2023-09-10, 19:48
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlssonJ
Det var pengar som Tommy samlat in. Det var han som var den stora profilen, ML bidrog aldrig till att samtal in pengar. Han är en simpel bedragare som lurat alla som kommit i hans väg. Tommy var ett olyckligt offer i detta och det raserade hans karriär och hela hans liv. Men han har rest sig igen. Det tycker jag är värt era samstämmiga applåder.
Eftersom du stod upp och försvarade hans konstaffärer tycker jag det var rätt åt dig. Du var i högsta grad i maskopi till de ”insamlingarna, ofta från mindre förstående dessutom.
Citera
2023-09-10, 21:58
Medlem
Citat:
Det var pengar som Tommy samlat in. Det var han som var den stora profilen, ML bidrog aldrig till att samtal in pengar. Han är en simpel bedragare som lurat alla som kommit i hans väg. Tommy var ett olyckligt offer i detta och det raserade hans karriär och hela hans liv. Men han har rest sig igen. Det tycker jag är värt era samstämmiga applåder.
Det var nog ändå en hel del Tommys eget fel att den gamla karriären kraschade. ML var ju en sorts räddning under en period. Tommy säger till och med i en intervju att han skulle bjuda ML på kaffe om han dök upp igen och inte var det Tommy som samlade in mest pengar? Det var ML som ljög ihop profetior och fattiga barn i Afrika och gjorde att man kände sig pressad att ge en gåva. Inte har Tommys hela liv raserats heller? Han studerar. Han skriver att han gått ner i vikt. Jag minns inte var han skrev det, men visst är det så? Livet har olika perioder. Han är intresserad av teologi och nu studerar han exakt det ämnet på heltid. Det är väl ändå en trevlig situation att vara i även om allt i livet inte blivit som man önskat?
Citera
2023-09-11, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Det var nog ändå en hel del Tommys eget fel att den gamla karriären kraschade. ML var ju en sorts räddning under en period. Tommy säger till och med i en intervju att han skulle bjuda ML på kaffe om han dök upp igen och inte var det Tommy som samlade in mest pengar? Det var ML som ljög ihop profetior och fattiga barn i Afrika och gjorde att man kände sig pressad att ge en gåva. Inte har Tommys hela liv raserats heller? Han studerar. Han skriver att han gått ner i vikt. Jag minns inte var han skrev det, men visst är det så? Livet har olika perioder. Han är intresserad av teologi och nu studerar han exakt det ämnet på heltid. Det är väl ändå en trevlig situation att vara i även om allt i livet inte blivit som man önskat?

Tommy ger ju aldrig upp, så det stämmer att hans liv inte blev helt ödelagt. Nu har han gått in i en ny livsfas, vi får se vart det leder. Och ja, det stämmer att han gått ner i vikt. Det var dags för det. Utan hälsa spelar allt annat ingen roll.
Citera
2023-09-11, 11:18
Medlem
Citat:
Tommy ger ju aldrig upp, så det stämmer att hans liv inte blev helt ödelagt. Nu har han gått in i en ny livsfas, vi får se vart det leder. Och ja, det stämmer att han gått ner i vikt. Det var dags för det. Utan hälsa spelar allt annat ingen roll.
Nej han gör ju inte det tyvärr, och på det sättet är hans liv just ödelagt eftersom det bästa för honom vore att släppa taget och ägna sig åt något "vanligt" yrke de år han har kvar till pensionen. Hans möjligheter att verka inom (fri)kyrkorna är noll, hur jag vet det kan vi lämna därhän men jag vet! Återstår att hänge med "polare" som profitören, Brasse, snusk-Bernt och liknande, och då behövs ingen teologisk utbildning så det är totalt bortkastad tid. Förutsatt att den genomförs vill säga, vilket de flesta av oss tvivlar på.
Citera
2023-09-11, 12:02
Medlem
mesefils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Hans möjligheter att verka inom (fri)kyrkorna är noll, hur jag vet det kan vi lämna därhän men jag vet!

Jag tror det är för tidigt att räkna ut Tommy helt. Det finns ju alla dessa fristående pingstförsamlingar som tycker FFS är Satans påfund osv. Några av dem tror säkert att tidningarna ljög även när Tommy Dahlman själv uttalade sig om sitt sexköp. Lägg därtill attityder som "han har ju avtjänat sitt straff", "den som är utan synd kaste första stenen" och "vi ska inte döma" - som i praktisk handling brukar översättas till: "Han har ju betalat böterna", "horkarlar får också leka predikanter" och "säg aldrig att nån annan gjort nåt fel!"
Citera
2023-09-11, 12:16
Medlem
Citat:
"polare" som profitören, Brasse, snusk-Bernt

