2023-09-09, 15:46
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehideokojima
Får runt 70 fps i 1440p high native i Cyberpunk. I detta spelet får jag motsvarande 35-40 på medium, och med FSR på 70% runt 60 men väldigt ostabilt och spelet är fult som stryk i de flesta scenerna. En del scener ser rätt moderna ut som neon city, men sedan finns det ännu fler scener som ser ut som något från 15 år sedan. Spelet flyter uruselt för de flesta, men en del guzzlar todd.

Vad har du för speccs?
Citera
2023-09-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Överhypat spel. På sin höjd helt ok med ordentliga brister.

Har inte spelat rymdspel öht innan så det här är lite av en ny genre för mig men tänkte att det skulle bli kul och spännande för att jag gillade att titta på Stargate Atlantis när det gick för ett bra gäng år sen. Olika planeter, olika miljöer, varelser, stammar med sina egna historier och allt det där + det där med spaceship battles med olika vapensystem, sköldar och fan vet vad mer.

Visst är det kul att utforska rymden och olika planeter men vafan har man sett några så har man sett alla. Samma med outposts och interest points på kartan, har du sett några så har du sett alla.

Dött och övergivet, vilket iofs rymden är men tycker ändå det är lite för dött.

Känns inte som ett next gen-spel grafimässigt.

Helt värdelöst att man i ett rymdspel inte kan flyga in i planeter med sitt skepp och att man inte kan flyga sitt skepp på planeterna. Känns som att skeppen inte är mer än ett gäng menyer och knappar.

Alldeles för många loadingscreens. Mid 2023, ett next gen-spel och det är loadingscreens för att boarda sitt skepp... kom igen

edit: inga fordon att köra med på marken heller. Katastrof.

Tycker inte spelet förtjänar mer än 6.5/10.

Fordon existerar inte i spelvärlden utöver rymdskepp och mechs Inte ens rent kosmetiskt.
Så skalan känns ju även där helt pytte. Vilket förklarar varför varje planet är i princip 5km2 eller så, likt Fallout 4 tar ca 10min till fots från skeppet innan man möts av en "You have strayed too far" skärm.
Citera
2023-09-09, 16:47
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Är det bara jag eller är vissa helt okej med den urusla prestandan?

Läser på Sweclockers en artikel med en massa foruminlägg, nästan alla tycker prestandan är ok.
Trots att de får dubbla FPS i exempelvis Cyberpunk, ett spel som inte har i princip några laddningsskärmar. En del verkar vara antingen sjuka i huvudet eller så har de verkligen sugit av Todd såpass mycket att blodet bytts ut mot protein.
Även med raytracing på "psycho" (var max innan RT overdrive) får jag mycket bättre FPS med DLSS performance än i starfield.

Fick 1% low på omkring 125 i "metro exodus" med maxade inställningar inklusive raytracing, tror inte ens jag behövde slå på DLSS där (var dock ett tag sedan jag testade det).

Starfield har inte raytracing öht och presterar ändå märkbart sämre.

Citat:
Hela rymddelen i Starfield känns som en sista minuten grejj de bara lagt till, bara för att. För det är i princip bara laddningsskärmar där om man inte "flyger runt" i sitt skepp som rör sig motsvarande 100km/h
Att kunna flyga fritt och röra sig snabbt på land med fordon är en viktig grund i rymdspel.

I starfield är man begränsad till att gå eller att använda "fast travel" där man endast kan välja specifika platser.

Om man går för långt blir man mött av en osynlig vägg och detta är inte bara på vissa ställen, det är konsekvent för hela spelet.

Det värsta är hur många som försvarar detta.

Det enda positiva med starfield för min del är att det fick mig att äntligen testa "Flight of Nova" där man kan flyga på riktigt med proper fysik.
Citera
2023-09-09, 20:33
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Starfield är nog den största besvikelse på åratal för mig, har spelat i några timmar nu och hoppades det skulle lyfta men det känns som det är samma cykel om och om igen och jag verkligen avskyr ”rymdfighting” så fruktansvärt tråkigt och meningslöst.

Bara glad jag inte köpt skiten utan har det via gamepass.
Citera
2023-09-09, 22:03
Medlem
Embas avatar
Har bethesda svarat på kritiken eller trummar de bara på med lanseringen och skygglapparna på?
Citera
2023-09-09, 22:11
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Har bethesda svarat på kritiken eller trummar de bara på med lanseringen och skygglapparna på?
Deras svar på att det är dåligt optimerat var "skaffa bättre hårdvara" https://nichegamer.com/todd-howard-fires-back-over-starfield-optimization-upgrade-your-pc/
Citera
2023-09-09, 22:52
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Deras svar på att det är dåligt optimerat var "skaffa bättre hårdvara" https://nichegamer.com/todd-howard-fires-back-over-starfield-optimization-upgrade-your-pc/
Japp bara att byta till kväve-kylning och klocka min 13900KF till 8Ghz för att få bra prestanda.

Sedan köpa 4090 eller 7900XTX då 3090 inte duger.
Citera
2023-09-10, 01:42
Medlem
Någon annan som stött på
?

Citera
2023-09-10, 09:30
Medlem
Någon annan som spelar spelet genom molnspelande? Har feta problem med grafiken och lagg.
Kan annars tipsa om att man kan resa till andra planeter genom att gå till missons menyn och därifrån snabbresa. Du behöver alltså inte ens gå till dit rymdskepp.
Citera
2023-09-10, 09:56
Medlem
Citat:
Någon annan som stött på
?

Ja, den finns utanför en planet som du blir ombedd att via "activities" att bege dig till. Väl där utanför planeten blir du ombedd av säkerhetschefen att fixa ett problem utanför i omloppsbanan. Jag har inte kollat i detalj hur det skiljer sig mellan det påståendet att det är äldre än omgivande teknologi.
Citera
2023-09-10, 10:30
Medlem
Jeff.Becks avatar
Då var Starfield avinstallerat. Att motorn känns tio år gammal kan jag leva med. Att det däremot inte finns några vettiga alternativ till "FPS strider" i ett spel 2023 är uselt, i Cyberpunk går det t ex att köra sneak eller netrunner för den som inte vill hoppa runt och skjuta..

Droppen blev att det saknas karta i städerna vilket gör att man måste springa runt på måfå och leta efter t ex butiker.

Vi får se om Betsheda kan patcha eländet. Nu får det bli Diablo 4 fram tills att Phantom Liberty och BG3 kommer till Xbox. Skyrim är mitt favoritspel senaste 15 åren så tråkigt att det här blev en sådan flopp.
Citera
2023-09-10, 12:56
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars

Jävla dåligt hur man kan sitta försvara att Starfield ska vara bra optimerat, att folk som klagar har för klen dator. Stämmer säkert i vissa fall, men många har ju visat exempel på hur dåligt det fungerar med dyra speldatorer. också Även i samma veva så säger dom att Starfield hör till med lite buggar, precis som Skyrim gjorde. Bortförklaringar efter bortförklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in