2023-09-11, 08:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det är inte smart att satsa på billiga mekaniska diskar eftersom SSD är ett krav numera för spel som Starfield.

Och tro inte att det kommer bli bättre på den fronten. Man ska ha SSD nu så är det bara.

Nej jag anser inte att spel som Starlink behöver ha som krav att använda SSD. Om du läser vad jag skrev tidigare så gick jag ner till 1080p och spelet frös ändå i flera sekunder. Det finns ingen anledning i världen att en pc med 32gb ram och ett 4080 med 16gb ram ska behöva streama texturer direkt från SSD utan Cashe eller buffer i 1080p. Det handlar om dålig optimering, förmodligen är det en bieffekt av konsol optimering i koden.
Citera
2023-09-11, 09:30
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Men Starfield har bara 85, vilket gör att det bara är på plats 62-77 i år ( en massa spel som har samma betyg). Det måste anses vara en flopp.

87 på Metacritic och mest sålda spel på Steam, bland annat har man redan slagit Baldurs Gate 3. Det är även det bäst säljande spelet i Bethesdas historia. Rent objektivt är det en stor succé som publicering av ett datorspel. Spelvärlden har en extremt märklig och stundtals helt egen definition av "flopp". Det finns en enorm skillnad mellan 'arga människor på Internet' och vad som faktiskt sker i verkligheten. Man sitter i eko-kammare på forum och i Discords och hittar på helt egna berättelser.
Senast redigerad av H24 2023-09-11 kl. 09:39.
Citera
2023-09-11, 10:30
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
87 på Metacritic
Pga massa 10/10 från recensenter som hade stor intressekonflikt efter att ha blivit handplockade av microsoft.

Citat:
mest sålda spel på Steam, bland annat har man redan slagit Baldurs Gate 3. Det är även det bäst säljande spelet i Bethesdas historia. Rent objektivt är det en stor succé som publicering av ett datorspel.
Att folk köper skiten betyder inte att det är bra.

Sett till aktiva spelare så har BG3 haft mycket bättre siffror på steam.

https://steamdb.info/charts/

Baldurs gate 3: 96% av köparna på steam rekommenderar det.
Starfield: 77% av recensenterna rekommenderar det (går stadigt ner).

Att de har effektivt marknadsfört det hela genom konstanta lögner betyder inte att spelet är bra.
Citera
2023-09-11, 11:19
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Det är även det bäst säljande spelet i Bethesdas historia.

Hur tänker du nu?
Enligt de flesta källor har Skyrim har sålt 60 miljoner ex. Fallout 4 nånstans mellan 13,5 och 20 miljoner ex.
Starfield ligger på nånstans mellan 6 och 10 miljoner. Det är lite skillnad mellan att vara bäst säljande spelet i ett företags historia, och att vara spelet med högsta försäljningssiffror för första veckan efter release. Och det är tveksamt om Starfield ens är det senare.
Senast redigerad av fluff995 2023-09-11 kl. 11:23.
Citera
2023-09-11, 12:59
Medlem
Citat:
En sak som är lite svår att snacka bort är dock kritikerna betyg. Visst kan man skylla på för höga förväntningar, och visst har kritikerna har bögfel ibland (ghost of thusima exempelvis som bara har 83).

Men Starfield har bara 85, vilket gör att det bara är på plats 62-77 i år ( en massa spel som har samma betyg). Det måste anses vara en flopp. Jag har personlig erfarenhet av spel som får 85 och som jag tycker är en 10 men metacritic eller recensionerna i allmänhet är en besvikelse

För mig är Starfield en 9-10. Finns inget annat jag kan ge det. Kan plocka lite pga att man måste springa runt på planeterna. Tar ju en evighet.

Men thats it.

Första 5h av spelande hade jag mer att klaga på. Men det försvann ju längre jag kom.
Citera
2023-09-11, 15:21
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
87 på Metacritic och mest sålda spel på Steam, bland annat har man redan slagit Baldurs Gate 3. Det är även det bäst säljande spelet i Bethesdas historia. Rent objektivt är det en stor succé som publicering av ett datorspel. Spelvärlden har en extremt märklig och stundtals helt egen definition av "flopp". Det finns en enorm skillnad mellan 'arga människor på Internet' och vad som faktiskt sker i verkligheten. Man sitter i eko-kammare på forum och i Discords och hittar på helt egna berättelser.
Men läs hela inlägget innan du börjar prata för mycket om egna definitioner.

Det ca 70e bäst rankade spelet i år om man kollar på xbox x versionen som jag gjorde. Men visst, slå ihop betygen och få fram 86 . Då är det på plats 55 ungefär Var det någon som trodde det eller hade varit nöjd med det inför året? Nu syftar jag bara på metacritic och kritikerna som tas upp där . Vad har det med arga människor i en ekokammare att göra? Du är den som verkar arg.
Senast redigerad av ricardo22 2023-09-11 kl. 15:31.
Citera
2023-09-11, 17:33
Medlem
Får man länka en video av lite Starfield-gameplay som jag har gjort?
Citera
2023-09-11, 18:48
Medlem
Citat:
Men läs hela inlägget innan du börjar prata för mycket om egna definitioner.

Det ca 70e bäst rankade spelet i år om man kollar på xbox x versionen som jag gjorde. Men visst, slå ihop betygen och få fram 86 . Då är det på plats 55 ungefär Var det någon som trodde det eller hade varit nöjd med det inför året? Nu syftar jag bara på metacritic och kritikerna som tas upp där . Vad har det med arga människor i en ekokammare att göra? Du är den som verkar arg.
Men du har fortfarande en väldigt märklig definition av flopp. Det var klart flera månader innan spelet ens släpptes att många skulle vara besvikna över vissa uteblivna grejer, liksom att spelet skulle mötas av en stor mängd belackare som klagar för klagandets skull. I den skaran fanns såväl bittra PS-pojkar som folk som jämförde spelet med No Man's Sky (i negativ bemärkelse då - som dock nu tas upp som ett exempel på vad Starfield borde varit...??).

