2023-09-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isatat
Fick nyss svar från Motherhood:

Hej I och tack för ditt mail.
Vi har bett om respons från vår avdelning som ansvarar för våra influencers och profilaffärer. De svarar så här:

Vi har så klart följt vad som hänt kring Vanja så vi förstår att du hör av dig och att du har frågor. Det är inte ett helt enkelt fall. Vi har sett vad som skrivits, det senaste tiden, och förstår att många känner sig lurade och vi förstår att många är besvikna och upprörda över situationen. Frågor och åsikter om detta behöver dock riktas till Vanja och WoA direkt.

Alla våra bloggare är fristående kreatörer som äger och styr innehållet på sin blogg och även sitt kommentarsfält. De är, så länge de följer lagar och regler, fria i sina publiceringar där. När en bloggare skriver om verksamhet som de själva äger, eller kan tjäna pengar på, som t ex ett klädmärke, en bok eller ett bolag så måste inlägget reklammärkas i enlighet med svensk marknadsföringslag, det är även reglerat i vårt avtal med dem. Bloggaren ansvarar själv för att följa lagar och regler samt att tillämpa korrekt märkning.

När det gäller själva sakfrågan i Vanjas och WoA:s fall (t ex om huruvida de har kompetens nog, om de hanterat saker på ett bra sätt, om de har marknadsfört en produkt felaktigt etc) kan vi i dagsläget inte ta ställning. Om det visar sig att WoA (i det här fallet,) eller publiceringar som är gjorda i bloggen, bryter mot någon lag och döms för något, kommer vi givetvis agera på det och åtgärda det. Hoppas du fått svar på dina frågor.

Skriv till annonsörer i stället, dvs de som finansierar motherhood.
Citera
2023-09-07, 18:56
Medlem
Och så här står det på Motherhoods hemsida….

”Motherhood.se – för alla mammor

Den 1 september 2020 öppnade vi porten.

Vår vision

Oavsett om du har fött egna, andras eller fostrar framtidens changemakers. Vi tror på kraften i systerskapet, på mammor som stöttar varandra, och som vill dela sina erfarenheter och kunskap.

Med igenkänning, humor och ett medvetet och verklighetsförankrat innehåll vill vi skapa en värld långt bortom pekpinnar, momshaming och förskönande filter.

En varm och tillåtande plats som peppar och som bjuder på goda råd, och någon att hålla i handen när det behövs. Dagens mammor är värda en oas att andas ut i. Där de kan få ny kraft och hitta tillbaka till sig själva.”

Hmmm…. Rimmar inte direkt…
Citera
2023-09-08, 08:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busyllama
Vänta nu! Enligt Vanjas blogg var Niklas så väldigt sjuk så sent som i midsommar att han inte orkade gå med på bröllop? Men idag, bara drygt 2 månader senare är han mirakulöst nog frisk?? Och inte nog med det, nu ska de missionera DNRS-programmet till alla ME-sjuka så att ALLA kan bli friska? Efter att han alltså varit "frisk", om än med krascher, i max 2 månader. Okej. Jag börjar inse hur de här tomtarna funkar... Det här är exakt samma upplägg som WoA. De "upptäcker" något nytt och kan bara inte vänta ens en jättekort tid med att slå mynt av det? Men de har förstås "lååååång" erfarenhet att bygga på.

Nu finns det i vilket fall ett konkret exempel på hur de kör sin scam. WoA är mer diffust för de gömmer sig bakom teknolgi som ingen riktigt fattar.
Citera
2023-09-08, 08:38
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isatat
Fick nyss svar från Motherhood:

Hej I och tack för ditt mail.
Vi har bett om respons från vår avdelning som ansvarar för våra influencers och profilaffärer. De svarar så här:

Vi har så klart följt vad som hänt kring Vanja så vi förstår att du hör av dig och att du har frågor. Det är inte ett helt enkelt fall. Vi har sett vad som skrivits, det senaste tiden, och förstår att många känner sig lurade och vi förstår att många är besvikna och upprörda över situationen. Frågor och åsikter om detta behöver dock riktas till Vanja och WoA direkt.

Alla våra bloggare är fristående kreatörer som äger och styr innehållet på sin blogg och även sitt kommentarsfält. De är, så länge de följer lagar och regler, fria i sina publiceringar där. När en bloggare skriver om verksamhet som de själva äger, eller kan tjäna pengar på, som t ex ett klädmärke, en bok eller ett bolag så måste inlägget reklammärkas i enlighet med svensk marknadsföringslag, det är även reglerat i vårt avtal med dem. Bloggaren ansvarar själv för att följa lagar och regler samt att tillämpa korrekt märkning.

När det gäller själva sakfrågan i Vanjas och WoA:s fall (t ex om huruvida de har kompetens nog, om de hanterat saker på ett bra sätt, om de har marknadsfört en produkt felaktigt etc) kan vi i dagsläget inte ta ställning. Om det visar sig att WoA (i det här fallet,) eller publiceringar som är gjorda i bloggen, bryter mot någon lag och döms för något, kommer vi givetvis agera på det och åtgärda det. Hoppas du fått svar på dina frågor.
Jävlar vilket icke-svar. Fyfan vad ryggradslösa Motherhood är!
Citera
2023-09-08, 09:46
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majs100
”En varm och tillåtande plats som peppar och som bjuder på goda råd, och någon att hålla i handen när det behövs. Dagens mammor är värda en oas att andas ut i. Där de kan få ny kraft och hitta tillbaka till sig själva.”

