Citat:
Ursprungligen postat av
Ali3000
Det är sant, precis på samma sätt som att antalet troende inte utgör ett mått på sanningshalten i religion. Men det är inte argumentet jag gör, jag hänvisar inte till antalet som är kritiska, utan jag hänvisar till att vi är flera som framför samma kritik.
Jag tror inte att du är förståndshandikappad. Jag tror att du förstår kritiken mot dina argument. Vad du gör är att använda red herrings och genom det försöka undvika den sakliga kritiken.
Visst förstår jag kritiken men ni tillför ju inget jag inte redan vet genom att säga "korrelation är inte kausalitet". Som du själv sa så är detta något man lär sig tidigt. Relevant:
https://imgs.xkcd.com/comics/correlation.png
Det som skulle tillföra något är att beskriva metodiken för hur sociologer och andra samhällsvetare utvärderar framgångsfaktorer i ett samhälle. Men med tanke på att man verkar ha kommit fram till att "diversity and inclusion" av ras och kön är det viktigaste så har väl den disciplinen precis som många andra fallit vid det här laget. Hörde en från näringslivet snacka om att jämnare könsfördelning genom kvotering skapar bättre ekonomisk tillväxt. Hans belägg för detta var en studie som visade korrelation mellan företags vinst och en viss könsfördelning. Att köpa detta med hull och hår hade varit retarderat, precis som det hade varit retarderat att sträcka upp handen och säga "korrelation implicerar inte kausalitet". En intressant sak att ta upp med honom är att fråga om han tror att det finns andra, viktigare faktorer som IQ. Men IQ kan man inte diskutera med dagens humanister eftersom de inte bryr sig om sanning.
200 000 år existerade homo sapiens. 2000 år sedan uppstod kristendomen. 400 år sedan uppstod upplysningen. Kristendomen och upplysningen har alltså korrelation.