Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
SE beskriver att de två först anländande poliserna stod kvar en stund innan man gick fram till OP. En av dem, IW var med på bild i Expressen dagen efter mordet. SE beskriver inte IW som den man som han överhörde, utan en NYANLÄND polis när han kom tillbaka efter språngmarschen.
GS beskriver att IW själv på ett föredömligt sätt tog initiativ till att själv ta signalementsuppgifter och meddelade dessa i samband med att ambulansen kom - då SE inte var på plats som vi redan diskuterat.
När ambulansen lämnat fortsatta IW att samla in uppgifter. Vi vet att han t o m tog uppgifter av en helt oviktig person, nämligen Theodoros A. Det är är helt orimligt att luften gått ur IW och att han typ skulle ha sagt till SE att inga fler vittnesuppgifter behövdes. IW visade inget som helst ointresse att samla in uppgifter som vi kan se av materialet, tvärtom. Detta har naturligtvis senaste PU förstått, därför förhördes han inte om jag minns rätt.
Ett halvt dygn efter att han då skulle ha överhört IW och AD är dom på samma bild i Expressen, bara en sån sak !!!
Allt pekar bort från att han överhört IW, inget talar för motsatsen vad jag kan se, om jag nu inte missat något. Jag kastar härmed argumentet om IW i papperskorgen. Anser du annorlunda är du välkommen att presentera det. Upp till bevis!

Jag kan inte bevisa något alls, men tycker ditt inlägg inte på något sätt bevisar motsatsen.
Att hypotesen IW/AD är omöjlig.
Theodoros A. får stå som exempel för att polisen faktiskt tog uppgifter och var alerta, trots att flera vittnen inkl. SE säger något helt annat.
"Allt pekar bort", vilket det absolut inte gör.
Den "nyanlända polisen" som i tidigare förhör var ett vittne som SE inte uppfattat hade varit på platsen i inledningsskedet. Vilka slutsatser kan man dra av dessa divergerande uppgifter?
Att hänvisa till sista PU här tycker inte jag heller stärker argumentationen.
De förhörde några av piketpoliserna 2-3 veckor innan presskonferensen.
Förvisso bra att man frågade, men vilka slutsatser skulle man kunna dra av svaret?
Vi har här uppgifter från en polis(IW) som får signalementsuppgifter av en taxichaufför i samband med att ambulans anländer eller där i kring. Ett vittne, om det nu är AD, som i.s.f. kanske nämner rock/ulster och herrhatt.
Där IW sedan uppger att han rusar tillbaka till polisbilen för att larma ut detta.
Vi har SE som uppger liknande kronologi, efter sin språngmarsch, ett vittne som han uppfattar ange liknande signalement till en polis. En polis som sedan inte har något intresse av SE's uppgifter.
Detta blir så klart märkligt om man tänker sig att SE, som vittne eller GM, ljuger ihop dessa uppgifter.
Varför och hur?
På frågan varför så handlar det väl förstås om den komplicerade förväxlingsstrategin. Men varför blanda in samtal med polis och riskera att uppgifterna kontrolleras?
Och som sagt, så är det väl enbart tur att en liknande situation, som IW berättar, uppstår?
Eller har vi några mediauppgifter som SE läst och använt sig av?
Nej, jag ser det som självklart att ifrågasätta här.