2023-09-10, 13:29
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jävla dåligt hur man kan sitta försvara att Starfield ska vara bra optimerat, att folk som klagar har för klen dator. Stämmer säkert i vissa fall, men många har ju visat exempel på hur dåligt det fungerar med dyra speldatorer. också Även i samma veva så säger dom att Starfield hör till med lite buggar, precis som Skyrim gjorde. Bortförklaringar efter bortförklaringar.

Jo buggar är sådant som händer men det är inget som ett spel företag ska vara stolta över som att det är ett kännetecken.

Sen har jag inte och kommer troligen inte spela SF. Men jag brukar inte ha problem att spela nya spel med hög grapik och då har jag bara ett 1080ti vilket är flera generationer gammalt nu men håller sig fortfarande ganska bra särskilt med tanke på vad nya GK kostar. Sen fungerar spelet tydligen bara på SSD vilket är en skandal i sig.
Citera
2023-09-10, 13:40
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Sen fungerar spelet tydligen bara på SSD vilket är en skandal i sig.
Vem i hela fridens namn installerar spel på en mekanisk...
Citera
2023-09-10, 13:51
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Vem i hela fridens namn installerar spel på en mekanisk...

Har man ett steam bibliotek på runt 500 titlar och numera det inte är ovanligt med 100gb installationer så får man testa vilka spel man kan offra på en mekanisk.

Jag köpte nyligen en 4TB mekanisk för att just använda för spel, och kunna avlasta min SSD med spel man lika gärna kan ha på HDD.
Senast redigerad av guderi 2023-09-10 kl. 13:57.
Citera
2023-09-10, 15:39
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Har man ett steam bibliotek på runt 500 titlar och numera det inte är ovanligt med 100gb installationer så får man testa vilka spel man kan offra på en mekanisk.

Varför ska man ha 500 titlar installerade samtidigt?

Citat:
Jag köpte nyligen en 4TB mekanisk för att just använda för spel, och kunna avlasta min SSD med spel man lika gärna kan ha på HDD.

Det var ju dumt av dig.
Citera
2023-09-10, 15:51
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Varför ska man ha 500 titlar installerade samtidigt?

Det var ju dumt av dig.

Jag har inte alla 500 installerade samtidigt, däremot har jag en familj vars medlemmar spelar allt från minecraft och the sims till diverse sportstpel och bilspel.Själv spelar jag exempelvis Rdr2, Cyberpunk, BG3 och nu Starfield.

Varför är det dumt för, de allra flesta äldre spel eller spel som inte kräver någon direkt prestanda typ wow, Victoria 3, Europa universalis 4, HOI 4 etc. Funkar ju alldeles utmärkt på en mekanisk. Mycket hellre det än att sitta och installera av och på spel så fort man får för sig att spela någonting.
Citera
2023-09-10, 16:42
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehideokojima
Någon annan som stött på
?

Den questen och den där man ska
är riktigt usla. För den senare är det kanske bara om
av quest NPCn som det är dåligt, alternativen efter att det hänt finns inte.
Citera
2023-09-10, 21:17
Medlem
Medves avatar
Jag har typ spelat 14 timmar, har väldigt svårt att komma in i spelet, en del grejer jag stör mig på. Främst när man utforskar en planet, tar en evighet att komma till punkt B från A, liksom varför inte kunna ha nåt fordon som en rover?
Citera
2023-09-10, 22:13
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jävla dåligt hur man kan sitta försvara att Starfield ska vara bra optimerat, att folk som klagar har för klen dator. Stämmer säkert i vissa fall, men många har ju visat exempel på hur dåligt det fungerar med dyra speldatorer. också Även i samma veva så säger dom att Starfield hör till med lite buggar, precis som Skyrim gjorde. Bortförklaringar efter bortförklaringar.

Det är verkligen skillnad på spel och spel. Baldur's Gate 3 hyllas till skyarna, att hata Starfield är the shit just nu. BG3 droppar till 20fps stundtals.

https://www.fz.se/nyhet/295071-baldurs-gate-3-pa-ps5-motsvarar-pcns-ultra-droppar-till-20-fps-i-akt-3
Citera
2023-09-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Jag har typ spelat 14 timmar, har väldigt svårt att komma in i spelet, en del grejer jag stör mig på. Främst när man utforskar en planet, tar en evighet att komma till punkt B från A, liksom varför inte kunna ha nåt fordon som en rover?

