2023-09-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Det är skillnaden på en auktoritär och auktoritativ mentalitet.
Om vi förenklar dessa två begrepp; auktoritär menas då med en blind och totalitär följsamhet. Du slår dina barn, för att du vill, för att du kan och för att de gjorde fel.
auktoritiv; typ -ish, en kombination av en pedagogisk och auktoritär mentalitet. Du förklarar, du slår dina barn, och du förklarar varför du slog dina barn. Man utgår från att man faktiskt har gett ungen ett par chanser.

Det räcker inte att att bara slå en unge, du måste också förklara varför du slog ungen så denne kan få en chans att uppfatta budskapet; annars kommer denne bara förakta dig.

Med detta redogjort så hoppas jag verkligen att du förstår att jag inte förespråkar aga, detta är som ett underlag för argumentet.

Nu till religionen -> Att tro på en religion kontra att hoppas på en religion.
Det här är baserat på mina egna uppfattningar, antaganden och tolkningar av ordens innebörd.

Att tro på en gud menas med en blind följsamhet. Att just denne gud älskar dig och kommer se efter dig. Att just denne gud och dess tillhörande texter, principer och mentaliteter är lag. För att det är så, för att det alltid har varit så. För att alla är dumma och ni är de upplysta som har rätt.

Att hoppas på en Gud menas att det måste finnas något jävla bättre alternativ, det kan inte vara såhär, det får inte vara såhär, varför i helvete är det såhär? Det måste finnas ett större syfte. Gud jag ber dig.

Typ så, som jag uppfattar det.

Jag har varit troende kristen men när man fick lite perspektiv på det hela så inser man att hela konceptet med synd inom kristendomen är helt sjukt. Först så trycker man ner folk och berövar dem sitt värde genom att säga att du är född värdelös och att du troligtvis aldrig kommer stt leva upp till guds förväntningar. Och när människor känner sig fundamentalt värdelösa så är det ju ingen större svårhet att fylla denna tomhet som uppstår med en lögner och sagor.

Det är hjärtkontroll det handlar om. Titta bara på knäppgökarna i tråden!
Citera
2023-09-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag har varit troende kristen men när man fick lite perspektiv på det hela så inser man att hela konceptet med synd inom kristendomen är helt sjukt. Först så trycker man ner folk och berövar dem sitt värde genom att säga att du är född värdelös och att du troligtvis aldrig kommer stt leva upp till guds förväntningar. Och när människor känner sig fundamentalt värdelösa så är det ju ingen större svårhet att fylla denna tomhet som uppstår med en lögner och sagor.

Gud hjälp oss, för vi vet inte vad vi gör.

Sorry, har inget bättre att säga. :/
Citera
2023-09-09, 23:25
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av many99
Kriminella tycker utan Gud underbart allt tillåtet utan en god Gud eller?
Vi har alltid gjort som vi vill ändå.
Eller förmår..

Man har problem med Jesus.
Det är synd.
Då missar man nåt.

Om vi bara visste.

Jag vill inte missbruka.
Jag är en missbrukare.

Jag vill leva rätt.
Jag fuskade. Jag vill inte fuska.
Det lönar sig verkligen inte. Tvärtom.

Man tycker Jesus är lite väl övergripande. Det är fusk.

Jag är en fuskare som inte vill fuska.

Utan fiska. Jag vill bli en människofiskare. Ingen fuskare.
En fiskare.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-09-09 kl. 23:48.
Citera
2023-09-09, 23:39
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Gud hjälp oss, för vi vet inte vad vi gör.

Sorry, har inget bättre att säga. :/
Det var bra sagt.
Kan inte bli bättre

Det löser sig.
Vi vill gärna trycka på folk saker.
Jag är lite sjuk för jag vill tvinga Jesus på folk. Vad är det för fel..

Jag har inget bättre för mig.
Det finns ju inget bättre.