Citat:
Ursprungligen postat av mesefil
Jag tror det är för tidigt att räkna ut Tommy helt. Det finns ju alla dessa fristående pingstförsamlingar som tycker FFS är Satans påfund osv. Några av dem tror säkert att tidningarna ljög även när Tommy Dahlman själv uttalade sig om sitt sexköp. Lägg därtill attityder som "han har ju avtjänat sitt straff", "den som är utan synd kaste första stenen" och "vi ska inte döma" - som i praktisk handling brukar översättas till: "Han har ju betalat böterna", "horkarlar får också leka predikanter" och "säg aldrig att nån annan gjort nåt fel!"
De församlingarna räknar jag in i ovan nämnda sällskap, men inte ens där tror jag han har någon möjlighet att få något mer än möjligtvis ett tillfälligt besök. Internt inom pingst finns det mer än vad som kommunicerats offentligt, men visst finns det nötter där som inte lyssnar på någon annan än sig själv så som sagt något tillfälligt besök möjligtvis. Time will tell!
Citera
2023-09-11, 17:00
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
De församlingarna räknar jag in i ovan nämnda sällskap, men inte ens där tror jag han har någon möjlighet att få något mer än möjligtvis ett tillfälligt besök. Internt inom pingst finns det mer än vad som kommunicerats offentligt, men visst finns det nötter där som inte lyssnar på någon annan än sig själv så som sagt något tillfälligt besök möjligtvis. Time will tell!

Vad är det som finns internt? Nyfiken! Du kan skicka privat om du inte kan skriva offentligt....

Den frikyrka som gör honom till ledare begår ju självmord.... tänk, som jag skrev tidigare, hur de lokala tidningarna kommer skriva.... nä i kyrkorna är han nog körd...
Citera
2023-09-11, 22:26
Medlem
mesefils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Den frikyrka som gör honom till ledare begår ju självmord.... tänk, som jag skrev tidigare, hur de lokala tidningarna kommer skriva

Det är sant, men tänk hur länge Filadelfia i Knutby höll på trots skriverierna?
Citera
2023-09-11, 23:10
Medlem
Citat:
Det är sant, men tänk hur länge Filadelfia i Knutby höll på trots skriverierna?
Vi har förhoppningsvis lärt oss något av Knutby och Karisma, även om många är lika blinda och naiva idag som då tyvärr.
Citera
2023-09-12, 10:57
Medlem
mesefils avatar
Citat:
Vi har förhoppningsvis lärt oss något av Knutby och Karisma, även om många är lika blinda och naiva idag som då tyvärr.

Det jag tror vi lärt oss är att en sekt fortsätter oavsett vad tidningarna skriver. Detsamma gäller Tommy Dahlman.
Citera
2023-09-12, 13:21
Medlem
Citat:
Det jag tror vi lärt oss är att en sekt fortsätter oavsett vad tidningarna skriver. Detsamma gäller Tommy Dahlman.
Ja tyvärr finns det människor som mer eller mindre aktivt söker sig till de miljöerna, men om det inte vore för att det ändå finns ett visst hopp om att underlaget ska minska så vore den här tråden (och alla annan aktivitet) meningslös.
När det gäller trådens huvudperson så lär han fortsätta ja, däremot är jag inte så säker på hur länge och med vilken skadeverkan. Han är redan nu kraftigt reducerad, men dyker han upp igen så behöver vi inte gå sysslolösa i vart fall.
Citera
2023-09-12, 16:48
Medlem
mesefils avatar
Citat:
Ja tyvärr finns det människor som mer eller mindre aktivt söker sig till de miljöerna, men om det inte vore för att det ändå finns ett visst hopp om att underlaget ska minska så vore den här tråden (och alla annan aktivitet) meningslös.
När det gäller trådens huvudperson så lär han fortsätta ja, däremot är jag inte så säker på hur länge och med vilken skadeverkan. Han är redan nu kraftigt reducerad, men dyker han upp igen så behöver vi inte gå sysslolösa i vart fall.

Tack för att du är så hoppfull. Visst är det så att möjligheterna för trådens huvudperson att skada och sprida oreda har minskat väldigt sedan tråden startades i mitten på förra decenniet. Då hade han en framskjuten position i Sveriges största kristna TV-kanal (vilket iofs inte säger mycket), men nu är han en bortglömd nobody i mammas källare som pluggar hos Livets Ord på deras låtsasuniversitet.

Tack till alla som bidragit i tråden! Tack till alla tidningar som skrivit om hans brott, och tack till alla engagerade som t.ex. upphovsmannen/-kvinnan bakom ”Amo Palyaço granskar” m.fl. som gjort så mycket för att uppmärksamma den här dåren och hans tokigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in