Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Fel. Svensk så kallad alternativmedia är större än USA:s relativt sett. Det har arbetats på detta i åratal. Trådfavoriten och "nyliberalen" Mattias Wåg menar att svensk alternativmedia kan tackas för mycket av SD:s framgångar - att alternativmedia är en gräsrotsrörelse som gett resultat.
Vad avser vi som alternativ media? Den högerinriktade alternativ median (i synnerhet Samnytt) handlar nästan uteslutande om att skriva populistiskt om invandrarrelaterade problem. Det är sällan de skriver om utrikespolitik eller ger oss någon makropolitisk analys. När så sker är det inte oftast relaterat till vad Sverigedemokraterna för dagen tycker. Vidare ägnar sig högerinriktad alternativ media åt att jaga marginella figurer till vänster på deras arbetsplatser. Det är i många avseenden meningslöst eftersom de inte kommer få sparken eller bli utköpta. Detta kan jämföras med Expressens och Aftonbladets uthängningar - som oftast leder till detta. Den högerinriktade alternativ median har i princip ingen legitimitet utanför sin cirkel av läsare.
Den så kallade alternativa vänstern är nästan obefintlig i storlek. Den kretsar kring Proletären (Leninism), Offensiv (trotskism), Brand (anarkism), Arbetaren (Syndikalism) och Flamman (V). Proletären kan i det närmaste beskrivas som ett sovjetiskt museum som är oförmögna till att analysera bortom vad de läst i Das Kapital. De andra aktörerna ägnar sig åt ofarliga primärt (liberala) boutiquefrågor. Vidare bär de vatten åt amerikansk utrikespolitik och som Mattias Wåg (Brand) medgav själv - även åt det liberala etablissemanget. Skillnaden mellan den alternativa vänstern och högern är att den senare blir inbjudna till TV-soffan och får skriva i Aftonbladet, DN kultur samt ges jobb vid universitet och kultursektorn när de inte orkar "kulturkriga" längre.
I USA ser det något annorlunda ut eftersom USA är politisk till höger om Sverige. USA har en liten grupp av (social)demokrater med motsvarande politiska uppfattningar som de svenska socialdemokraterna. De har medier så som The Nation, Democracy Now, Jacobin och Jewish Currents. Deras primära roll är att spinna vad nu den lilla socialdemokratiska minoriteten (Sanders, Bush, Tlaib, Omar, Pressley, Ocasio-Cortez osv. ) i Congressional Progressive Caucus (fraktion i Demokraterna bestående av socialliberaler och socialdemokrater) tycker för dagen. I USA bjuds journalisterna på the Nation, Democracy Now, Jacobin in till framförallt MSNBC (utan tvekan den mest vänstervridna mainstream kanalen i USA) där får hålla låda så länge de håller sig till litet ofarlig kritik av dödstraff och det privata sjukvårdssystemet. Det är idag okej att kritisera Likuds högerregering i USA men det var det inte för tio år sedan.
Går man längre ut på vänsterkanten finner man Counterpunch, Consortium News, GrayZone, BTNews, Mondoweiss, The Cradle, Mintpress osv. De får i sällan eller aldrig delta på amerikansk TV. Tucker Carlson tillät dock Aaron Maté (GrayZone) delta. Ibland bjuder "progressiva" mediaföretaget The Hill in dem. Istället syns de på RT, CGTN, PressTV och Al Jazeera. Det kan nämnas att Katie Halper fick sparken från the Hill för att hon kallade Israel för en apartheid stat och Kim Iversen åkte ut efter hon korrekt kritiserat den högst misslyckade amerikanska strategin mot Kina.
USA har också en mängd alternativa högermedier men de har i princip inget inflytande annat än den populistiska sorten som påminner om snällare version av Samnytt så som Breitbart. American Conservative tillåts ibland delta - men de ägnar också mycket tid åt att passa in och inte skriva någonting allt för kontroversiellt. Allt till höger om American Conservative bör nog anses som tabu i USA.
Max Blumenthal har medgivit att enda skälet till varför han kan försörja på sin journalistik beror på att han tillhör den politiska vänstern. Det är klart är att han tjänade bra mycket mer pengar när han fick skriva på de stora tidningarna och bar vatten åt det demokratiska (D) etablissemanget. Orsaken till varför Blumenthal kan glömma ett jobb på New York Times och CNN beror på han till skillnad från tex. Jacobin har en tendens att gå utanför den liberala plantagen. Hans långtgående konflikt med ADL, demokratiska etablissemanget och amerikansk utrikespolitik hjälper honom inte heller.
Svensk "alternativ media" - både till höger och vänster är för mig i stort sett värdelös. De finns till för att opinionsbilda för antingen motstånd mot invandring eller så kallad "anti-rasism". Amerikansk alternativ media är mer mångsidig.
Vidare - vad fan bryr jag mig om alternativ högermedias "granskning" av liberalen Tobias Hübinette. Vad får jag ut av det? Ja, universiteten ger fasta anställningar till människor vars "forskning" handlar om hänga ut människor. Det är allmänt känt. Det är lika meningslöst som Aftonbladet och Expressens "granskningar" av högstadielärare som skrivit i ilska på Flashback för femton år sedan. En mer seriös granskning vore att faktiskt granska politiska beslut och lägga ett pussel av politiska kopplingar mellan olika statliga och privata institutioner.
Det hade varit intressant. Det var också därför Kajsa ”Ekis” Ekman fick sparken från ETC och senare Arbetaren. Hon lade ett pussel. Varför finansierar Bonnier och Schibsted den ukrainska publikationen Kyiv independent? Det var därför hon fick sparken. Hon pekade på något som faktiskt har politisk tyngd och Sveriges avsaknad av neutralitet. Varför Ekman hävdade att de var "nazister" är bortom mig. Att Hübinette bedriver "kritisk rasforskning" är en mindre sak precis som det är en småsak att en högstadielärare skrivit i ilska om migranter på Flashback för femton år sedan.
Riktig journalistik får man inte idag och frågan om man fick det för tjugo år sedan. Det är också därför jag inte läser svensk höger och vänsterinriktad alternativ media och endast ögnar igenom svensk mainstream media. Det är en ankdamm av skvaller, illvilja, propaganda och boutiquefrågor.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Keith är öppen nazist. Går det att hitta en engelskspråkig nazistprofil Keith inte har umgåtts med personligen eller gjort podcast tillsammans med? En enda? I så fall vem?
Vem fan bryr sig vad någon okänd 20-någonting irländare tycker. Jag förstår inte ens hur man kan använda honom som en referens till något. Det är också ett skäl till varför jag inte lyssnar på sådant. Jag har samma synpunkter om professorer som sitter i TV och "tycker till" om en massa saker utanför deras expertområde. Oftast är de inte experter på något. Fruktansvärt pinsamt men så är det i vår tid - grifters överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
hefti
Frågan är om invandrarna som kommer hit till Sverige känner så. Att de "[i] slutändan dör [...] med [...] [sin] civilisation. Det är därför varje fungerande civilisation har på något sätt försökt lösa sina problem. Om de gör det, så talar det för väldiga problem.
Varför talar det för väldiga problem?