Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Vi kan bara konstatera att det finns s skillnader och en viss skevhet i svensk bostadssektorn.
På många håll ligger prisnivån innom ett intervall som gör att räntan inte är den största delen av bostadskostnaden jämfört med andra där den är den dominerande biten.
Detta kommer definitivt göra att prisjusteringarna kommer att skilja sig åt.
Normalgatan runt medelstora städer verkar inte ha rört sig så mycket men då ger ränteökningen enbart ett par tusen i ökade kostnader, som äts upp av löneökningarna, samt att insatsen är på en nivå att man sparar ihop den på några år eller att arvet efter morfar/ farfar räcker.
Skillnad mot storstäderna där räntekostnader redan innan räntejusteringen var den dominerande faktorn.
Min privata lilla inblick visar på att en normal vila som har en OK boendestandard forfarande är lättsåld men man får inte den rusningen som skedde under pandemin. Dvs. Majoriteten av säljarna får forfarande en skaplig vinst om de bott längre än 5år.
Sen verkar det som vissa objekt blir lite svårsålds och tappar mer.
Just i min omgivning verkar det vara radhus i br form som står osålda men då begärs samma pris som för en friköpt dito.
Jag hoppas du trivs bra i din hyreskåk och inte råkar ut för några otrevliga överraskningar.
Just skevheten resonerar jag är en konskevens av bubblan och det jag tror är att vi kommer att se betydligt mindre regionala skillnader framöver.
Det du beskriver är en konsekvens av låga räntor där pengarna saknar värde och där storstäderna sprungit ifrån övriga landet något otroligt. Att hyresmarknaden i den mer oreglerade sektorn däremot värderar objekt relativt uniformt beror på att de pengarna faktiskt HAR ett värde då det rör sig om skattad inkomst.
Vi ser detta redan i Stockholm där man kan hyra en trea i Åkersberga eller villa i Täby för samma pris (oaktat mindre total boendekostnad för lägenheten). Detta reflekteras inte alls i marknaden. Med räntor som tickar på kommer vi se att priserna i storstadsområdena jämnar ut sig med resten av landet.
Gällande trivseln i hyreskåken så är det väl som allt annat - saker och ting kan gå snett. Men ur en privatekonomisk synvinkel så är det omöjligt att motivera ett köp av liknande objekt. Inget att glädjas åt alls utan visar endast på vilken dysfunktionell marknad som råder i framförallt Stockholm.