2023-09-07, 21:10
Medlem
H24s avatar
Spelat de första 15 timmarna och hade inte kunnat vara mer nöjd än jag är. Har i huvudsak fokuserat på main quest och sen lite free exploration på det. Känns som att spelvärlden tillslut har fått till det spel man har försökt göra i 30 år, från Elite till Freelancer och No Man's Sky. Själva skalan är svindlande och Bethesda har prioriterat helt rätt som lagt krutet på miljöerna istället för den relativt tomma rymden. Starten är långsam men när man fått kläm på (de många) mekanikerna och släpps loss i universumet börjar det verkligen växa, och växa och växa... Plötsligt inser man att det finns en hel botanik-simulator också.

Möjligtvis är fast travel-systemet väl stelt ibland och det känns lite konstigt att teleportera sig från ett solsystem till ett annat på någon sekund. Jag spelade faktiskt Skyrim back-in-the-days med en mod som omöjliggjorde fast travel och det var en väldigt intressant upplevelse, om än inte för alla. Den sanna äventyrskänslan biter sig verkligen fast vid realistiska resetider, även om det är väl realistiskt att behöva ta en 20 minuters promenad in till byn för att köpa nya pilar till pilbågen.

Det jag tror jag uppskattar mest är dock tonen. Det känns otroligt uppfräschande med en behaglig, hoppfull berättelse om framtiden istället för cyberpunk-troperna om dystopi och apokalyps som börjat bli väl standardiserade. Främst syns det i karaktärerna som är naturliga och sociala och beter sig som någon form av fungerande människor.

Bethesda får en del kritik för sin speldesign. Delar av det är befogat men delar är också okunskap om spelutveckling och rollspels-design. Bethesda gör ofta helt rätt som prioriterar världarnas skala, omfattning och flexibilitet. Det är värt att offra ett par detaljer för, eller riskera ett par konstiga situationer. Om ni inte tror mig, jämför exempelvis hypen mellan ett nytt Bethesda och ett nytt Assassin's Creed eller något annat open-world. Något rätt gör dem, annars hade inte gamers brytt sig så otroligt mycket som de gör.

Skulle sätta en 9/10 just nu med en poängs avdrag för de tekniska missarna. Väldigt laddad inför att se resten, och rejält nyfiken på handlingens mystery-box. Med DLC, moddar och lite bättre flyt tror jag vi har nästa Skyrim framför oss. Folk kommer sitta och grinda detta om 10 år och deras vänner kommer uppmana dem, testa något nytt för helvete.
Citera
2023-09-07, 22:14
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Möjligtvis är fast travel-systemet väl stelt ibland och det känns lite konstigt att teleportera sig från ett solsystem till ett annat på någon sekund.

Jag är så glad att man kan göra så. Så vansinnigt irriterande när det är som i Mass Effect Andromeda där det tar en "evighet" att ta sig från ett ställe till ett annat. Jag hade spelat det mer om inte resandet hade gjort spelet så långsamt.
Citera
2023-09-07, 22:38
Medlem
tomatlarss avatar
Det får svidande kritik i pcgamer. https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-has-ruined-starfield-for-me/?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_camp aign=socialflow
Citera
2023-09-07, 23:19
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det får svidande kritik i pcgamer. https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-has-ruined-starfield-for-me/?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_camp aign=socialflow