När förväntningarna ställs på Bethesda att leverera '"nästa Skyrim" är ribban lagd ganska högt, kanske framför allt med tanke på att spelupplevelsen knappast blir densamma 12 år senare, oavsett vilket skede man var/är i livet.

Spelet jämförs ju inte direkt med indiespel på ~5 timmar som överraskar och får goda betyg och recensioner. Det ska det förstås inte heller men då får vi ju också konstatera att betyg på Metacritic säger relativt lite och definitivt inte är en stark indikator på huruvida spelet är en succé eller flopp. Det bedömer inte heller skräniga Youtubers eller övriga internetkrigare utan, i likhet med tidigare Bethesda-spel, är det snarare livslängden som avgör det. Och såklart försäljningssiffror.
Citera
2023-09-11, 19:45
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Men du har fortfarande en väldigt märklig definition av flopp. Det var klart flera månader innan spelet ens släpptes att många skulle vara besvikna över vissa uteblivna grejer, liksom att spelet skulle mötas av en stor mängd belackare som klagar för klagandets skull. I den skaran fanns såväl bittra PS-pojkar som folk som jämförde spelet med No Man's Sky (i negativ bemärkelse då - som dock nu tas upp som ett exempel på vad Starfield borde varit...??).

När förväntningarna ställs på Bethesda att leverera '"nästa Skyrim" är ribban lagd ganska högt, kanske framför allt med tanke på att spelupplevelsen knappast blir densamma 12 år senare, oavsett vilket skede man var/är i livet.

Spelet jämförs ju inte direkt med indiespel på ~5 timmar som överraskar och får goda betyg och recensioner. Det ska det förstås inte heller men då får vi ju också konstatera att betyg på Metacritic säger relativt lite och definitivt inte är en stark indikator på huruvida spelet är en succé eller flopp. Det bedömer inte heller skräniga Youtubers eller övriga internetkrigare utan, i likhet med tidigare Bethesda-spel, är det snarare livslängden som avgör det. Och såklart försäljningssiffror.
Det har ju ingenting med bittra Ps-pojkar att göra utan är ett snitt bland de 61 största(mer eller mindre) sajternas betyg . Ign spanien, gamingbolt osv osv.

Halo 1,2 och 3 hade samma höga förväntningar och levererade höga betyg. Samma med red dead redemption, mario odyseey eller God of war ragnarrök. Alla de spelen var top 5 sina år och klockade in på runt 95 i betyg.

Kollar man listan så är det dock en del dubletter med resident evil 4 på tre olika plattformar exempelvis. Så det 40 bästa spelet för året är mer rättvist. Enligt metacritic. Inte enligt dig, mig, youtubers eller gråtande ps-pojkar
Citera
2023-09-11, 19:55
Medlem
adolf512s avatar
Spelet har gått stadigt ned sett till steam betyg, började på 89% och är nu nere på 77%

SteamDB: 72.89 %

https://steamdb.info/app/1716740/charts/
Citera
2023-09-11, 20:25
Medlem
tomatlarss avatar
Det har just nu 5.6 på metacritic. https://www.metacritic.com/game/pc/starfield
Citera
2023-09-11, 20:41
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Spelet har gått stadigt ned sett till steam betyg, började på 89% och är nu nere på 77%

SteamDB: 72.89 %

https://steamdb.info/app/1716740/charts/
Bättre då och titta på Steam som verifierar recensioner att dom faktiskt har spelat det. 77% är ändå bra. Objektivt sätt. Men samtidigt så hypat som det var, vi snackar typ årets största spelsläpp, är det jävligt svagt. Det skulle vara GOTY material, generation och genre defining. 77 % är inte vad som lovades.
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det har just nu 5.6 på metacritic. https://www.metacritic.com/game/pc/starfield
User Score på Metacritic ska inte tas seriöst. Folk langar ut 0 och 10 till höger och vänster och det finns ingen verifikation på att man spelat det. Räcker och ta en liten titt på recensionerna så ser man att det till 90% är nonsens och fanboys.
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Hur tänker du nu?
Enligt de flesta källor har Skyrim har sålt 60 miljoner ex. Fallout 4 nånstans mellan 13,5 och 20 miljoner ex.
Starfield ligger på nånstans mellan 6 och 10 miljoner. Det är lite skillnad mellan att vara bäst säljande spelet i ett företags historia, och att vara spelet med högsta försäljningssiffror för första veckan efter release. Och det är tveksamt om Starfield ens är det senare.
Fast det senare är det ju definitivt. Tror det var det som syftades på även om det var dåligt formulerat.. Starfield är det spelet som lockats flest spelare inom den tidsramen någonsin för ett Bethesdaspel.

DOCK, är spelet på Gamepass. Vilket deras tidigare titlar inte var på releaseday. Med det i åtanke vet jag inte om det är lika imponerande längre. Spelet är fritt fram att prova på för 20-25miljoner eller så Gamepass subscribers. MS gillar att hypa antalet spelare, men hur många av dom som lirar någon timme för att droppa det när det visar sig inte vara så kul nämns såklart aldrig.

Blir tyvärr allt vanligare i spelvärlden. man hypar antalet spelare, men kvaliten och hur många som faktiskt ser värde i spelet bryr man sig inte om. Finns inte mycket hjärta kvar hos spelutvecklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in