2023-09-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jag påstod aldrig något så specifikt som "Kristendomen, och endast kristendomen, genom mekanisk precision på molekylär nivå, orsakade, genom en exakt beräknad handlingskedja, västerlandets framsteg". Jag kan ju säga exakt samma plattityd om er. "Scientism orsakar inte framsteg, det korrelerar bara med framsteg".
Det spelar mindre roll hur specificerat du formulerar påståendet, när själva påståendet enbart bygger på en korrelation du ser och som du sedan feltolkar. Du förstår inte poängen med kritiken, som ju dessutom framförs av fler än mig i tråden.
Citera
2023-09-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du säger i princip att 1+1=2 är en "intetsägande platityd. Om jag ser att det kan bli tre så kan jag lära mig något av det"?

1+1=2 är en matematisk sanning. Och det du säger här är en halmdocka.
Citera
2023-09-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det spelar mindre roll hur specificerat du formulerar påståendet, när själva påståendet enbart bygger på en korrelation du ser och som du sedan feltolkar. Du förstår inte poängen med kritiken, som ju dessutom framförs av fler än mig i tråden.

Att kritiken framförs av flera i tråden säger inget om sanningen. Du gör ad populum vilket är ett argumentationsfel av typen vädjan till auktoritet. Ja, påståendet bygger på korrelationer och exakt alla meningsfulla påståenden bygger på korrelationer.
Citera
2023-09-12, 11:24
Medlem
Citat:
Att kritiken framförs av flera i tråden säger inget om sanningen. Du gör ad populum vilket är ett argumentationsfel av typen vädjan till auktoritet. Ja, påståendet bygger på korrelationer och exakt alla meningsfulla påståenden bygger på korrelationer.
Det är sant, precis på samma sätt som att antalet troende inte utgör ett mått på sanningshalten i religion. Men det är inte argumentet jag gör, jag hänvisar inte till antalet som är kritiska, utan jag hänvisar till att vi är flera som framför samma kritik.

Jag tror inte att du är förståndshandikappad. Jag tror att du förstår kritiken mot dina argument. Vad du gör är att använda red herrings och genom det försöka undvika den sakliga kritiken.
Citera
2023-09-12, 11:36
Medlem
Citat:
Det är sant, precis på samma sätt som att antalet troende inte utgör ett mått på sanningshalten i religion. Men det är inte argumentet jag gör, jag hänvisar inte till antalet som är kritiska, utan jag hänvisar till att vi är flera som framför samma kritik.

Jag tror inte att du är förståndshandikappad. Jag tror att du förstår kritiken mot dina argument. Vad du gör är att använda red herrings och genom det försöka undvika den sakliga kritiken.

Visst förstår jag kritiken men ni tillför ju inget jag inte redan vet genom att säga "korrelation är inte kausalitet". Som du själv sa så är detta något man lär sig tidigt. Relevant: https://imgs.xkcd.com/comics/correlation.png

Det som skulle tillföra något är att beskriva metodiken för hur sociologer och andra samhällsvetare utvärderar framgångsfaktorer i ett samhälle. Men med tanke på att man verkar ha kommit fram till att "diversity and inclusion" av ras och kön är det viktigaste så har väl den disciplinen precis som många andra fallit vid det här laget. Hörde en från näringslivet snacka om att jämnare könsfördelning genom kvotering skapar bättre ekonomisk tillväxt. Hans belägg för detta var en studie som visade korrelation mellan företags vinst och en viss könsfördelning. Att köpa detta med hull och hår hade varit retarderat, precis som det hade varit retarderat att sträcka upp handen och säga "korrelation implicerar inte kausalitet". En intressant sak att ta upp med honom är att fråga om han tror att det finns andra, viktigare faktorer som IQ. Men IQ kan man inte diskutera med dagens humanister eftersom de inte bryr sig om sanning.

200 000 år existerade homo sapiens. 2000 år sedan uppstod kristendomen. 400 år sedan uppstod upplysningen. Kristendomen och upplysningen har alltså korrelation.
Citera
2023-09-12, 11:36
Medlem
Citat:
1+1=2 är en matematisk sanning. Och det du säger här är en halmdocka.

.... och sambandet eller skillnaden mellan korrelation och kausalitet är en logisk "sanning".

Här! Bifogar varför detta är fundamentalt. Länken är till den förklaring som man beskriver detta koncept för mellanstadieelever.

Tror dessutom att just den sista meningen i texten är personligt anpassad för dig och din tro.

https://kunskaper.se/skillnaden-mellan-korrelation-och-kausalitet/
Citera
2023-09-12, 11:38
Medlem
Citat:
.... och sambandet eller skillnaden mellan korrelation och kausalitet är en logisk "sanning".

Här! Bifogar varför detta är fundamentalt. Länken är till den förklaring som man beskriver detta koncept för mellanstadieelever.

Tror dessutom att just den sista meningen i texten är personligt anpassad för dig och din tro.

https://kunskaper.se/skillnaden-mellan-korrelation-och-kausalitet/

Jag har inte gjort något anspråk på kausalitet så varför denna besatthet?

