2023-09-10, 13:43
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
På Riksbanken har de redan sågat hans "analys" om att 6m-KPIF varit låg. Ska penningpolitiken anpassas efter SCBs årsskiftes trixande (januari visar alltid negativ MoM KPI) och att tandvårdsbidrag och pausade trängselskatter sänkte KPIF i juli?

Riksbanken ser även framåt i sina analyser och pekar på ett högt pristryck inom tjänstesektorn, som är det som verkligen kan bli prisdrivande på den inhemska marknaden. För varupriserna ser man den svaga kronan som ett hot mot prisstabiliteten. Summan blir alltså höjd ränta för att strama åt tjänstesektorn och stärka kronan. Klas Eklund är en gaggig idiot numera som vill få räntelättnader så hans bögson kan meckla vidare.
Du kommer med intressanta fakta och åsikter men den sista meningen är anledningen ingen tar dig på allvar.
Citera
2023-09-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du kommer med intressanta fakta och åsikter men den sista meningen är anledningen ingen tar dig på allvar.

Det är dig vi inte tar på allvar. Dina källor är EXTREMT partiska. Det är sällan du kommer med vettiga inlägg.
Citera
2023-09-10, 13:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
https://aliciaedelman.se/bostader/OBJ12911_2016319991/

Utgångspris 2 495 000, bud på 2 530 000 nu

Snygg men liten lägenhet på Södermalm. Säljaren köpte den 18 februari 2022 (alltså 1v innan Ryssland invaderade Ukraina) för 2 930 000..

Avgiften har gått från 2 413kr/mån till 3 016kr/mån sedan dess. Högt belånad förening med tomträtt, dock iallafall nån lokal som hyrs ut.

Undrar vad den går för, avundas inte säljaren.

Ser man till kvm-priser så är det i linje med marknaden (både vad de betalat och vad de begär nu) förutom då den lilla detaljen att BRF-belåningen är hög. Här gick nuvarande innehavare bort sig och får dra av de 360k från sitt pris för att få sålt, vilket också buden visar.

Skillnaden mot tidigare nedgångar är att man inte kan sitta och ruva på en lägenhet för småpengar längre - holding cost för denna lägga är 10k/mån och det finns inga tecken på någon snabb vändning även om det mässas från olika håll om räntesänkningar redan 2024.
Citera
2023-09-10, 14:05
Medlem
Klas Eklund borde redovisa hur priserna på de tjänster som advokaterna på Mannheimer Swartling advokatbyrå, där Klas Eklund är "seniorekonom", erbjuder har ökat den senaste tiden. Apropå inflation i tjänstesektorn.
Citera
2023-09-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Absolut, men man behöver inte acceptera varje invit till sandkastning heller. Man behöver inte sänka sig till andras nivå hela tiden.
Ang HR, som jag skrev - alla bor inte i Sthlm. Här i Gbg, gick det utmärkt att få tag på en jättefin och jättehyresreglerad HR i jätteattraktivt läge - enbart genom att stå i bostadskö under åren jag pluggade på universitetet. Detta var dock några år sedan - läget är tuffare idag.

Hyra ska man egentligen bara göra som ung och/eller barnlös. Alternativt som pensionär efter "exit" från bostadsmarknad och ekorrhjul, medan man lever upp sina under livet ackumulerade tillgångar.
Min ärliga åsikt är om man inte har råd i Sthlm, kanske man ska titta på Örebro eller Eskilstuna istället. Det går att få livskvalitet där också.

Problemet är att folk är kräsna och tjuter så fort de inte får vad de vill - och det helst utan att betala för det!

Återigen du visar samma typ av totala oförstående för vad det innebär att ha barn som resten av tråden. Ofta är det helt omöjligt att kunna leva ett drägligt liv utan hjälp från släktingar och vänner. Att byta stad innebär att byta bort allt detta och det är inte ett alternativ för de flesta.

Snittiden för hela Göteborg var 6.5 år 2022. Så väldigt svårt att få en bra hyra i ett bra område under 10 år i kö.

Dessutom, om ALLA i köpt boende idag ställt sig i bostadskön hade alla köer mångfaldigats i köår. Det är trots allt långt från alla som står i dessa köer.
Citera
2023-09-10, 14:27
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Generellt är genomförda affärer inte på krisnivå även om vissa individuellt kan göra förluster. Däremot är bostadsmarknaden i kris baserat på hur långt säljare och spekulanter verkar stå från varandra. Har aldrig noterat så många objekt som inte ens får ett publicerat bud. Går jag till mig själv känns det lönlöst att lägga ett bud typ 20 % under utgångspris, som säljare och mäklare säkert många ggr tänker är ett lockpris. Och så ligger objektet kvar utan bud.

Är det en kris då? Är det inte den dansen som tillslut kommer leda till korrigering av priserna efter pandemiåren? Signalen från säljarna som inte accepterar budet är ju att dom inte har en kris utan kan ligga kvar och invänta det belopp som vill ha. I slutändan så kanske dom får nöja sig med ett bud under den nivån. Hade det varit en kris däremot så hade marknaden varit i fritt fall, folk hade varit tvungna att sälja och det till vilket pris om helst eftersom dom annars går under ekonomiskt.

Det ser vi inte. Långt ifrån… jag har många vänner som kikar på större och de känner sig trygga i och med att som säljer och köper på samma marknad.
Citera
2023-09-10, 14:34
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Du skriver om det som om det vore skor man köper.

Ska folk vänta ett decennium? Den som köpte en etta i en kranskommun till Stockholm 2016/2017 har i många fall inte tjänat EN ENDA KRONA.

Samtidigt som villapriserna gått upp ett par miljoner?

Ta igen den diskrepansen. Säg det till unga vuxna.

Höjs räntorna mer så kommer hundratusentals svenskar att fastna i sina bostäder - om de ej säljer med reell förlust och flyttar in i en hyresrrätt.

Svensk bostadsmarknad är DYSFUNKTIONELL.

Vart kom du ifrån? Är du medveten om vilken extrem prisökning vi sett sedan 2016/2017? Prisnivån idag är i linje med 2020. Referens: https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter

Visa gärna referens på ditt påstående så vi kan ha en seriös diskussion.

Jag tror du försöker bekräfta ditt påstående genom envis argumentation. Den stora frågan är om marknaden har anpassat sig efter pandemin eller efter räntehöjningarna. Personligen tror jag på pandemin och att vi inte är speciellt räntekänsliga. Däremot finns det grupper som du säger ”unga vuxna” som har det tuffare. Men dom ska inte leta efter en villa i kranskommunen till den kungliga huvudstaden. Det har dom inte råd med och hade inte heller det när räntan var lägre.
Citera
2023-09-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Återigen du visar samma typ av totala oförstående för vad det innebär att ha barn som resten av tråden. Ofta är det helt omöjligt att kunna leva ett drägligt liv utan hjälp från släktingar och vänner. Att byta stad innebär att byta bort allt detta och det är inte ett alternativ för de flesta.

Falskt.
Jag själv växte upp med två heltidsarbetande föräldrar, utan släktingar i närområdet. Funkade prima för hela familjen.
Att sedan vissa är vana vid (du inkluderad?) viss "markservice/oklippt navelsträng" upp i åldrarna får stå för dem (dig?) men det är ingen livsnödvändighet eller krav för att kunna leva drägligt.

Med reservationen för att "drägligt liv" är något subjektivt, och jag gissar på att vi har ribban på olika pinnhål här.

Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Snittiden för hela Göteborg var 6.5 år 2022. Så väldigt svårt att få en bra hyra i ett bra område under 10 år i kö.

Dessutom, om ALLA i köpt boende idag ställt sig i bostadskön hade alla köer mångfaldigats i köår. Det är trots allt långt från alla som står i dessa köer.

Ja exakt. För 5 år sedan, om du hade pluggat 5 år på Uni och stått i bostadskö, var det inga problem med att få hyresreglerat och bra. Inte idag heller men du får ett lite sämre område. Borde dock inte vara något problem för en nyexad 25-åring. Om nu inte denna är kräsen. Då kan det såklart skava.
Citera
2023-09-10, 14:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Är det en kris då? Är det inte den dansen som tillslut kommer leda till korrigering av priserna efter pandemiåren? Signalen från säljarna som inte accepterar budet är ju att dom inte har en kris utan kan ligga kvar och invänta det belopp som vill ha. I slutändan så kanske dom får nöja sig med ett bud under den nivån. Hade det varit en kris däremot så hade marknaden varit i fritt fall, folk hade varit tvungna att sälja och det till vilket pris om helst eftersom dom annars går under ekonomiskt.

Det ser vi inte. Långt ifrån… jag har många vänner som kikar på större och de känner sig trygga i och med att som säljer och köper på samma marknad.

Får jag välja mellan:
1. Kraftigt fallande priser men stor omsättning
2. Knappt fallande priser men låg omsättning

Då skulle jag säga att 2 är en större kris eftersom det hämmar rörligheten. Familjer bor kvar trångt, folk bor kvar tillsammans trots att de hatar varandra, kan inte flytta till jobb etc. Samhället mår bättre av en större rörlighet på bostadsmarknaden.
Citera
2023-09-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Får jag välja mellan:
1. Kraftigt fallande priser men stor omsättning
2. Knappt fallande priser men låg omsättning

Då skulle jag säga att 2 är en större kris eftersom det hämmar rörligheten. Familjer bor kvar trångt, folk bor kvar tillsammans trots att de hatar varandra, kan inte flytta till jobb etc. Samhället mår bättre av en större rörlighet på bostadsmarknaden.

Dessutom så brukar snabba nedgångar efterföljas av snabba uppgångar.

Risken denna gång är istället att vi får leva med måttliga nedgångar som sträcker sig ett årtionde.
Citera
2023-09-10, 14:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ja, det är groteskt, fullständigt sinnessjukt. År 2003 köpte jag och mannen ett hus för 500 000 kr, beläget på fantastisk tomt en mil från storstad. Vi helrenoverade huset (fasad, kök, badrum, slog upp innerväggar/golv/tak, ny el/vvs - rubbet) för - 350 000 kr. När allt var klart hade vi alltså lagt ned 850 000 kr på huset och fick det år 2004 värderat till 1,2 m. Det såldes år 2020 för 5 miljoner. Fullständigt horribelt, hål i huvudet. Mina föräldrar köpte år 1980 central villa för 150 000 kr. Idag är huset värderat till 7 milj. "Det är ingen bubbla"
Det vi ser nu kan beskrivas med psykologernas/läkarnas 7 steg av sorg:
  1. Chock
    • Oförmåga att agera
  2. Förnekelse
    • Vägrar inse faktum
  3. Ilska
    • Utfall mot alla som hävdar faktum (känns det igen här på FB?)
  4. Förhandlade
    • När de slutligen börjar förhandla med banken för att inte bli en förhatlig hyrestorsk
  5. Depression
    • När de sitter i en sliten 2:a i förorten som en simpel hyrestorsk
  6. Acceptans
    • När de slutligen börjar försöka bilda vänskapsband med sina grannar
Just nu befinner vi oss i steg 3. Det borde vara uppenbart för alla som fått hinkvis med skit vräkt över sig när man påpekat det uppenbara.
Steg 4 infinner sig när bankerna kräver mer säkerhet/högre amorteringstakt/…

Citat:
Sedan jag startade tråden har nästan alla orosmoln fallit på plats, det enda som saknas nu är ökad arbetslöshet av betydande grad, då kommer processen skyndas på. Så länge människor har arbete så kan de bo kvar men deras minskade disponibla inkomst kommer sakta men säkert bidra till ökad arbetslöshet men det kommer ta längre tid. Om inflationen och räntorna glider nedåt under tiden så kan kanske krisen utebli?

Jag har mycket svårt att se hur inflationen kan falla med västvärldens högsta negativa realränta. RB måste höja räntan rejält åtminstone en gång för att visa man vill försvara kronkursen. Att dutta med 25 punkter lite då och då, kommer givet den negativa realräntan inte ge FOREX-handlarna ett högre förtroende på SEKen utan snarare tvärtom om man betänker alla andra problem som Sverige har: fallerande infrastruktur, hög invandring, enormt hög arbetslöshet bland migranter, hög kriminalitet, fler sprängningar än någon annanstans i västvärlden,…
Valutamarknaden kräver stabilitet för att ens sluta korta SEKen

Citat:
Hahaha! Jag har bränt många år till att bygga mig en foliehatt där jag spekulerat över vad det är jag missar. Besluten från både den politiska makten och RB har varit så uppenbart skadliga att jag börjat leka med tanken om att alla NWOare och anitvaccare kanske har haft rätt hela tiden - allt är en maktkonspiration som går ut på att köra landet i botten, ta död på folket och starta om en ny världsordning där makten får mer makt och övriga blir slavar

Been there, done that, more than once…. *suck*
Mina kvarvarande halmstrå är: Rymdödlor och/eller Ragnarök.

Citat:
Staten får gärna rädda genom att cherry picka några av de banker som kan anses mer välskötta, övriga får gärna krascha. Däremot, människor som överbelånat sig behöver ta det ansvar som förväntas av vuxna individer.

Välskötta banker är väl snarast en oxymoron. Välskött penningtvätt…
Där har vi en slogan som heter duga!
Citera
2023-09-10, 14:59
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Säljer i rätt tid. Räntorna ska upp. Antalet 25-30 åringar som ska ut på bostadsmarknaden de kommande 10 åren är TIOTUSENTALS FÄRRE än tidigare generationer. Det gäller att sälja nu eller aldrig.

Liten flaggning för att svenskarna i snitt flyttar hemifrån vid 19,6 års ålder, vilket är tillräckligt illa, 25-30 resulterar väl i att svenskar slutar skaffa barn.
https://www.europaportalen.se/2015/04/svenskar-forst-att-flytta-hemifran

Citat:
Ursprungligen postat av Windchester

Jag gjorde själv 1.5mil under 00-talet på just en ombildning. Jag sålde efter 2 år. Den föreningen har fortsatt gått bra och det får man tillskriva en ansvarsfull styrelse som förvaltat bra de senaste 20 åren.

Ombildning eller nybyggnation, fastighetspriserna då går inte att jämföra med idag, det krävdes ingen större talang att få brf-ekonomi att fungera trots förhållandevis låga avgifter. Sedan är det "normala" i Sverige att inte tjäna pengar på boende.
Senast redigerad av Lava 2023-09-10 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in