Men jag gör det dåligt.
Jag gör det bäst genom att inte göra eller säga nåt alls.. tror jag.

Det är det svåra. Jag är lite av en bekräftelseknarkare.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så beror det på att jag är fåfäng och
högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.

..detta med att hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta så kan jag heller inte hjälpa.

Jag är så jäkla otålig. Jag vill ha mina fixar. En knarkare som hittat nya verktyg.

Men det går framåt tror jag.
You say it best. When you shut up.

Till eftertanke
Senast redigerad av Ballooonie 2023-09-09 kl. 23:47.
Citera
2023-09-10, 06:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

"Född värdelös"? Kristendomen lär inte det, och då du ändå hävdar det är det en indikation att du aldrig var kristen.
Citera
2023-09-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Bröderna Karamazov är en roman av Dostojevskij skriven 1880. Den handlar om relationen mellan tre bröder och deras far. Varje bror förkroppsligar en aspekt av människans natur. En av bröderna brottas i synnerhet med tankar om Gud och tro. En av idéerna som framförs är

Rent tekniskt stämmer detta om Gud är definitionen av moralens ursprung. Om ingen objektiv, verklig moral existerar så är livet bara en kamp för den starkes rätt, utan en bakomliggande standard.

Anser ni att detta citat stämmer, och vad är moralens beskaffenhet?

Anser ni att det stämmer bokstavligt eller att det stämmer blott psykologiskt, det vill säga att människan kräver Gud för att agera på det sätt som vi menar med ordet "rätt"?
Kulturen och staten bestämmer vad som är tillåtet inte gud.
Citera
2023-09-10, 07:43
Medlem
Ja, om du själv anser att du har goda skäl till det och vill det, så ja, då är allt tillåtet.

Utan gud= dina egna(vilket även är andras) argument.
T.ex. goda skäl för att göra goda handlingar för specifika individer och dig själv.

Kristna måste ha en enormt förvirrad och överdrivet ond tro på mänskligheten, så att dom inte ens själva kan förstå eller se goda skäl. Utan sin gud.

Du kan lika gärna ersätta "den starkes rätt" med det godas rätt, att man kämpar för det som man själv anser är rätt. Vilket ofta sammanfaller med vad andra anser är rätt.

Mänskans natur är inte så enkel att man kan formulera enkla och praktiska användbara tumregler som fungerar i var och varannan situation.
Citera
2023-09-10, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Och den 1% verklighet har ingen moral.
Om det hade varit sant så hade Sverige varit det sämsta skitlandet att leva i.
Citera
2023-09-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Om det hade varit sant så hade Sverige varit det sämsta skitlandet att leva i.

Psykiska ohälsan är mer påträngande här i Sverige nu än någonsin. I did not chose the "live in ze pod"-life, it chose me.
Citera
2023-09-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Kulturen och staten bestämmer vad som är tillåtet inte gud.

Så Kim Jong Un har rätt för att han har kontroll över staten.
Citera
2023-09-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden

Mänskans natur är inte så enkel att man kan formulera enkla och praktiska användbara tumregler som fungerar i var och varannan situation.

Jo. Den som försöker komplicera saker är enligt game theory ute efter att göra mig förvirrad så att han kan lura mig till Skåne. Allt är makt. WW2 släppte man nukes på oskyldiga så att man kunde vinna. Sen låtsades man som att den onda sidan förlorade genom att sprida propaganda. Ha!

Vinnarna i WW2 våldtog miljontals kvinnor. Allt handlar om våld och makt. Planet of the Apes.
Citera
2023-09-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Kristna måste ha en enormt förvirrad och överdrivet ond tro på mänskligheten, så att dom inte ens själva kan förstå eller se goda skäl. Utan sin gud.

Du är så himla smart och upplyst. Vi kan överge läran som våra dumma förfäder i sekler sett till att överföra från generation och generation, och istället ta till oss din geniala lära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in