Kan du visa att könskvotering och raskvotering orsakar ekonomisk vinst?
Citera
2023-09-12, 11:43
Medlem
Citat:
Visst förstår jag kritiken men ni tillför ju inget jag inte redan vet genom att säga "korrelation är inte kausalitet". Som du själv sa så är detta något man lär sig tidigt. Relevant: https://imgs.xkcd.com/comics/correlation.png

Det som skulle tillföra något är att beskriva metodiken för hur sociologer och andra samhällsvetare utvärderar framgångsfaktorer i ett samhälle. Men med tanke på att man verkar ha kommit fram till att "diversity and inclusion" av ras och kön är det viktigaste så har väl den disciplinen precis som många andra fallit vid det här laget. Hörde en från näringslivet snacka om att jämnare könsfördelning genom kvotering skapar bättre ekonomisk tillväxt. Hans belägg för detta var en studie som visade korrelation mellan företags vinst och en viss könsfördelning. Att köpa detta med hull och hår hade varit retarderat, precis som det hade varit retarderat att sträcka upp handen och säga "korrelation implicerar inte kausalitet". En intressant sak att ta upp med honom är att fråga om han tror att det finns andra, viktigare faktorer som IQ. Men IQ kan man inte diskutera med dagens humanister eftersom de inte bryr sig om sanning.

200 000 år existerade homo sapiens. 2000 år sedan uppstod kristendomen. 400 år sedan uppstod upplysningen. Kristendomen och upplysningen har alltså korrelation.
Då är det ju ytterst märkligt att du enbart formulerar argument utifrån korrelation om du säger dig förstå skillnaden. Samhällsvetare utvärderar inte heller saker primärt utifrån korrelationer. Och som sagt, dina red herrings är inte relevanta.
Citera
2023-09-12, 11:46
Medlem
Citat:
Då är det ju ytterst märkligt att du enbart formulerar argument utifrån korrelation om du säger dig förstå skillnaden. Samhällsvetare utvärderar inte heller saker primärt utifrån korrelationer. Och som sagt, dina red herrings är inte relevanta.

Att X orsakar Y kan tolkas som "Om X är sant så är nödvändigtvis Y sant", vilket inte är vad jag påstår. Alltså kan ni släppa plattityden. Jag påstår inte att kristendomen och endast kristendomen orsakar framgång.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-09-12 kl. 11:48.
Citera
2023-09-12, 11:53
Medlem
Citat:
Att X orsakar Y kan tolkas som "Om X är sant så är nödvändigtvis Y sant", vilket inte är vad jag påstår. Alltså kan ni släppa plattityden. Jag påstår inte att kristendomen och endast kristendomen orsakar framgång.
Du kommer inte undan saklig kritik hur mycket du än skulle vilja. Du visar gång på gång din okunskap. Du tycks även vara den som sämst kan hålla dig till din egen trådstart.
Citera
2023-09-12, 11:54
Medlem
Citat:
Du kommer inte undan saklig kritik hur mycket du än skulle vilja. Du visar gång på gång din okunskap. Du tycks även vara den som sämst kan hålla dig till din egen trådstart.

Peka på argumentet du vill att jag ska bemöta.
Citera
2023-09-12, 11:55
Medlem
Citat:
Om det inte har ett smack med religion att göra, varför hade vi bättre skolresultat när vi var mer religiösa? Exempelvis har vi sjunkit i internationella mätningar, medan mer auktoritära länder med traditionella värderingar, som östasiatiska länder, bara har ökat.

PISA-resultaten indikerar en försämring. Under senaste PISA-undersökningen (2018) så manipulerades urvalet elever i undersökningen genom att utesluta elever med sämre språkkunskaper, men även innan dess var vi på väg neråt. Påtryckningar av politiska värderingar snarare än kompetens, kunskap och verktyg för att tänka självständigt och analysera idéer är vad som präglar svenska skolan idag. Även USA och Storbritannien har sjunkit som Vasaskeppet.

Asketism, disciplin och hårt arbete ger bra skolresultat.

Citat:
Vilken jävla pinsam nivå. Korrelation är inte lika med kausalitet. Östasiatiska, ja, kommunistiska Kina som utrotar religion. Vilket strålande exempel för din poäng

Citat:
Korrelation innebär inte kausalitet För det första så är det en rätt brokig fantasifull lista du gjorde och för det andra så är det helt uppenbart att du inte ens greppar det fundamentala grundkonceptet att korrelation innebär inte kausalitet!

.

Citat:
"Korrelation innebär inte kausalitet" är en intetsägande plattityd. Om jag ser att två saker samvarierar så räcker det för att jag ska lära mig något av det. Du är såklart selektiv med hur du tillämpar denna plattityd.

Citat:
Jag har inte gjort något anspråk på kausalitet så varför denna besatthet?

Kan du visa att könskvotering och raskvotering orsakar ekonomisk vinst?

Jo det var just så exakt vad du gjorde i din inledande post vilket jag med fler påpekat var falskt! Detta för att du just det just gör det grundläggande slutsattsfelet att blanda ihop korrelation med kusalitet. Ett samband du dessutom därefter till och med påstår är en "plattityd".

Så hur ska du ha det? Är ditt ursprungliga påstående alltså falskt eller felaktigt? Eller har du några veriferade och empiriska fakta som bekräfta det av dig påstådda sambandet? Eller menar du att principen om korrelation och kusalitet är falsk? Vilket är det? För det finns inte så mycket annat att välja på inom ramen för rationella slutsattser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in