Han jämför två olika typer av spel. BG3 är ett CRPG men Starfield är betydligt närmare ett äventyrsspel i praktiken. Delvis tycker jag att Bethesda får skylla sig själva där, de borde kasta av sig termen RPG så de slipper den eviga diskussionen kring bristande RPG-element vid varje release. CDPR gjorde samma misstag med Cyberpunk 2077, som är ett open-world action-äventyr mer än ett RPG. Exempelvis Skyrim är närmare Zelda än det är Icewind Dale.
Citera
2023-09-07, 23:33
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Han jämför två olika typer av spel. BG3 är ett CRPG men Starfield är betydligt närmare ett äventyrsspel i praktiken. Delvis tycker jag att Bethesda får skylla sig själva där, de borde kasta av sig termen RPG så de slipper den eviga diskussionen kring bristande RPG-element vid varje release. CDPR gjorde samma misstag med Cyberpunk 2077, som är ett open-world action-äventyr mer än ett RPG. Exempelvis Skyrim är närmare Zelda än det är Icewind Dale.
Även om man ignorerar jämförelse delen så påpekar de stora brister som kopierade områden och att npc inte bryrsig överhuvud taget inte ens när du skjuter bredvid dom. Sen kommer de aldrig sluta med RPG stämpeln för det säljer. Men då ska det även kritiserars som sådant.
Citera
2023-09-08, 04:01
Medlem
Det här var inte vidare imponerande. Inte alls den speciella charm jag vant mig vid av Bethesda. Känns bara tomt, öde och tråkigt - som rymden själv. Kan tänka att det appellerar till någon med OCD/Aspergers men för mig är det bara tristess. Som Fallout 4 men sämre, tråkigare karaktärer, tråkigare miljöer, tråkigare fiender. Är ungefär 3 timmar in men känner bara en stor matthet och inte den minsta entusiasm. Att spelet dessutom redan kraschat två gånger uppmuntrar inte.

Jag vet inte vad det är med miljöerna men de känns bara som en stor plottrig gegga där man inte riktigt kan urskilja något. Får använda scannern hela tiden för hitta saker och det stör spelflödet. Robotjäveln är 9/10 i vägen när jag ska undersöka något. Nej, tack och hej. Tänker inte öda mer tid på detta. Kanske mitt sämsta spelköp någonsin.
Citera
2023-09-08, 06:05
Medlem
guderis avatar
Har spelat 20+ timmar nu och jag börjar nog bli tvungen att hålla med i delar av kritiken.

Om man bortser från huvudquestet som jag än så länge inte har någonting att säga om.

Det första jag börjar bli irriterad på är att allting är så himla lika, varför är alla övergivna baser befolkade av diverse fientliga faktioner. Varför har varje planet så få resurser. Detta borde vara ett spel där utforskning är någonting man skulle vilja sitta med i timmar, men jag tröttnade när jag insåg att random övergivna bas nr 34 i stort sätt är exakt samma som de tidigare 33 jag utforskat.

Det andra är spelets UI och inventory systemet, tänker inte utveckla det mer än att båda suger pung...

Vad gäller fast travel, mja det kan jag leva med hade varit väldigt frustrerande när man utforskat diverse sjärnsystem om man hade varit tvungen att hoppa manuellt eftersom de inte är sammankopplade med varandra.
Citera
2023-09-08, 06:18
Avstängd
JojoRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det här var inte vidare imponerande. Inte alls den speciella charm jag vant mig vid av Bethesda. Känns bara tomt, öde och tråkigt - som rymden själv. Kan tänka att det appellerar till någon med OCD/Aspergers men för mig är det bara tristess. Som Fallout 4 men sämre, tråkigare karaktärer, tråkigare miljöer, tråkigare fiender. Är ungefär 3 timmar in men känner bara en stor matthet och inte den minsta entusiasm. Att spelet dessutom redan kraschat två gånger uppmuntrar inte.

Jag vet inte vad det är med miljöerna men de känns bara som en stor plottrig gegga där man inte riktigt kan urskilja något. Får använda scannern hela tiden för hitta saker och det stör spelflödet. Robotjäveln är 9/10 i vägen när jag ska undersöka något. Nej, tack och hej. Tänker inte öda mer tid på detta. Kanske mitt sämsta spelköp någonsin.
Du kan ju kräva pengarna tillbaka, lätt att gå på hypen och göra en dålig investering... Det är lite som det tidigare kvinnliga fjortis uttrycket, antingen så hatar man mig eller så älskar man mig! Gillar man spelet lär man älska det men idag i jämförelse med snabba roliga action-rpgs verkar det segt! Kommer följa utvecklingen av spelet och hoppas att det patchas samt får moddar som täcker bristerna och i den stund så kommer det bekräftas som ett av de bästa spelen. Grunden är lagd men bitarna måste synka för att bli denna storhet det ger sig ut för att vara.
Citera
2023-09-08, 06:50
Medlem
Sammanfattning:

