Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Det som är skrämmande är ju att religion leder till detta totala förfall oavsett vilken religion vi talar om. Se på fundamentala kristna, muslimer, scientologer, Jehovas eller hinduer mm
De har alla gemensamt att de är förskräckliga människor som alla är beredda att utan att ens fundera utsätta andra människor för hemskheter.
Det är skillnaden på en auktoritär och auktoritativ mentalitet.
Om vi förenklar dessa två begrepp; auktoritär menas då med en blind och totalitär följsamhet. Du slår dina barn, för att du vill, för att du kan och för att de gjorde fel.
auktoritiv; typ -ish, en kombination av en pedagogisk och auktoritär mentalitet. Du förklarar, du slår dina barn, och du förklarar varför du slog dina barn. Man utgår från att man faktiskt har gett ungen ett par chanser.
Det räcker inte att att bara slå en unge, du måste också förklara varför du slog ungen så denne kan få en chans att uppfatta budskapet; annars kommer denne bara förakta dig.
Med detta redogjort så hoppas jag verkligen att du förstår att jag inte förespråkar aga, detta är som ett underlag för argumentet.
Nu till religionen -> Att tro på en religion kontra att hoppas på en religion.
Det här är baserat på mina egna uppfattningar, antaganden och tolkningar av ordens innebörd.
Att tro på en gud menas med en blind följsamhet. Att just denne gud älskar dig och kommer se efter dig. Att just denne gud och dess tillhörande texter, principer och mentaliteter är lag. För att det är så, för att det alltid har varit så. För att alla är dumma och ni är de upplysta som har rätt.
Att hoppas på en Gud menas att det måste finnas något jävla bättre alternativ, det kan inte vara såhär, det får inte vara såhär, varför i helvete är det såhär? Det måste finnas ett större syfte. Gud jag ber dig.
Typ så, som jag uppfattar det.