarna är mer "komprimerade, linjära" än open world. Wing Commander finns men då talar vi rymdstrider rakt av, definitivt inget landande på planeter. Sådär håller det på...

Spacebourne är ju i praktiken det enda spelet förutom Starfield som kombinerar ovanstående koncept i ett och samma spel. Alltså ett RPG där man även kan flyga, landa på planeter, bygga karaktärer och baser etc.

Tröskar man igenom alla Starfield-debatter är det väl helt enkelt så att det som efterfrågas är något i stil med:

Flygandet från Elite Dangerous tillsammans med markfordon från Mass Effect (t.ex Mako), Mechs (istället för power armor), planeter med antingen fokuserade världar (som i Mass Effect), alternativt omfattande variation med autogenerade städer med stort urval och liknande ihop med sådana fokuserade områden, handgjorda) - alternativt att ett antal planeter har en Fallout 4-storleksvärld var (handgjort område), basbyggande i stil med Fallout 4 fast utvecklat, rymdskeppsbyggande i stil med Kerbal Space Program, möjlighet att manuellt landa och starta på planeterna, djupa RPG-system, companions....

Ett sådant spel vore klart intressant - frågan är ju dock när det kommer att fungera rent tekniskt med tanke på att det också ställer stora krav på spelmotorn som ju i sig behöver klara av de olika systemen.

AI-teknologin kan nog hjälpa till rätt så bra här, d.v.s att man matar in assets i AIn som sedan kan autogenerera städer och annat som sedan kan importeras in utan att det genereras "on the go" när spelet körs.

Edit: Angående Fallout 4 skulle jag väl kanske säga att huvudstoryn är inte riktigt dess starka sida, däremot är moddarna en game changer. Det är ju lite enahanda detta att det finns fyra factions, tre av dem vill förstöra den fjärde så oavsett om man väljer Minutemen, BoS eller Railroad kommer man ha en stor krater i centrala Boston. Väljer man istället Institute (för att undvika den kratern) kommer man att ha ödelagt BoS och Railroad samtidigt som Preston är arg på en. Man valde ju den "onda sidan".

Nu är det ju dock så väl att allt detta kan fixas med moddar men jag skulle alltså inte rakt av säga att Fallout 4 utan moddar, med dess main story är optimalt.

Jag skulle alltså inte rakt av säga att Fallout 4, spelat som om det vore Starfield av idag (alltså utan moddar som lägger till quests, factions, modifierar storyn etc) är något som "utklassar". Med moddarna är dock läget ett annat: Starfield utan DLC och Creation Kit är inte i närheten av ett moddat FO4.

Då får man ju inte heller glömma att flera FO4-moddar ju är av DLC-typ och således expanderar spelvärlden med nya platser men även fyller på med quests. Bara där blir det ju rakt av överlägset "dagens Starfield" som ju inte ens fått sin första DLC.
__________________
Senast redigerad av Mobiltelefon 2024-04-07 kl. 00:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback