Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Ja, det är groteskt, fullständigt sinnessjukt. År 2003 köpte jag och mannen ett hus för 500 000 kr, beläget på fantastisk tomt en mil från storstad. Vi helrenoverade huset (fasad, kök, badrum, slog upp innerväggar/golv/tak, ny el/vvs - rubbet) för - 350 000 kr. När allt var klart hade vi alltså lagt ned 850 000 kr på huset och fick det år 2004 värderat till 1,2 m. Det såldes år 2020 för 5 miljoner. Fullständigt horribelt, hål i huvudet. Mina föräldrar köpte år 1980 central villa för 150 000 kr. Idag är huset värderat till 7 milj. "Det är ingen bubbla"

Det vi ser nu kan beskrivas med psykologernas/läkarnas 7 steg av sorg:
- Chock
- Förnekelse
- Ilska
- Utfall mot alla som hävdar faktum (känns det igen här på FB?)
- Förhandlade
- När de slutligen börjar förhandla med banken för att inte bli en förhatlig hyrestorsk
- Depression
- När de sitter i en sliten 2:a i förorten som en simpel hyrestorsk
- Acceptans
- När de slutligen börjar försöka bilda vänskapsband med sina grannar
Just nu befinner vi oss i steg 3. Det borde vara uppenbart för alla som fått hinkvis med skit vräkt över sig när man påpekat det uppenbara.
Steg 4 infinner sig när bankerna kräver mer säkerhet/högre amorteringstakt/…
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Sedan jag startade tråden har nästan alla orosmoln fallit på plats, det enda som saknas nu är ökad arbetslöshet av betydande grad, då kommer processen skyndas på. Så länge människor har arbete så kan de bo kvar men deras minskade disponibla inkomst kommer sakta men säkert bidra till ökad arbetslöshet men det kommer ta längre tid. Om inflationen och räntorna glider nedåt under tiden så kan kanske krisen utebli?
Jag har mycket svårt att se hur inflationen kan falla med västvärldens högsta negativa realränta. RB måste höja räntan rejält åtminstone en gång för att visa man vill försvara kronkursen. Att dutta med 25 punkter lite då och då, kommer givet den negativa realräntan inte ge FOREX-handlarna ett högre förtroende på SEKen utan snarare tvärtom om man betänker alla andra problem som Sverige har: fallerande infrastruktur, hög invandring, enormt hög arbetslöshet bland migranter, hög kriminalitet, fler sprängningar än någon annanstans i västvärlden,…
Valutamarknaden kräver stabilitet för att ens sluta korta SEKen
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Hahaha! Jag har bränt många år till att bygga mig en foliehatt där jag spekulerat över vad det är jag missar. Besluten från både den politiska makten och RB har varit så uppenbart skadliga att jag börjat leka med tanken om att alla NWOare och anitvaccare kanske har haft rätt hela tiden - allt är en maktkonspiration som går ut på att köra landet i botten, ta död på folket och starta om en ny världsordning där makten får mer makt och övriga blir slavar

Been there, done that, more than once…. *suck*
Mina kvarvarande halmstrå är: Rymdödlor och/eller Ragnarök.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Staten får gärna rädda genom att cherry picka några av de banker som kan anses mer välskötta, övriga får gärna krascha. Däremot, människor som överbelånat sig behöver ta det ansvar som förväntas av vuxna individer.
Välskötta banker är väl snarast en oxymoron. Välskött penningtvätt…
Där har vi en slogan som heter duga!