2023-09-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Andas...lugn och fin nu. Många europeiska länder har en tudelad arbetsmarknad där en del arbetslöshet är tillfällig och hanterbar och så har vi en del som är i princip ohjälplig. Det är fler än du som vet det, inkl finansmarknaden. Och det är ingen nyhet att det är så.

Nej. Det är just detta folk inte fattar. De tittar på Nyhetsmorgon och ser Steffo säga att "arbetslösheten är bara 6%" och de tar det för sanning. När verkligheten snarare är 26%, bara att det är dolt i påhittad sysselsättning från AF där negrerna får plocka burkar 1h/dag och då inte syns i statistiken.
Citera
2023-09-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Kan du inte bara lägga ner dina konspirationsteorier? Du tillför inte tråden något.
Du sitter och gissar fram komplexa samband för att försöka rättfärdiga någon annans auktoritära styrning över dig. Jag å andra sidan ställer bara en rak fråga,.och detta är enligt dig en "konspirationsteori".

Om kognitiv dissonans gör dig så förvirrad, förstår du inte att du är sjuk?
Citera
2023-09-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Vad syftar du på? Alltså jag har rätt noggrann bevakning på två -tre norrländska städer och kan bara se att det har backat en tio femton procent

15% ner är en utraderad kontantinsats och inte så ”bara”. Dessutom är prisfallet inte jämnt fördelat över alla typer av bostäder. Men den är ett faktum.
Citera
2023-09-09, 12:00
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
15% ner är en utraderad kontantinsats och inte så ”bara”. Dessutom är prisfallet inte jämnt fördelat över alla typer av bostäder. Men den är ett faktum.
Aha då förstår till och med jag

Jag har lite ovanliga preferenser när det gäller bostadsmarknadsfrågor

Vad tror ni fallhöjden är Norrland då? Städer vs fjällen
Citera
2023-09-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Aha då förstår till och med jag

Jag har lite ovanliga preferenser när det gäller bostadsmarknadsfrågor

Vad tror ni fallhöjden är Norrland då? Städer vs fjällen

Jag har för dålig koll på den marknaden. Men om jag skulle få gissa så är det inte så stor fallhöjd som städerna eftersom bostäderna på dessa ställen finansieras inte med lika stora lån.
Citera
2023-09-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
De billigaste bostäderna jag sett i närområdet hyrs för närvarande ut för 15-20 K kallhyra.
De största lägenheterna ligger på strax över 100m2 och de hyrs ut för 20 k plus.
Lägger man då på driften så vipps behöver man fixa en bit över 4% av avkastning plus att I kalkylen ingår amortering.
Som jag skrev kalkylen blir fortfarande plus att köpa i dessa lägen.
Men blir ju svårare i dyrare områden.

Jo, jag gissar att det är ungefär där som smärtgränsen går för de flesta, det finns helt enkelt ingen som vill eller kan betala mer än runt 20k i hyra. Annat än en extremt liten del av marknaden för absoluta toppobjekt.

Vad innebär det för marknadspriserna i särskilt storstadsområdena att den fria hyresmarknaden värderar objekt runtom i landet ungefär likadant?

Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Länka dessa kåkar du pratar om.

Det absolut billigaste jag har sett ligger runt 26-27 och det är kallhyra.

Gå in på Blocket själv och titta.

Jag har själv nyligen skrivit avtal på strax över 200 kvm för 20k kallhyra i 3 år. Modernt uppvärmingssystem, nytt kök/badrum 5 år sedan, nära kommunikationer och skola. Under 20 min med tåg in till stan, norrort. Inga takrosetter för 800kr timmen dock, så egentligen knappt beboeligt.

Booli värdering mellan 8 - 10 msek i dagsläget, ATH vet ej. Kalkylen är helt absurd.
Citera
2023-09-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storpung
Jo, jag gissar att det är ungefär där som smärtgränsen går för de flesta, det finns helt enkelt ingen som vill eller kan betala mer än runt 20k i hyra. Annat än en extremt liten del av marknaden för absoluta toppobjekt.

Vad innebär det för marknadspriserna i särskilt storstadsområdena att den fria hyresmarknaden värderar objekt runtom i landet ungefär likadant?

Gå in på Blocket själv och titta.

Jag har själv nyligen skrivit avtal på strax över 200 kvm för 20k kallhyra i 3 år. Modernt uppvärmingssystem, nytt kök/badrum 5 år sedan, nära kommunikationer och skola. Under 20 min med tåg in till stan, norrort. Inga takrosetter för 800kr timmen dock, så egentligen knappt beboeligt.

Booli värdering mellan 8 - 10 msek i dagsläget, ATH vet ej. Kalkylen är helt absurd.

