Det här var inte vidare imponerande. Inte alls den speciella charm jag vant mig vid av Bethesda. Känns bara tomt, öde och tråkigt - som rymden själv. Kan tänka att det appellerar till någon med OCD/Aspergers men för mig är det bara tristess. Som Fallout 4 men sämre, tråkigare karaktärer, tråkigare miljöer, tråkigare fiender. Är ungefär 3 timmar in men känner bara en stor matthet och inte den minsta entusiasm. Att spelet dessutom redan kraschat två gånger uppmuntrar inte.
Jag vet inte vad det är med miljöerna men de känns bara som en stor plottrig gegga där man inte riktigt kan urskilja något. Får använda scannern hela tiden för hitta saker och det stör spelflödet. Robotjäveln är 9/10 i vägen när jag ska undersöka något. Nej, tack och hej. Tänker inte öda mer tid på detta. Kanske mitt sämsta spelköp någonsin.
3 timmar in? Det är ju ingenting. Jag är på level 10 och fullkomligt avgudar spelet. Efter 3 timmar hade jag ingen aning om vad jag höll på med eller vad jag borde hålla på med. Men när allting faller på plats så är det helt vansinnigt bra.
Jag har inte alla 500 installerade samtidigt, däremot har jag en familj vars medlemmar spelar allt från minecraft och the sims till diverse sportstpel och bilspel.Själv spelar jag exempelvis Rdr2, Cyberpunk, BG3 och nu Starfield.
Varför är det dumt för, de allra flesta äldre spel eller spel som inte kräver någon direkt prestanda typ wow, Victoria 3, Europa universalis 4, HOI 4 etc. Funkar ju alldeles utmärkt på en mekanisk. Mycket hellre det än att sitta och installera av och på spel så fort man får för sig att spela någonting.
Att metacritics är dålig beror ju på sura PS spelare som ger spelet 0. På samma sätt som Xbox spelarna gav Lsst of us 2 skitbetyg.
Spelet är ju grymt
En sak som är lite svår att snacka bort är dock kritikerna betyg. Visst kan man skylla på för höga förväntningar, och visst har kritikerna har bögfel ibland (ghost of thusima exempelvis som bara har 83).
Men Starfield har bara 85, vilket gör att det bara är på plats 62-77 i år ( en massa spel som har samma betyg). Det måste anses vara en flopp. Jag har personlig erfarenhet av spel som får 85 och som jag tycker är en 10 men metacritic eller recensionerna i allmänhet är en besvikelse
Jag har redan 2 TB M.2 SSD, mitt moderkort har dock bara plats för en.
På den har jag förutom spel också operativsystemet samt en hel del verktyg för systemutveckling och träning av ml modeller.
Och du har ingen koll på att det finns SATA-SSD:er också? Eller instickskort för fler M.2? Du ska nog inte hålla på med datorer. Eller så är du bara avig för att du kan.
Och du har ingen koll på att det finns SATA-SSD:er också? Eller instickskort för fler M.2? Du ska nog inte hålla på med datorer. Eller så är du bara avig för att du kan.
Nej nu köpte jag det som gav mest utrymme för pengarna, överlägset, jag pröjsade 600 kr för 4TB. Förutom spel så lagrar jag andra saker på disken.
Jag betalade nära 50k för datorn i helhet när jag byggde den så jag har definitivt en SSD som är top of the line där jag installerar saker på där jag anser att prestanda är viktig.
Om det stör dig kan jag även berätta att jag har en full 6TB HDD som jag tog från min andra dator där jag också har en del spel installerade på.
Dock vet jag inte vad mitt val av datorkomponenter har för relevans för tråden.
För att återgå till topic. Jag lade precis ner försöken att spela detta. Det finns helt enkelt inte någonting som driver mig att fortsätta.
Blir till att fortsätta med BG3 en omgång till och sedan vänta på att expansionen till Cyberpunk kommer i slutet på månaden.
3 timmar in? Det är ju ingenting. Jag är på level 10 och fullkomligt avgudar spelet. Efter 3 timmar hade jag ingen aning om vad jag höll på med eller vad jag borde hålla på med. Men när allting faller på plats så är det helt vansinnigt bra.