Gå in i ditt skepp -> laddningsskärm -> sätt dig vid konsolen och “lyft av” -> laddningsskärm -> välj ny planet -> laddningsskärm -> välj landningsplats på planeten -> laddningsskärm -> lämna skeppet -> laddningsskärm -> “utforska” procedurmässigt genererad planet (döda några insekter och skanna några växter/stenar) -> snabbresa tillbaka till skeppet -> laddningsskärm -> gå tillbaka till steg ett

… visst, du kan hoppa över några av dessa steg genom att resa direkt till en annan planet tusentals ljusår bort utan att ens gå in i ditt skepp - men vid den punkten, varför existerar planeterna och galaxsystemen ens om de bara är alternativ i en meny?

RPG utan utforskning. En berättelse utan en mening. Rymden utan att flyga i rymden. Planeter utan flora och fauna. Städer utan trafik. Skjutning utan skottlossning. Karaktärer utan karaktär. Grafik utan grafiska element och skuggor.

Blir mycket för moddarna att göra för att fixa det spel Bethesda aldrig färdigställde.
Senast redigerad av Fcuko 2023-09-08 kl. 07:10.
Citera
2023-09-08, 09:00
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Sammanfattning:

Gå in i ditt skepp -> laddningsskärm -> sätt dig vid konsolen och “lyft av” -> laddningsskärm -> välj ny planet -> laddningsskärm -> välj landningsplats på planeten -> laddningsskärm -> lämna skeppet -> laddningsskärm -> “utforska” procedurmässigt genererad planet (döda några insekter och skanna några växter/stenar) -> snabbresa tillbaka till skeppet -> laddningsskärm -> gå tillbaka till steg ett

… visst, du kan hoppa över några av dessa steg genom att resa direkt till en annan planet tusentals ljusår bort utan att ens gå in i ditt skepp - men vid den punkten, varför existerar planeterna och galaxsystemen ens om de bara är alternativ i en meny?

RPG utan utforskning. En berättelse utan en mening. Rymden utan att flyga i rymden. Planeter utan flora och fauna. Städer utan trafik. Skjutning utan skottlossning. Karaktärer utan karaktär. Grafik utan grafiska element och skuggor.

Blir mycket för moddarna att göra för att fixa det spel Bethesda aldrig färdigställde.

Nä nu längtar man till BG3 till Xbox 👍
Blev smått chockad när jag upptäckte att jag kunde hoppa mellan planeter utan att springa till mitt rymdskepp ens, det känns fruktansvärt ovärdigt ”25 years in the making”.. nä otroligt besviken faktiskt.
Citera
2023-09-08, 11:56
Medlem
Noterar att Phil Spencer har mage nog att kalla detta för ”next-gen” spel, vilket är ungefär som att kalla en Trabant för nästa generations tesla.
Citera
2023-09-08, 13:32
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ospelbart på grund av enstaka drops under 100 fps???

Herrejesus haha, du kan inte ha mycket roligt i livet.

Märks du inte har spelat spelet, det är mer än enstaka drops även på en bra speldator. Spelet är helt enkelt för dåligt optimerat som det är nu. Förstår inte vilka dårar som nöjer sig med massa drops här och var, har ni inga krav då när ni spelar nuförtiden? Med en sådan enorm budget ska man förvänta sig även 60fps kan jag tycka. Nu så får det kämpa rätt rejält för det på en PC, ska inte behövas om det är bra optimerat och har en bra grafikmotor.
Senast redigerad av henkess 2023-09-08 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in