De villor du beskriver som ligger i Typ Täby ligger oftast närmre 30k kallhyra, minst. 20k 150-200kvm fristående hus hittar jag inget i närheten av civilisationen eller i ett trevligt område. Möjligen i skogen ute i Åkersberga ellet i typ Hässelby eller Tumba.

Bjussa på länk nu
Citera
2023-09-09, 13:50
Medlem
Citat:
De villor du beskriver som ligger i Typ Täby ligger oftast närmre 30k kallhyra, minst. 20k 150-200kvm fristående hus hittar jag inget i närheten av civilisationen eller i ett trevligt område. Möjligen i skogen ute i Åkersberga ellet i typ Hässelby eller Tumba.

Bjussa på länk nu

Då måste jag med andra ord vara en förhandlare av världsklass (lite som svetsarn) när jag på måfå dök upp i någon stackars villaägares trädgård på Finagatan i Finaförorten och lyckades skriva hyresavtal minst 30% under marknadspris när jag egentligen borde ha infunnit mig på Finagatan i Rimbo. Är det korrekt uppfattat?

Bjussa på länk? Finns det inget ute för tillfället får du väl lägga upp en bevakning, typ "Villa i närförort som inte uthyres av BLT som förväntar sig kunna avlasta sina dåliga livsval på någon annan".
Citera
2023-09-09, 13:53
Medlem
Citat:
Då måste jag med andra ord vara en förhandlare av världsklass (lite som svetsarn) när jag på måfå dök upp i någon stackars villaägares trädgård på Finagatan i Finaförorten och lyckades skriva hyresavtal minst 30% under marknadspris när jag egentligen borde ha infunnit mig på Finagatan i Rimbo. Är det korrekt uppfattat?

Bjussa på länk? Finns det inget ute för tillfället får du väl lägga upp en bevakning, typ "Villa i närförort som inte uthyres av BLT som förväntar sig kunna avlasta sina dåliga livsval på någon annan".

Eller så snackar du bara skit som de flesta på FB. Finns tonvis med villor till uthyrning, blocket, samtrygg med mera. Om det du säger förekommer borde det vara världens enklaste sak att bjussa på en länk
Citera
2023-09-09, 14:09
Medlem
Citat:
Eller så snackar du bara skit som de flesta på FB. Finns tonvis med villor till uthyrning, blocket, samtrygg med mera. Om det du säger förekommer borde det vara världens enklaste sak att bjussa på en länk

Det finns tonvis med villor ute på Hemnet och Booli också. Säljs de till begärt pris? Är det samma objekt till salu som önskas hyras ut till fantasipriser av desperata överbelånade människor?

Du får tro vad du vill, men det jag tar ifrån av den här diskussionen är att du implicit erkänner att marknaden är minst 30% övervärderad om det jag säger stämmer. Jag sitter på facit.
Citera
2023-09-09, 14:10
Medlem
Citat:

Vi kan bara konstatera att det finns s skillnader och en viss skevhet i svensk bostadssektorn.
På många håll ligger prisnivån innom ett intervall som gör att räntan inte är den största delen av bostadskostnaden jämfört med andra där den är den dominerande biten.
Detta kommer definitivt göra att prisjusteringarna kommer att skilja sig åt.
Normalgatan runt medelstora städer verkar inte ha rört sig så mycket men då ger ränteökningen enbart ett par tusen i ökade kostnader, som äts upp av löneökningarna, samt att insatsen är på en nivå att man sparar ihop den på några år eller att arvet efter morfar/ farfar räcker.
Skillnad mot storstäderna där räntekostnader redan innan räntejusteringen var den dominerande faktorn.

Min privata lilla inblick visar på att en normal vila som har en OK boendestandard forfarande är lättsåld men man får inte den rusningen som skedde under pandemin. Dvs. Majoriteten av säljarna får forfarande en skaplig vinst om de bott längre än 5år.
Sen verkar det som vissa objekt blir lite svårsålds och tappar mer.
Just i min omgivning verkar det vara radhus i br form som står osålda men då begärs samma pris som för en friköpt dito.
Jag hoppas du trivs bra i din hyreskåk och inte råkar ut för några otrevliga överraskningar.
Citera
2023-09-09, 14:13
Medlem
Citat:
Det finns tonvis med villor ute på Hemnet och Booli också. Säljs de till begärt pris? Är det samma objekt till salu som önskas hyras ut till fantasipriser av desperata överbelånade människor?

Du får tro vad du vill, men det jag tar ifrån av den här diskussionen är att du implicit erkänner att marknaden är minst 30% övervärderad om det jag säger stämmer. Jag sitter på facit.

Och jag har varit på månen och kan berätta hur det känns. Jag sitter på facit och tänker inte länka några bevis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in