Motherhood är alltså en ”oas” där dagens mammor kan andas ut och hitta tillbaka till sig själva medan VoN står i bakgrunden och hetsar till bulkköp av ormolja medelst gyckel och fyrverkerier. Inga konstigheter?
Citera
2023-09-08, 21:56
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Motherhood är alltså en ”oas” där dagens mammor kan andas ut och hitta tillbaka till sig själva medan VoN står i bakgrunden och hetsar till bulkköp av ormolja medelst gyckel och fyrverkerier. Inga konstigheter?
Korrekt.
Citera
2023-09-10, 12:25
Medlem
Om VoN bodde i Turkiet...

https://www.dagensps.se/fintech/krypto-boss-doms-till-11-196-ars-fangelse/

11196 åra fängelse för att blåst folk på sina besparingar, av okunskap.
Senast redigerad av woaaa 2023-09-10 kl. 12:28.
Citera
2023-09-10, 23:58
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdad
Är det någon som vågar sig på en uppskattning av vad Vanja och Niklas dragit in på denna scam efter avdrag för kostnader, skatter och sociala avgifter?

Det beror väl på hur man ser på saken. Det jag tycker varit legit kostnader är
-konstnären som ritade schablonerna
-kodarsnubben i Nigeria, antar att han fixade programmet som spottade ut alla bildcombos och kanske hemsidan?
-smartcontract

Jag vet dock inte hur mkt detta kostade.

Allt annat har ju i princip varit värdelöst. Att vanja t ex betalar ett professionellt filmteam att spela in en film om woa, som i princip är vanja som går runt och flinar i solskenet med hår som fladdrar i vinden. Eller att vanja bjuder influencerkollegor på lyxLURRE.

Så de där 2.6 millarna som kom in har ju till typ 80 % varit vanjas lekpengar. Vilket i min mening är ungefär lika illa som scenariot att v&n bara skulle tagit alla pengar och stuckit. Det senare hade ju ur något perspektiv varit vettigare.
Citera
2023-09-11, 07:11
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Det beror väl på hur man ser på saken. Det jag tycker varit legit kostnader är
-konstnären som ritade schablonerna
-kodarsnubben i Nigeria, antar att han fixade programmet som spottade ut alla bildcombos och kanske hemsidan?
-smartcontract

Jag vet dock inte hur mkt detta kostade.

Smart contract + NFT production + discord setup:
215 000 kr

Gissar att kodarsnubbens ersättning gick utanför detta, men det kan ju ändå inte röra sig om så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Allt annat har ju i princip varit värdelöst. Att vanja t ex betalar ett professionellt filmteam att spela in en film om woa, som i princip är vanja som går runt och flinar i solskenet med hår som fladdrar i vinden. Eller att vanja bjuder influencerkollegor på lyxLURRE.

Haha den där filmen alltså… direkt när jag såg den tänkte jag: ok nu vet jag att det här kommer gå åt helvete. Inget ont om filmproduktionen, den var bra, men det var så tydligt att Vanjas brief till dem inte innehållit något vettigt alls. Där visade hon för första gången att hon inte har någon känsla för business och heller ingen respekt för pengar. Hennes prio är hennes egen image.
Citera
2023-09-11, 08:31
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Smart contract + NFT production + discord setup:
215 000 kr

Gissar att kodarsnubbens ersättning gick utanför detta, men det kan ju ändå inte röra sig om så mycket.

Haha den där filmen alltså… direkt när jag såg den tänkte jag: ok nu vet jag att det här kommer gå åt helvete. Inget ont om filmproduktionen, den var bra, men det var så tydligt att Vanjas brief till dem inte innehållit något vettigt alls. Där visade hon för första gången att hon inte har någon känsla för business och heller ingen respekt för pengar. Hennes prio är hennes egen image.

Alltså det är så sjukt, det enda riktigt nödvändiga för att genomföra nft kollektionen gick alltså på en ca 300 000, dryga 1 tiondel av vad de fick in.

Jag hittade filmen här, spelas i bakgrunden i början på videon, för de som missat den pärlan. Den låg på hemsidan förut. Jag älskar klippet när Vanja i bästa disneyskurks-anda lutar huvudet bakåt och skrattar MUHAHAHA.

https://youtu.be/LfF0S4fMiCI?si=fImvO0aN4BXL4NnV

Det här var ju för övrigt en ren reklamvideo för woa, undrar hur mycket fiat de fick betala för det? För jag tror knappast att han gick med på betalt i nfts. Eller ens eth.
Citera
2023-09-11, 13:51
Medlem
Har det kommit någon information när Metaverse ska vara färdigt? Det var ju ändå färdigt till 95%? 😏
Citera
2023-09-12, 09:58
Medlem
Förlåt om detta sagts men Isabella Löwengrip och Anna Björklund pratar om nft och lite om world of alidia i fint fult och lite pengar avsnitt 30 som kom relativt nyligen. De går inte så hårt åt w o n däremot konstaterar de att hela nftbranschen är scam för att man säljer typ ingenting med fomo-argument och andra klassiska bondfångeritrick.
Inget nytt alls i avsnittet men nån kanske tycker det är kul att lyssna. Inslaget kommer efter ca 30 min. ( yes jag är insatt i båda tjejernas historia men tycker de är lite roliga. De har i alla fall inte blåst sina följare på pengar och sedan spelat offer.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in