Citat:
Ursprungligen postat av
Storpung
Då måste jag med andra ord vara en förhandlare av världsklass (lite som svetsarn) när jag på måfå dök upp i någon stackars villaägares trädgård på Finagatan i Finaförorten och lyckades skriva hyresavtal minst 30% under marknadspris när jag egentligen borde ha infunnit mig på Finagatan i Rimbo. Är det korrekt uppfattat?
Bjussa på länk? Finns det inget ute för tillfället får du väl lägga upp en bevakning, typ "Villa i närförort som inte uthyres av BLT som förväntar sig kunna avlasta sina dåliga livsval på någon annan".
Vi kan bara konstatera att det finns s skillnader och en viss skevhet i svensk bostadssektorn.
På många håll ligger prisnivån innom ett intervall som gör att räntan inte är den största delen av bostadskostnaden jämfört med andra där den är den dominerande biten.
Detta kommer definitivt göra att prisjusteringarna kommer att skilja sig åt.
Normalgatan runt medelstora städer verkar inte ha rört sig så mycket men då ger ränteökningen enbart ett par tusen i ökade kostnader, som äts upp av löneökningarna, samt att insatsen är på en nivå att man sparar ihop den på några år eller att arvet efter morfar/ farfar räcker.
Skillnad mot storstäderna där räntekostnader redan innan räntejusteringen var den dominerande faktorn.
Min privata lilla inblick visar på att en normal vila som har en OK boendestandard forfarande är lättsåld men man får inte den rusningen som skedde under pandemin. Dvs. Majoriteten av säljarna får forfarande en skaplig vinst om de bott längre än 5år.
Sen verkar det som vissa objekt blir lite svårsålds och tappar mer.
Just i min omgivning verkar det vara radhus i br form som står osålda men då begärs samma pris som för en friköpt dito.
Jag hoppas du trivs bra i din hyreskåk och inte råkar ut för några otrevliga överraskningar.