Citat:
Ursprungligen postat av
Hajenihavet
Man kan också läggs till det faktum att de äldre hotar dom yngre för att få dom att göra saker. Vilka 13åringar vågar stå emot det? Vad skulle en vuxen göra i läget att man själv och ens familj är hotad av gängkriminella? Alla vet ju vilket våldskapital dom sitter på.
Mycket riktigt. Egentligen blir de groomade, lite som pedofiler gör. Men gängledarna utnyttjar ungarna för brottslighet istället.
Jag tror det är lätt för en tonårspojke i Sverige idag att bli fascinerad av gängkulturen, eftersom den är så glorifierad i den populäraste musiken. Närmar sig de äldre coola killarna sig dig som 13-14 åring och är schysst mot dig, och kanske till och med ger dig presenter. Typ Gucci-kepsar eller fickpengar, så lär du som liten grabb känna dig enormt smickrad, vilket sedermera kommer utvecklas till lojalitet gentemot den äldre kriminella gängledaren, som egentligen medvetet bara manipulerat ungen. Känner man inte lojaliteten på egen hand lär man bli utpressad, "Hur mycket har inte jag gjort för dig, och nu när jag behöver din hjälp så sviker du". Ja ni förstår.
Smågrabbar som sugs upp i gängen är egentligen brottsoffer själva, inte härdade brottslingar. Det är sjukt att dessa nätverk kan få fortsätta hållas i sina områden år efter år, med kriminella individer som springer runt som småpåvar i sina områden och styr och ställer över de yngre. Varför det inte sätts stopp kan man fråga sig, vill de som styr att det ska vara såhär, eller har man helt enkelt inte någon kontroll över dessa områden?