Håller med. Första stunden är man lite "lost" när man försöker lära sig vad som är en bra skill tree och hur man ska prioritera i spelet, men när det faller på plats så är det väldigt mycket att göra och utforska.
Det är verkligen skillnad på spel och spel. Baldur's Gate 3 hyllas till skyarna, att hata Starfield är the shit just nu. BG3 droppar till 20fps stundtals.
Eftersom jag har spelat båda på respektive konsoll kan jag med lätthet säga att de prestanda problem som Baldur's gate 3 har (som även gäller PC versionen för den delen) dröjer ca 35-40 timmar in i spelet om du är hyfsat snabb och inte gör alla sidoquester, innan du ser röken av.
Dessutom så är det utlovat en patch 3 som ska åtgärda detta på samtliga platformar.
Medans Starfield (som jag tack och lov inte betalat för i och med gamepass) går som en påse skit från sekund ett på min Series X och det är inte ens speciellt snyggt.
Det har dessutom blivit noterat av direct3d->vulkan utvecklare att det är grova programmeringsfel i Starfields kod som är orsak till både låg prestanda och att det krashar på vissa platformar tex Intel Arc.
Håller med. Första stunden är man lite "lost" när man försöker lära sig vad som är en bra skill tree och hur man ska prioritera i spelet, men när det faller på plats så är det väldigt mycket att göra och utforska.
Ok, hur långt in i spelet anser du att det är man behöver komma innan allt faller på plats? Seriös fråga, försöker inte vara dryg eller så, då jag som jag skrev ovan har svårt att motivera mig att fortsätta spela?
Har åkt fram och tillbaka med Sarah i jakten på ett skepp. Nu har jag plockat upp Sam Coe och hans dotter för att hjälpa honom, har under tidens gång gjort en hel del side missions också, hjälpt Polisen med diverse uppdrag, gjort dogfighting simulatorn och några uppdrag för frivillgstyrkan för att få medborgarskap och massor av mindre random uppdrag i "The well" och diverse platser jag besökte i samband med Sarahs mission
Ok, hur långt in i spelet anser du att det är man behöver komma innan allt faller på plats? Seriös fråga, försöker inte vara dryg eller så, då jag som jag skrev ovan har svårt att motivera mig att fortsätta spela?
Har åkt fram och tillbaka med Sarah i jakten på ett skepp. Nu har jag plockat upp Sam Coe och hans dotter för att hjälpa honom, har under tidens gång gjort en hel del side missions också, hjälpt Polisen med diverse uppdrag, gjort dogfighting simulatorn och några uppdrag för frivillgstyrkan för att få medborgarskap och massor av mindre random uppdrag i "The well" och diverse platser jag besökte i samband med Sarahs mission
DET som är den stora förbehållningen med spelet för MIG är side quests, utforskning av nya världar, hitta nya saker (skepp och stationer) att utforska och göra. Main storyn är jag inte klar med, så jag kan inte kommentera den, men första rundan jag körde spelet så kom jag till lvl 21 och hade svårt med att "optimera" mitt spelande avseende skill tree, hur man hanterar space fights samt hade ännu inte börjat några faction quests.
Därför började jag om igen med en andra karaktär där jag efter att ha tittat på tips på J-tube hur man bör fokusera skill tree, bli bättre på space combat och sedan pröva faction quests. För mig tar main storyn fart när man någonstans kring lvl 15-20 stöter på motstånd om main storyn, d.v.s. det finns en antagonist i berättelsen.
Sedan så är det lite som en lök, efter att ha skalat ett lager upptäcker man att det finns fler lager under. Fler karaktärer, side quests och nya saker att se om man kan hitta lore och quests kring. För mig är det kul. Får intrycket av att de som "klagar" antingen gör det för att de hatar BGS eller för att de är s.k. rättshaverister som klagar oavsett.
Har man ett steam bibliotek på runt 500 titlar och numera det inte är ovanligt med 100gb installationer så får man testa vilka spel man kan offra på en mekanisk.
Jag köpte nyligen en 4TB mekanisk för att just använda för spel, och kunna avlasta min SSD med spel man lika gärna kan ha på HDD.
Det är inte smart att satsa på billiga mekaniska diskar eftersom SSD är ett krav numera för spel som Starfield.
Och tro inte att det kommer bli bättre på den fronten. Man ska ha SSD nu så är det bara.