Faktiskt.

Älskar spelet som satan. Riktigt bra.
Men den där håller jag med omi. En rober i skeppet.
Citera
2023-09-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Det är verkligen skillnad på spel och spel. Baldur's Gate 3 hyllas till skyarna, att hata Starfield är the shit just nu. BG3 droppar till 20fps stundtals.

https://www.fz.se/nyhet/295071-baldurs-gate-3-pa-ps5-motsvarar-pcns-ultra-droppar-till-20-fps-i-akt-3

Att metacritics är dålig beror ju på sura PS spelare som ger spelet 0. På samma sätt som Xbox spelarna gav Lsst of us 2 skitbetyg.

Spelet är ju grymt
Citera
2023-09-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Spelat de första 15 timmarna och hade inte kunnat vara mer nöjd än jag är. Har i huvudsak fokuserat på main quest och sen lite free exploration på det. Känns som att spelvärlden tillslut har fått till det spel man har försökt göra i 30 år, från Elite till Freelancer och No Man's Sky. Själva skalan är svindlande och Bethesda har prioriterat helt rätt som lagt krutet på miljöerna istället för den relativt tomma rymden. Starten är långsam men när man fått kläm på (de många) mekanikerna och släpps loss i universumet börjar det verkligen växa, och växa och växa... Plötsligt inser man att det finns en hel botanik-simulator också.

Möjligtvis är fast travel-systemet väl stelt ibland och det känns lite konstigt att teleportera sig från ett solsystem till ett annat på någon sekund. Jag spelade faktiskt Skyrim back-in-the-days med en mod som omöjliggjorde fast travel och det var en väldigt intressant upplevelse, om än inte för alla. Den sanna äventyrskänslan biter sig verkligen fast vid realistiska resetider, även om det är väl realistiskt att behöva ta en 20 minuters promenad in till byn för att köpa nya pilar till pilbågen.

Det jag tror jag uppskattar mest är dock tonen. Det känns otroligt uppfräschande med en behaglig, hoppfull berättelse om framtiden istället för cyberpunk-troperna om dystopi och apokalyps som börjat bli väl standardiserade. Främst syns det i karaktärerna som är naturliga och sociala och beter sig som någon form av fungerande människor.

Bethesda får en del kritik för sin speldesign. Delar av det är befogat men delar är också okunskap om spelutveckling och rollspels-design. Bethesda gör ofta helt rätt som prioriterar världarnas skala, omfattning och flexibilitet. Det är värt att offra ett par detaljer för, eller riskera ett par konstiga situationer. Om ni inte tror mig, jämför exempelvis hypen mellan ett nytt Bethesda och ett nytt Assassin's Creed eller något annat open-world. Något rätt gör dem, annars hade inte gamers brytt sig så otroligt mycket som de gör.

Skulle sätta en 9/10 just nu med en poängs avdrag för de tekniska missarna. Väldigt laddad inför att se resten, och rejält nyfiken på handlingens mystery-box. Med DLC, moddar och lite bättre flyt tror jag vi har nästa Skyrim framför oss. Folk kommer sitta och grinda detta om 10 år och deras vänner kommer uppmana dem, testa något nytt för helvete.

Kan inte annat än hålla med.

Förstår inte kritiken. Förstår inte ens den kritik du håller med om.

Det jag kan tycka är att man kunde gjort lite mer ibland bara. Fast Travel är jag lite osäker på. Man hoppar från ett solsystem till ett annat. Det borde vara lite mer grafiskt. Att man färdas genom ett spektra av ljus. Något som simulerar hur långt man far eller så.

Och nån form av farkost i sitt skepp som man kunde nyttja sig av på alla planeter man besöker. Utöver det - 9/10.

Men vad är det folk klagar på? (Förutom alla Playstation spelare som hittar på grejer)
Citera
2023-09-11, 01:03
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa

Fortfarande bättre än det konstanta lagg starfield har på XSX (begränsat till 30, ibland under).

Den dåliga prestandan kan ha att göra med att spelet körs i ultra på PS5 (allt maxat förutom upplösning) vilket kanske var lite väl ambitiöst i "act 3".

Nu jag jag inte testat spelet själv så jag vet inte om det förtjänar allt beröm, inte min typ av spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in